Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-16@11:22:34 GMT

فرصت ویژه اوراسیا برای ایران در دورزدن تحریم ها

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۵۱۹۴۴

فرصت ویژه اوراسیا برای ایران در دورزدن تحریم ها

ایران که از سوی کشورهای اوراسیا برای پیوستن به اتحادیه اقتصادی این کشورها پذیرفته شده در تلاش است در این مسیر خود را آماده کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ایران در ابتدای سال جاری از سوی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان همکار این اتحادیه پذیرفته شد و قرار شد تا خود را برای پیوستن به این اتحادیه آماده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در همین رابطه تهران به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مطرح کرد که از جانب اعضای اتحادیه نیز مورد استقبال قرار گرفت و اردیبهشت ماه این موافقت نامه با عنوان موافقت نامه ترجیحات تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با حضور وزیر صنعت کشورمان در آستانه قزاقستان به امضا رسید.

 

اما «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه توافقنامه ابتدایی ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را که پیش از این در مجلس دوما و شورای فدراسیون پارلمان روسیه امضا شده بود، امضا کرد تا از سوی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به اجرا در آید.

 

براساس این توافقنامه ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا حداکثر تلاش خود را برای کاهش یا لغو حقوق گمرکی و دیگر موانع غیرگمرکی برای برخی از کالاها در روابط تجاری خود بکار خواهند بست.

 

به منظور پیگیری آخرین وضعیت همکاری ایران و اوراسیا همچنین، «رضا اردکانیان» وزیر نیرو که ۲ روز گذشته در مسکو بود به ملاقات با دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا پرداخت و راجع به این دیدار گفت: اعضای این اتحادیه بر اساس پیگیری های انجام شده قبلی، توافق کرده اند تا جمهوری اسلامی ایران به عنوان همکار این اتحادیه پذیرفته شود و این مهم فرصت قابل ملاحظه ای برای کشور ما و کشورهای عضو این اتحادیه در توسعه فعالیت های اقتصادی و تجاری فراهم خواهد کرد. امیدواریم هر چه زودتر مراحل نهایی تصویب این موافقتنامه در ایران طی شود.

 

اما پیوستن ایران به این اتحادیه از سوی دیگر یعنی کاهش استفاده از دلار در مبادلات تجاری نیز حائز اهمیت است تا موجب کاهش لطمات وارده به اقتصاد کشورمان در پی اجرای تحریم های آمریکا شود زیرا در نیمه اول سال ۲۰۱۸، دولت‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (ای‌ای‌یو)، با کاهش استفاده از دلار، سهم پرداخت‌های تجاری با ارز ملی را به ۷۰ درصد افزایش داده‌اند.

 

عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورمان را به بازارهای کشوهای عضو این اتحادیه که با اکثر آنها زمینه تاریخی و فرهنگی مشترک دارد و سهم ناچیزی در بازار این کشورها دارد، برساند و این موضوع به کشورمان کمک خواهد کرد که از فشار تحریم‌های اقتصادی غرب علیه خود بکاهد و از قرار گرفتن در اتحادیه‌ای که کشور روسیه در آن نقش محوری دارد، بتواند بر وزن و نفوذ منطقه‌ای خود بیافزاید.

 

 

اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، قرقیزستان، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان  ۱۰ اکتبر سال ۲۰۰۰ آغاز به ‌کار کرد و در نشست‌های این مجمع درباره مسایلی از جمله گردشگری، انرژی، همکاری‌های مالی، اقتصادی و آموزشی بحث و تبادل نظر می‌شود. ایران نیز در بعضی از نشست‌های آن حضور دارد. شهر شی‌آن مرکز استان شاآن شی (Shaanxi) در شمال غرب چین محل دائمی مجمع اقتصادی اوراسیا است که نخستین بار در نوامبر ۲۰۰۵ میزبان این اجلاس بود.

 

این اتحادیه با جمعیتی بالغ بر۱۸۲.۷ میلیون نفر و ۲.۷ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و ۱.۳ تریلیون دلار تولیدات صنعتی همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو با خارج از اتحادیه، بالغ بر ۸۷۷ میلیارد دلار یعنی برابر ۳.۷ درصدی صادرات و ۲.۳ درصدی واردات کل جهان است. همچنین، اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارای سهم ۲۰.۷ درصدی از تولیدگاز طبیعی در جهان، سهم ۱۴.۶ درصدی از تولید جهانی نفت، سهم تولید ۵.۵ درصدی از کشاورزی جهان و ۳.۷ درصدی تولیدات صنعتی جهان را داراست. محصولات کشاورزی،مواد غذایی، ماشین آلات، انرژی عمده کالاهای صادراتی اعضای اتحادیه است.

 

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا بیان داشته‌اند. همچنین اعلام کردند که سیاست هماهنگ شده‌ای در زمینه انرژی، صنایع، حمل و نقل و بخش کشاورزی را دنبال خواهند کرد و در پی ایجاد بازارهای مشترک نفت و گاز تا پایان سال ۲۰۱۵، بازار واحد عرضه دارو تا سال ۲۰۱۶ و نیز بازار واحد تولید و عرضه نیروی برق تا ۲۰۱۹ به منظور تعمیق همکاری اقتصادی با یکدیگر هستند.

 

درخصوص مبادلات دورن منطقه‌ای در اوراسیای مرکزی می‌توان گفت با وجود اینکه روسیه شریک تجاری بیشتر کشورهای منطقه است، اما تجارت میان اعضای دیگر محدود است. به‌رغم، شکل‌گیری اتحادیه گمرکی مشترک اوراسیایی، اما ارقام تجاری این منطقه رشد چندانی نداشته است. مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان در محدود بودن این اتحادیه تنها به سه کشور منطقه و نیز پایین بودن حجم روابط تجاری اعضا با یکدیگر دانست./

 

 

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهردار تهران پیروز حناچی مشهد امام جمعه نیروی دریایی خطبه نماز جمعه نماز جمعه دزفول مجلس ارتش اتحادیه اقتصادی اوراسیا اوراسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۵۱۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا امروز اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی می‌کند

برخی منابع دیپلماتیک از احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در پی حمله تنبیهی این کشور به سرزمین‌های اشغالی خبر دادند.

به گزارش جماران، برخی منابع دیپلماتیک از احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در پی حمله تنبیهی این کشور به سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. 

مسأله اعمال این تحریم‌ها احتمالا امروز -سه‌شنبه- در جریان کنفرانس ویدیویی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا به درخواست «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای بررسی تحولات منطقه پس از حمله تنبیهی ایران صورت می‌گیرد. 

دیگر خبرها

  • بورل: اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند
  • اتحادیه اروپا امروز اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی می‌کند
  • اتحادیه اروپا امروز اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی می‌کند
  • فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌شود
  • اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کرد
  • مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  • ادعای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران
  • پیش‌بینی اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران
  • ادعای اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران
  • اتحادیه اروپا تحریم ها علیه ایران را گسترش می دهد