Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیروهای امنیتی آل خلیفه برای محدود کردن حقوق مذهبی مردم بحرین به تهدید نظام‌مند مراجع و علمای بحرینی می پردازند. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، در حالی که اکثریت جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می ‏دهند، حکومت بحرین مانع برگزاری آزادانه مراسم‌های مذهبی شیعیان بحرینی می‏ شود و حقوق مذهبی را که در اسناد بین المللی تصریح شده اند، آشکارا نقض می‏ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احترام به اعتقادات دینی مردم به حدی حایز اهمیت است که حتی مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر سال ۱۹۸۱ میلادی قطعنامه‌ای با عنوان اعلامیه حذف تمامی اشکال تعصب و تبعیض بر مبنای دین و عقیده صادر کرده است. در مقدمه این اعلامیه آمده است که دین یا عقیده یکی از بنیاد‌های اساسی زندگی است و به آزادی دین یا عقیده باید به طور کامل احترام گذاشته شود.
در ماده ۱ اعلامیه حذف تمامی اشکال تعصب و تبعیض بر مبنای دین و عقیدهآمده است: هر کس باید حق آزادی اندیشه، وجدان و دین داشته باشد. این حق شامل آزادی در عبادت به صورت فردی یا دسته جمعی نیز می‌شود. در ماده ۳ این اعلامیه نیز آمده است: تبعیض بین انسان‏‌ها بر مبنای دین یا عقیده، بی‏ حرمتی به حیثیت انسانی و انکار اصول منشور ملل متحد است. در بند یکم ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز آمده است: هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا اعتقادات خود، خواه به طور انفرادی یا دسته جمعی، خواه به طور علنی یا در خفا، و نیز آزادی در عبادت و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی است.
در بند سوم ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز آمده است: آزادی ابراز مذهب یا اعتقادات را نمی ‏توان محدود کرد، مگر آنچه منحصراً به موجب قانون پیش ‏بینی شده و برای حمایت از امنیت، نظم و سلامت یا اخلاق عمومی یا حقوق و آزادی‏‌های اساسی دیگران ضرورت داشته باشد. در ماده ۲۷ این میثاق نیز آمده است: در کشور‌هایی که اقلیت‏‌های نژادی-مذهبی یا زبانی دارند، اشخاص متعلق به اقلیت ‏های مذهبی را نمی ‏توان از حق اجرای آزادانه شعائر مذهبی شان محروم کرد. در ماده ۷ اساسنامه دیوان کیفری بین ‏المللی نیز تعقیب و آزار مذهبی به عنوان یکی از مصادیق جنایت علیه بشریت مطرح شده است. بند الف. ماده ۱ اعلامیه اسلامی حقوق بشر موسوم به اعلامیه قاهره هم عنوان می‏ کند: انسان‌ها اعضای یک خانواده هستند که بندگی دربرابر خداوند و فرزند آدم بودن، آن‌ها را گرد آورده و همه مردم دراصل شرافت انسانی و تکلیف و مسؤولیت برابرند، بدون هر گونه تبعیضی از لحاظ نژاد، یا رنگ یا زبان یا جنس یا اعتقاد دینی یا وابستگی سیاسی یا وضع اجتماعی.
در نقض صریح اسناد بین المللی مربوط به آزادی دین و عقیده، در ۱۹ مارس سال ۲۰۱۱ میلادی، پنج روز پس از ورود نیرو‌های وهابی سعودی به بحرین، این نیرو‌ها به مساجد شیعیان بحرینی در غرب منامه حمله کردند. روز ۵ آوریل سال ۲۰۱۱ میلادی نیز به مساجد و حسینیه ‏ها در بحرین حمله شد. نیرو‌های امنیتی آل سعود و آل خلیفه در سال ۲۰۱۱ میلادی حداقل سی و هشت (۳۸) مسجد را در مناطق مختلف بحرین تخریب کردند. این روند طی سال‏‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ میلادی نیز ادامه داشته و بر شمار مساجد تخریب شده افزوده شد. تخریب قبور علما، روحانیون و اماکن مذهبی نیز بخشی دیگر از اهانت حکومت بحرین به اعتقادات مردم این کشور بود که آل خلیفه در دستور کار خود قرار داد.
تخریب قبور علما، روحانیون و اماکن مذهبی با مدیریت رژیم سعودی صورت گرفت و به گفته آیت الله سید محمد صادق روحانی، ادامه همان راه کینه و دشمنی وهابیون است. حمله به عزاداری مردم مسلمان بحرین و جلوگیری از عزاداری در ایام مختلف یکی از روش‌های نیرو‌های امنیتی بحرین در محدود کردن حق آزادی عقیده مردم این کشور است. ریم شعلان حقوق دان بحرینی می‌گوید: مسئولان زندان مرکزی «جو» بحرین اجازه نمی‌دهند کتاب‌های ادعیه مذهبی شیعیان به دست آن‌ها به خصوص رهبران مخالفان در زندان برسد. در لیست کتاب‌های ممنوعه در قسمت تحویل امانات زندان «جو»، مفاتیح الجنان، مکارم الاخلاق، صحیفه سجادیه، الطریق الی الله و دیگر کتاب‌های مذهبی به چشم می‌خورد. نیرو‌های امنیتی آل خلیفه برای محدود کردن حقوق مذهبی مردم بحرین به تهدید نظام‌مند مراجع و علمای بحرینی می‌پردازند. نیرو‌های امنیتی آل خلیفه و آل سعود بار‌ها به منطقه الدراز که محل اقامت آیت الله شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته بحرینی و امام جمعه مسجد جامع امام صادق (ع) حمله کردند.
رژیم آل خلیفه در چارچوب مقابله با آزادی‌های مذهبی مردم، رهبران دینی از جمله آیت الله شیخ عیسی قاسم را به طور نظام‌مند و مستمر آماج حملات و ادعای‌های بی پایه قرار داده است. هادی الموسوی، از رهبران جمعیت الوفاق، در این باره می‌گوید: گاهی هیئت وزیران بحرین آیت الله شیخ عیسی قاسم را تهدید می‏ کند، گاهی رئیس دولت او را مسئول اتفاقات می ‏داند و گاهی نیز وزیر دادگستری از دعوت وی به خشونت سخن می‏ گوید. در ادامه همین روند، رژیم بحرین با نقض آشکار قواعد حقوق بین الملل، تایعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم را در ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی لغو و بدون مستنداتی ایشان را به پول‏شویی متهم کرد. نکته مهم اینکه در حالی که ماده ۲۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی از حقوق اقلیت‌های مذهبی، قومی و زبانی حمایت می‏ کند، در بحرین اکثریت مذهبی مورد حمله نظام آل خلیفه قرار می‏ گیرند و از حقوق مذهبی خود محروم هستند. یعنی اکثریت مردم بحرین نه تنها از حقوق عام اکثریت برخوردار نیستند بلکه از حقوق ویژه اقلیت‌ها نیز محروم هستند. در بند یکم ماده ۲ بیانیه حقوق اقلیت ‏های ملی، نژادی، مذهبی و زبانی مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه شماره یکصد و سی و پنج ممیز چهل و هفت ۱۳۵/۴۷ مورخ ۱۸ دسامبر سال ۱۹۹۲میلادی نیز بر حمایت از حقوق اقلیت ‏های مذهبی تأکید شده است.
آزادی بیان و حق برخورداری آزادانه از اطلاعات از جمله حقوقی است که در اسناد بین المللی بر آن تصریح شده است و این حق نیز در بحرین به شدت نقض می‌شود. در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر در این خصوص آمده است: هر کس حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن، به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحظات مرزی، آزاد باشد. بند دوم ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز عنوان می‏ کند: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هرنوع، خواه شفاهی یا به صورت نوشته یا چاپی یا به صورت هنری یا به هر وسیله دیگری به انتخاب خود شخص می ‏باشد. اما، حکومت بحرین برای متوقف کردن اعتراض‏‌های مردمی، سانسور و حذف رسانه‏‌های مخالف و سرکوب منتقدان فعال در فضای مجازی و اینترنت را در دستور کار خود دارد.
در کنار این موضوع، رسانه‏‌های دولتی بحرین و شبکه‏‌های تلویزیونی عربستان سعودی ضمن حمایت از آل خلیفه، معترضان بحرینی را متهم به خرابکاری، خیانت و تروریسم می‏ کنند. حکومت بحرین برخی روزنامه ‏های مخالف از جمله روزنامه‏ الوسط را تحت فشار قرار داد، سه نفر از سردبیران ارشد آن را مجبور به استعفاء و دو روزنامه ‏نگار عراقی الوسط را از بحرین اخراج کرد. آل خلیفه برای تکمیل اختناق، حتی از فعالیت رسانه‌های خارجی نظیر العالم، پرس تی وی و راشاتودی و الجزیره نیز جلوگیری می‌کند و وب‏سایت‏‌های این شبکه‏‌ها نیز در سال ۲۰۱۱ میلادی در بحرین مسدود شدند. صفحات آنلاین از انتشار تصاویر و فیلم ‏های مربوط به اعتراض‏ مردم بحرین منع شدند. حکومت بحرین بر محتوای وب‏سایت‏ ها، وبلاگ‏‌ها و دیگر رسانه‏‌ها نیز کنترل دارد. حتی وب‏سایت روزنامه القدس العربی که از لندن منتشر می ‏شود، در می‌سال ۲۰۱۱ میلادی بعد از اینکه سردبیر آن از عربستان سعودی بخاطر اعزام سربازان سعودی به بحرین برای سرکوب تظاهرات مسالمت ‏آمیز انتقاد کرد، مسدود شد.
از فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی ارتش سایبری نیروی امنیتی بحرین با صد‌ها هکر سازماندهی شده در اینترنت فعال هستند. نیرو‌های امنیتی بحرین گزارشگران و کسانی را که از اعتراضات بحرینی‌ها گزارش می‏ دهند و تصاویر پخش می‏ کنند، شناسایی و اذیت می‏ کنند که از جمله این افراد نیکولاس کریستوف، روزنامه نگار نیویورک ‏تایمز بود. حکومت بحرین حتی ایمیل‏‌ها و پیامک‏‌های شهروندان را کنترل و اغلب از آن‌ها علیه شهروندان بازداشت شده استفاده کرده است. کارمندانی که علیه حکومت آل خلیفه پیامک یا ایمیل ارسال کردند از کار خود اخراج می‌شوند. شماری از عکاسان و بلاگر‌ها بدون اطلاع خانواده هایشان بازداشت شده اند و از آن‌ها برای پخش نکردن تصاویر سرکوب اعتراضات تعهد اخذ شده است. نقض نظام‌مند حقوق مذهبی و آزادی بیان در بحرین با آنکه مغایر با بسیاری از اسناد حقوق بین الملل است، اما همچنان با بی اعتنایی مجامع بین المللی مواجه است. زیرا، در تصمیمات مجامعی نظیر شورای حقوق بشر سازمان ملل، دلار‌های نفتی عربستان سعودی تاثیرگذار هستند.
معاونت برون مرزی صداوسیما

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نقض حقوق مردم بحرین تبعیض در بحرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۵۱۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست فولاد: ویسی از نبردن فولاد عصبانی بود/ نظارت بیشتر مانع از تضییع حق تیمی می‌شود

اسماعیل حاجی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اینکه فولاد خوزستان بار دیگر متوقف شد تا به رده چهاردهم جدول رده‌بندی سقوط کند، اظهار کرد: یکی از بهترین بازی‌های فولاد خوزستان برابر آلومینیوم اراک برگزار شد. فولاد از فرصت‌ها گلزنی متعدد خود یک گل ساخت و آلومینیوم هم یک موقعیت در کل بازی داشت و همان موقعیت تبدیل به گل شد. استرس و اضطراب ناشی از شرایط جدولی که در موقعیت سختی هستیم باعث شد تا بازیکنان نتوانند از این موقعیت‌ها به گل برسند. بازی خوبی برابر آلومینیوم انجام دادیم و امیدوارم در بازی‌های بعدی مقابل تراکتور و دیگر تیم‌ها نتایج خوبی بگیریم.

سرپرست تیم فولاد خوزستان درباره صحبت‌های عبدالله ویسی پس از دیدار با آلومینیوم که همراه با اعتراض شدیدی بود و کمیته انضباطی او را برای ادای توضیحات فراخواند، گفت: الان پایین جدول شرایط خیلی حساس شده و تیم‌ها برای بقا می‌جنگند. یک مقدار باید نظارت بر روی داوری‌ها بیشتر باشد که خدای ناکرده حق کسی ضایع نشود. منظور دقیق صحبت‌هایی را که ویسی کرد متوجه نشدم ولی حتماً با او صحبت می‌کنم، چون او بعد از آنکه تیمش برد را از دست داد بسیار عصبانی و ناراحت شد.

حاجی زاده در واکنش به اینکه ویسی گفته بود «نجاست فوتبال را ول کرده‌ایم و برای تیمی حاشیه درست می‌کنیم که نماد فوتبال ایران است. فولاد خوزستان باید در فوتبال ایران باشد.» تصریح کرد: فصل بدی را برای فوتبال خوزستان پشت سر می‌گذرانیم. سه تیم انتهای جدولی خوزستانی هستند. صنعت نفت، فولاد و استقلال خوزستان مستحق موفقیت‌های بیشتری هستند. سابقه نداشته سه تیم خوزستان، استانی که نماد فوتبال ایران هستند در خطر سقوط باشند. سر همین مسائل نیاز بیشتری به نظارت بر داوری‌های مسابقات داریم تا حق هیچ تیمی ضایع نشود و فوتبال را عادلانه دنبال کنیم.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین به بندر ایلات
  • ذهن آمریکااندیش
  • سرپرست فولاد: ویسی از نبردن فولاد عصبانی بود/ نظارت بیشتر مانع از تضییع حق تیمی می‌شود
  • آمریکایی‌ها درباره حقوق بشر فقط لفاظی می‌کنند
  • اجرای طرح نور باید مستمر و اثربخش باشد
  • ابراز نگرانی کمیسر عالی‌ حقوق بشر سازمان ملل از نحوه برخورد با دانشجویان معترض
  • نمایندگان قزوین پیگیر افزایش حقوق کارگران باشند
  • تجمع دانشجویان در حمایت از آزادی‌خواهان حامی فلسطین برگزار شد
  • امکان آزادی مشروط بابک زنجانی با تایید رییس قوه قضاییه
  • جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری تهران در پرونده ۷۷ میلیاردی