Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: مربیان و کارشناسان کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معماران انتخاب های خوب برای کودکان و سازندگان زندگی بهتر برای قشر کم سن و سال جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین فیروزی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه نخستین مهرواره هنرهای بومی منطقه 2 کشوری (بووکه بارانه) در سینما بهمن سنندج اظهار داشت: این افراد می توانند آینده ای بهتر برای کودکان ما رقم زده و عاملی برای ساختن جامعه بهتر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اگر در آموزش و پرورش برای تربیت فکری کودکان، فضا و تخصص لازم وجود ندارد، حلقه فکری بسیار خوبی برای این مهم در کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهیا است.
معاون استاندار کردستان تاکید کرد: فیلمسازان، شعرا، هنرمندان و نویسندگان برجسته زیادی در همین کانون ها تربیت شده و اکنون به فعالیت در بخش های مختلف در کشور مشغول هستند.
وی با بیان اینکه علاوه بر خانواده، نظام اجتماعی ما نیز برای ساختن انسان ها باید نظام مند باشد، یادآور شد: یکی از ساختارهای خوب و نظام مند برای دستیابی به این هدف، کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.
مدیرکل آفرینش های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور نیز در سخنانی گفت: کودکان کُرد ترانه ها و نغمه ها را از مادرشان شنیده و آموخته اند و بطور کلی موسیقی کُردی بسیار غنی است.
سودابه امینی با بیان اینکه الحان شاد کُردی نشان از مردمی بودن انواع موسیقی در کردستان دارد، افزود: کمتر کسی را در کشور می توان یافت که موسیقی کُردی را نشناسد ضمن اینکه موسیقی حماسی کُردی بیان کننده دلاوری های مردمان این خطه است.
وی با اشاره به اینکه عروسک ها و آواها باید در زندگی کودکان جدی گرفته شود، اضافه کرد: آشنایی کودکان و خردسالان با آیین ها و رسوم گذشته تاثیر بسیار زیادی در زنده نگهداشتن این آیین ها دارد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان نیز در سخنانی گفت: هدف اصلی این مهرواره پرداختن به میراث گرانقدر بومی و محلی و آشنایی نسل کودک با این آیین ها و برقراری ارتباط میان آیین های سنتی با کودکان بود.
سهیلا شیخی اظهار داشت: از آنجاییکه آیین های سنتی از گذشته های دور به نسل جدید رسیده است، تصمیم گرفتیم به منظور احیای این سنت ها مهرواره ای برای آشنایی نسل کودکان با آیین های نیاکان خود برگزار کنیم.
وی افزود: این مهرواره در چهار بخش نمایش های آیینی و سنتی، نغمه ها و آواهای محلی، شادپیمایی عروسک های نمایشی و رونمایی از طرح عروسک های آیینی برگزار شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان با اشاره به اینکه این مهرواره با حضور گروه هایی از کردستان، کرمانشاه، ایلام، قم، لرستان، مرکزی و همدان برگزار شد، تاکید کرد: حضور شرکت کنندگان در کارگاه های صنایع دستی، هنرهای بومی و سنتی و بازدید از خانه کُرد به منظور آشنایی با آیین های سنتی کردستان از جمله برنامه های جانبی بود.
به گزارش ایرنا، در این مراسم که مورد استقبال بسیار گرم شهروندان سنندجی و دیگر استان های شرکت کننده قرار گرفت، گروه های مندالانی آبیدر و انعکاس به اجرای برنامه های مولودی خوانی و اشعار سنتی و آیینی پرداختند که تشویق و تحسین حاضران را به دنبال داشت.
همچنین در این مراسم نمایش های کاسه گردان و چریکه به ترتیب از استان های همدان و کردستان به اجرا در آمدند.
در پایان از 11 عروسک نمایشی و آیینی ارسالی به دبیرخانه مهرواره رونمایی و تندیس هایی نیز به رسم یادبود به برگزار کنندگان و شرکت کنندگان اولین دوره مهرواره هنرهای بومی منطقه 2 کشور اهدا شد.
نخستین مهرواره هنرهای بومی منطقه 2 کشوری در روزهای هفتم و هشتم آذر با حضور گروه هایی از استان های کرمانشاه، ایلام، کردستان، لرستان، قم، مرکزی و همدان به میزبانی سنندج برگزار شد.
بیش از 40 هزار کودک و نوجوان در سطح استان کردستان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند.
7355/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فرهنگ و هنر بوكه بارانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۳۹۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره توانمندسازی مربیان کودکستان‌ها در ۸ استان برگزار شد

 کودکستان‌ها در فرآیند آموزش و پرورش به عنوان زیربنای نظام تعلیم و تربیت محسوب می شوند و باید در راستای سند تحول و توسعه کمی و کیفی این دوره مهم، گام های اساسی برداشته شود.

در همین راستا همتی‌فر، رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در فرایند مجوز دهی کودکستان‌ها، ما به موسسان آموزش‌های لازم را داده‌ایم و در انتهای آموزش گواهی صلاحیت مقدماتی را برای آن‌ها صادر کرده‌ایم.

وی افزود: همه مؤسسان باید گواهی صلاحیت را دریافت کنند. در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار متقاضی تأسیس کودکستان جدید در سراسر کشور داریم.

او با بیان این که دوره توانمندسازی برای مربیان کودکستان‌ها در حال طراحی است؛ افزود: دوره تربیت مربی ارشد، حلقه میانی آموزش مربیان رشته تخصصی آغاز شده است که دوره اول آن در ۸ استان برگزار شده و در بقیه استان نیز برگزار می‌شود.

گفتنی است که توانمندسازی نیروی انسانی از اولویت‌های آموزش و پرورش محسوب می‌شود. آموزش فشرده و کیفی تمام نیروهای کودکستان از جمله مهمترین رویکردهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در کشورمان است.

گفتنی است که حضور در دوره‌های آموزشی اجباری و ضروری خواهد بود. شخصی که می‌خواهد در یک مرکز تربیتی خدمت کند باید دارای گواهینامه‌های لازم که در اساسنامه اشاره شده است، باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری میهمان کودکان اراکی
  • کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟
  • دوره توانمندسازی مربیان کودکستان‌ها در ۸ استان برگزار شد
  • معلمان نظام فکری شهید مطهری را سرلوحه خود قرار دهند
  • فعالیت های کانون مرزهای یادگیری را گسترش می دهد
  • بنای موزه تاریخ کانون پرورش فکری در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد
  • ثبت ملی محتوا و بنای موزه تاریخ کانون در سازمان میراث فرهنگی
  • موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد
  • برپایی نمایشگاه «معلم من یک هیولاست!» در کانون پرورش فکری