Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-18@10:53:49 GMT

گرانی ۱۵تا ۶۲درصدی کالاهای‌اساسی

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۵۳۲۶۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، بانک مرکزی ضمن انتشار خلاصه نتایج گزارش متوسط قیمت خرده فروشی در هفته منتهی به دوم آذر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد که در این مدت نرخ لبنیات 57.2 درصد، تخم مرغ 56.2 درصد، برنج 22.7 درصد، حبوب 15.3 درصد، میوه‌های تازه 62.1 درصد، سبزی‌های تازه 44.8 درصد، گوشت قرمز 40.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 درصد، گوشت مرغ 41.2 درصد، چای 23.5 درصد، روغن نباتی 43.7 درصد و قند و شکر 41.7 درصد افزایش یافته است.

البته گزارش بانک مرکزی از خلاصه نتایج متوسط قیمت خُرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به دوم آذر ماه نشان میدهد که طی هفته ای که گذشت قیمت پنج گروه افزایش و پنج گروه کاهش یافت. ضمن آنکه یک گروه ثابت مانده است.

برهمین اساس، در هفته منتهی به دوم آذر ماه نرخ لبنیات 0.1 درصد، ، برنج 0.8 درصد، حبوب 0.2 درصد، سبزی‌های تازه 4.9 درصد و گوشت قرمز 0.7 درصد نسبت به هفته قبل افزایش و نرخ تخم مرغ 0.8 درصد، میوه‌های تازه 2.4 درصد، گوشت مرغ 3.4 درصد، چای 0.2 درصد و روغن نباتی 0.1 درصد کاهش یافت. نرخ قند و شکر نیز ثابت بود.

لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت ماست غیرپاستوریزه معادل 4.3 درصد افزایش داشت و بهای سایر اقلام بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ معادل 0.8 درصد کاهش داشت و شانه‌ای 138 هزار تا240  هزار ریال فروش می‌رفت.

برنج و حبوب

در این هفته در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیرتایلندی معادل 0.3 درصد کاهش ولی قیمت برنج داخله درجه یک 0.9 درصد افزایش یافت. بهای برنج داخله درجه دو نیز ثابت بود. در گروه حبوب قیمت لپه نخود و عدس هر یک معادل 0.6 درصد و لوبیا قرمز 0.4 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام بین 0.2 درصد تا 2.6 درصد افزایش داشت.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری پرتقال درجه دو، گلابی و هندوانه عرضه کمی داشت. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب قرمز معادل 2.9 درصد، سیب زرد 1.3 درصد، پرتقال درجه یک 0.8 درصد و انار 1.1 افزایش ولی بهای سایر اقلام بین 0.6 درصد تا 12.2 درصد کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت تمام اقلام بین 0.2 درصد تا 14.5 درصد افزایش داشت.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند معادل 0.8 درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 0.5 درصد افزایش ولی قیمت گوشت مرغ 3.4 درصد کاهش یافت.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

در این هفته بهای قند معادل 0.1 درصد افزایش ولی قیمت شکر 0.1 درصد، چای خارجی 0.2 درصد و روغن نباتی مایع 0.1 درصد کاهش داشت. بهای روغن نباتی جامد نیز بدون تغییر بود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۵۳۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیشگویی تازه درباره قیمت مسکن در سال جدید

سعید مسگری اظهار داشت: با توجه به قیمت بالای مسکن، هر درصد افزایش قیمت می‌تواند بودجه مورد نیاز برای خرید مسکن را افزایش قابل توجهی دهد.

به گزارش خبرآنلاین، فرشید پورحاجت گفت: به نظر می‌رسد تورم در سال ۱۴۰۳ مجددا در بازار مسکن نقش‌آفرین خواهد بود و افزایش قیمت مسکن دور از ذهن متصور نیست، اما در حوزه رکود هم به نظر می‌رسد شکاف عمیقی که امروز در حوزه حقوق و دستمزد و منابع درآمدی مردم وجود دارد، باز هم نقش خود را در حوزه مسکن و ساختمان خواهد داشت.

پورحاجت افزود: دولت باید یک برنامه‌ریزی عاجل و سیاست‌ورزی مناسبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه مسکن و ساختمان داشته باشد. دولت به طور شفاف باید تکلیف خود را مشخص کند که آیا این رکود به نفع اقتصاد مسکن است یا این‌که مصیبت‌های زیادی را برای حوزه مسکن و ساختمان کشور و نیز اقتصاد کشور به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم گردش نقدینگی‌ای که در حوزه مسکن و ساختمان ایجاد می‌شود، چرخ تولید چند صد نوع فعالیت اقتصادی، صنفی، تولیدی، توزیعی و خدماتی را با خود به گردش در می‌آورد و رکود در این صنعت باعث می‌شود صنایع پسین و پیشین با چالش روبه‌رو شوند.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن عنوان کرد: من اعتقاد دارم که دولت به عنوان سیاست‌گذار اصلی باید برنامه مشخصی را داشته باشد که ما بدانیم در سال ۱۴۰۳ با چه فرآیندی روبه‌رو هستیم.

همچنین سعید مسگری، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی درباره قیمت مسکن در سال جدید نوشت: سال گذشته که سال نسبتا باثباتی برای مسکن بود، قیمت مسکن ۲۴ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در سناریو خوشبینانه امسال هم همین حدود رشد خواهیم داشت. یعنی برای خرید یک آپارتمان ۷۰ متری در مناطق جنوبی تهران در پایان سال باید حدود یک میلیارد تومان بیشتر هزینه کرد.

این اقتصاددان با بیان این‌که سناریو بدبینانه (آغاز جهش) که بماند، تصریح کرد: مسکن همچنان دور و دست‌نیافتنی می‌شود.

مسگری متذکر شد: با توجه به قیمت بالای مسکن، هر درصد افزایش قیمت می‌تواند بودجه مورد نیاز برای خرید مسکن را افزایش قابل توجهی دهد.

وی عنوان کرد: اکنون تعلل در خرید مسکن می‌تواند بسیار گران تمام شود و منجر به دست‌نیافتنی شدن خانه شود.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
  • کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی
  • بازار رمزارز‌ها / صعود اندک بیت‌کوین
  • بهادری‌جهرمی: کاهش مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو
  • یاداشت|متنوع سازی مبادی واردات یک ضرورت است
  • کاهش مالیات حقوق گمرکی کالاهای اساسی و دارو به ۱ درصد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۲۹ فروردين
  • سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد
  • رسانه عبری: احساس ناامنی موجب گرانی در اسرائیل شده است
  • یک پیشگویی تازه درباره قیمت مسکن در سال جدید