Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، گردشگری شاخص توسعه و امنیت یک کشور در عصر حاضر است. کشورهایی همچون ترکیه و مالزی اقدامات زیربنایی و تلاش های شایان توجهی در زمینه گسترش این صنعت انجام داده اند.

تأسیس وزارت گردشگری؛ اولین گام

مالزی را شاید بتوان نخستین کشور در حال توسعه دانست که با تأسیس وزارت گردشگری به طور قوی در این حوزه فعالیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دولت مالزی همه وزرا را موظف به شرکت در جلسات گردشگری و همراهی و هماهنگی با این وزارتخانه کرده است؛ زیرا می دانند که تحقق و توسعه گردشگری جز با تأمین زیرساخت های سلامت، محیط زیست، راه، امنیت و ... امکان پذیر نیست.

چرا راه دور برویم؛ ترکیه با تأسیس وزارت فرهنگ و گردشگری و اختصاص بودجه،  افزایش کارایی بخش های خصوصی و دولتی گردشگری و تلاش در راستای حفظ و بهبود محیط طبیعی، فرهنگی و تاریخی به شیوه ای پایدار توانسته در انواع مختلفی از سبک های گردشگری رشد سریعی داشته باشد.

این کشور درکنار مالزی و امارات در شمار برترین مقصدهای گردشگری حلال در سال ۲۰۱۴ بوده است و اکنون مقام ششم را در جدول توریسم درمانی جهان کسب کرده است.

گام ها کنار هم ؛ صنعت سریال سازی

افزون بر این، ترکیه در صنعت سریال‌سازی در رده دوم کشورهای پرفروش سریال‌های تلویزیونی در جهان پس از آمریکا قرار گرفته است.

ترکیه توانسته با بهره گیری  از فرهنگ، قومیت‌ها و مذهب‌های متنوع و همچنین موقعیت منحصر به فرد این کشور بین غرب و شرق، نه تنها  باعث ورود پول از مسیر صادرات فرهنگی به این کشور باشد، بلکه جایگاه محکمی به لحاظ فرهنگ و تاریخ و در نتیجه گردشگری برای این کشور ایجاد کند.

و اما ترکیه با برنامه ریزی منظم و طراحی شده ؛ساخت سریال هایی با محتوای عاشقانه را در دستور کار قرار داده که در کنار موضوع جذاب و عامه پسند، موسیقی، جاذبه های توریستی، مناظر دل انگیز، زندگی لاکچری و رفاه اجتماعی، خوراک و پوشاک این کشور را با نمایی جذب به بهترین شکل به جهان  معرفی می کند. این سریال ها با توجه به کشورهای هدف با زیرنویس فارسی و عربی ارائه می شوند.

همراه کردن سازمان ها؛ سرمایه گذاری آموزشی

هرچند ترکیه هم همچون ما درگیر مشکلات اقتصادی است و تورم و به جز چند شهر توریستی وضعیت سایر شهرها چندان مناسب نیست اما آنچه برای جذب گردشگر و تأمین امنیت روانی و اطمینان بخشی برای سفر به ترکیه معرفی می شود کشوری سرشار از رنگ و شادی و آرامش و رفاه است.

این امر هم محقق نشده مگر با همراهی بخش آموزش که در زمینه های مختلف متخصصانی را پرورش داده است که بتوانند در معماری مدرن، طراحی پوشاک، فیلمسازی و ...  چرخ گردشگری در این کشور را به حرکت درآورند.

ساماندهی گردشگری در ایران مساوی با صفر

حال اگر نگاهی داشته باشیم به وضعیت گردشگری در ایران، جای تعجب دارد که با توجه به پتانسیل بالای کشور در زمینه های مختلف جذب توریست که می تواند در حل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها یاری رسان دولت باشد، چرا از این جایگزین مناسب برای نفت چشم پوشی می کنیم و حاضر به سرمایه گذاری در این حوزه نیستیم.

ما در بخش گردشگری از قدرت فیلمسازی و سریال سازی استفاده نمی کنیم. نه تنها از این بعد بهره نمی بریم فیلم هایی که از کشور ما به خارج رفته و برپرده سینماها به اکران در می آید همه لبریز سیاهی و نشانه هایی از تیرگی و فقر دارد .

نگاه مسئولان گردشگری به سرمایه گذاری برروی سریال سازی صفر است . این بی توجهی در حالی صورت می گیرد که سریال سازی اگر با نگاه جذب توریست صورت بگیرد و ایران را زیبا ، تمیز ، امن ،  مرفه و ... نشان دهد با پتانسیل هایی که در کشور وجود دارد می تواند چرخه تقریبا متوقف شده این صنعت را با سرعت به حرکت در آورد .

همانطور که گفته شد به طور مثال کشور ترکیه یک بسته برای جذب گردشگر خود ایجاد کرده است به شکلی که در کنار استفاده از ادبیات و فیلم و سریال سازی ،سرمایه گذاری مناسبی برروی طراحی لباس ها و کفش ها ... خود انجام داده است  تا به این طریق و با ایجاد بازار البسه شیک و با کیفیت بخش توریست خود را قوی تر و گسترده تر کند. نکته ای که درایران  کلا ندیده گرفته شده است و به طور کل طراحی های داخلی آنقدر غیر جذاب و بی کیفیت هستند که مخاطب داخلی را جذب نمی کنند چه رسد به خارجی .

این ها بخشی از نکاتی بود که برای حضور پر تعداد گردشگر در هر کشوری باید مدنظر قرار بگیرد ولی   درایران ابتدایی ترین نکات مثل انتشار عکس های جذاب از پتانسیل های آثار باستانی ، طبیعت ، ... کشور وجود ندارد و بسیار  محدود و بی توجهی به نکات جذب توریست است .

در آخر باید گفت ؛شاید تعبیه یا ارتقای زیرساخت های معقوله گردشگری ، هزینه کمتری از نادیده گرفتن آن داشته باشد؛ زیرا علاوه بر معرفی ایرانیان  به عنوان ملتی با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی و صلح طلب، دولت را از وابستگی به درآمدهای نفتی تا حد زیادی بی نیاز می کند.

 

 

خبرنگار: مریم گرابیان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ترکیه گردشگری مالزی سریال سازی وزارت گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۴۸۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان، محسن معصوم علیزاده در گفتگویی با اعلام این خبر افزود: به دنبال اجرای این طرح، امروز در هنگام خاک برداری، قسمتی از یک اثر تاریخی در محدوده میدان امام همدان نمایان شد که به صورت موقت ادامه اجرای کار متوقف شده است.

معصوم علیزاده گفت: تیم کارشناسی بررسی ابعاد مختلف این اثر تشکیل شده است تا هرچه زودتر نسبت به انجام مراحل کاوش و ادامه روند اجرای طرح تصمیم‌گیری شود.

وی اضافه کرد: تصمیم داریم در صورت کشف اثر تاریخی، از آن به عنوان بک ظرفیت گردشگری برای شهر همدان استفاده کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: در کنار انجام کاوش، نمی‌خواهیم جلوی اقدامات عمرانی شهر گرفته شود و تلاش داریم کارهای عمرانی شهر ادامه داشته باشد.

وی با اعلام اینکه همدان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است و باید آثار تاریخی آن حفظ شود، اظهار داشت: همانطور که در همه نقاط استان از میراث فرهنگی حفاظت می‌شود، ناظران یگان حفاظت میراث فرهنگی بر این طرح نیز توجه ویژه دارند تا از هرگونه آسیب و دخل و تصرف در آن جلوگیری شود.

وی یادآور شد: هنوز ابعاد مختلف این اثر شناسایی نشده و در نخستین فرصت نسبت به کاوش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با بیان اینکه بارها به شهرداری و شرکت‌های خدمات رسان اعلام شده که با هر کنده‌کاری در همدان احتمال برخورد به آثاری وجود دارد و شواهد باستان‌شناسی در این شهر فراوان است ادامه داد: در محدوده میدان امام خمینی(ره)، با توجه به سایت‌موزه‌ای که در این محوطه پیدا شده، ممکن است در هر خیابان نزدیک آن، به آثاری باستانی برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پیدا شدن این بنا را یک ظرفیت مناسب گردشگری برای شهر همدان می‌دانیم که می‌توان در پیاده‌راه باباطاهر هم شاهد یک سایت موزه شبیه میدان امام(ره) بود و با پوشش شیشه‌ای در معرض دید عموم قرار داد، افزود: این موارد باید بررسی شود و باستان‌شناسان ما جلساتی برگزار کنند و به موارد لازم برسند که تاکید این است، قابلیت یک سایت موزه کوچک در ابتدای باباطاهر وجود دارد.

لازم به ذکر است، عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان به میدان مرکزی شهر همدان، دوشنبه هفته گذشته (۱۰ اردیبهشت) با یکصد میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری دارد که بیش از یک‌هزار مورد آن ثبت ملی شده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903264

دیگر خبرها

  • ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • موفقیت جدید برای کاراته خوزستان
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • نرخ سرسام‌آور سریال‌سازی تلویزیون فاش شد
  • آماده سازی ۱۵۰۰ سیخ کوبیده توسط آشپز ترکیه ای (فیلم)
  • ◄ انتخاب راه مشترک برای موفقیت: همکاری حمل و نقلی ازبکستان و آذربایجان
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • تولید بیماری‌های احتمالی برای نسل آینده؛ حاصل بی‌توجهی به مامایی
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم