Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-16@16:55:57 GMT

درمان سرفه شبانه به روش‌های خانگی

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۴۸۴۴۱

درمان سرفه شبانه به روش‌های خانگی

الودکتر: سرفه کردن گاهی آدم را کلافه می‌کند و درمان آن بسیار لازم است، زیرا علاوه بر مشکلاتی که به همراه دارد بسیار آزار دهنده است.

همه افراد گاهی مبتلا به سرفه می‌شوند. در حقیقت، سرفه می‌تواند ریه را از مخاط اضافی یا التهاب آور پاک کند. همچنین سرفه می‌تواند به از بین بردن میکروب‌ها و پیشگیری از عفونت کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما زمانی که فرد، شب‌ها دچار سرفه شود، این امر می‌تواند باعث اختلال در خواب وی شود. خوشبختانه راه‌های متعددی برای تسکین سرفه در شب وجود دارند، از جمله دارو، تغییر سبک زندگی و درمان‌های طبیعی.

درمان سرفه شبانه به روش‌های خانگی

۱. استفاده از دستگاه بخور

هوای خشکی که بوسیله‌ی "تهویه‌های خنک کننده در تابستان" و "سیستم‌های گرمایشی در زمستان" در محیط اطراف شما ایجاد می‌شود، می‌تواند سرفه را بدتر کند.

بدین منظور، افراد برای افزایش رطوبت، می‌توانند از دستگاه‌های بخور در شب استفاده کنند. این کار به تسکین گلو و پیشیگری از سرفه کمک می‌کند. با این حال، رطوبت بیش از حد نیز می‌تواند به رشد قارچ و کپک کمک کند؛ بطوری که کپک خود می‌تواند موجب حساسیت شده و در نتیجه سرفه را بدتر کند.

با استفاده از دستگاه رطوبت سنج می‌توانید، سطح رطوبت اتاق را بررسی کنید. سطح رطوبت در حدود ۵۰ درصد مناسب خواهد بود.

۲. کاهش مواد آلرژی زا

یکی دیگر از راه‌های درمان سرفه شبانه و سایر سرفه‌هایی که ممکن است در طول روز با آن درگیر باشید، کم کردن مواد آلرژی زا از محیط اطراف زندگی است. آلرژی زمانی روی می‌دهد که سیستم ایمنی بدن، نسبت به یک ماده بی خطر، بیش از حد واکنش نشان دهد. علائم شایع آلرژی عبارتند از: عطسه، گرفتگی و سرفه.

شایع‌ترین محرک‌های آلرژی زا عبارتند از: کپک، حیوان خانگی و گرد و غبار. برای کاهش مواد آلرژی زا، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

برای پاک کردن گرد و غبار، از یک جاروبرقی با فیلتر هپا (HEPA) استفاده کنید.

مجله، کتاب و زلم زیمبو را در اتاق خواب خود نگه ندارید. این وسایل باعث جذب گرد و غبار می‌شوند.

ملافه‌های خود را یک بار در هفته با آب گرم بشویید.

قبل از خواب، حمام کنید.

۳. کنترل بیماری ریفلاکس معده

بیماری ریفلاکس معده (GERD) نوعی اختلال گوارشی بوده که باعث می‌شود برخی از محتویات معده به سمت مری باز گردند. این امر می‌تواند به تحریک گلو و سرفه، به ویژه در شب، منجر شود.

افراد مبتلا به GERD باید درباره کنترل این بیماری، با پزشک خود مشورت کنند. از مصرف غذا‌هایی که باعث سوزش معده می‌شوند، اجتناب کنید. همچنین بهتر است ۴ ساعت قبل از خواب، دیگر غذایی مصرف نکنید.

۴. خوردن چای با عسل

خوردن چای داغ با عسل می‌تواند به تسکین گلو، کاهش سوزش و خلط کمک کند. توجه کنید که برای درمان سرفه شبانه در کودکان زیر یکسال، نباید عسل استفاده کرد؛ زیرا عسل می‌تواند باعث نوعی مسمومیت غذایی به نام بوتولیسم شود.

۵. مصرف دارو

بعضی از افراد ممکن است بخواهند از دارو برای تسکین سرفه استفاده کنند. دارو‌های سرفه عبارتند از:

سرکوب کننده‌های سرفه: این داروها، بازتاب و واکنش سرفه را مسدود می‌کنند. نوع تجویزی آن‌ها حاوی کدئین است.

دارو‌های خلط آور: این دارو‌ها به کاهش خلط در ریه کمک می‌کنند.

دارو‌های سرفه ممکن است عوارض جانبی داشته و یا با دیگر دارو‌ها تداخل پیدا کنند؛ بنابراین قبل از مصرف، با پزشک خود مشورت کنید.

۶. بالا بردن سر

سرفه معمولا در شب بدتر می‌شود، زیرا فرد به صورت تخت و صاف می‌خوابد. در این حالت، مخاط در پشت گلو جمع شده و باعث سرفه می‌شود. بالا بودن سر در زمان خواب می‌تواند به کاهش آبریزش و علائم ریفلاکس معده نیز کمک کند؛ بنابراین یک راه ساده برای درمان سرفه شبانه استفاده از تخت‌های مخصوص یا بالش‌های بلند است.

۷. غرغره با آب نمک گرم، قبل از خواب

آب نمک می‌تواند درد یا سوزش گلو را کاهش دهد. همچنین می‌تواند به دفع مخاط پشت گلو نیز کمک کند. برای کاهش سرفه در شب، یک قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و قبل از خواب، چند بار غرغره کنید.

۸. ترک سیگار

کشیدن سیگار یکی از عوامل بروز سرفه‌های طولانی است. ترک سیگار موجب کاهش سرفه در طول زمان خواهد شد. هرچند این اتفاق، یک شبه روی نمی‌دهد.

۹. استفاده از اسپری بینی

استفاده از اسپری‌های بینی می‌تواند به کاهش خشکی و مخاط بینی کمک کرده و مواد آلرژی زا را از بینی دفع کند. این اسپری‌ها حاوی نمک و آب بوده و ممکن است به کاهش آبریزش نیز کمک کنند.

۱۰. درمان آسم

آسم نوعی التهاب مزمن در مجاری هوایی است. سرفه یکی از علائم شایع آسم بوده که اغلب در شب بدتر می‌شود. استفاده از اسپری‌های تنفسی می‌تواند به کاهش و درمان سرفه شبانه کمک کند. برخی از این اسپری‌ها حاوی دارو‌های تنفسی بوده که به باز کردن مجرای هوا کمک می‌کنند.

علت سرفه

عوامل متعددی می‌توانند باعث بروز سرفه‌های شبانه شوند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

آلرژی

آسم

آمفیزم (بیماری مزمن ریوی)

برونشیت مزمن

بیماری ریفلاکس معده

سرماخوردگی

آنفلوآنزا

زمان مراجعه به پزشک

سرفه‌های شبانه را اغلب می‌توان با روش‌های گفته شده در بالا کاهش داد. هرچند اگر دچار علائم زیر شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

تب بیش از ۳۸.۳ درجه سانتیگراد

سرفه کردن بیش از یک هفته

سرفه کردن همراه با خون

خس خس سینه

درد قفسه سینه

مشکل تنفس

منبع: فردا

کلیدواژه: درمان سرفه درمان خانگی سرفه شبانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۴۸۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۴ دارو می‌توانند طول عمرتان را افزایش دهند

زنده ماندن تا ابد تنها در فیلم‌های علمی تخیلی ممکن است. اما اگر همه ما بتوانیم تنها چند سال خوب دیگر به عمرمان اضافه کنیم چه؟ مثلا فرض کنید قرصی وجود داشته باشد که بتواند آسیب‌های ناشی از گذشت زمان را کاهش دهد تا بتوانید برای مدت طولانی‌تری احساس جوانی داشته باشید؛ و از همه جالب‌تر اینکه در نظر بگیرید این قرص همین حالا هم در کابینت داروهایتان باشد.

به گزارش روزیاتو، گروهی از دانشمندان سوئیسی معتقدند که چهار داروی رایج وجود دارد که ممکن است همین حالا هم در حال مصرف آن‌ها باشید و به افزایش طول عمرتان کمک کنند.

این ایده که دارو‌های تجویزی ممکن است علاوه بر فواید شناخته‌شده‌شان، اثرات طولانی‌مدت بیشتری داشته باشند، جدید نیست. اما به دست آمدن جزئیات خاص در مورد اینکه چگونه می‌توانند بر سلامت شما تأثیر طولانی مدت داشته باشند، چرا.

پروفسور الخاندرو اوکامپو از دانشگاه لوزان سوئیس گفت: «هدف ما در اینجا درمان بیماری‌ها نیست. ما می‌خواهیم از بسیاری از آن‌ها جلوگیری کنیم؛ و این موضوع این پتانسیل را دارد که شانس شما برای زندگی طولانی‌تر را افزایش دهد.»

این تیم در مطالعه‌ای طولانی‌مدت ۴۰۶ داروی تجویز شده را بررسی و هر کدام را بر اساس میزان تاثیرگذاری در کاهش مرگ و میر بر حدود نیم میلیون نفر رتبه‌بندی کردند.

۱. درمان جایگزینی هورمون (HRT)

بیشترین تفاوت در میزان مرگ و میر در زنانی که از استروژن استفاده می‌کردند و آن‌هایی که استفاده نمی‌کردند مشاهده شد.

یک نسخه مصنوعی از استروژن در هورمون درمانی در یائسگی (HRT) یافت می‌شود که درمانی برای کمک به کاهش علائم یائسگی است.

دارو‌های حاوی استروژن با کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر در زنان مصرف‌کننده مرتبط اعلام شدند.

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داده بود که این هورمون می‌تواند سلامت قلب و بقای کلی را بهبود بخشد. دانشمندان آمریکایی این تحقیق بر این باورند که این دارو با کاهش کلسترول و افزایش انعطاف‌پذیری رگ‌های خونی که باعث محافظت از قلب می‌شود این کار را انجام می‌دهد.

این دارو همچنین به بهبود بخشیدن به استحکام استخوان‌ها شناخته شده است، که می‌تواند با کاهش خطر شکستگی لگن، طول عمر افراد را افزایش دهد. این نوع حوادث در افراد مسن به دلیل لزوم جراحی و دوره نقاهت طولانی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

۲. ویاگرا

اخیراً یک مطالعه نشان داد که ویاگرا و دارو‌های مشابه تقویت‌کننده نعوظ می‌توانند اثر محافظتی در برابر بیماری آلزایمر داشته باشند و درنتیجه به افزایش طول عمر منجر شوند.

دانشمندان معتقدند این دارو این کار را با گشاد کردن رگ‌های خونی انجام می‌دهد که باعث افزایش گردش خون به مغز و البته آلت تناسلی می‌شود.

این مطالعه که در مجله نورولوژی منتشر شد، بیان کرد که سیلدنافیل، داروی فعال موجود در ویاگرا، می‌تواند به مغز برود و فعالیت سلول‌های مغزی را تغییر دهد و در مطالعات حیوانی نشانه‌هایی از محافظت از اعصاب را نشان داد.

این قرص‌های آبی کوچک همچنین برای درمان فشار خون ریوی، یک بیماری نادر، اما بالقوه کشنده ریه، استفاده می‌شوند.

۳. استاتین‌ها

استاتین‌ها از دیرباز در محافظت در برابر حملات قلبی و سکته شناخته شده‌اند بنابراین تعجب‌آور نیست که افراد را برای مدت طولانی‌تری زنده نگه دارند.

این دارو برای کاهش کلسترول خون استفاده می‌شود.

اگر کلسترول بیش از حد در خون خود دارید، در معرض خطر بیماری قلبی یا سکته هستید.

یک مطالعه اسپانیایی نشان داده است که استاتین‌ها با سالم نگه داشتن DNA در هر سلول، می‌توانند روند پیری را کند کنند.

۴. ناپروکسن

قرار گرفتن ناپروکسن در فهرست دارو‌هایی که باعث افزایش طول عمر می‌شوند ممکن است برای برخی افراد تعجب‌آور باشد.

این دارو زمانی که در دوز‌های بسیار بالا یا برای مدت طولانی مصرف شود خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا خونریزی داخلی را افزایش می‌دهد.

با این حال، ناپروکسن با کاهش التهاب که به نظر می‌رسد در ایجاد طیف گسترده‌ای از بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها نقش دارد، درد را کاهش می‌دهد.

اگرچه این مطالعه ارتباط مثبتی بین مصرف این دارو‌ها و زندگی طولانی‌تر نشان می‌دهد، نویسندگان مطالعه تاکید کرده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را به عنوان دلیلی بر افزایش امید به زندگی در نظر گرفت.

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران
  • درمان افسردگی مقاوم به دارو با ایمپلنتی به اندازه نخود
  • بجران کمبود ۳ داروی اصلی برای این بیماران
  • درمان آلرژی غذایی شدید
  • تلاش شبانه روزی راهداران در جهت کاهش سوانح رانندگی در نوروز
  • نسخه‌ای برای برطرف کردن بی‌خوابی و سحرخیز شدن
  • کمر تأمین‌کنندگان تجهیزات پزشکی شکست/ رئیس جمهور درد زنجیره تأمین دارو را درمان کند
  • راهکار‌های خانگی برای رفع جای جوش (فیلم)
  • کاهش کمبود‌های دارویی به ۱۱۲ قلم
  • این ۴ دارو می‌توانند طول عمرتان را افزایش دهند