Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی‌که سیل اخیر به پلدختر ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت زد در سفر شبانه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تنها یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت. ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸ استانها لرستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پلدختر، شهرستان پلدختر محل خروجی تمام روان آب‌های لرستان است و با هر بار بارش باران سیلاب در این شهر به راه می‌افتد و خسارت سنگینی به این شهرستان بحران‌زده وارد می‌کند، سال‌های گذشته نیز سیلاب خسارات جبران‌ناپذیری به شهر پلدختر وارد کرده که هنوز برخی از این خسارات پرداخت‌نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارش شدید و بی‌سابقه باران در شب سوم آذر در شهرستان پلدختر سبب بروز سیلاب در این شهر و روستاهای پلدختر شد به‌طوری‌که در عرض سه ساعت بیش از 60میلی‌متر باران بارید و کل این شهرستان را در وضعیت بحران قرارداد.

این سیلاب خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت اما خسارات جبران‌ناپذیری به زیرساخت‌های شهری، راه‌های ارتباطی، ابنیه و پل‌ها، زمین‌های کشاورزی، دام‌های مردم و منازل مسکونی زد و آب شرب بیش از 65روستا و راه ارتباطی را قطع کرد. فرماندار پلدختر نیز خسارت اولیه سیلاب را بیش از 300 میلیارد تومان اعلام کرد.

سیلاب 300 میلیارد تومان به شهرستان پلدختر خسارت زد تازه‌ترین وضعیت شهر سیل‌زده پلدختر| آب‌گرفتگی 17 روستا/ مردم در محاصره سیلاب/ مدیران ممنوع‌الخروج شدند+ تصاویر شهر سیل زده پلدختر به روایت تصویر

در همان ساعت اولیه بروز سیلاب مدیرکل بحران استانداری و معاون عمرانی استاندار برای بررسی وضعیت بحرانی پلدختر به این شهر آمدند و روز اول حادثه نیز خادمی استاندار لرستان برای بازدید از مناطق سیل‌زده وارد شهرستان شد و از مناطق سیل‌زده دردیا و مسکن مهر بازدید به عمل آورد.

برای چگونگی وضعیت مردم سیلاب زده پلدختر به میان آن‌ها رفتیم تا از مشکلاتشان برایمان بگویند که شفیعی یکی از اهالی دردیا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: سیلاب همه زندگی‌ام را خراب کرده و دام‌های سبک و سنگینم را با خود برده است.

سیلی که زندگی‌ها را ویران کرد

وی افزود: مسئولان شهرستان به وضعیت مردم سیل‌زده دردیا رسیدگی نمی‌کنند ما در سیلاب همه دارایی خود را از دست دادیم ولی هیچ مسئولی جوابگوی ما نیست.

طولابی یکی از اهالی هلوش به خبرنگار تسنیم عنوان کرد: آب به بیشتر منازل این روستا واردشده و در شب سیلاب دو نفر را سیل با خود برد که با کمک اهالی روستا از مرگ حتمی نجات پیدا کردند.

وی بیان کرد: سیلاب خسارات جبران‌ناپذیری به راه ارتباطی، مزارع، دام‌های سبک و سنگین این روستا وارد کرده که از مسئولان تقاضا داریم به مشکلات ما رسیدگی کنند.

در پی رخ دادن این سیلاب از دو روز گذشته خبر آمدن نجار رئیس ستاد بحران کشور به پلدختر رسانه‌ای شد و قرار بود رئیس ستاد بحران کشور ساعت 18روز گذشته وارد لرستان شود و جلسه ستاد بحران لرستان در استانداری با اولویت شهر سیل‌زده پلدختر برگزار شود و روز پنجشنبه راهی پلدختر شود و در مسیر از شهر معمولان و نقاط سیل‌زده آن بازدید و ظهر پنجشنبه از مناطق سیل‌زده شهرستان پلدختر بازدید کند.

بازدید شبانه نجار از مناطق سیل‌زده

درحالی‌که این برنامه‌ریزی‌ها از قبل انجام‌شده بود ولی رئیس ستاد بحران کشور به دلایل نامعلوم برنامه سفر پلدختر را از بازدید یک‌روزه در روز پنجشنبه و در روز روشن به یک سفر چندساعته و شبانه و در تاریکی شب تبدیل کرد.

وقتی رئیس ستاد بحران کشور به پلدختر آمد دیگر هوا تاریک شده بود و هیچ‌چیزی از مناطق سیل‌زده با چشم قابل‌مشاهده نبود و به علت عمق تاریکی بازدیدکنندگان نتوانستند عمق حادثه را به‌خوبی مشاهده کنند که همین امر سبب اعتراض مردم شد و درنهایت مناطق سیل‌زده با نور موبایل بازدید شد! که این نوع بازدید در نوع خود بی‌سابقه بود و در شان مرد اول بحران کشور نبود به‌طوری‌که برخی از مردم سیل‌زده در همان بازدید از وی خواستند تا امشب را در پلدختر بماند و امروز مناطق سیل‌زده را بازدید کند تا عمق حادثه را با چشم ببیند.

استقبال دامداران سیل‌زده پلدختر با دام مرده از نجار

مردم و دامداران سیل‌زده منطقه دردیا که در سیلاب اخیر دام خود را ازدست‌داده و دچار خسارات جبران‌ناپذیری شده بودند با آوردن گوسفندان تلف‌شده از سیلاب، سبب تعجب بازدیدکنندگان شدند، پس از بازدید از منطقه دردیا رئیس ستاد بحران کشور از پل تخریب‌شده روستای چم گردله، دیوار ساحلی، مسکن مهر بازدید و روانه روستای زیر سیل رفته چاله در 50کیلومتری پلدختر شد، روستایی که در سیل اخیر آب وارد تمام منازل روستایی شده وزندگی مردم را خراب کرده بود به‌طوری‌که اگر مردم در شب حادثه به هم کمک نمی‌کردند شاید خبر فاجعه روستای چاله خبر اول رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کشور می‌شد به‌طوری‌که هم‌اکنون هم این روستا زیرآب باقی‌مانده از سیلاب است.

نه پول می‌دهیم نه تسهیلات

بعد از بازدید از روستای چاله جلسه ستاد بحران پلدختر ساعت 21:30در فرمانداری و به ریاست رئیس ستاد بحران تشکیل شد و پس از ارائه گزارش خسارات سیلاب به شهرستان پلدختر توسط مسئولان استانی و شهرستانی رئیس ستاد بحران کشور آب پاکی را روی دست کشاورزان پل‌دختری ریخت و گفت: دولت کسانی را که بیمه هستند به آن‌ها خسارت پرداخت می‌کند و در قبال خسارات سیلاب به کشاورزان نه پول می‌دهد و نه تسهیلات پرداخت می‌کند، دولت وام‌های آن‌ها را استمهال و سود آن‌ها را پرداخت می‌کند.

اعتبارات محدود است

نجار با بیان اینکه اعتبارات محدود است اظهار داشت: تعیین میزان خسارات باید معقول باشد تا امکان پرداخت داشته باشیم.

درحالی‌که مسئولان شهرستان چند روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها از خسارت 300 میلیاردی سیلاب به شهر پلدختر خبر داده بودند ولی در جلسه ستاد بحران که با ریاست نجار رئیس ستاد بحران کشور تشکیل شد از خسارات 160 میلیاردی گزارش داده و در این جلسه مصوب شد که یک میلیارد تومان اختصاص دهند که 500 میلیون تومان اعتبار هزینه‌ای و 500 میلیون تومان تملیک دارایی برای کارهای فوری اختصاص یابد همین موضوع سبب شد تا در پایان جلسه ستاد بحران خبرنگار پل‌دختری از رئیس ستاد بحران سؤال بپرسد که سیلاب 100 میلیارد تومان خسارت به پلدختر وارد کرده چطور شما می‌خواهید با یک میلیارد تومان آن را جبران کنید که نجار عصبانی شد و گفت چون شما در جلسه بودید به سؤال شما پاسخ نمی‌دهم!!

خسارت 300 میلیارد تومانی به پلدختر

واقعیت امر این است که سیلاب خسارت زیادی به زیرساخت‌های شهرستان پلدختر وارد کرده است به‌طوری‌که پیش‌ازاین نعمت اله دستیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم میزان خسارت اولیه سیلاب به این شهرستان را بیش از 300 میلیارد تومان برشمرد و اظهار داشت: عمده مشکلات ما در حوزه راه روستایی است و راه‌های روستایی شهرستان به‌شدت آسیب‌ دیده‌اند.

وی افزود: جاده‌های عشایری پلدختر به‌طورکلی تخریب‌شده و اگر بخشی از جاده‌های روستایی هنوز بازگشایی نشده به دلیل این است که ساخت پل، ابنیه و آب‌نما برای آن‌ها زمان‌بر است.

فرماندار پلدختر عنوان کرد: آب روستای سراب حمام با کفکش خارج‌شده و تنها روستای باقی‌مانده روستای چاله است چون جایی ندارد که کف کشها را قرار دهیم و آب این روستا را خارج کنیم و بر اساس بازدیدی که از این روستا به عمل آمد اقلام موردنیاز مردم این روستا توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های شهری، مسکن مهر، کانال اصلی آب‌های سطحی شهر در اثر سیلاب به‌شدت آسیب دیدند گفت: بر اساس برآورد اولیه سیلاب خسارات 300میلیارد تومانی به شهرستان پلدختر وارد کرده است.

حال باید منتظر ماند تا ببینیم دستاورد شبانه و یک‌ میلیاردی رئیس ستاد بحران کشور به کجا می‌رسد.

گزارش از فیروزه حاتمی

انتهای پیام/م

R41450/P4001/S6,72/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۳۵۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‍ نشست ستاد بحران ایلام برای روستای سیل‌زده «تختان» دهلران‌

ایسنا/ایلام مدیرکل بحران استانداری ایلام با تأکید بر ارائه خدمات به اهالی روستای «تختان» دهلران که بر اثر سیل دچار خسارت شده‌اند، گفت: رفع آسیب های زیرساختی به روستاهای تختان و خربزان دهلران در حال انجام است.

«مجید بگلریان» در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات مدیریت بحران شهرستان دهلران در بخش سراب میمه، اظهار کرد: برآورد میزان خسارات وارد شده به روستای تختان و رفع مشکلات زیرساختی وارد فاز عملیاتی شده است.

وی گفت: رفع سریع آسیب های زیرساختی در حوزه های آب، برق و گاز در این روستا بسیار ضروری بوده و تامین آب ۲ روستای تختان و خربزان باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل بحران استانداری ایلام با اشاره به بررسی‌های مسئولان استان و شهرستان از روستای تختان افزود: اقدامات عمرانی روستای تختان بایستی در کوتاه مدت از منابع داخلی بنیاد مسکن و در دراز مدت از طریق کمیته برنامه ریزی شهرستان دهلران، عملیاتی شود.

بگلریان با اشاره به بارش بالای ۱۰۰میلیمتر بارندگی در پنج شهرستان استان، تصریح کرد: آمار دقیق خسارات باید هر چه سریعی‌تر برآورد شود و بر اساس شاخص‌های ۱۸ گانه با مختصات یو.تی.ام، جمع بندی و به وزارت کشور ارسال شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام در پایان با تاکید بر لزوم ترویج بیمه در بین روستائیان و کشاورزان، خاطرنشان کرد: بیمه نقش مهمی در جبران خسارت های ناشی از حوادث غیرمترقبه از جمله سیل دارد.

فرماندار ویژه دهلران نیز در این نشست با اشاره به خسارات سیل و بارندگی به روستای تختان، گفت: در هنگام وقوع حادثه، نیروهای امدادی و دستگاه‌های خدمات‌رسان به منطقه اعزام شده و اقدامات اولیه برای اهالی روستا انجام و در ادامه نیز پیگیری برای رفع مشکلات اهالی این روستا در دستور کار قرار گرفت.

«لطیف صادقی» افزود: با تشکیل نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات مدیریت بحران شهرستان دهلران موضوع بررسی زیرساخت‌های روستا از جمله آب، برق، گاز، طرح هادی، خسارات وارده به معابر روستا و برخی منازل مسکونی انجام شده است.

وی تأکید کرد: تصمیمات لازم برای رفع مشکلات این روستا، در اسرع وقت با حضور مدیر کل مدیریت بحران استان، مدیر عامل شرکت توزیع برق استان، جانشین مدیر عامل آبفای استان و سایر مسئولان شهرستان و بخش در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فرمانداری دهلران، فرماندار ویژه دهلران با تأکید بر اینکه دستگاه‌های خدمات رسان باید جهت رفع مشکل این روستا به سرعت وارد عمل شوند، ابراز کرد: رفع مشکلات معابر روستا توسط بنیاد مسکن و حل مشکل راه دسترسی باید به سرعت انجام شود و در درازمدت از بنیاد مسکن توقع داریم که در خصوص احداث دیوار حائل این روستا پیگیری و بررسی لازم را انجام دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • تکمیل طرح چهارخطه شدن محور دره شهر ، پلدختر نیازمند اعتبار
  • تشکیل ستاد مدیریت بحران در سازمان امور عشایر
  • ‍ نشست ستاد بحران ایلام برای روستای سیل‌زده «تختان» دهلران‌
  • برنامه جامعی برای مدیریت سیلاب در خراسان جنوبی لازم است
  • تخریب برخی جاده‌های روستایی ممسنی / لزوم کارهای آبخیزداری در فارس
  • خسارت ۳۰۰ تا ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی در اثر سیلاب
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی استان فارس
  • آسیب جدی به راه‌های شهرستان خوسف در پی جاری شدن سیلاب