Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@12:03:29 GMT

نياز قطب شيريني و شکلات کشور به نقشه راه

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۴۹۵۰۵

نياز قطب شيريني و شکلات کشور به نقشه راه

خبرگزاري آريا - تبريز- ايرنا - آذربايجان شرقي، قطب توليد شيريني و شکلات کشور شناخته مي شود، اما حفظ اين جايگاه در کنار تجهيز و نوسازي ماشين آلات، نيازمند نقشه راه توليدي و صادراتي است.

به گزارش ايرنا، آذربايجان شرقي داراي واحدهاي متعدد توليد شيريني و شکلات در کشور است و از گذشته سهم مهمي در بازار داخلي و صادرات کشور در اين حوزه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي 40 درصد صادرات شيريني و شکلات کشور در اختيار اين استان بوده و پس از استان تهران در زمينه واحدهاي صادراتي نمونه و ملي در رتبه دوم قرار دارد.
حسين نجاتي با اعلام اينکه 30 درصد صنايع غذايي کشور در آذربايجان شرقي فعال هستند، گفت: حدود 130 هزار نفر در اين واحدها اشتغال دارند.
وي با اشاره به سهم قابل توجه واحدهاي شيريني و شکلات استان در انتخاب واحدهاي نمونه صادراتي کشور، يادآوري کرد: يکي از واحدهاي توليدي آذربايجان شرقي در حوزه صنايع غذايي سه سال متوالي به عنوان واحد نمونه ملي انتخاب شده است .
وي ادامه داد: در بيست و چهارمين همايش ملي توسعه صادرات غيرنفتي هم از شرکت هاي شرکت صنعتي داداش برادر و شونيز به عنوان صادرکننده ممتاز کشوري و گروه صنعتي نجاتي آناتا به عنوان صادرکنندگان نمونه ملي تجليل شد.
در همين حال رئيس انجمن صنايع غذايي آذربايجان شرقي نيز در گفت و گو با ايرنا با انتقاد از وضعيت موجود، اظهار داشت: در کشور بيش از نياز بازار مصرف واحدهاي توليدي صنايع غذايي راه‌اندازي شده و به دليل نبود بازار بسياري از آنها تعطيل شده‌اند.
يونس ژائله با تاکيد بر اينکه با تدوين نقشه راه بايد زنجيره توليد و عرضه از مزرعه تا قفسه را مديريت تأمين کنيم، اضافه کرد: بعضي واحدها محصولات بسيار باکيفيتي دارند که به دليل عدم دسترسي به بازارهاي جهاني و ناآگاهي از علوم بازاريابي و تبليغات دچار بحران شده‌اند.
مديرعامل شيرين عسل گفت: ما بايد هدفمند حرکت و به عنوان انجمن‌هاي صنفي دولت را وادار به بسترسازي‌هاي مورد نياز کنيم.
ژائله با بيان اينکه بسياري از ماشين آلات واحدهاي صنايع غذايي فرسوده و نيازمند نوسازي هستند، اظهار داشت: در استان هاي ديگر شاهد سرمايه گذاري هاي کلان در اين زمينه هستيم در حالي که در استان ما کم توجهي شده است.
وي با اشاره به ارزآوري 600 ميليون دلاري صنعت شريني و شکلات کشور، يادآوري کرد: سهم مهمي از صادرات اين محصولات متعلق به واحدهاي اقتصادي استان است و بايد متناسب با اين سهم حمايت شوند.
اين فعال اقتصادي گفت: دولت به فکر بازگشت ارز به کشور است، و بخش خصوصي ارز حاصل از صادرات را براي تأمين مواد خام موردنياز خود به کشور برمي‌گرداند ولي نگران آن است که رانت ايجاد شود.
ژائله اظهارداشت: سرمايه بخش خصوصي در ماه‌هاي اخير به يک‌سوم تنزل يافته است و انتظار مي‌رود که در شرايط سخت اقتصادي، دولت با در نظر گرفتن معافيت‌هاي مالياتي از توليدکنندگان حمايت و از فشارهاي وارده بر بخش خصوصي بکاهد.
مديرعامل شرکت نمونه صادراتي آناتا هم عمده مشکل کنوني را پيمان سپاري ارزي عنوان کرد و گفت: به صورت مستقيم نمي توانيم صادر کنيم و توليدات خود را توسط واسطه ها به بازارهاي جهاني مي رسانيم.
علي سالک نجاتي با بيان اينکه در زمينه برگشت ارز حاصل از صادرات هم مشکلاتي وجود دارد، گفت: محدوديت ارزي تداوم فعاليت ما را با مشکل مواجه مي کند.
به گزارش ايرنا، در گذشته بسته بندي و تنوع توليد به عنوان مزيت رقابتي و امکان گزينش‌هاي متعدد براي علاقمندان شيريني و شکلات مطرح مي شد، اما به نظر مي رسد در زمان حاضر براي رسيدن به ارزش‌افزوده مورد نظر بايد راهبردهاي اقتصاد محور طراحي شود.
استانداردسازي و بهبود فرايندها در توليد محصولي باکيفيت بهتر و هزينه کمتر نقش اصلي دارد و انتظار مي رود با تثبيت قيمت ارز و رفع مشکلات تبادل بانکي بين المللي سهم بيشتري در شيرين کردن کام علاقمندان شريني و شکلات در سراسر دنيا داشته باشيم.
در زمان حاضر شيريني و شکلات ايراني به بيش از 60 کشور جهان از جمله کشورهاي اروپايي و حتي آمريکا صادر مي شود.
3071/518
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۴۹۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۱۷۹ واحد خون در مهربان

مفتخری گفت:طی هماهنگی با سازمان انتقال خون استان آذربایجان شرقی و هلال احمر مهربان مردم این شهر در یک اقدام خداپسندانه با اهدای ۱۷۹واحد خون به یاری بیماران نیازمند در بیمارستان‌ها شتافتند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • اهدای ۱۷۹ واحد خون در مهربان
  • آذربایجان شرقی مبدأ صادرات به ۱۰۳ کشور دنیا
  • افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی
  • مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی ۱۱.۱۵ درصد افزایش یافت
  • کسب رتبه هفت کشوری گمرکات آذربایجان شرقی در مبادلات تجاری
  • مسیرگشایی خیابان انقلاب تبریز جزو پروژه‌های شاخص کشور اعلام شد
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟
  • صنعت دامپروری در آذربایجان شرقی