Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@16:35:25 GMT

مقابله با سلطه دلار با نظام پرداخت یوآن و روبل

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۴۶۲۷۳

کارشناسان چینی بر این باورند که طرح چین و روسیه برای ایجاد نظام پرداخت بر مبنای روبل و یوآن می‌تواند با سلطه دلار مقابله کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناسان می‌گویند، اگرچه نظام پرداخت بین چین و روسیه که با هدف بالا بردن استفاده از یوآن و روبل در مبادلات دو جانبه بین این کشورها ایجاد شده است، در گام‌های نخست تغییر محدودی دارد، اما در صورتی که آمریکا به سوءاستفاده از سلطه دلار در بازار جهانی ادامه دهد، این نظام پرداخت می‌تواند تقویت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش فارس، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورها که حتی کشورهایی که تحریم نشده‌اند را نگران کرده است و به ضرر شرکت‌های آمریکایی نیز بوده، اقتصادهای بزرگ جهان نظیر چین، روسیه و اتحادیه اروپا را به سمت ایجاد یک نظام پرداخت مستقل برای کاهش خطر اقدامات آمریکا سوق داده‌اند.

چین و روسیه توافق کرده‌اند تا استفاده از ارزهای ملی خود در مبادلات دو جانبه و مبادلات بین المللی را افزایش دهند که این تصمیم در سفر نخست وزیر روسیه به چین در اوایل ماه جاری اتخاذ شد. دو کشور عملا تدوین این طرح را آغاز کرده‌اند.

نخست وزیر روسیه می‌گوید؛ پکن و مسکو باید ۱۰ سال پیش چنین مکانیزم پرداختی را ایجاد می‌کردند. در حال حاضر روسیه از سوی آمریکا تحریم شده و چین نیز درگیر یک جنگ تجاری با واشنگتن است.

چن سن گینگ، محقق موسسه روابط بین الملل معاصر چین می‌گوید؛ در حقیقت این اقدام بسیار لازم بود؛ چراکه وابستگی مطلق به دلار همواره پرخطر است.

وی با اشاره به سلطه دلار گفت: آمریکا می‌تواند از این طریق هر زمان که بخواهد به هر کشوری و حتی خود شرکت‌های آمریکایی آسیب بزند.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۴۶۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صبر طلبکاران اوکراین تمام شد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از وال استریت ژورنال، گروهی از دارندگان اوراق بدهی اوکراین به دنبال آن هستند که این کشور را مجبور کنند روند باز پرداخت بدهی‌هایش را آغاز کند.

در حالی که پس از آغاز درگیری نظامی روسیه با اوکراین وصول بخشی از بدهی‌های اوکراین از سوی طرف‌های طلبکار کنار گذاشته شد، دیگر دارندگان اوراق بدهی این کشور با تصور اینکه این درگیری چند ماهه تمام خواهد شد، ۲ سال به اوکراین فرصت تنفس دادند اما خبر رسیده که صبرشان به سر آمده و به سمت استخدام مؤسسات حقوقی برای مذاکره با مقامات اوکراینی رفته اند.

منابع آگاه می‌گویند البته قرار است در این مذاکرات اوکراین در قبال بخشیده شدن بخش دیگری از بدهی اش روند پرداخت بهره اوراق بدهی خود را آغاز کند.

منابع آگاه می‌گویند در صورتی که دارندگان اوراق بدهی اوکراین موفق شوند، این کشور باید سالانه ۵۰۰ میلیون دلار بهره به طلبکارانش پرداخت کند.

نکته جالب اینکه این طلبکاران فقط ۴ میلیارد دلار از ۱۶۱ میلیارد دلار بدهی خارجی اوکراین را در اختیار دارند. اگر هم توافقی بین اوکراین و دارندگان اوراق قرضه این کشور حاصل نشود، کی یف دچار نکول خواهد شد.

کد خبر 6097895 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم
  • آماده انتقال دانش هسته ای به سایر کشورها هستیم
  • مسکو: با استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا-اقیانوسیه مقابله می‌کنیم
  • صبر طلبکاران اوکراین تمام شد
  • اوکراین : حملات سنگین روسیه به نیروگاه‌های ما یک میلیارد دلار خسارت وارد کرده است
  • الزام سامان دادن یک نظام فراگیر اسلامی برای کنار زدن نظام سلطه
  • اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت/ اصلاح پرداخت تعرفه زایمان