Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@15:08:29 GMT

جاده؛ مهمترين نياز بخش شهيون دزفول

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۵۱۵۹۹

جاده؛ مهمترين نياز بخش شهيون دزفول

خبرگزاري آريا - دزفول - ايرنا - بخش کوهستاني شهيون دزفول 2 هزار و 892 کيلومتر مربع وسعت دارد که بيش از 70 درصد روستاهاي آن جاده مناسب ندارند.

به گزارش خبرنگار ايرنا 372 روستا و آبادي در بخش شهيون دزفول وجود دارد که نبود زيرساخت هايي چون آب، برق، مدرسه و خدمات بهداشتي درماني اهالي بخش شهيون را دچار مشکل کرده که عامل اصلي بيشتر اين محروميت ها نبود جاده دسترسي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بخش شهيون دزفول سه نوع جاده از جمله جاده آسفالته مرکز بخش تا روستاي ليوس به طول 35 کيلومتر دارد که اين جاده به دليل کوهستاني بودن منطقه در هر بار بارندگي تخريب مي شود و نيازمند بهسازي است.
مابقي جاده هاي بخش شهيون شامل جاده دهستان سيدمحمود، دهستان احمد فداله و دهستان دره کايد شوسه و سخت گذر هستند و تردد در آنها به سختي انجام مي شود.
دهستان احمد فداله بخش شهيون دزفول واقع در دل رشته کوه زاگرس، ظرفيت هاي طبيعي و بکر فراواني دارد که دسترسي به آنها به دليل نبود جاده دشوار است.
فاصله شهر دزفول تا دهستان احمد فداله 120 کيلومتر است اما براي دسترسي به عشاير ساکن در اين منطقه بايد بيش از هشت ساعت حدود 200 کيلومتر با خودرويي کمک دار در جاده اي کم عرض، ناهموار و سنگلاخ با پرتگاه هاي خطرناک رانندگي کرد.
اهالي اين مناطق جاده را مهمترين نياز خود مي دانند زيرا براي رسيدن به احمدفداله بايد جاده اي شبيه جاده هاي مالرو، سخت گذر و سنگلاخي را طي کنند.
جابجايي اهالي روستاهاي احمد فداله بيشتر با وانت نيسان انجام مي شود اين در حالي است که زنان باردار نيز از اين موضوع مستثني نبوده و همواره براي تردد با مشکلات جدي مواجه هستند.
رئيس شوراي اسلامي بخش شهيون دزفول با اشاره به جمعيت 11 هزار و 500 نفري بخش شهيون دزفول با پنج دهستان گفت: اهالي دهستان احمدفداله از راه روستايي و آب آشاميدني محرومند و دانش آموزان براي رسيدن به مدرسه بايد مسيري 2 ساعته را پياده روي کنند.
سيدحاجي حسيني افزود: بنا به گفته مسئولان، به دليل پراکندگي جمعيت عشايري در اين مناطق امکان احداث مدرسه براي دانش آموزان انگشت شمار امکان پذير نيست.
وي مهمترين مشکل دهستان احمدفداله و دره کايد را جاده دانست و اظهار داشت: نبود راه دسترسي مناسب بيشترين مشکل دهستان هاي احمدفداله، سيدمحمود، دره کايد، سيد ولي الدين و شهي است.
رئيس شوراي اسلامي بخش شهيون دزفول افزود: استاندار خوزستان همراه با مسئولان استاني چندي پيش از اين دهستان ها بازديد و مصوباتي براي رفع مشکلات اين مناطق تصويب کرد ولي هنوز اقدامي در اين راستا صورت نگرفته است.
وي گفت: مبالغي از محل اعتبارات ارزش افزوده به اين دهستان تعلق گرفته ولي نياز به مساعدت و همکاري بيشتري براي حل مشکلات اهالي اين منطقه است.
وي ضمن تقدير از اقدامات توزيع برق دزفول خواستار توسعه شبکه برق در مناطق روستايي اين شهرستان شد و گفت: روستاهاي پلو، سيلو، دارخلک، دره خشک، دورک، دره کايد، پاچل چلاوز، باب خدا و آب انار از نعمت برق محرومند که برخي از آنها 20 تا 80 خانوار دارند.
رئيس شوراي بخش شهيون دزفول با تشکر از کميته امداد سردشت بابت کمک به توسعه منطقه افزود: ارائه خدماتي چون وام اشتغال و تحت پوشش قرار دادن افراد فقير از ديگر اقدامات کميته امداد سردشت است.
وي با بيان اينکه اهالي دهستان احمد فداله با وجود چاه هاي نفت از حداقل امکانات زندگي بي بهره اند، اظهار داشت: اين دهستان طرح هادي ندارد و مجوزي در اين خصوص داده نشده است.
حسيني افزود: اهالي اين منطقه براي مقاوم سازي خانه هاي خود نيازمند وام مقاوم سازي هستند که مسئولان بايد در اين خصوص همکاري لازم را داشته باشند.
وي عدم دسترسي به اينترنت را از ديگر مشکلات اهالي دهستان احمدفداله دانست و گفت: گيرنده ديجيتال نيز در دهستان احمدفداله جواب نمي دهد.
معاون عمراني و برنامه ريزي فرمانداري ويژه دزفول نيز به خبرنگار ايرنا گفت: 85 روستاي بدون دهياري در 2 بخش سردشت و شهيون دزفول تعريف شده و تلاش بر اين است از اعتبارات ارزش افزوده روستاهاي بدون دهياري براي بهسازي، آبرساني، جاده سازي و روشنايي آنها هزينه شود.
عبدالحسين پوررکني افزود: 24 کيلومتر جاده سالند که مسير دسترسي به دهستان احمدفداله است نيازمند اصلاح و بازسازي است که براي بهسازي هر کيلومتر جاده کوهستاني حدود پنج ميليارد ريال اعتبار نياز است.
وي اضافه کرد: اميدواريم با پيگيري هاي انجام شده و با توجه به سفر استاندار خوزستان در سال گذشته اين جاده از طريق اعتبارات بسيج، راه و شهرسازي و اعتبارات شهرستاني بهسازي شود.
وي با اشاره به مشکلات جاده در بخش شهيون دزفول اظهار داشت: رودخانه فصلي خرميزان در زمان بارندگي روستاي خرميزان را به 2 بخش تقسيم مي کند.
معاون عمراني و برنامه ريزي فرمانداري دزفول افزود: حدود 150 متر از وسط اين روستا هنگام بارندگي پرآب شده و امکان تردد دانش آموزان وجود ندارد.
وي با تاکيد بر لزوم نصب پل عابر پياده براي رفع مشکل تردد دانش آموزان گفت: براي راه اندازي پل براي اين رودخانه فصلي و رفع مشکل دانش آموزان حدود 2 ميليارد و 500 ميليون ريال اعتبار نياز است.
پور رکني با بيان اينکه بسيج حدود 50 ميليارد ريال اعتبار براي جاده سالند هزينه مي کند، افزود: بعد از اجراي اين طرح 24 کيلومتر جاده سالند تا احمدفداله مشکل خاصي نخواهد داشت ولي حدود 35 کيلومتر جاده دره کايد نيازمند اصلاحات فني و بهسازي ويژه است.
وي اظهار داشت: بخش هاي سردشت و شهيون حدود 70 درصد مساحت شهرستان دزفول را تشکيل مي دهند که فاصله برخي از روستاهاي اين 2 بخش تا مرکز شهر دزفول حدود 200 کيلومتر است.
معاون عمراني و برنامه ريزي فرمانداري دزفول افزود: خيرين، کميته امداد و بنياد برکت در سال هاي اخير کمک هاي خوبي در جهت جاده سازي در مناطق سخت گذر انجام داده اند ولي رسيدگي و بهسازي اين جاده ها نيازمند اعتبارات بيشتر است.
وي اظهار اميدواري کرد با اعتبارات ارزش افزوده روستاهاي فاقد دهياري مي توان تا پايان امسال مشکلات جاده هاي تعداد محدودي از روستاهاي دزفول را حل کرد.
نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: شهرستان دزفول سال 91 در بين 23 شهرستان استان خوزستان رتبه 21 را در حوزه راه داشت که با اقدامات انجام شده اکنون اين رتبه بهبود يافته است ولي هنوز جاي کار دارد.
عباس پاپي زاده با بيان اينکه جبران عقب ماندگي سه دهه گذشته نيازمند سال ها زمان است، افزود: تاکنون عمليات جاده سازي 40 کيلومتر از جاده هاي روستايي دهستان احمدفداله انجام شده است.
وي اظهار داشت: اخيرا 150 ميليارد ريال اعتبار براي جاده سازي در احمدفداله و دره کايد دزفول اختصاص يافته که با اين اعتبار حدود 40 کيلومتر جاده سازي خواهد شد.
نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي افزود: پيمانکار اين جاده ها ارديبهشت ماه مشخص شد ولي بدليل افزايش ناگهاني قيمت ها از اجراي طرح خودداري کرد البته از طريق قانون پيگير انجام تعهدات پيمانکار هستيم.
وي درخصوص اجراي طرح راه پاشنه زاگرس با همکاري وزارت راه و شهرسازي و وزارت نفت گفت: گام نخست اين طرح از سه راهي زيباشهر تا بعد از شهرک المهدي به طول 6 کيلومتر انجام شد و گام دوم از روستاي توت عليا تا شهر سردشت به طول سه کيلومتر با صرف اعتباري افزون بر 70 ميليارد ريال افتتاح شد.
وي افزود: گام سوم اين طرح بعد از روستاي توت عليا تا روستاي گاومير است که در حال اجراست و تا پايان امسال 10 کيلومتر ديگر آن آسفالت مي شود ضمن اينکه گام چهارم طرح نيز در مرحله انجام مطالعات و برگزاري مناقصه پيمانکار است.
نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: براي کل طرح پاشنه زاگرس يکهزار و 500 ميليارد ريال اعتبار نياز بوده که بخشي از آن از محل اعتبارات ملي تامين شد و براي تامين مابقي آن مشکلي وجود ندارد.
وي افزود: سه راه بنوت با اجراي اين طرح به استاندارد جاده هاي شرياني رسيد، جاده روستايي سبزآب - سربيشه به مرحله آسفالت رسيد و جاده ماهور برنجي نيز در حال بهسازي است.
پاپي زاده اظهار داشت: بهسازي جاده شهر چغاميش به طول 10 کيلومتر آغاز شده و در مرحله خاک برداري است که با اجراي کامل پروژه پاشنه زاگرس دسترسي به استان هاي مرکزي آسان خواهد شد و زمان را 50 درصد کاهش خواهد داد.
به گزارش ايرنا 2 بخش شهيون و سردشت با سه هزار و 700 کيلومتر مربع و 73 درصد مساحت دزفول جزو مناطق محروم اين شهرستان به شمار مي روند و بيش از 300 روستاي بالاي 30 خانوار دارند.
7278/3022
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۵۱۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب ۳۶۰ تابلو و علائم هشداردهنده جاده‌ای در جاده های تکاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    صابر برهانی   گفت: در یک سال گذشته بهسازی و آسفالت راه روستایی محور تکاب به اغولبیک به طول ۰.۷کیلومتر و آی قلعه سی به طول ۲ کیلومتر انجام شد.

وی با اشاره به شن‌ریزی راه روستایی و فرعی به طول ۱۵ کیلومتر در مدت زمان مذکور اظهار کرد: در این مدت ۲۱ کیلومتر از راه اصلی و فرعی شهرستان تکاب نیز روکش آسفالت شد.

برهانی در خصوص سایر فعالیت‌های حوزه استحفاظی این شهرستان نیز یادآور شد: همچنین در این مدت ۷۷ کیلومتر از محورهای مواصلاتی شهرستان تکاب خط‌کشی شد و ۱۳۰ کیلومتر از این محورها نیز تسطیح و رگلاژ شده‌اند.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان تکاب در خصوص اجرای طرح‌های روشنایی در محورهای شهرستان تکاب در یک سال گذشته نیز گفت: اجرای روشنایی محور تکاب بیجار سه‌راهی قرخلو تمای به طول ۳۰۰ متر؛ گردنه کوتان به طول ۳۰۰ متر و محور تکاب ایرانخواه سه راهی چیدره به طول ۳۰۰ متر از جمله اقدامات حوزه راهداری شهرستان تکاب در این مدت بوده همچنین در کنار اجرای طرح‌های روشنایی، عملیات تعمیر و نگهداری نیز به‌صورت مستمر توسط پیمانکار انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • نصب ۳۶۰ تابلو و علائم هشداردهنده جاده‌ای در جاده های تکاب
  • کمربندی دلیجان به طول ۶ کیلومتر آسفالت می‌شود
  • بزرگراه قم - جعفرآباد بهسازی می‌شود
  • ارومیه نیازمند ۲۵۰ کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب است
  • خط کشی ۶۶ کیلومتر از محور‌های مواصلاتی شهرستان چایپاره در سال ۱۴۰۲
  • اجرای ۱۰ طرح راهسازی با ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار در استان همدان
  • نیاز ۱۵۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل جاده بیرجند - قاین
  • بهره برداری از ۱۰۵ کیلومتر راه روستایی در کرمان 
  • تجهیز ۱۳۸ کیلومتر از راه‌های اصلی استان همدان به روشنایی
  • نیاز ۱۲۰ همتی برای تکمیل کل شبکه آب‌های سطحی/هزینه هر متر کانال ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان است+فیلم