Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا وسيما، در کنار فرصت های موجود که جامعه شیعی نیجریه می تواند موقعیت های گرانبهایی را در درون مشکلات فعلی برای خود پدید آورد، تهديدهايي نيز وجود دارد.
در عین حال شیعیان این کشور هم اکنون با تهدید هایی مواجهند که عدم توجه به این تهدیدها می تواند در آینده مخاطراتی جدی برای آنها فراهم آورد:

1-پنهان کاری
شیعیان نیجریه با وجود تحمل سخت شرایط تحمیلی از سوی دولت و ظلم و ستم وارده بر آنان ، طی سه دهه اخیر شیوه ای تقیه گونه را در مقابل دولت در پیش گرفته و همواره از ارائه اطلاعات و شفاف سازی در مقابل دولت و سازمان های اطلاعاتی و امنیتی نیجریه خودداری ورزیده اند که این وضعیت بخصوص از زمان حبس خانگی شیخ زاکزاکی در سال 2015 میلادی به اوج خود رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از این روی دولت نیجریه همواره آنها را به عنوان خطری بالقوه که می توانند برای دستگاه حاکمه خطرآفرین شوند و حتی تهدید و خطر"دولتی درون دولت"درنظر می گیرد.
در چنین شرایطی که حساسیت خاصی علیه شیعیان در این کشور بوجود آمده و ارتش نیجریه نیز نهایت ددمنشی را علیه آنها صورت داده شایسته است پیروان اهل البیت (ع) هوشمندانه از این وضعیت بغرنج عبور نموده و ضمن پرهیز از کتمان واقعیات موجود ، اقدامات خود را سازماندهی و شفاف سازی نمایند .

2-سرکوب شیعیان از چند جبهه
شیعیان بومی نیجریه در حال حاضر از چند ناحیه تحت فشار بوده و دستگاه های متعددی در داخل کشور درصدد تضعیف کامل و نابودی نهضت اهل البیت (ع) می باشند.
یکی از مهم ترین این تهدیدات از سوی برخی نظامیان این کشور که چندان تحت فرمان دولت مرکزی نبوده و در مسیر نابودی و یا تضعیف حرکت اسلامی از حمایت برخی کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس بویژه عربستان سعودی برخوردارند اعمال می گردد.
اوج درنده خویی ارتشیان به قتل رساندن گروهی از شیعیان در مراسم روز قدس سال 2014 میلادی ، قتل عام وحشیانه یک هزار نفر از شیعیان در زاریا در دسامبر سال 2015 میلادی ، کشتار حدود یکصد نفر از اعضاء حرکت اسلامی در جریان راهپیمائی اربعین 2016 و قتل عام 42 نفر از راهپیمایان اربعین 2018 در ابوجا بود . از سوی دیگر سازمان های وهابی تکفیری نظیر بوکوحرام که مورد حمایت ایدئولوژیک برخی کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس قرار دارند طی سال های اخیر حملات تروریستی دهشتناکی را علیه اعضاء حرکت اسلامی نیجریه رقم زده اند که موجب شهادت ده ها نفر از شیعیان این کشور شده است.
این در حالی است که دولت نیجریه فاقد عملا هرگونه راهبرد مشخص برضد گروه تروریستی تکفیری بوکوحرام بوده و علیرغم وعده های مکرر ارتش در وارد آوردن ضربات و خسارات جبران ناپذیر بر آنها، تاکنون نه تنها از قدرت بوکوحرام کاسته نشده بلکه طی سال گذشته با انجام عملیات تروریستی در مناطق شمالی کشور بنوعی قدرت خود را هرچه بیشتر عیان ساخته اند .

3-ترسیم فضای شیعه هراسی
طی سال های گذشته دولت نیجریه تلاش تدریجی و گام به گامی را برای ترسیم فضای شیعه هراسی و ارائه تصویری منفی و کاملا مخدوش از اقلیت شیعه این کشور ساماندهی نموده است.
هرچند شیعیان این کشور مردمانی کاملا صلح طلب و برخوردار از رفتار مسالمت جویانه توام با احترام بوده و تاکنون نیز هیچ گاه رفتار خشونت باری از آنها سر نزده است با این حال نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بشدت در تلاشند آنها را افرادی خشن و خشونت طلب جلوه داده و اتهامات گوناگونی را بر مبنای اندیشه شیعه هراسی به آنها نسبت دهند.

4-تلاش دولت برای توجیه جنایات علیه شیعیان
اقدام مزوّرانه دولت نیجریه در مبری دانستن کامل خود از قتل عام دسامبر 2015 زاریا و تلاش برای وانمود ساختن اینکه ارتش متمردانه و بدون کسب اجازه از دولت اقدام به کشتار شیعیان و نابودی نهادهای فرهنگی اجتماعی نهضت حرکت اسلامی در شهر زاریا نموده است و کشتارهای سال های 2016 و 2018 خطر دیگری است که می تواند بین اعضاء حرکت اسلامی شمال نیجریه تفرقه و جدائی ایجاد نموده برخی شیعیان ساده دل را از سایرین جدا نماید.
در واقع هرچند ممکن است اصل تمرد نظامیان از دولت تا حدودی صحت داشته باشد با این حال رفع هرگونه اتهامی از دولت نیجریه و محمد بوهاری رئیس جمهور فعلی ( که در شعارهای انتخاباتی خود احترام به حقوق بشر و محترم شمردن جایگاه جوامع و اقلیت های دینی را مورد تاکید قرار می داد ! ) در قضیه کشتار زاریا در سال 2015 و سال های بعد - در شرایطی که رهبر کاریزماتیک حرکت اسلامی کماکان در حبس بسر می برد – تهدید و توطئه ای خطرناک علیه شیعیان خواهد بود .

5-تداوم ظلم و ستم های وارده بر شیعیان
ظلم و ستم وارده بر شیعیان از زمان دستگیری شیخ زاکزاکی و کشتار زاریا همچنان تداوم یافته است به گونه ای که گفته شده است نظامیان در برخی جاده های ایالات شمالی نیجریه بویژه جاده های منتهی به زاریا ، کانو و کادونا اتوبوس ها را مورد بازرسی قرار داده و در برخی مواقع وسایل مسافران از جمله موبایل های آنها را تفتیش و در صورت مشاهده تصویر شیخ زاکزاکی در موبایل افراد، آنها را بازخواست و گاه نیز زندانی می نمایند.
علاوه بر آن دولت نیجریه برای کنترل شیعیان ایالات شمالی ، پس از فاجعه زاریا بمدت چند ماه تمامی شبکه های اجتماعی را در مناطق شمالی نیجریه قطع کرد تا سازمان ها و نهادهای حقوق بشری نتوانند از وضعیت شیعیان مطلع شوند.
دولت نیجریه همچنین با اعمال محدودیت هایی طی چند سال گذشته موانعی برای سفر اعضاء شناخته شده حرکت اسلامی به خارج کشور بوجود آورده که این تضییقات با شدت و ضعف هایی همچنان تداوم دارد.
سازمان امنیت نیجریه همچنین با ارسال ایمیل های تهدید آمیز به دانشجویان و طلاب شیعه نیجریائی شاغل به تحصیل در خارج از کشور – که در مراسم مردم نهاد حمایت از شیخ زاکزاکی در سال 2016 شرکت و سخنرانی نموده بودند -آنها را رسما تهدید نمود در صورت مراجعه به نیجریه تحت بازجویی سازمان امنیت قرار خواهند گرفت.
این محیط ارعاب و وحشت علیه شیعیان بومی و تهدید به قتل یا زندانی نمودن شیعیان به بهانه های واهی طی سال های گذشته همواره از سوی دستگاه های نظامی امنیتی نیجریه ادامه یافته است .

6-عدم کادرسازی برای آینده
یکی از اشکالات وارده بر شیعیان نیجریه عدم کادرسازی برای آینده و تکیه کامل بر شیخ ابراهیم زاکزاکی به عنوان رهبر بلامنازع حرکت اسلامی شمال نیجریه بوده است.
هرچند سیمای کاریزماتیک شیخ زاکزاکی و نقش بی بدیل وی در تاسیس ، سازماندهی و انسجام نهضت تشیع در این کشور واقعیتی کتمان ناپذیر است با این حال تصور اینکه نهال پویای تشیع در این کشور همواره قائم به شیخ زاکزاکی خواهد بود اشتباهی است که برخی از یاران شیخ در این امر زیاده روی کردند.
در حقیقت در حال حاضر که رهبر حرکت اسلامی شمال نیجریه در حبس خانگی بسر برده و به احتمال زیاد پس از آزادی نیز بدلیل نابینائی کامل یک چشم و کم بینائی قابل ملاحظه چشم دیگر ، فلج شدن یک دست و صدمه دیدن یک پا و مشکلات جسمانی ناشی از گلوله های اصابت نموده به شکم و سینه اش فاقد تحرک جسمانی برای سفر به مناطق مختلف شیعه نشین و ناتوانی نسبی در مدیریت موثر بر این نهضت عظیم ده میلیونی خواهد بود خلاء موجود در رهبری آینده نهضت کاملا بچشم می خورد.
این البته بدین معنی نیست که شیخ زاکزاکی پس از رهائی به رهبری خمود و کم تحرک مبدل خواهد شد با این حال در صورتی که رهبرانی مدیر و مدبر در درون حرکت اسلامی تربیت می یافتند امروزه می توانستند با تشکیل نوعی شورای رهبری خلاء شیخ زاکزاکی را تا زمان رهائی از حبس خانگی مرتفع نموده و پس از آن نیز یار و یاور وی در مدیریت امور مربوط به نهضت باشند.
در مجموع می توان گفت در صورتی که در آینده نزدیک بنا به دلایلی رهبری و پرچمداری نهضت اهل البیت (ع) بصورت دائم به فردی غیر از شیخ ابراهیم زاکزاکی سپرده شود شاید حرکت اسلامی با چالش ها و مشکلاتی مواجه شود که آینده این نهضت را با مخاطراتی جدی مواجه سازد.

7-تفرقه درونی
هرچند اکثریت اعضاء حرکت اسلامی در مسیر پر فراز و نشیب این نهضت همواره به شیخ زاکزاکی اعتماد داشته اند با این حال در اوایل دهه 2010 برخی اختلافات در درون نهضت اوج گرفت بطوری که معدودی از رهبران منطقه ای حرکت اسلامی در زمره مخالفان شیخ زاکزاکی جای گرفته و با وارد نمودن انتقاداتی تند به اصول مدیریتی و دیدگاه رهبر شیعیان نیجریه ، انشعابی در حرکت اسلامی شمال نیجریه ایجاد کردند.
البته این انتقادها در آن زمان مقیاسی نبود که خللی در ساختار مستحکم نهضت اسلامی پدید آورد و پس از کشتار شیعیان در سال 2015 تیز این منتقدان به اشتباه خود بطور کامل پی برده و به صفوف منسجم نهضت حرکت اسلامی پیوستند.
با این حال با رسوخ برخی عناصر وابسته به جریان وهابیت ممکن است این وضعیت در آینده نیز تکرار گردد.

از اينرو شیعیان باید با بینشی عمیق مراقب توطئه های دشمنان خود در ایجاد تفرقه و تضعیف نهضت بوده و اتحاد و انسجام درونی خود را هرچه بیشتر تقویت نمایند./

============================================

نويسنده:امیربهرام عرب احمدی، کارشناس و مدیر گروه مطالعات جنوب آفریقا، دانشگاه تهران.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: شيعيان نيجريه تفرقه تهديد ارعاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۴۱۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت

در جریان بارندگی‌های اخیر و سیلابی که در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و اصفهان به‌راه افتاد بسیاری از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی دچار آسیب‌های جدی شدند. پیگیری از مسئولان میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان مشخص کرد که بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بنا‌ها و آثار تاریخی استان آسیب وارد شده است. روز گذشته نیز فعالان میراث فرهنگی در زواره خبر دادند که آبگرفتگی، ۲۰۰ خانه تاریخی را تخریب کرده و خسارت شدیدی به ۱۰ خانه صفوی و قاجاری زواره وارد شده است.

  بخش اسلامی قلعه نرماشیر کاملاً فروریخته

به گزارش ایلنا، «محسن موحدی» معاون میراث فرهنگی استان کرمان نیز به تخریب بنا‌های تاریخی استان پس از بارندگی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: استان کرمان منطقه جغرافیایی بسیار وسیعی است که آثار و بنا‌های تاریخی این استان در اقلیم کوهستانی و کویری آن پراکنده هستند.

او گفت: اغلب آثاری که در استان کرمان به دنبال بارش‌های اخیر دچار آسیب شده‌اند مربوط به اقلیم کویری است چراکه در بنا‌های این منطقه معمولا بیشترین مصالحی که به‌کار رفته، خاک و کاهگل است.

موحدی درخصوص آمار موجود و میزان خسارتی که سیل به بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی وارد کرده است، اعلام کرد: اداره میراث فرهنگی استان کرمان همچنان در حال جمع‌بندی خسارات سیل کرمان است که به محض تکمیل به وزارت میراث فرهنگی ارسال می‌شود، اما مهمترین آثاری که هم‌اکنون تخریب شده‌اند یخچال تاریخی سیرجان و قلعه نرماشیر است که قسمت مربوط به دوره اسلامی آن کاملا فروریخته.

معاون میراث فرهنگی افزود: خوشبختانه پلان و نقشه‌های بنا‌های تاریخی تخریب شده موجود هستند که بر اساس اطلاعات موجود می‌توان این بنا‌ها را به‌سرعت مرمت و بازسازی کرد.

نجات یخچال خراب سیرجان پس از بارندگی!

یخچال تاریخی سیرجان که سال‌ها قبل بدون توجه به تذکر میراث فرهنگی توسط مالک به‌صورت کاملا خودسرانه و غیراصولی مرمت شده بود، گنبد آن در جریان بارندگی و سیلاب اخیر، فروریخت.

معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان درباره این اثر گفت: یخچال تاریخی سیرجان که یکی از مهمترین بنا‌های تاریخی کرمان است سال‌ها قبل بدون اخذ مجوز و توجه به تذکرات میراث فرهنگی توسط مالک مرمت شد که در آن زمان امکان مداخله توسط کارشناسان میراث فرهنگی وجود نداشت چراکه هر اقدامی صورت می‌گرفت این اثر تاریخی بیشتر تخریب می‌شد.

او گفت: یخچال تاریخی سیرجان، اما پس از بارندگی دچار تخریب جدی شد و گنبد مرمت شده آن فرو ریخت که درحال حاضر با توافقی که با مالک صورت گرفته، قرار است این بنای ارزشمند با اصولی علمی مرمت شود تا پایداری خود را در مواجهه با بلایای طبیعی حفظ کند.

موحدی، اما در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تعداد بنای تاریخی شاخص در استان کرمان وجود دارد که توسط مالکین دچار دخل و تصرف‌های جدی می‌شود، ادامه داد: این سوال سختی است، اداره میراث‌فرهنگی استان کرمان تلاش دارد آثار و بنا‌هایی که در اختیار بخش خصوصی و دولتی هستند را به‌طور مداوم رصد کند. درحال حاضر بنا‌هایی که در اختیار میراث فرهنگی وضعیت خوبی دارند و در شرایط مناسبی نگهداری می‌شوند، اما بنا‌هایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی از جمله اوقاف هستند به دلیل وجود وارث بیشتر مورد آسیب و تخریب قرار می‌گیرند.

دیگر خبرها

  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • عوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • عوامل موثر بر قیمت طراحی سایت ۱۴۰۳
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • این خانه یک سرایدار است، همین قدر زیبا! (+تصاویر)
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو