Web Analytics Made Easy - Statcounter

 سومین کنگره حزب کارگزاران سازندگی از صبح امروز درسالن همایش‌های رایزن برگزار شد که با حاشیه‌های بسیاری همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین کنگره حزب کارگزاران سازندگی از صبح امروز (پنج‌شنبه 8 آذرماه ) درسالن همایش‌های رایزن دائره المعارف اسلامی برگزار شد که با حاشیه‌های بسیاری همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه ساعت شروع مراسم 8 صبح اعلام شده بود اما مانند همیشه این کنگره هم یک ساعت تاخیر داشت و گویی میهمانان هم نسبت به دیر برگزار شدن مراسم اطلاع داشتند چراکه تا دقایقی پیش از ساعت 9 اندک اندک به جمع میهمانان افزوده می‌شد.

اگرچه محورهای این مراسم به گفته حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران مبنی بر توسعه کارآمدی، نوسازی اصلاح طلبی و بازخوانی قانون اساسی مبتنی بود اما بیشتر مباحث این کنگره به نقد و بررسی عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف گذشت.

در آغاز کنگره حزب کارگزاران اعضای این حزب ریاست کنگره را به رأی گذاشتند که بنا بر پیشنهاد مرعشی اعضای این حزب، دبیرکل حزب متبوع خود را به عنوان رئیس کنگره انتخاب و برای این کار دست‌های موافقشان را بالا آوردند اما کرباسچی از پذیرش ریاست کنگره اجتناب کرد و عطریانفر را به عنوان رئیس کنگره انتخاب کردند.

اما حواشی انتخاب ریاست کنگره حزب کارگزاران سازندگی به اینجا ختم نشد و در بخش غیر علنی کنگره، ناظر وزارت کشور رئیس شدن عطریانفر را به دلیل کاندیدا شدن او در شورای مرکزی این حزب دارای ایراد دانست و در نهایت مجددا مرعشی که ریاست کنگره سال گذشته این حزب را نیز بر عهده داشت، دوباره برای امسال نیز به عنوان رئیس کنگره انتخاب شد.

در میان سخنرانان محسن هاشمی، غلامحسین کرباسچی و سعید لیلاز از جمله افرادی بودند که با خودانتقادی، خواستار تلاش همه برای بهبود وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور و بهبود عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف شدند.

محسن هاشمی در سخنان خود عنوان کرد که آیت‌الله هاشمی معتقد بود، راه درست ادامه همکاری گروه‌های سیاسی با هم دیگر به نفع ادامه سازندگی و آبادانی در کشور است که این موضوع برای شرایط امروز ما هم صادق است.

اعتراف کرباسچی به زیر سوال رفتن عدالت اجتماعی در دوران سازندگی

کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی  در ابتدای سخنان خود با ذکر خاطره‌ای از مرحوم هاشمی به تبیین علت اختلاف هاشمی با اصلاح‌طلبان در آن دوره پرداخت و اظهار کرد: آقای هاشمی در آغاز دولت خود در سال ۱۳۶۸ گفت: «کابینه‌ی من کابینه‌ی کار است».

کرباسچی با بیان اینکه شوخی مرحوم هاشمی در آن دوران به مذاق جوانان اصلاح‌طلب خوش نیامده بود، عنوان کرد برخی اظهارات هاشمی را سیاست‌زدایی دانستند. کرباسچی دوره سازندگی را شادترین دوران سیاسی در سیاست، فرهنگ، اقتصاد و جامعه دانست!

البته اندکی نگذشته بود که دبیرکل سازندگی به انتقادات وارده به دهه ۷۰  هم اشاره کرد و خاطرنشان کرد که عدم توجه به مفاهیمی مانند تامین اجتماعی به عنوان معیار و ملاک عینی عدالت اجتماعی، عدم تفکیک آزادسازی از خصوصی‌سازی، بی‌توجهی به برخی رانت‌ها و فساد‌ها و عدم توجه به روشنفکران سیاسی ایرادات آن دوران  بود.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در ادامه سخنان خود کنایه‌ای به شورای شهر فعلی تهران زد و با بیان اینکه اگر کار نکنیم حرف زدن فایده‌ای ندارد، تصریح کرد «دموکراسی یک کالای لوکس و تشریفاتی نیست که ما یک سال را صرف ترتیبات برای انتخاب شهردار تهران کنیم و نتوانیم ثبات اجرایی و اداری در اداره یک شهر که مردم با هزار امید آن را به ما سپرده‌اند به وجود آوریم چراکه زمان به سرعت سپری می‌شود.»

کرباسچی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به هم‌حزبی‌هایش اعلام کرد که اگر به آقای روحانی رای دادیم، پس عذری پذیرفته نیست.

انتقاد یک اقتصاددان اصلاح‌طلب نسبت به عملکرد روحانی

لیلاز اقتصاددادن اصلاح‌طلب نفر بعدی بود که به سخنرانی پرداخت و با انتقاد از بی عملی دولت نسبت دادن تورم ۴۰ درصدی به تحریم‌ها را از جمله رذیلانه‌ترین دروغ‌‌ها دانست. این اقتصاددان با بیان اینکه دولت اگر بخواهد می‌تواند در برابر زیاده خواهی واشنگتن بایستد، بر بهبود وضعیت اقتصادی ایران تاکید کرد. به اعتقاد لیلاز  ایران از  پس این بحران هم بر می‌آید چراکه به زعم او مشکلات کشور داخلی است و تحریم‌ها تنها اندکی شرایط را سخت‌تر می‌کنند.

در میانه مراسم محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به علت لزوم حضور در وزارت کشور برای اعطای حکم حناچی مراسم را ترک کرد. در پایان این مراسم چندین نفر از اعضای حزب در استان‌ها به گلایه پرداختند که با واکنش غلامحسین کرباسچی مبنی بر اینکه اینجا جای گلایه نیست روبرو شدند.

جهانگیری؛ غایب بزرگ جلسه در کنگره حزب کارگزاران سازندگی

اگرچه بسیاری از اعضای حزب کارگزاران در این مراسم حضور داشتند اما اسحاق جهانگیری غایب بزرگ این جلسه بود که به دلیل سرکشی به زلزله‌زدگان کرمانشاهی نتوانسته بود در این جلسه شرکت کند.

البته این همایش با حاشیه دیگری هم همراه بود و آن هم اینکه برخی برگزارکنندگان کنگره این حزب، برخوردهای تندی با خبرنگاران انجام داده و خواستار خروج آنان از سالن مراسم شدند، مسئله‌ای که با پادرمیانی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و عذرخواهی دیگر اعضای این حزب به اتمام رسید و آنان ناهماهنگی‌های صورت گرفته را دلیل بروز چنین مسئله‌ای عنوان  کردند.

در پایان این مراسم و در بخش غیرعلنی این کنگره هم رأی‌گیری برای انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی این حزب انجام شد.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی حزب کارگزاران سازندگی محسن هاشمی شهرداری تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۳۶۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!

«برجام صرفاً یک مخدر بود که حواس مسئولین را از تحولات پرت کرد. برجام هویت دولت قبل است و به همین دلیل نمی‌خواهند شکست آن را بپذیرند. بدفهمی دولت روحانی از پدیده تحریم باعث از دست رفتن دهه۹۰ شد».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به بیان نقاط ضعف و قوت دهه نود پرداخت و در حالی که بیان می‌کرد دهه نود، بدترین دهه مردم ایران بوده، به تعریف و تمجید درباره برجام پرداخت. در واکنش به این اظهارات، مسعود براتی کارشناس مسائل اقتصادی به رجانیوز گفت: برخی از صحبت‌های آقای جهانگیری درباره وضعیت اقتصادی و تحولات دهه ۹۰ قابل‌قبول و برخی تحلیل‌ها غیرواقعی هستند. دهه ۹۰ دهه گمشده اقتصاد ایران است، اما آقای جهانگیری به دلایل این گمشدگی اشاره نکردند. بر خلاف آن چیزی که مدنظر آقای جهانگیری است که برجام توانست شرایط اقتصادی جامعه را متحول کند، اتفاقاً نوع مواجهه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بحث تحریم‌ها و مسیری که انتخاب شد، یعنی مسیر مذاکره برای رفع تحریم‌ها، بدون شک اثر خیلی جدی در گم‌شدن دهه ۹۰ در اقتصاد ما داشته است.

آن چیزی که متأسفانه در دهه ۹۰ اتفاق افتاد، بدفهمی از پدیده تحریم، از نحوه کارکرد تحریم و از جایگاه تحریم در سیاست خارجی آمریکا و اهداف خصمانه‌ای بود که دولت آمریکا در قبال ایران دنبال کرد و برنامه‌هایی که علیه مردم ایران داشت. این بدفهمی سبب شد که راه اشتباهی انتخاب شود و این راه اشتباه باعث شد که ما دهه ۹۰ را برای رشد اقتصادی و استحکام اقتصادی از دست بدهیم. این نکته‌ای است که آقای جهانگیری اصلاً به آن اشاره نکرده است.

از طرفی ایشان در بحث اقتصادی برجام اغراق‌هایی هم کرده است. البته برجام آورده‌ها و نتایجی داشته، اما نه آن چیزی که به‌صورت اغراق گونه بیان شود. مهم‌ترین آورده برجام فروش فیزیکی نفت ایران و بازگشت سطح فروش نفت به قبل از تحریم‌ها بود که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اتفاق افتاد. نوع تعاملات اقتصادی خارجی ایران به‌گونه‌ای شد که کاملاً نسبت به بازگشت تحریم‌ها آسیب‌پذیر شد و لذا هر چند شاهد رشد نفتی خوب در سال ۹۵ بودیم، اما این رشد در سال ۹۶ رخ نداد، چون مهم‌ترین متغیر آن نفت بود و یک‌بار اتفاق افتاد و وقتی در سال ۹۷ با تحریم‌ها مواجه شدیم و خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد، دو سال پیاپی رشد منفی را تجربه کردیم که کل آن رشد مثبت را به محاق برد و در مجموع دهه ۹۰ برای ما دهه درجازدن محسوب می‌شود.

برجام نتوانست مشکلات ما را با دنیا رفع‌ و رجوع کند، بلکه صرفاً یک مسکن موقتی بود و بیشتر برای ما نقش مخدر را ایفا کرد و ما نسبت به روندهایی که برای ما تهدید بودند، چه در منطقه و چه در سطح جهان، بی‌توجه شدیم و حتی به توسعه زیرساخت‌های تحریم که در دولت اوباما و بعد ترامپ انجام شد؛ از جمله راه‌اندازی مرکز هدف‌گیری تأمین مالی تروریسم در منطقه خلیج‌فارس در کشور عربستان توجه نکردیم. قانون کاتسا که توسط کنگره آمریکا تصویب شد، برای ما امر مهمی تلقی نشد و به آن توجه نکردیم و ضرباتی هم که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بر ما وارد شدند، ماحصل همین بی‌توجهی‌ها بودند، لذا نه‌تنها مشکلی از ما حل نشد، بلکه ما را در یک خلسه و فضای ناهشیاری قرارداد که آسیب آن را دیدیم. این ادعا که برجام در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق بوده، با آمارهای موجود تطابق ندارد. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ که سال اجرای برجام است، روی کاغذ رشد سرمایه‌گذاری خارجی رخ ‌داده، اما در واقعیت طرح‌هایی که عملیاتی شدند و سرمایه‌های که به‌صورت واقعی وارد کشور شدند، اعداد بسیار کمی هستند که نشان می‌دهند سرمایه‌گذاران نتوانستند اعتماد کنند و ریسک تحریم‌ها کماکان برقرار بوده است؛ لذا در سال ۹۵ زیر ۲ میلیارد دلار تحقق سرمایه‌گذاری خارجی رخ‌ داده و در سال ۹۶ هم همین حدود بوده است؛ درصورتی‌که در دوره آقای رئیسی در سه سال اخیر اعداد بسیار قابل‌توجهی ثبت شده‌اند که در مسیر اجرا قرار دارند. برای مثال در سال ۱۴۰۲ مبلغ سرمایه‌گذاری طبق اعلام رسمی متولی امر ۵.۵ میلیارد دلار بوده است.

علت دفاع آقای جهانگیری از برجام این است که مهم‌ترین ایده دولت آقای روحانی مذاکره بود و نتیجه آن که برجام باشد، هویت آنها را می‌سازد. طبیعی است که از آن دفاع و طبیعتاً تمام تحلیل‌های خودشان را به این سمت معطوف کنند که برجام اتفاق مهمی بوده و تجویز فعلی‌شان هم برجام باشد. ناموفق بودن این مسیر و عدم توفیقاتش برای همه ایرانی‌ها شفاف و تثبیت شده است.

دیگر خبرها

  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • مومنی، اقتصاددان: در هشت سال دولت احمدی نژاد، قیمت نان 32 برابر شد!
  • حفظ سرمایه اجتماعی با برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • جنجال بزرگ علیه قالیباف از سوی یاران رائفی‌پور در مجلس آینده | وعده‌ها عجیب واقعیت دارد؟
  • استولتنبرگ: وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است