Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@22:52:59 GMT

ساماندهی و مرمت مسجد – مدرسه حیدریه پایان یافت

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۳۶۹۰۰

ساماندهی و مرمت مسجد – مدرسه حیدریه پایان یافت

قزوین – ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: ساماندهی و مرمت مسجد- مدرسه حیدریه که نگین هزار ساله محله بلاغی شهر قزوین است به همت این سازمان پایان یافت.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین محمدعلی حضرتی روز پنجشنبه با اعلام این خبر افزود: مرحله جدید ساماندهی و مرمت مسجد– مدرسه تاریخی حیدریه در سه فاز به صورت همزمان از اوایل خرداد ماه سال جاری تحت نظارت و کارشناسی رضا شجاعی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حضرتی با اشاره به اقدام‌های مرمتی صورت گرفته در این طرح ابراز داشت: فاز اول این طرح شامل ساماندهی و مرمت بام شیروانی مسجد و آمفی تئاتر و اصلاح آبراهه‌ها، برداشت ورقه‌های فرسوده بام، مرمت زیرسازی چوبی و نصب مجدد ورقه‌های جدید بود که انجام شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افزود: در مرحله دوم مرمت مسجد- مدرسه حیدریه مرمت نمای خارجی مسجد، مرمت موضعی طاق‌ها، دانه‌گذاری شامل برداشت آجرهای فرسوده و جایگزینی آجرهای مناسب، پاکسازی لایه‌های سیمانی دیواره شرقی و بندکشی مجدد، اصلاح کانال رطوبتی دیواره ضلع غربی، جمع کردن نخاله‎های قواره ضلع جنوبی و کف سازی محوطه جلوی مسجد و همچنین مرمت فضای داخل مسجد شامل گوشه سازی‌ها، دانه‌گذاری و پاکسازی فیل پوش‌ها و دوخت و دوز ترک‌ها در پیشانی شمالی بالای سر در ورودی مسجد انجام شد.
حضرتی در ادامه اظهار داشت: در مرحله سوم مرمت این بنای ارزشمند نیز ساماندهی پوسته خارجی دیواره ضلع غربی حجره‌های مدرسه، بندکشی و اجرای مجدد با آجر به پایان رسید.
مسجد- مدرسه حیدریه قزوین از جمله آثار ارزشمند مربوط به دوره سلجوقی است که در سال 1312 با شماره ثبت 200 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6101

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مرمت آثار تاريخي قزوين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۳۶۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود

ایسنا/البرز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از پیگیری واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی و همچنین ایجاد پایگاه میراث ملی این کارونسرا در سال ۱۴۰۳خبر داد.

به گزارش ایسنا، رحیم خاکی روز شنبه هشتم اردیبهشت اظهار کرد: کاروانسرای ینگی امام یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان البرز است که سال گذشته همراه با ۵۳ کاروانسرای دیگر در پرونده کاروانسرا های ایرانی به ثبت جهانی رسید.

 
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه شرایط بنای کاروانسرا اکنون به گونه‌ای است که به مرمت نیاز دارد و باید هر چه سریعتر برای این موضوع اقدام شود.
 
او با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیارد تومان برای مرمت کامل این بنا نیاز است، گفت: اعتبارات ناچیری هر ساله برای مرمت بخش هایی از این بنا در نظر گرفته می شود که جوابگوی نیاز مرمتی آن نیست، بنابراین اولویت واگذاری این بنا به بخش خصوصی است تا یکبار به صورت کامل مرمت بنا صورت گیرد.
 
به گفته او کاروانسرای ینگی امام  از لحاظ موقعیت قرارگیری و دسترسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبدیل به اقامتگاه و یا گذر فرهنگی به عنوان محلی برای برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها و بازارچه صنایع دستی و فرهنگی است که در راستای حمایت از تولید ملی نیز قرار می گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه ساماندهی می‌شود
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟