Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@12:44:22 GMT

بیماران مبتلا به اچ آی وی تهدید نیستند

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۵۱۳۴۷

بیماران مبتلا به اچ آی وی تهدید نیستند

مسئول کنترل و پیشگیری از HIV دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افراد مبتلا به "اچ آی وی" تهدید نیستند و نباید به چشم کسی که دیگران را بیمار می‌کنند به آن‌ها نگاه کنیم در غیر این صورت این‌ بیماری مخفی می‌ماند.

علی‌ حسین‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تعداد مبتلایان به HIV، شناسایی شده در مشهد، اظهار کرد: 750 نفر بیمار مبتلا به HIV مثبت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر انگ، تهمت، طرد شدن را رسانه‌ها از فرهنگ بگیرند، این افراد راحت‌تر مراجعه کرده و به‌دنبال پیگیری بیماری خود خواهند رفت.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا 5 برابر این تعداد بیمار HIV در مشهد وجود دارند. خطر، مبارزه، جنگ برای این بیماری نباید گفته‌ شود چرا که HIV مثل تمام بیماری‌های دیگر است.باید درست فکر کرد که چطور جامعه مبتلا نشود.افراد بیمار تهدید نیستند و نباید به چشم کسی که دیگران را بیمار می‌کنند به آن‌ها نگاه کنیم در غیر این صورت این‌ بیماری مخفی می‌ماند. 

مسئول کنترل و پیشگیری از HIV دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: واقعیتی که در حال حاضر وجود دارد دارو، درمان و قابل کنترل این بیماری است. با درمان ویروس کم‌ و انتقال دیگر صورت نمی‌گیرد.باید کاری کنیم که افراد برای آزمایش و شناسایی مراجعه کنند.افرادی هستند که آزمایش داده جواب آزمایش آن‌ها مثبت بوده اما به خاطر ترس از طرد شدن از خانواده و جامعه برای درمان نیامدند. عده زیادی احتمال و یقین به بیماری خود می‌دهند اما به دلایلی مانند اخراج از محل کار، ترک همسر، انگشت‌نما در محل زندگی خود و... مراجعه نکرده و بیماریشان پنهان مانده است.

حسین‌پور در خصوص پیش‌بینی دانشگاه علوم پزشکی از تعداد واقعی بیماران مبتلا به HIV ، بیان کرد: براساس تخمین ما حدود 5000 هزار نفر مبتلا به بیماری ‌HIV در مشهد هستند اما اعداد هیچ‌وقت نشان‌دهنده مشکل نیستند. HIV  از طریق رابطه جنسی به صورت تصاعدی رشد پیدا می‌کند. انتقال HIV  از طریق رابطه جنسی عامل مهم در گسترش آن است. بیماری HIV  ده سال بدون علامت در بدن فرد بیمار است و حتی در سه ماه اول آن در آزمایش مشخص نمی‌شود.آمارهای ما همیشه از HIV مثبت عقب است. گسترش HIV مثبت از رابطه جنسی عاملی به صورت تصاعدی است. به خصوص تماس جنسی مقعدی راهی است که احتمال انتقال ویروس  HIV در آن بسیار بالاست و متاسفانه جوانان ما در این زمینه اطلاعات ندارند.

وی افزود: مشکل بزرگ ما نگاه عامیانه مردم است. امسال با توجه به شعار روز جهانی ایدز، کمپینی به نام«من هم آزمایش HIV می دهم» راه‌اندازی شده که به صورت کشوری و سراسری شده است.این انتقاد به گروه علوم پزشکی گرفته می‌شد که چرا کارکنان علوم پزشکی و... که در خطر نیستند، آزمایش می‌دهند؟ جواب من این است که  الگوی جامعه کادر و تیم پزشکی است. رفتار پزشکان و  متخصصان در این زمینه با مبتلایان به HIV  بسیار مهم است که آن‌ها أنگ نداشته باشند.

مسئول کنترل و پیشگیری از HIV دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه«وحشت و احتیاط باهم تفاوت دارند و احتیاط کاری منطقی است» خاطرنشان کرد: مشکل ما باHIV غولی است که خود ما از آن ساخته‌ایم و  می‌ترسیم و نمی‌توانیم اطلاعات به دیگران بدهیم.

وی در خصوص مقایسه  تعداد مبتلایان به HIV در مشهد نسبت به سایر شهرهای ایران ابراز کرد:  آمارهای ما گویا و بالا نیستند. از لحاظ آماری مشهد در 10 شهر اول ایران در HIV مثبت نیست اما دلیل به نبودن این ویروس در بین افراد هم نیست. به ما گفته می‌شود که شما افراد را شناسایی نکردید اما از نظر تعداد بیشترین آزمایش HIV درکشور در مشهد گرفته می‌شود. در تمامی کمپ ها، زندان، مراکز  بهزیستی و... تست HIV از افراد گرفته می‌شود.

حسین‌پور در خصوص سمن‌های فعال در این حوزه گفت: در شهر مشهد سمن‌های تخصصی HIV نداریم. پنج سمن با دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه HIV کار می‌کنند اما اختصاصی آن نیستند. پنج سمن از جمله سمن‌های اعتیاد، بهزیستی و... با دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه HIV  کار می‌کنند اما اختصاصی آن نیستند. دو باشگاه مثبت برای درمان مبتلایان به HIV  در مشهد است که یکی از آن‌ها متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و دیگری بهزیستی است. باشگاه مثبت مشهد در سال‌های 2008 و 2012 در دنیا مقام آورده است. هدف اصلی و مهم‌ترین کار ما گرفتن أنگ از بیماری HIV  است و مبتلایان به HIV  در جامعه طرد نشوند.

وی با اشاره به روز جهانی ایدز از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: از برنامه‌های روز جهانی ایدز «اتوبوس روبان قرمز» است این اتوبوس برای گرفتن آزمایش HIV به صورت رایگان به مدت دو هفته در تمامی سطح شهر دور خواهد زد. افتتاحیه این اتوبوس در برج سفید واقع در خیابان خاقانی، صبح پنجشنبه انجام شد .

از برنامه‌های دیگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه شهر برای پیشگیری از HIV ،برپایی مراکز گذری با همکاری بهزیستی در این مناطق بود. در این مراکز آموزش، توزیع سرنگ و... انجام می‌شود که افراد با مراجعه به این مراکز می‌توانند متادول و سرنگ دریافت کنند.

حسین‌پور در خصوص مؤلفه‌های مشهد در HIV عنوان کرد: مشهد نیز مانند تمام شهرهای دیگر گسترش HIV از طریق رابطه جنسی آن زیاد است که باید برای جلوگیری از گسترش آن فکری شود.

این کارشناس در خصوص توصیه برای کاهش ابتلا  به بیماری HIV خاطرنشان کرد: اگر بیمار أنگ یا طرد شود بیماری پنهان می‌ماند و اگر تبعیض و طرد انجام نگیرد بیماری پنهان نمی‌ماند. فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای HIV بسیار مهم و باید صورت گیرد.

مسئول کنترل و پیشگیری از HIV دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها بیان کرد: برنامه سراسری HIV در صدا و سیما داریم و ما نیز  زیرنویس، کلیپ و... به صداوسیما استانی می‌دهیم اما  همکاری صدا و سیما با ما به صورت ایده‌آل نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اچ آي وي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۵۱۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان رضوی، مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هزار و چهارصد و هشتاد و سومین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، مرحوم عباس نوری، بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان قائم (ع) مشهد پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: کلیه‌های زنده یاد نوری برای پیوند به یک بیمار نیازمند کلیه به شهر شیراز منتقل شد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کبد این بیمار مرگ مغزی نیز در بیمارستان منتصریه به بانویی ۳۸ ساله ساکن مشهد که سال‌ها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، پیوند شد.

دکتر خالقی افزود: همچنین قرنیه‌های این بیمار مرگ مغزی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ارسال شد.

واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال‌شرق کشور را زیر پوشش دارد، از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

دیگر خبرها

  • وضعیت بلاتکلیف بیمارستان مهرگان مشهد
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از گردشگری سلامت در ۱۴۰۲
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲
  • کشف بیش از دو هزار کالای آرایشی و بهداشتی تقلبی در فروردین ماه
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به به سلیاک
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند