علمای شیعه و سنی جلوی تفاسیر بیضابطه از دین را بگیرند
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۳۹۹۲۴
حجتالاسلام والمسلمین علی فتحی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفتوگو با ایکنا، ضمن تبریک هفته وحدت گفت: وحدت آموزه و خواستهای قرآنی است که البته و متأسفانه امروز بیشتر قالب شعار به خود گرفته است و بیشتر مجالس و همایشها هم به این سمت گرایش دارند. البته این سخن به منزله آن نیست که این همایشها تاثیری ندارند و نباید از این طرف بام بیفتیم که این برنامهها باید جمع شوند؛ استکبار وقتی میخواستند موقعیت اسرائیل را تثبیت و این رژیم جعلی را به دنیا تحمیل کنند دهها سال همایش برگزار کردند و ما نیز باید این فایدهها را ببریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فتحی با بیان اینکه باید میان شعار و واقعیت ارتباط بیشتری برقرار کنیم، تصریح کرد: قرآن بر اعتصام به حبل الهی تأکید فرموده که مسئلهای عینی و واقعی در فضای اجتماعی است و براین اساس اگر تنها مسلمین توحید را قبول داشته باشند کافی است با هم متحد شوند. این در حالی است که قرآن و نبوت هم میان ما مشترک است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای اینکه برای رسیدن به وحدت بیشتر باید اقدامات عملی از سوی هر دو طرف برداشته شود، بیان کرد: از عربستان انتظار نداریم ولی حتی برخی کشورهای اسلامی هم حاضر نیستند آثار شیعه را به کشورهایشان راه دهند، در حالی که در کشور ما پر است از آثار اهل سنت که آنها را بررسی و نقد میکنیم.
وحدت؛ دفاع از آرمانهای مشترک اسلامی
این محقق و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه وحدت به معنای دفاع از آرمانهای مشترک است ادامه داد: برخی تصور میکنند وقتی سخن از وحدت میشود، یعنی اینکه باید از عقائد و باورهای خودمان دست بکشیم؛ در حالی که این موضوع درست نیست و وحدت دفاع از آرمانهای مشترک اسلامی است.
وی افزود: در میان فرقههای اهل سنت و شیعه اختلافات کم نیست و برخی فرق اهل سنت بیشترین اختلاف با یکدیگر را دارند ولی ضربالمثلی عربی هست که ما و برادران در برابر پسرعمو متحدیم و ما، برادران و پسرعمو در برابر دشمن مشترک هستیم؛ امروز جوامع اسلامی در برابر رژیم ظالمی چون اسرائیل قرار دارند که نه شیعه و نه سنی و نه حتی وهابی و شیعه انگلیسی را مجال نخواهد داد.
2 مانع اصلی وحدت
فتحی با تأکید بر اینکه باید به برخی از خواستههای اهل سنت هم میدان بیشتری داده شود تا وحدت جنبه عملیاتیتر بگیرد، اظهار کرد: به نظر بنده شیعه انگلیسی و سلفیت وهابی دو عامل اصلی و مانع اصلی وحدت هستند؛ شیعه انگلیسی به مقدسات اهل سنت توهین میکنند، در حالی که اگر شیعه امام علی(ع) هستند باید ببینند امام 25 سال با خلفا چه رفتاری داشت. امام با وجود اینکه آنان را برای خلافت مسلمین قبول نداشت اما پشت سرشان نماز خواند و به آنان توهین نکرد و همکاری نیز داشت.
وی افزود: وهابیت سلفی هم از سوی دیگر اسلام را جریحهدار کرده است و این تفکر ولو از لحاظ فیزیکی از عراق و سوریه بیرون بروند ولی تفکری ریشهدار است؛ این جریانات بهترین سرمایه برای آمریکا و اسرائیل هستند تا توسط شمشیر اسلام مسلمین را به سلاخی ببرند لذا ضربهای که از اینها خوردهایم چیز کوچکی نیست. متأسفانه با وجود اینکه علمای اهل سنت اینها را قبول ندارند اما برای محکومیت آنان عملاً هم وارد میدان نشدند که البته شاید ریشه در مسائل امنیتی داشته باشد.
فتحی بیان کرد: شیخ رمضان بوطی از اندیشمندان و عالمان اهل سنت بود که در سوریه به محکومیت وهابیت پرداخت و او را شهید کردند؛ ایشان دو کتاب در این باره نوشتهاند که یکی از آنها «هذه مشکلاتنا» است؛ ایشان در این اثر آورده که دینی که در زمان رسولالله(ص) عامل وحدت بود امروز به خاطر رفتار سلفیهای افراطی عامل اختلاف شده است.
اقدام عملی علمای اسلامی لازم است
فتحی با بیان اینکه در دو دوره تاریخی از دید شیخ بوطی ضربات جدی به وحدت مسلمین وارد شد تصریح کرد: نخست در قرن سوم و ورود فلسفه یونان به سرزمینهای اسلامی بود که سبب شد تا معتزله و فرقههای فکری مقابل آنها شکل بگیرد و حتی خود معتزله به 20 گروه تبدیل شدند؛ البته از نقاط قابل عبرت در این دوره این است که با وجود این همه تشتت فکری و اختلاف میزان درگیری فرقهای به پائینتر حد خود بود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: دوره دیگر دوره اخیر است که هجوم شکنندهای بر پیکره جوامع اسلامی از سوی گروههای وهابی وارد شد؛ اینها تفکر تکفیر و مشرک خطاب کردن دیگران را وارد ادبیات اسلامی کردند و با نبرد نظامی به دنبال تثبیت آن بودند؛ اینها با شعار پیروی از سلف به میدان آمدند که ما هم تبعیت از اسلاف یعنی رسول الله(ص) و صحابی جلیلالقدر ایشان را قبول داریم ولی با سوءاستفاده از این عنوان، هر کسی را که با برداشت آنها از دین مخالفت دارد مشرک و مهدورالدم میدانند.
فتحی با تأکید بر اینکه اندیشمندان و علمای اهل سنت باید جلوی چنین تفاسیر بیضابطه و بیقاعده از دین را بگیرند، گفت: حاکمان اسلامی نیز تا جایی که میتوانند باید جلوی افراطها از هر دو سو را کنترل کنند تا به صورت عملی شاهد وحدت باشیم؛ زیرا وقتی کسی مانند «بن باز» خطر ایران را از خطر اسرائیل بیشتر میداند در این صورت چه آثار سوئی بر وحدت دارد.
وی با اشاره به ارتباطات علمی خود با بوطی تاکید کرد: ایشان عالمی سنی، اندیشمند و روشنبین بود و معتقد بود که سلفیه مذهب نیست بلکه یک روش است که امروز وهابیت میخواهد آن را به زور به دین تحمیل و آن را مکتب و فرقه مذهبی بنامد؛ همچنین امروز جای کسانی مانند شیخ شلتوت، حسن البناء خالی است تا شاهد وحدت بیشتری میان مسلمین باشیم.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۳۹۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پشت پرده «شیعه» شدن ژوزه مورایس؛ ازدواج با شیدا مقصودلو؟
زیسان: ژوزه مورایس سرمربی سپاهان، اعلام کرد دین رحمت و مهربان را برگزیده و مسلمان شده است.
به گزارش زیسان، مورایس پرتغالی که از سال گذشته هدایت سپاهان را بر عهده گرفته، از آیین مسیحیت به دین اسلام و مذهب شیعه گرویده است. این خبر در نشست مطبوعاتی سپاهان و پس از پیروزی مقابل استقلال ملاثانی اعلام شد.
او که گفته میشود به زودی با یک زن مسلمان ایرانی پیوند ازدواج خواهد بست، یکی از دهها ستاره و چهره نامدار فوتبال است که دین اسلام را برای ادامه زندگی برگزیده است.
پیش از مورایس، چهرههای نامداری نظیر فرانک ریبری، کلارنس سیدورف، نیکولاس آنلکا، پل پوگبا و.... مسلمان شده بودند.
گفته میشود مورایس با شیدا مقصودلو ازدواج کرده است
در هفتههای اخیر و در پی ناکامیهای پیاپی سپاهان، برخی هواداران این تیم مدعی بودند که یک دختر جوان ایرانی عامل اصلی بحران در سپاهان است. یک از هوادار سپاهان اصفهان در ایکس نوشته بود: «ضربهای که شیدا خانوم به سپاهان زد، آمریکا تو جنگ جهانی به ژاپن نزده بود!»
اشاره این هوادارا و دهها هوادار دیگر به «شیدا مقصولو» بود.
شیدا مقصودلو بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایرانی است. او در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۷۶ در تهران متولد شد. شیدا مقصودلو فارغالتحصیل رشته بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی است.
مقصودلو فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۹۵ با بازی در فیلم سینمایی "قهرمان" ساخته اصغر فرهادی آغاز کرد. او همچنین در نمایشهای "چند تکه لغزان"، "لوله"، "آرش"، "تورنج" و "نشانی" نیز نقشهایی را ایفا کرده است.
ماههاست که در فضای مجازی از او به او به عنوان همسر و یا نامزد ایرانی ژوزه مورایس یاد میشود. در ماه دی سال ۱۴۰۲، خبرهایی مبنی بر ازدواج این دو فرد منتشر شد.
اختلاف سنی شیدا مقصودلو و مورایس بارها مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. مورایس ۵۸ ساله است و حدود ۳۰ سال از مقصودلو بزرگتر است.
پستهای اینستاگرام مقصودلو مملو از کامنتهای کاربران هوادار سپاهان و تبریک ازدواج او و مورایس است. حالا برخی هواداران سپاهان میگویند عامل حواس پرتی و بی تفاوتی مورایس به تیم همین خانم بازیگر است.
نه شیدا مقصودلو و نه مورایس هیچ کدام در هفتههای اخیر شایعات تکذیب نکردند. باشگاه سپاهان نیز به این موضوع واکنشی نشان نداده بود که همه اینها به نوعی تائید کننده خبرها بود.
مورایس امروز درباره افت سپاهان و آیا تاثیر ازدواج شما در ایران روی روند تیم تان تاثیر داشته است؟ گفت: «بازهم وارد زندگی شخصی من شدید. من مربی حرفه ای هستم و اتفاقا وقتی کسی که تشکیل خانواده می دهد و حرفه ای است، مسئولیتش بیشتر می شود. این موضوع تاثیری نداشته است.»
tags # سپاهان سایر اخبار (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟