Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «محمد بن سلمان» شاهزاده سعودي اولين فردي بود که براي شرکت در اجلاس گروه 20 وارد آرژانتين شد.
روزنامه اسپانيايي ال پائيس در مطلبي نوشت: «محمد بن سلمان»، وليعهد سعودي اکنون در آرژانتين به سر مي برد.
وي اولين رهبر خارجي بود که به بوئنوس آيرس، پايتخت اين کشور رسيد.
قرار است روزهاي جمعه و شنبه در اجلاس گروه 20 شرکت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نظر نمي رسد شاهزاده سعودي نگران اعلام شکايت ديدبان حقوق بشر از وي باشد. روز دوشنبه 5 آذر، اين نهاد حقوق بشري با اعلام شکايتي عليه وليعهد سعودي، به سبب جنايت در جنگ يمن، از مقام‌هاي قضايي آرژانتين خواست تا «بن سلمان» را در زمان حضورش در خاک آرژانتين تحت پيگرد قانوني قرار دهد.
«بن سلمان» در آرژانتين 400 نفر را همراه خود دارد. گفته شده است، به سبب حفظ امنيت و ترس از تظاهرات ها مقابل هتلي که براي اقامت او در نظر گرفته بودند، وليعهد سعودي سفارت کشورش در آرژانتين، ساختماني با معماري فرانسوي و در نزديکي سفارت اسپانيا را براي اقامتش در نظر گرفته است.
با اين حال شماري از معترضان هنگام ورود «بن سلمان» به مقر سفارتخانه عربستان در بوئنوس آيرس، در آنجا تجمع کردند و شعارهايي عليه او سر دادند.
به همين سبب جو امنيتي شديدي نيز در اطراف سفارتخانه عربستان برقرار شده است. نيروهاي ويژه آرژانتيني مسئوليت تامين امنيت اين ساختمان را بر عهده گرفته اند و مسيرهاي منتهي به آنجا را مسدود کرده اند.
در فرودگاه بين المللي بوئنوس آيرس، «خورخه فائوريه»، وزير امورخارجه آرژانتين به استقبال وي رفته بود.
اعلام شکايت ديدبان حقوق بشر در دستان دادستان فدرال آرژانتين مانده است، کسي که اکنون بايد شواهد لازم را براي اعلام محکوميت پادشاه عربستان پيدا و منتشر کند، پس از آن يک قاضي در مورد «محمد بن سلمان»، وليعهد سعودي تصميم گيري خواهد کرد.
با همه اين تفاسير «بن سلمان» اما مي تواند آسوده باشد، پيچيدگي اين فرايند و وضعيت ديپلماتيک آن، هرگونه امکان بازداشت را خنثي مي کند.
دادستان «راميرو گنزالس»، روز چهارشنبه فرايند پيگيري و تحقيق در مورد بن سلمان را آغاز کرده است.
در اولين قدم در اين زمينه از «آريل ليخو»، قاضي آرژانتيني خواسته است تا وضعيت موجود و نقش شاهزاده سعودي در جنگ يمن را، مطابق با آنچه ديدبان حقوق بشر گزارش داده و در مورد آن شکايت کرده است، بررسي کند. انجام اين موارد ضروري است.
قانون اساسي آرژانتين صلاحيت براي قضاوت بين المللي در مورد جنايات جنگي و اعمال شکنجه را به رسميت مي شناسد، اما اين در صورتي قابل پيگيري است که در کشور مبدا امکان تحقيق و بررسي آن مورد وجود نداشته باشد.
اعلام شکايت عليه محمد بن سلمان روز دوشنبه توسط «کنث روث»، مدير ديدبان حقوق بشر به مقامات آرژانتين ارائه شد. اين سازمان معتقد است که دولت آرژانتين بايد وارد عمل شود و اقدام موثري انجام دهد چرا که موارد نقض حقوق بشر و جنايات جنگي ارتش سعودي عليه يمن به وضوح قابل مشاهده و پيگيري است.
«محمد بن سلمان» مي تواند به عنوان يکي از مسئولان اين جنايات معرفي شود، چرا که وي وزير دفاع پادشاهي سعودي نيز است. از سويي ديگر، ديده بان حقوق بشر تاکيد کرده است که وليعهد سعودي مي تواند به طور مستقيم در قتل «جمال خاشقجي»، روزنامه نگار منتقد سعودي که در کنسولگري اين کشور در استامبول ترکيه کشته شد، دست داشته باشد.
«روث» در متن پيامي که در تارنماي ديدبان حقوق بشر گذاشته شده، گفته است: «مقامات قضايي بايد نقش «محمد بن سلمان» را در جنايات احتمالي در جنگ با يمن که توسط ائتلاف عربي به رهبري سعودي ها از سال 2015 صورت گرفته است، آشکار سازند».
وي در ادامه خاطر نشان کرده است، «حضور وليعهد سعودي در اجلاس گروه 20 در بوئنوس آيرس، مي تواند اين فرصت را مهيا سازد که «بن سلمان» را که نمي شود در يمن يا در عربستان سعودي محاکمه کرد، در آرژانتين به پاي ميز محاکمه کشاند».
«ماريا سرويني د کوبريا»، قاضي آرژانتيني، در اين کشور جنايات دوران ديکتاتوري «فرانکو»، در اسپانيا را مورد پيگيري قضايي قرار داده است.
«خوزه ميگل ويوانکو»، مدير شاخه آمريکاي لاتين ديدبان حقوق بشر اعلام کرده است، اقداماتي که دادستاني آرژانتين صورت مي دهد توسط محافل قضايي بين المللي و مبارزه با جنايات جنگي به رسميت شناخته مي شوند؛ بدين ترتيب ديگر دولت ها نيز ملزم به اجرا و به رسميت شناختن اين اقدامات هستند.
«ويوانکو» با اشاره به قطعنامه هاي بين المللي موجود در زمينه موضوعات قضايي اين چنين اعلام کرد، «اميدواريم که با همه توان و در همه ابعاد فرايند بررسي وضعيت وليعهد سعودي پيگيري شود».
اين قاضي همچنين در ادامه ضمانت پيشنهادهاي دادستاني و اطلاعاتي که از يمن يا ترکيه مي آيند را بر عهده گرفت و از دادگاه بين المللي قضايي نيز درخواست کرد در رابطه با فرايند قضايي عليه بن سلمان وارد عمل شود.
سازمان هايي که وابسته به دولت ها نيستند، براي اجراي عدالت در مورد وليعهد سعودي گام برداشته اند. اما با اين حال اين اقدامات سبب نشده است تا «محمد بن سلمان» برنامه خود را براي حضور در اجلاس گروه 20 در بوئنوس آيرس بر هم زند.
وي حتي خود را براي برگزاري يک سري جلسات ديپلماتيک و مهم با رهبران کشورهاي مختلف آماده کرده است.
بن سلمان نمي تواند در طي اين اجلاس دستگير شود؛ چرا که «در يک ماموريت ديپلماتيک» به سر مي برد. به عبارتي ديگر او به عنوان يک فرستاده رسمي و ويژه از سوي دولت کشورش در اين اجلاس شرکت مي کند.
بر اساس کنوانسيوني که در راستاي ماموريت هاي ويژه در سال 1969 تنظيم شده است، عملاً امکان بازداشت وليعهد سعودي در سفرش به آرژانتين از بين مي رود.
ويوانکو معتقد است، آرژانتين براي آنکه در برابر جنايات يک مقام ارشد از کشوري ديگر موضعي منفعل نداشته باشد و «در راستاي تصميماتي که قوه قضايي آرژانتين در رابطه با پرونده بن سلمان اتخاذ مي کند، دولت آرژانيتن بايد مصونيت ديپلماتيک «محمد بن سلمان»، وليعهد عربستان سعودي را لغو کند».
139/110
مترجم: محمد استادولي
کليدواژه تجاوز نظامي عربستان به يمن عربستان آرژانتين

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۴۰۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ماه پنهان» در تهران کلید خورد

 به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فیلمبرداری فیلم سینمایی «ماه پنهان» به کارگردانی محمدرضا یکانی و تهیه کنندگی ایراج محمدی در تهران آغاز شده و تا کنون چهره‌های اصلی این فیلم جلوی دوربین رفته اند.

در خلاصه داستان «ماه پنهان» آمده است: دختر ۵ ساله خانواده‌ای گم می‌شود و آنها در حین جستجوی فرزندشان پی به راز بزرگی می‌برند.

در این فیلم لیندا کیانی، آرمین رحیمیان، فرزاد حسنی، امین میری، سیاوش چراغی پور، بهار قاسمی، رایحه تیموری، محمدرضا سروستانی، حشمت آرمیده، پروین ملکی اکرم علمدار، عباس زرگر و بازیگران خردسال:آوا روستایی، آیان یاربیگی به ایفای نقش می‌پردازند.

عوامل تولید «ماه پنهان» عبارتنداز: تهیه کننده ایرج محمدی، کارگردان محمد رضا یکانی، نویسنده آوا اکبری، مدیر فیلمبرداری پیمان عباس زاده، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز مرضیه اکبرنژاد، مدیر صدابرداری سعید زند، مدیرتولید محمد شهبازی، طراح گریم شهره خراسانی، طراح لباس مهتاب تقی‌نژاد، طراح صحنه پوریا اخوان، مدیر تدارکات روح‌الله رهبری، منشی صحنه مریم بابایی، عکاس فرهاد همتی، دستیار اول فیلمبردار سجاد سبحانی، دستیاران کارگردان مرتضی علیزاده، سعید رسولی، ساجده آزادی، مرتضی صابر، حدیثه صفایی، دستیار اول تدارکات پوریا چگینی، فیلمبردار پشت صحنه شیوا نوری، گروه صحنه محمد وطنی، آرش ایرانی، روژینا مافی، گروه فیلمبرداری آرش کابلی، علیرضا زارعی، محمد سلطانی، رامین تیموری، علیرضا شیخ دارانی، گروه صدا حسن صباغ، مسعود محمدی، گروه لباس الهه فرجی، نونا مندیس، مجریان گریم پریسا روغنی، فرشید حسنی، زهره عطایی، گروه تدارکات محمد خیری، حسن رضایی، حسن سلطانی، سیف الله تاجیک.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شاید لازم باشد مهندسان دروس علوم انسانی را پاس کنند!
  • افشاگری از درگیری جنجالی صلاح و کلوپ؛ دلت می‌خواد برگردی روی نیمکت؟
  • «ماه پنهان» در تهران کلید خورد
  • قرارداد پیمانکاری در گروه ملی فولاد تخلف قانونی است / درویشی: فقط مطالبات صنفی کارگران را پیگیری می‌کنیم +فیلم
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • محمد مهاجری به مهدی نصیری: آخر شما را با شاهزاده چکار؟ /یک موی گندیده تاجزاده به همه هیکل شاهزاده کثیف شرف دارد /از این راه برگردید
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین