Web Analytics Made Easy - Statcounter

شماری از معترضان به برنامه‌های اقتصادی دولت بلژیک ، روز جمعه با تجمع در بروکسل نارضایتی خود را از سیاست‌های کنونی اعلام کردند و خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند.  

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، دامنه اعتراض‌های جلیقه زردهای معترض در فرانسه به بلژیک هم کشیده شده است. شماری از افراد روز گذشته با تجمع در مرکز بروکسل  خواستار استعفای «شارل میشل» نخست‌وزیر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها شعار می‌دادند: «میشل استعفا بده» برخی با پرتاب سنگ و ترقه با پلیس درگیر شدند و پلیس هم در مقابل از ماشین آب‌پاش و گاز اشک آور استفاده کرد. فضا به قدری ناآرام بود که ابری از دود محل تظاهرات را فرا گرفته بود.

 

بنابر گزارش روزنامه انگلیسی اکسپرس، این ناآرامی‌ها باعث شد تا مقر اصلی کمیسیون اروپا به صورت موقت تعطیل شود و تا زمانی که معترضان عبور کردند به هیچ کسی اجازه ورود و یا خروج از این ساختمان داده نشد. صدها نفر از تظاهرات‌کنندگان که به افزایش سوخت و هزینه‌های زندگی اعتراض داشتند، اماکن سیاسی در بروکسل را هدف قرار داده بودند و برای کنترل آشوب ایجاد شده ده‌ها نفر از نیروهای پلیس باتون به دست در محل مستقر شده بودند.

 

یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات دیروز در این مورد به اکسپرس گفت: «ما به افزایش هزینه سوخت، مالیات بالا و هزینه‌های بالا اعتراض داریم. این اقدام مشابه آنچیزی است که در فرانسه و به خصوص در پاریس رخ می‌دهد و احتمال بعدا دامنه آن به هلند و انگلیس هم کشیده خواهد شد.»

 

در جریان ناآرامی‌های جمعه، دست‌کم دو خودرو ون پلیس تخریب شدند . این در حالی است که تظاهرات در وهله اول به صورت مسالمت آمیز شروع شد اما بعدا به خشونت گرایید.معترضان صورت خود را پوشانده بودند و پلیس ده‌ها نفر را دستگیر کرد.

 

 

 

جلیقه زردهای بلژیک امیدوارند که بتوانند جنبش مشابهی در سراسر اروپا ایجاد کنند و  لندن یکی از مناطقی است که به صورت بالقوه امکان وجود تنش در آن وجود دارد.

تظاهرات‌های اعتراضی در فرانسه  که معترضان بلژیکی به تاسی از آن به خیابان آمده‌اند از هفدهم نوامبر (۲۶ آبان ماه) آغاز شده بود. رانندگان و شماری از اتحادیه‌های بازرگانی و احزاب سیاسی از عوامل محرک برای آغاز موج اعتراض ها در این کشور بودند.معترضان نام خود را به دلیل کلاه زردی که برای جلوگیری از جلب توجه و جلوگیری از تصادف استفاده می‌شود، «جلیقه زرد» گذاشتند.

در دو هفته گذشته، گروه معترض موسوم به «جلیقه زردها» خیابان‌ها را در شهرهای مختلف فرانسه مسدود کردند و با این اقدام بدترین ناآرامی‌ها را در طول ۱۸ ماه ریاست‌جمهوری ماکرون رقم زدند.

انتهای‌پیام/م

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۵۴۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان پاریسی هم به جمع معترضان علیه اسرائیل اضافه شدند

بعد از گسترده شدن دامنه اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر آمریکا علیه جنایات اسرائیل در فلسطین، حالا این مساله به خارج از ایالات متحده و دانشگاه‌های اروپایی هم رسیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، از روز پنجشنبه ده‌ها دانشجوی دانشگاه معتبر ساینس پرو در پاریس، با برگزاری تجمع اعتراض خود نسبت به جنگ اسرائیل در نوار غزه را ابراز داشتند. آنها با بستن ورودی‌های این دانشگاه، خواستار محکومیت اقدامات اسرائیل در نوار غزه از سوی مسئولان دانشگاه شدند.

دانشجویان با سردادن شعارهایی در حمایت از فلسطینی‌ها، پرچم‌های فلسطین را در پنجره‌ها و بالای ورودی ساختمان به نمایش گذاشتند. چندین نفر از این دانشجویان نیز برای ابراز همبستگی با مردم فلسطین، روسری سیاه و سفید کفیه را بر سر داشتند. کمیته فلسطین در دانشگاه ساینس پرو، سازمان‌دهی این تظاهرات و اقدامات اعتراضی را بر عهده داشت. گفته می‌شود دانشجویان معترض نزدیک به ۱۰ چادر در اطراف این دانشگاه بر پا کرده‌اند.

هشام، دانشجوی ۲۲ ساله مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات حقوق بشر در دانشگاه ساینس پرو، در این باره گفت: «وقتی می‌بینیم در دانشگاه‌های مختلف ایالات متحده چه اتفاقی می‌افتد، واقعا امیدواریم که اینجا در فرانسه هم شاهد چنین اتفاقاتی باشیم. دنیای آکادمیک باید به نقش خود در این زمینه به خوبی عمل کند».  زوئی ۲۰ ساله، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی این دانشگاه نیز گفت: « ما امیدواریم که این اعتراضات به همه دانشگاه‌ها و فراتر از آن گسترش یابد. ما تا پایان نسل کشی در غزه تسلیم نخواهیم شد».

در همین حال، کمیته برگزار کننده این اعتراضات پنجشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با ورود نیروهای امنیتی و پلیس، فعالان دانشجویی به بیرون از محوطه دانشگاه برده شدند. گفته می‌شود حدود ۱۰۰ افسر پلیس نیز در خارج از محوطه منتظر دانشجویان معترض بودند. بنا به اعلام این گروه، مدیریت ساینس پرو سرسختانه از شرکت در گفتگوی واقعی امتناع می‌کند.

در این میان، اتحادیه دانشجویان این دانشگاه اعلام کرد که تصمیم مقامات دانشگاه برای فراخوانی پلیس، اقدامی تکان‌دهنده و عمیقا نگران کننده بوده و نشان دهنده‌ی چرخش اقتدارگرایانه مسئولان دانشگاه به حساب می‌آید. اینس فونتنل، یکی از اعضای اتحادیه دانشجویی، در این باره گفت: مدیریت دانشگاه با تصمیم به اعزام پلیس، از خط قرمز عبور کرده است. حالا نوبت مدیران است که باید برای بازگرداندن فضای اعتماد گام بردارند. با این حال،  الونور اشمیت، سخنگوی این اتحادیه گفت که دانشجویان با وجود سرکوب از سوی نیروهای پلیس، به حرکت اعتراضی خود ادامه خواهند داد. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • دانشجویان آمریکایی چگونه پرچم اعتراض علیه اسرائیل را جهانی کردند؟
  • دموکراسی علیه آزادی
  • اعتراضات به جنگ علیه غزه از دانشگاه های آمریکا به فرانسه و آلمان رسید
  • دانشجویان پاریسی هم به جمع معترضان علیه اسرائیل اضافه شدند
  • تظاهرات‌های دانشجویی ضداسرائیلی به دانشگاه‌های کانادا رسید
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد دانشگاه  
  • تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد  
  • برخورد پلیس فرانسه با شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضدصهیونیستی
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان