Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادق کرمیار در مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثرش با عنوان «مستوری» به نویسندگان جوان توصیه کرد نترسیدن و داشتن جسارت در زندگی مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید به آن در نوشتن توجه کنند.

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، جشن امضای رمان «مستوری» به همت انتشارات کتاب جمکران و در محل دنیای کتاب برگزار شد.

این جلسه که صادق کرمیار در آن حضور داشت ابتدا حاتم ابتسام مسئول دفتر ادبیات داستانی کتاب جمکران گزارشی از فعالیت‌های گذشته و برنامه‌های آینده‌ی دفتر ادبیات داستانی کتاب جمکران ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او کارویژه‌ی این دفتر را تولید و انتشار کتاب‌های داستانی در حوزه مهدویت دانست و اضافه کرد مفاهیمی همچون عدالت‌طلبی، جهاد فی سبیل‌الله و اسوه‌های دفاع مقدس و تاریخ اسلام نیز در همین حوزه تعریف می‌شود و رمان مستوری نیز از همین نگاه باب طبع کتاب جمکران بوده است. ابتسام در ادامه به چند کار مهم و ویژه‌ی در دست انتشار اشاره کرد و آثار داستانی درباره شهید لاجوردی، حضرت فضه، زنان و دفاع مقدس را از آثاری بر شمرد که به زودی به زیور طبع آراسته خواهند شد.

مسئول دفتر ادبیات داستانی کتاب جمکران در بخش دیگر سخنانش یادداشت چند نویسنده و منتقد را قرائت کرد. یادداشت‌هایی که نویسندگانی مطرح کشوری درباره‌ی رمان مستوری نوشته بودند و بخش‌های از آن‌ها خوانده شد، از سعید تشکری، سعید محمدی، سجاد خالقی، مسعود آذرباد و احسان رضایی بودند.

* حسنی:

محمد حسنی مدیر عامل انتشارات کتاب جمکران نیز در ادامه برنامه درباره رمان مستوری و شخصیت ادبی صادق کرمیار سخنانی ایراد کرد.

وی عدالت‌طلبی را بر دو گونه‌ خدابنیاد و خودبنیاد تقسیم کرد و افزود تشخیص و مرزبندی بین این دو عدالت‌طلبی بسیار دشوار است و صادق کرمیار در زمان مستوری به خوبی توانسته این دو را از هم جدا کند و عدالت‌طلبی خدابنیاد و خودبنیاد را به تصویر بکشد.

مدیر عامل انتشارات جمکران به ویژگی تصویری‌نویسی کرمیار اشاره کرد و دیگر رمان‌های او را نیز به خاطر ضرباهنگ خوب و تصویری‌نویسی واجد شرایط اقتباس و ساخت آثار تلویزیونی و سینمایی دانست و در انتها به مسئولانی که دم از ضعف ادبیات برای اقتباس می‌زنند توصیه کرد آثاری که انتشارات کتاب جمکران و به‌ویژه صادق کرمیار نگاشته‌اند را ببینند و از ظرفیت این آثار برای تولید آثار فاخر بهره بگیرند.
صادق کرمیار نیز روبه‌روی مخاطبان نشست و برایشان سخن گفت.

* کرمیار: مطالعه آثار جدی ادبیات داستانی ایران و جهان را ضروری است

نویسنده‌ مستوری ابتدا از تجربه‌های نویسندگی و شخصیت کاری خود گفت و از حسنی و حجت الاسلام پورطباطبایی که به او انگیزه دادند و راه نوشتن مستوری را برایش هموار کردند تمجید و تشکر کرد.
کرمیار با اشاره به اینکه از کودکی و نوجوانی به سینما و ادبیات علاقه‌مند بوده است، گفت هر هفته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌رفتم و آنجا تا غروب کتاب می‌خواندم. از نوجوانی داستان می‌نوشتم و به اسم مستعار به مجلات می‌فرستادم و بعدها که هم گزارشگر روزنامه اطلاعات شدم داستان می‌نوشتم و وقتی دوستان خوانند گفتند تصویری می‌نویسی و خوب است که برای سینما و تلویزیون بنویسی و این مقدمه حضورم در سینما و تلویزیون شد.
نویسنده نامیرا گفت: نیازی نیست نویسنده در دل یک ماجرا باشد تا بتواند درباره آن بنویسد و اگر مشاهده‌گر خوبی باشد و مطالعه کند می‌تواند به ابعاد و زوایای جدیدی دست یابد که حتی افراد حاضر در ماجرا هم به آن دست نیافته‌اند. وی نقش استعداد در نویسندگی را کمرنگ توصیف کرد و خود را مثالی برای این موضوع دانست و افزود با تلاش و مطالعه و تمرین نوشتن است که می‌شود نویسنده شد. او به کسانی که دوست دارند نویسنده شوند توصیه کرد، بخوانند و بخوانند و بخوانند و بنویسند.
کرمیار مطالعه آثار جدی ادبیات داستانی ایران و جهان را ضروری دانست و از نویسندگانی همچون داستایوفسکی، تولستوی، ویکتور هوگو، ویلیام فاکنر نام برد و از نویسندگان ایرانی نیز به بزرگ علوی، جلال آل احمد و احمد محمود اشاره کرد.
کرمیار به نویسندگان جوان توصیه کرد نترسیدن و داشتن جسارت در زندگی مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن در نوشتن توجه کنند.
در انتهای برنامه صادق کرمیار مستوری را برای حاضران در جلسه امضا کرد.
رمان «مستوری» در قالب داستانی عاشقانه و معمایی به فساد اقتصادی و تبعات آن می‌پردازد و به داستان زندگی شهید زین‌الدین نیز نقب می‌زند و به ابعاد شخصیت او می‌پردازد. مستوری را انتشارت کتاب جمکران منتشر کرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: صادق کرميار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۵۰۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری

به گزارش خبرنگار مهر، آیین نقد و رونمایی کتاب «لبخند آفتابی» صبح چهارشنبه با حضور سیدرضا علوی نویسنده کتاب، رسول آفتابی روایتگر اثر، موسی غیور منتقد کتاب، اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی و جمعی از علاقمندان به حوزه ادبیات پایداری در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در این آیین با بیان اینکه کتابهای حوزه دفاع و پایداری به عنوان یک گونه ادبی، بسیاری از آثار ممتاز معاصر را در برگرفته است گفت: این آثار علاوه بر غنای ادبی و فرهنگی که درخود دارد باعث تاثیرگذاری بر روی آحاد جامعه، برای حراست هر چه بیشتر از وطن و میهن خود می شود.

بابایی با تاکید بر اهتمام جدی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای حمایت از آثار حوزه ادبیات پایداری افزود: سعی داریم با برگزاری برنامه های ترویجی مانند رونمایی و نقد و بررسی کتاب های نگارش شده در موضوع هشت سال دفاع مقدس به ویژه بیوگرافی ها و اتوبیوگرافی های تالیف شده در زمینه سیره زندگی رزمندگان منش زندگی ساده و مبتنی بر اسلام ناب آنها را به نسل جوان و نوجوان منتقل نماییم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کتاب «لبخند آفتابی» اظهار داشت: یکی از مهمترین نقاط قوت کتاب در این است که هم نویسنده و هم راوی با نگاهی آمیخته به طنر کوشش کرده اند با زبانی ساده و بدون کلیشه جریان های تلخ و شیرین و مفاهیم والای ایثار را در زندگی روزمره رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به نمایش درآورند.

موسی غیور نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبیات پایداری در آیین نقد و رونمایی کتاب «لبخند آفتابی» گفت: وجه تمایز جنگ تحمیلی با دیگر جنگ های رخ داده در طول تاریخ این است که: جنگ ما دفاعی با محوریت مردم بود و تمام نیروهایی که جنگ را اداره کرده اند مردم عادی و از بطن جامعه بودند بنابراین بعد از پایان جنگ همه رزمندگان در یک نقطه اشتراک یافتند که باید لحظات ناب و زیبایی های دفاع مقدس را برای آنهایی که آن جو را ندیده و حس نکرده اند ترسیم و روایت نمایند.

غیور در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب های متوجه ادبیات پایداری و خاطره گویی از دفاع مقدس پرداخته و بی توجهی به اقتصاد نشر، سفارشی سازی تدوین و نگارش کتاب در این حوزه، ایجاد مسائل و مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بعد از جنگ تحمیلی که به معویات جنگ آسیب زده اند و یکسان سازی تیپ های شخصیتی از همه رزمندگان در آثار مربوط به حوزه ادبیات پایداری را از آن جمله از آسیب ها مطرح کرد.

این پژوهشگر و منتقد ادبیات پایداری استفاده از کاغذ مناسب، عکسهای رنگی، دورنگ بودن متن نوشتاری کتاب و صفحه آرایی زیبا را از جمله نقاط قوت ظاهری کتاب برشمرده و توجه به سلوک و ارتباطات انسانی به جای حادثه محور بودن داستان، بی تکلفی و دور بودن نویسنده و راوی از ریا و نمایش، عدم وجود محتوای زائد، حشو و تکراری در کتاب، ترجمه فارسی روان و سلیس خاطرات اغل ترکی آمیخته به طنز و فکاهیات را از جمله نقاط قوت محتوای این کتاب عنوان کرد.

رسول آفتابی راوی کتاب نیز در این نشست هدف از بیان خاطرات گردآوری شده در کتاب را گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و هم رزمان دفاع و ثبت در صفحات درخشان تاریخ مقاومت و دفاع ملی دانسته افزود: خاطره گویی کردم تا من هم به نوبه خود بتوانم سهمی در بازگویی و بازخوانی رشادت ها و معنویت ها و مردانگی های رزمندگان با اخلاص اسلام را بیان نمایم.

سیدرضا علوی نویسنده کتاب نیز در پایان این آیین با بیان خلاصه ای از مراحل و سیر تدوین کتاب «لبخند آفتابی» و دلایل انتخاب رسول آفتابی برای نگارش خاطرات وی گفت: با شنیدن نام برخی افراد ناخود آگاه لبخند بر لبان آدمی می نشیند. این افراد اشخاصی خوش مشرب با روحیه طنز پرداز بذله گو نیک اندیش و خیرخواه هستند. در طول تاریخ دفاع مقدس با توجه به موقعیت و شرایط جنگ نیاز به افرادی مانند رسول آفتابی بود که با بذله گویی طنز پردازی و نکته سنجی های خود روحیه رزمندگان را غرق در نشاط کنند. احتیاج ذاتی انسانها به شاد بودن افرادی را در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس وادار به بذله گویی ها و شوخی با موقعیت موجود در نبرد می کرد. طنز پردازی آنی و بذله گویی این رزمندگان در زمانهای سخت پیکار و رودررویی با دشمن مهاجم و متجاوز به داد رزمندگان می رسید.

کد خبر 6093796

دیگر خبرها

  • سرلشکر سلامی: در عملیات وعده صادق هیچ ایرانی از واکنش دشمن نترسید
  • جمهوری اسلامی با جنگ‌ها و تحریم‌ها قوی‌تر می‌شود | حمله به اسرائیل همه جهان را آرام کرد | در عملیات وعده صادق هیچ ایرانی از واکنش دشمن نترسید
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • ۱۳ کتاب پرفروش شعر در نمایشگاه کتاب
  • چاپ مجموعه‌داستانی درباره شهدای شاه چراغ و اغتشاشات ۱۴۰۱
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • بحران ادبیات داریم
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • انتشارات جمکران با ۵۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان