Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، نمک از خوراکی ها و مواد غذایی است که استفاده آن برای بدن انسان ضرورت دارد و به کارکرد بدن و به خصوص مغز انسان کمک شایانی می کند ، اما همین نمک زمانی که بیش از حد تعادل مصرف شود می تواند فوق العاده خطرناک باشد.

زیان هایی که استفاده بیش از حد نمک برای بدن انسان به وجود می آورد بسیار زیاد است و این زیان ها برای افرادی که فشار خون بالا دارند بسیار خطرناک تر هستند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم کشورمان 3 برابر نیاز بدن نمک مصرف می کنند

راضی ناصری فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، گفت: بر اساس آمار وزارت  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، متاسفانه مردم کشورمان سه برابر میزان معمولی نمک مصرف می کنند که باید این میزان کنترل شود.

ناصری فر با بیان اینکه مقدار نمک مورد نیاز بدن در روز چیزی حدود 5 گرم است، افزود : متاسفانه آمارها نشان می دهد که میزان مصرف نمک مردم در کشور چیزی حدود 10 تا 12 گرم در روز است که این وضعیت در استان ایلام نیز دیده می شود.

وی ادامه داد: مصرف نمک برای کودکان و افراد سالمند چیزی حدود 3 گرم در روز است که رعایت  مصرف این مقدار نمک با توجه به سن این افراد امری ضروری است.

عوارض ناشی از مصرف بالای نمک

کاوری زاده کارشناس بهداشت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، پوکی استخوان ، آسم ، سکته های قلبی ، پرفشاری خون و سرطان معده را از مهمترین عوارض ناشی از مصرف بالای نمک دانست.

وی گفت: بالا بودن فشار خون یکی از علائم واضح مصرف زیاد نمک است، اما نشانه‌های دیگری نیز وجود دارند که حاکی از لزوم کاهش این ماده خوراکی است.

این کارشناس بهداشتی تاکید کرد: با مصرف بیش از حد معمول سدیم، فرد احساس می‌کند دچار مقدار کمی اضافه وزن شده است زیرا نمک همچون آهن‌ربایی عمل می‌کند و موجب احتباس مایعات در بدن می‌شود که این احتباس مایعات در بدن موجب می‌شود فرد ورم کرده و این علائم اغلب در دوران میانسالی ظاهر می‌شود.

وی سردردهای بی‌علت و تکرر ادرار را از دیگر عوارض ناشی از مصرف بالای نمک دانست و افزود : درصورتی‌ که بدون هیچ دلیلی دچار سردرد می‌شوید، بررسی کنید آیا پس از مصرف وعده غذایی نسبتا شور، دچار این عارضه می‌شوید؟ مصرف بیش از حد نمک باعث انبساط عروق خون در مغز و سردرد می‌شود.

وی  با بیان اینکه تکرر ادرار در شب یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد بخصوص افراد مسن به آن دچار می‌شوند ، افزود: مطالعه انجام گرفته نشان می دهد مصرف بیش از حد نمک موجب تکرر ادرار می‌شود، اما با کاهش ۲۵ درصدی نمک مصرفی از تعداد دفعات نیاز به سرویس بهداشتی در نیمه‌های شب کاسته شد.

کاوری زاده در ادامه به مواد خوراکی مصرفی پرنمک اشاره کرد و افزود: باید توجه کرد که قسمت بیشتر این مصرف نمک  به مواد خوراکی که در هنگام درست کردن آنها نمک زیادی مصرف می شود، برمی گردد.

موادی که دارای بیشترین میزان نمک هستند

سعیدی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، به تشریح برخی مواد خوراکی که دارای بیشترین میزان نمک هستند پرداخت و گفت : غذاهای کنسرو و فرآوری شده‌ای همچون چیپس سیب زمینی، اصولاً سرشار از سدیم بوده و از این رو مصرف بیش از حد چنین مواد غذایی می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. 

وی تاکید کرد: با وجود مشغله‌ی زیاد و ساعات طولانی کار، افراد بسیاری ترجیح می‌دهند از غذاهای بیرون بر استفاده کنند، راحتی و دسترسی ساده اغلب دلیل افزایش محبوبیت این فست فودها است ، با این حال، نقطه‌ی تاریک این غذاهای غیر خانگی محتوای بیش از حد سدیم آنها است.

سعیدی در ادامه به معرفی چندی از این غذاها پرداخت و افزود : ماهی سرخ شده یا دودی ، همبرگر ، پیتزا ، ناگت مرغ ، کیک گوشت ، رول سوسیس (نوعی غذا با سوسیس) ، شیرینی ، کیک ، نودل ، غلات صبحانه ، ساندویچ کالباس ، ساندویچ نان ذرت مکزیکی در دسته مواد خوراکی با نمک بالا قرار دارند.

چند نکته اساسی در جهت کنترل میزان مصرف نمک

احسان زاده رئیس مرکز بیماری های غیرواگیر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، در جهت کنترل میزان نمک مصرفی به خانواده ها توصیه کرد: در هنگام صرف غذا نمکدان با خود سر سفره نیاورند ، به غذای آماده شده نمک اضافه نکنیم و مصرف غذاهای آماده و فست فودی را محدود نماییم.

وی ادامه داد:  بارعایت چند نکته ساده و پیش پا افتاده می توان از مصرف بیش از حد نیاز نمک جلوگیری کرد و سلامتی را برای خود به ارمغان آورد.

علائمی که نشان می دهد در مصرف نمک زیاده رو هستید

رنجبر کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،به بیان علائمی که نشان می دهد در مصرف نمک زیاده رو هستید پرداخت و گفت : احساس گیجی ، احساس تشنگی شدید ، ابتلا به سنگ کلیه و ابتلا به داشتن پرفشاری خون از مواردی هستند که نشان می دهند یک فرد بیش از حد نیاز خود نمک مصرف می کند.

وی افزود: نمک بر عملکرد ذهن تأثیرگذار است و افرادی که میزان مصرف نمک در رژیم غذایی آن ها بالا باشد در مقایسه با کسانی که نمک کمتری مصرف می کردند، احتمال بروز افت شناختی در آن ها بیشتر است.

 تاکید کرد: مواد غذایی ای که حاوی مقدار زیادی نمک هستند، احساس تشنگی را بیشتر می کنند چون نمک توازن مقدار مایعات در بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و اگر روزی را با خوردن مواد غذایی پر نمک سپری کرده باشید، آب بسیار بیشتری مصرف خواهید کرد.

عضی ها خوردن نمک را جزئی از زندگی می دانند و از خوردن آن لذت می برند.

توجه به نوع نمک در هنگام خرید امری ضروری است

راضی ناصری فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، گفت:  نمک دریا تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین است که خطر سرطان‌زایی آنها به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نمک دریا علاوه بر ناخالصی، میزان ید آن کم یا حتی فاقد آن است ، تاکید کرد: مصرف این نمک نیاز روزانه بدن به ید را تأمین نمی‌کند.

 با اشاره به اینکه مردم باید از نمک یددار استفاده کنند ، ادامه داد: بر اساس آزمایشات صورت گرفته بیش از 99.7 درصد مردم استان ایلام نمک یددار استفاده می کنند .

وی به مردم توصیه کرد در هنگام خرید نمک ، حتما به علامت استاندارد حک شده بر روی بسته دقت کنند و از خرید نمک به صورت فله ای، فاقد علامت استاندارد و نمک دریا خودداری نمایند.

مصرف نمک را بطور کامل از سفره ها حذف نکنید

کاوری زاده کارشناس بهداشتی مرکز بهداشت ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،  بر ضرورت مصرف نمک و نیاز بدن به این ماده خوراکی پرداخت و گفت : بحث در مورد مصرف نمک هیچگاه به منزله حذف این ماده خوراکی نیست.

وی با بیان اینکه مهم ترین فایده ی نمک تنظیم فشار خون است ، افزود : البته به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نشود.

کاوری زاده با اشاره به اینکه در کل نمک باعث افزایش فشار خون می شود و کمبود آن نیز باعث کاهش فشار خون و سختی انتقال خون توسط قلب به برخی اعضا می شود ، تاکید کرد: این خاصیت نمک تعداد ضربان قلب را نیز عادی می نماید و کمبود نمک دلیل اصلی گرفتگی ماهیچه می شود، به خصوص در حین انجام تمرین ورزشی، این مسئله می تواند برای ورزشکاران به شدت حائز اهمیت باشد.

خلاصه اینکه نمک یک ماده خوراکی لازم و ضروری برای اندام های مختلف بدن است که در صورت مصرف نکردن آن مشکلاتی برای اندام های مختلف بدن بوجود می آید و همین طور در صورت استفاده بیش از حد آن آسیب های چشمگیری متوجه قسمت های مختلف بدن خواهد شد.

گزارش از مسعود همتی

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمک مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۳۹۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرز تهیه سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو

سالاد پروتئینی نوعی سالاد سبز بسیار خوشمزه و مقوی است که در ترکیب با سس پستو طعم فوق العاده‌ای دارد و می‌تواند جایگزین غذای اصلی باشد.

به گزارش فرارو،  سالاد‌ها همیشه محبوب‌اند! از پیش غذا گرفته تا مزه کنار غذا همیشه پای سالاد در میان است. اصلا وقتی روی میز یا سفره سالاد نباشد، انگار سفره یک چیز اساسی کم دارد. سالاد‌ها انقدر متنوع و هیجان انگیز و رنگارنگ هستند که تمامی ندارند. مثلا در رستوران‌ها معمولا یک میز مخصوص فقط به سالاد اختصاص دارد که هرکدامشان انگار دارند به شما چشمک می‌زنند. سالاد‌ها در اصل به عنوان پیش غذا سرو می‌شوند، اما بعضی وقت‌ها انقدر چیز‌های خوشمزه و مقوی داخلشان هست که برای خودشان یک پا غذای اصلی به حساب می‌آیند. مثلا اگر سالاد سزار را تنها بخورید، آنقدر سیر می‌شوید که جا برای غذا نمی‌ماند، حالا سالاد ماکارانی که جای خودش را دارد. سالاد‌ها با انواع سبزیجات مثل خیار، گوجه، انواع کلم، کاهو، هویج، خیارشور، زیتون، تخم مرغ، سیب زمینی، فلفل دلمه‌ای، مرغ، قارچ و... تهیه می‌شوند و هرکدام سس‌های مخصوص به خود را دارند. سالاد پروتئینی یکی از انواع سالاد‌های سرد است که از ترکیب فیله مرغ با پاستا، کاهو، گوجه و سس پستو تهیه می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. این سالاد همچنین بسیار کم کالری و سالم است و اگر ورزشکار هستید یا رژیم غذایی دارید، می‌توانید با خیال راحت این سالاد را جایگزین وعده غذایی کنید. در ادامه این مطلب با طرز تهیه این سالاد پروتئینی خوشمزه همراه ما باشید.

مواد لازم

کاهوی خرد شده: ۱ لیوان
سینه یا فیله مرغ خرد شده: ۲۰۰ گرم
پاستا: ۱ لیوان
گوجه گیلاسی: ۱۰ عدد
پیازچه: ۳ شاخه
پنیر پارمزان: به میزان دلخواه
لیمو ترش: ۱ عدد
روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و پودر رزماری و پودر سیر: به میزان لازم
مواد لازم برای تهیه سس پستو
برگ ریحان تازه: ۲ لیوان
سیر: ۲ حبه
روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
بادام زمینی: ۳ قاشق غذاخوری
پنیر پارمزان: نصف لیوان
نمک: به میزان لازم

طرز تهیه

سالاد با سس پستو

برای درست کردن این سالاد خوشمزه ابتدا تکه‌های مرغ را با روغن زیتون، نمک، فلفل سیاه، کمی رزماری و پودر سیر مخلوط کنید و خوب هم بزنید و ۱ ساعت کنار بگذارید تا طعم‌دار شود. بعد از این مدت زمان تکه‌های مرغ را داخل یک ماهی تابه بریزید و روی حرارت کم اجاق گاز بگذارید تا مرغ کم کم آب بیندازد و بپزد. می‌توانید از دستگاه گریل هم برای گریل کردن مرغ استفاده کنید.

در مرحله بعد پاستا را بجوشانید و وقتی نرم شد، آبکش کنید. کاهوی خرد شده را همراه با پاستای آبکش شده داخل یک کاسه بریزید، سپس گوجه گیلاسی خرد شده را همراه با پیازچه خرد شده و پنیر موزارلا به مواد بالا اضافه کنید. برای تهیه سس پستو ابتدا برگ ریحان، سیر، بادام زمینی، پنیر پارمزان، روغن زیتون و نمک را داخل مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید؛ سپس به مدت ۱ دقیقه بزنید تا همه مواد کاملا با هم ترکیب شوند و به یک سس غلیظ تبدیل شود. حالا سس پستو را همراه با آب لیمو ترش به مواد سالاد اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا مزه‌ها با هم مخلوط شوند. سالاد پروتئینی خوشمزه شما در این مرحله آماده سرو است، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ پنیر پارمسان یکی از محبوب‌ترین انواع پنیر‌های ایتالیایی است که به صورت رنده شده، پودر شده، تکه‌ای و ورقه‌ای در بازار موجود است. پارمسان نوعی پنیر زرد کم رنگ است که بافت سستی دارد و فرآوری آن زمان بسیار زیادی می‌برد. این پنیر سرشار از پروتئین است و هضم آسانی دارد. پنیر پارمسان برای تهیه انواع پاستا، سس، سالاد و سوپ‌ها کاربرد دارد. تفاوتی که پارمسان با پنیر پیتزا‌های معمول دارد، در نوع به عمل آوردن آن‌هاست. پنیر پیتزا باید حتما روی غذا پخته و آب شود؛ اما پنیر پارمسان نیازی به پخت و آب شدن ندارد و شما می‌توانید پودر یا رنده شده آن را برای روی غذا استفاده کنید.

۲ ـ سعی کنید برای درست کردن هر نوع غذا و سالاد از روغن زیتون مرغوب استفاده کنید. روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی مخلوط می‌شود. درنتیجه از کیفیت آن کاسته می‌شود؛ بنابراین کسانی که به دنبال خرید روغن زیتون هستند، اغلب می‌پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌ای نیست. با این حال کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل سه روش را به شرح ذیل ارائه داده‌اند:
ـ برای انتخاب روغن مرغوب بهتر است که اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است.
ـ روش دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل این است که آن را بچشید. اگر ۱ قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در بعضی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن به سرفه می‌افتند. درست پس از ۱ دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.
ـ روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون اصل رنگ آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به‌راحتی می‌توان در آن تقلب کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: این سالاد پاییزی را حتما درست کنید و از خوردنش لذت ببرید! این سالاد خوشحال رو درست کن و داغ داغ بخور!

دیگر خبرها

  • آموزش روز دوم، طرز تهیه مرغ خیارشوری
  • این غذاهای دوست‌داشتنی دشمن مغزتان هستند؛ فراموشی در ۷۰ سالگی در انتظارتان است
  • فرهنگ مصرف نان مردم باید تغییر کند
  • آموزش روز اول، طرز تهیه مرغ خوشمزه با کشمش و زرشک
  • جوانان باید از منطق سیاست‌ها و رفتار نظام با خبر باشند | آنها بدانند چرا حاضر به ایجاد روابط با برخی کشور‌ها نیستیم | دانش‌آموزان را از خطر‌ها و دشمنی‌ها آگاه کنید
  • دشمنی به نام سردار آزمون | موضع رسمی در خصوص جلوگیری از بازی کردن ستاره ایرانی
  • موضع رسمی لورکوزن درباره دشمنی به نام سردار آزمون
  • طرز تهیه یک غذای محلی خوشمزه با دم گاو (فیلم)
  • طرز تهیه سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!