Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجمع مشورتی روسای شورا‌های اسلامی مراکز استان‌ها گفت: چالش‌های همزاد نظیر کاهش منابع درآمدی شهرداری‌ها، موج تورمی و تشدید تحریم‌ها مدیریت شهری را احاطه کرده است. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در شصت و دومین نشست مجمع مشورتی روسای شورا‌های اسلامی کلان شهر‌ها و مراکز استان‌ها با حضور محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران و رییس مجمع مشورتی، مرتضی الویری رییس شورای عالی استان ها، نمایندگان شهر همدان در مجلس شورای اسلامی، مسئولان مدیریت شهری همدان و روسای شورا‌های کلان شهر‌ها و مراکز استان‌ها در شهر همدان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محسن هاشمی در این نشست گفت: فردا روز شهادت آیت الله سید حسن مدرس و روز مجلس شورای اسلامی است و این روز را به نمایندگان مجلس تبریک می‌گوییم، البته در حدود ۸۰ سال قبل که آیت الله مدرس به شهادت رسید، مجلس تنها نماد مردمسالاری ایران بود و امروز شورا‌های شهر و روستا، بزرگترین نماد مردمسالاری دینی محسوب می‌شوند، باتوجه به اینکه این اجلاس آخرین مجمع مشورتی قبل از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب است، بی مناسبت نیست که نکاتی را در اینباره عرض کنم.

وی ادامه داد: وضعیت کشور بخصوص شرایط مدیریت شهری در این ماهها، خطیر و دشوار است، چالش‌های همزاد مدیریت شهری را احاطه کرده است، از یکسو اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان که موجب بی ثباتی و تغییر مدیریت شهری در تعدادی از کلانشهر‌ها گردیده است و از سوی دیگر بررسی لایحه ارزش افزوده که میزان درامد و فرایند دسترسی مدیریت شهری به سهم خود از منابع ناشی از مالیات ارزش افزوده را دشوارتر از شرایط فعلی می‌کند تلاش‌های بسیاری شد که این لفظ مالیات ارزش افزوده حذف شود تا شهرداری‌ها از منابع درآمدی پایدار محروم نشوند و من از آقای الویری و نمایندگان دیگر می‌خواهم تلاش خود را فروگذار نکنند، تداوم رکود صنعت ساختمان که موجب کاهش منابع شهرداری‌ها گردیده و موج تورمی که حدود ۵۰ درصد هزینه‌های مدیریت شهری را در سال آینده افزایش خواهد داد و تشدید تحریم‌ها که مانعی بر انجام وظایف دولت در تامین تجهیزات سیستم حمل ونقل عمومیست، نشانه شرایط دشوار مدیریت شهری دارد.

رییس مجمع مشورتی روسای شورا‌های کلان شهر‌ها و مراکز استان‌ها افزود: در این شرایط چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز انتظارات مضاعفی از مدیریت شهری را بهمراه دارد و شرایط حساس کشور و سرریز شدن ظرف جامعه، امکان اقدامات اصلاحی نظیر تعدیل نیرو و کاهش هزینه‌ها را دشوارتر از گذشته کرده است.

وی اظهار داشت: البته این نخستین بار و شدیدترین مرتبه‌ای نیست که در طول عمر انقلاب، مشکلات کشور را احاطه می‌کند و دچار چالش‌های همزاد می‌شویم، اما دو تفاوت جدی شرایط فعلی با گذشته دارد.

هاشمی در ادامه خاطر نشان ساخت: نخستین مورد، در کاهش اعتماد عمومی و همراهی مردم با مسئولان است، فضای بی اعتمادی که براثر مسایلی، چون مفاسد اقتصادی، حقوق‌های نجومی و افزایش شکاف میان زندگی مردم عادی و مدیران ایجاد شده است، سرمایه اجتماعی را کاهش داده و این شرایط بستر عبور از مشکلات و مدیریت بحران را ناهموار و توام با موانع کرده است.

وی افزود: دومین ویژگی این دوره، هم افزایی منفی مسئولان وجناح‌های سیاسی در انتقاد، سیاه نمایی و دامن زدن به فضای روانی منفی در جامعه است، در دوره‌های گذشته اگر بخشی از مسئولان و سران قوا، از ادبیات منتقد و منفی استفاده می‌کردند، بخش دیگر به دفاع از عملکرد حاکمیت می‌پرداختند و با نگاه مثبت صحبت می‌کردند، اما امروز ادبیات اکثر مسئولان قوای سه گانه، ائمه جمعه و صاحبین تریبون‌های عمومی منتقدانه ومنفی است و مسئولانی که باید از مجموعه عملکرد نظام دفاع کنند خود در مقام اپوزیسیون به نفی این عملکرد مشغولند و گاهی از مردم و منتقدین نیز سبقت می‌گیرند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: سئوال مردم این است که اگر قرار باشد مسئولان نیز تبدیل به منتقد شوند، چه کسی باید پاسخگو باشد؟ و چه کسی باید مشکلات رابرطرف کند؟

هاشمی یادآور شد: در اینجا بی مناسبت نیست که یادی کنیم از آیت الله هاشمی رفسنجانی، شیوه اعتدالی ایشان در نگاه به مدیریت نظام و دفاع از عملکرد انقلاب می‌تواند راهگشای مسئولین کشور باشد. ایشان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ که شاید متنوع و متکثر و فشرده‌ترین انتخابات ریاست جمهوری در انقلاب باشد، حضور داشت و در کنار کاندیدا‌های احزاب و جریانات سیاسی گوناگون به رقابت پرداخت.

وی افزود: فشردگی رقابت‌های آن دوره موجب شده بود که تا کاندیدا‌ها برای بدست آوردن آرا بیشتر مسابقه‌ای در انتقاد از عملکرد جمهوری اسلامی و سیاه نمایی ایجاد کنند و همه جریانات به نوعی منتقد و مدعی گذشته و حال باشند، اما آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمله‌ای ماندگار گفتند که "در این انتخابات که همه برای بدست آوردن رای بیشتر به انقلاب ونظام حمله می‌کنند و دستاورد‌های آن را تخریب و نفی می‌کنند، من از عملکرد انقلاب در مجموع دفاع می‌کنم، هرچند که انتقاد و تندروی‌هایی وجود داشته است"

محسن هاشمی همچنین گفت: ادبیات متفاوت آیت الله هاشمی رفسنجانی در آن انتخابات، هرچند که موجب شکل گرفتن دو قطبی دفاع از انقلاب و حمله به نظام شد و شاید این دفاع جذابیت و قدرت جمع آوری آرا مانند شیوه‌های پوپولیستی و روشنفکری را نداشت، اما نشان داد که برای دلسوزان واقعی انقلاب، مصالح جامعه و مردم مهمتر از محبوبیت و منافع فردی است.

رییس مجمع مشورتی روسای شورا‌های کلان شهر‌ها و مراکز استان‌ها گفت: اکنون نیز به نظر می‌رسد که انقلاب در شرایط دشواری قرار دارد و این آزمونی برای مسئولان است، باید دید چه کسانی از آبرو و اعتبار خود برای انقلاب ومردم مایه می‌گذارند وخود را هزینه می‌کنند تا باری از دوش مردم برداشته شود و مشکلات حل شود وچه کسانی با فرافکنی، بجای پذیرش مسئولیت وحل مشکل، بدنبال منافع ومحبوبیت شخصی می‌روند. انشاله که ما از گروه نخست باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای شهر تهران شورای روستا محسن هاشمی رفسنجانی مردم سالاری دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۴۱۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد

فرماندار شهریار با تأکید بر هم‌افزایی در مجموعه شوراهای اسلامی، گفت: لازمه خدمت شوراهای اسلامی شهر و روستا، گره‌گشایی مشکلات مردم باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهریار، علیرضا فاتحی‌نژاد ظهر امروز در آیین گرامیداشت شوراهای اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه افتخار انقلاب اسلامی نظام مردم‌سالاری و مشارکت مردمی است، اظهار داشت: شورا‌های شهر و روستا جلوه‌ای از مشورت در نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی 45 سال در حوزه‌های مختلف بر پایه مشورت پیش رفته است، افزود: باید پیرو فرامین رهبری خدمت گذار مردم بود و خالصانه و صادقانه به مردم خدمت کرد.

فرماندار شهرستان شهریار با بیان اینکه خودپسندی یکی از آفت‌های بزرگ مسئولیت است، تصریح کرد: شورا برآمده از مردم است و هم‌افزایی در مجموعه شورا بسیار حائز اهمیت است لذا باید با مشورت در آبادانی شهر و روستا تلاش کرد.

فاتحی‌نژاد در ادامه با تأکید بر انجام کارهای جمعی، تخصصی و علمی در شوراهای شهر و روستا گفت: شوراهای اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای در کشور دارند، لذا مردم نیز باید در انتخاب‌ خود دقت نظر داشته باشند تا نسل آینده از خدمات خوب شوراها بهره ببرند.

وی با بیان اینکه لازمه خدمت باید گره‌گشایی مشکلات مردم باشد، افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی، انقلاب مردمی است که با ابتکار خود شوراهای شهر و روستا را به وجود آورده است تا حرف‌های مردم شنیده و مطالبه شود.

فرماندار شهریار با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری در امانت‌داری مردم در نزد شوراها در تمامی حوزه‌ها بیان کرد: برخی از اعضای شوراها اقدامات و فعالیت‌های نامناسبی دارند که منجر به ورود و برخورد دستگاه‌های نظارتی و قضایی شده و سلب اعتماد مردم از شوراها را نیز در پی دارد.

فاتحی‌نژاد با تأکید بر برنامه‌ریزی مناسب شوراهای شهر و روستاهای شهرستان شهریار در توسعه و آبادانی گفت: توفیق خدمت گذاری برای شوراهای شهر و روستا در دوره بعدی درگرو عملکرد خوب و سالم است.

اعضای شورا با رفتارهای اشتباه کام مردم را تلخ نکنند

در ادامه این مراسم حمزه خوارزمشاهی با بیان اینکه مشارکت مردم در موضوعات شهری منجر به توسعه و آبادانی می‌شود، گفت: شوراهای شهر و روستا باید قدردان مردم باشند که مدال نوکری را دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شوراهای شهر و روستا حلقه ارتباطی مردم و مسئولین فرادستی هستند، تصریح کرد: باید امانت‌دار رأی مردم باشیم و با مصوبات خوب و مناسب منجر به توسعه شهرها و روستاها باشیم.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها با تأکید بر افزایش اختیارات شوراها بیان کرد: شوراها نباید فقط شورای منتسب به شهردار و دهیار باشند، بلکه باید با تکیه بر وظایف و امکانات موجود خدمات بیشتری را نیز ارائه کنند.

خوارزمشاهی با اشاره به برخی دستگیری‌ شوراها در کشور گفت: نباید با کارهای اشتباه کام مردم را تلخ و به دشمنان و رسانه‌های معاند خوراک داده شود.

وی با انتقاد از عدم همراهی برخی از اعضای شورا در همراهی مجموعه شورای شهر و روستا تصریح کرد: اعضای شورا باید به خرد جمعی احترام بگذارند و انرژی و ظرفیت خود را برای مخالفت در برابر مصوبات به‌کار نگیرند.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها در پایان خاطرنشان کرد: دولت در اجرای پروژه‌ها از کمک شوراها بیشترین بهره را می‌برد و همه این مسائل و همراهی شورا با دولت برای رفاه مردم است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد
  • لزوم تبیین دستاورد‌های انقلاب و اجرای طرح یاری گران در روستا‌ها
  • برخی به دنبال تضعیف دستاوردهای مدیریت شهری هستند
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • شوراها نماد مردم سالاری دینی در تصمیم‌گیری‌ها هستند
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • لزوم جریان یافتن مردم سالاری دینی در محلات
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • شوراها به‌عنوان نماد مردم سالاری تقویت شوند