Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: محققان دستگاهی جدید برای تبدیل بخار هوا به آب آشامیدنی ساخته اند. در این دستگاه از نوعی هیدروژل شور استفاده می شود.

ممکن است در مناطق خشک زمین آب زیادی وجود نداشته باشد اما هنوز هم می توان مقداری از بخار آب هوا را به آب تبدیل کرد. برای این کار به طور معمول از روشی به نام fog net استفاده می شود اما به تازگی محققان یک جایگزین فناورانه برای این روش ابداع کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها دستگاهی ساخته اند که از هیدروژل شور استفاده می کند.

گروهی از محققان دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله در عربستان سعودی این دستگاه را ساخته اند. ژل به کار رفته در این دستگاه حاوی نمک کلرید کلسیم ارزان، ماندگار و غیر سمی است. هرچند این نمک مقدار زیادی از بخار آب هوا را جذب می کند اما یک نمک آب شونده است. به عبارت دیگر این ماده در آبی حل می شود که آن را جذب می کند.

دستگاهی که هوا را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند

این بدان معناست که هنگامیکه ژل مذکور به تنهایی برای جذب بخار آب استفاده شد، کلرید کلسیم آب شوری تولید می کند که غیر قابل آشامیدن است اما در دستگاه جدید این آب شور در هیدروژل پلیمری جامد نگهداری می شود. این ژل همچنین حاوی نانوتوب های کربنی است که در تبدیل نور خورشید به گرما کارآمد هستند.

در نتیجه دستگاه می تواند شب بخار آب را از هوا جذب کند، آن را به شکل مایع در هیدروژل ذخیره کند. در روز، هنگامیکه خورشید به ژل می تابد، گرما سبب می شود آب تازه به شکل بخار از ژل جدا شود. بخار حاصل دوباره در سطح دستگاه به مایع تبدیل می شود که می توان آن را ذخیره و مصرف کرد.

در آزمایش این فناوری، یک نمونه اولیه ساده این دستگاه که حاوی ۳۵ گرم هیدروژل بود به مدت یک شب خارج از خانه با رطوبت نسبی حدود ۶۰ درصد گذاشته شد. صبح روز بعد ۳۷ گرم آب جذب شد که اکثر آنها پس از ۲.۵ ساعت تابش طبیعی نور خورشید توسط دستگاه استخراج شدند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

جزئیات تازه از عروس 9 ساله مشهدی / رقیه شوهرش را می‌خواهد!+ عکس هشدار معاون دادستان به عاملان بی آبرویی دختر ۹ ساله در مشهد+ عکس تجاوز دو مرد افغان به دختر 15 ساله! + جزییات تلخ شهردار کرج دستگیر شد زنان استان کهگیلویه و بویراحمد دنبال این مرد جذاب بودند ! نوعروس و نریمان در تهران شلاق می خورند! / تازه داماد فاش کرد قتل فجیع دوست صمیمی با ضربات چاقو در یک پارتی شبانه / در گناوه رخ داد فیلم ناراحت کننده از کودک آزاری در مهد کودک ماجرای لیست بازیگرانی که فرزند 2 تابعیتی دارند / گاف یک روزنامه+ عکس بن سلمان فرار کرد وقتی پشت دخل مغازه اتابک رفتم او دیگر چهره شیطان به خود گرفت و درها را قفل کرد چگونه قتل های زنجیره ای ایران لو رفت؟/ این مرد چه نقشی داشت+عکس خانه مجردی دوست مجید آبروی دختر دبیرستانی را برد / وقتی آتنا دختر بابا نبود ! شرور خطرناک مشهد دستگیر شد / از مجروح کردن مامور پلیس تا عربده کشی و ایجاد رعب و وحشت+عکس این شرور رازهای شیطانی قبیله آدم خواران/سیر کردن شکم با مدفوع +عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: دانشگاه علم و صنعت عکس گروهی آب آب آشامیدنی عکس ایران فیلم تجاوز دختر قتل مرد زن زندگی پلیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۳۷۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع شکستگی خط انتقال آب در شمال شهر نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا شهرستان نیشابور گفت:: با توجه به فرونشست طبیعی زمین و به دنبال آن شکستگی خط اصلی شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرک بسیج، بلافاصله تعمیر و مرمت آن در دستور کار قرار گرفت.

سعید همت آبادی افزود: عملیات ترمیم و رفع شکستگی این خط اصلی به همت نیرو‌های عملیاتی و اجرایی تعمیرات و حوادث در مدت ٢ ساعت با توجه حجم بالای مشترکان این منطقه و جلوگیری از قطع آب برطرف شد.

وی افزود: خط اصلی ۵۰۰ آزبست شبکه توزیع شهرک بسیج به عنوان یکی از منابع اصلی تامین کننده  آب آشامیدنی بیش از ٢٠ هزار خانوار شهر نیشابور با بیش از ۶۰۰ میلیون ریال هزینه  برطرف شد.

دیگر خبرها

  • کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟
  • محدودیت‌ها به تدریج اعمال می‌شود/ برخی دستگاه‌ها فناوری مطلوبی ندارند
  • لرستان صدر جدول؛ تعداد مجوزهای تبدیل شده از ۴۲۷ هزار گذشت
  • آمادگی نیروگاه نکا برای تامین برق در فصل گرم سال
  • تولید بیش از ۵۸۷ میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • زون‌بندی شبکه آبرسانی شهرکرد در راستای توزیع عادلانه آب
  • شستشوی مخزن آب شرب روستای خاکمردان شهرستان خوی
  • رفع شکستگی خط انتقال آب در شمال شهر نیشابور
  • ۱۰ ماشین آلمانی برتر تاریخ که شاهکارهای مهندسی عرصه خودروسازی به شمار می آیند (+عکس)
  • میزان رطوبت هوا در خانه چقدر باید باشد؟