Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - روساي جمهوري چين و روسيه در حاشيه نشست سران گروه بيست در آرژانتين با يکديگر ديدار و بر گسترش روابط دو جانبه تاکيد کردند.
«شي جين پينگ» رييس جمهوري چين «ولاديمير پوتين» رييس جمهوري روسيه در حاشيه سيزدهمين اجلاس سران گروه بيست در آرژانتين گفت، گسترش روابط دو کشور داراي چشم انداز وسيع است و بايد همکاري ها را در ابعاد اقتصادي، تجاري، مالي، انرژي، علمي و فناوري گسترش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«ولاديمير پوتين» نيز در اين ديدار، حفظ و نزديک تر کردن مبادلات بين چين و روسيه را مهم دانست و گفت، دو کشور بايد براي حفظ صلح، ثبات و ايجاد اقتصاد باز جهاني تلاش کنند.
تاکيد رهبران مسکو و پکن براي تعميق بيش از پيش روابط دو جانبه در همه زمينه و کمک به پيشبرد صلح جهاني با چند جانبه گرايي از آن جهت مهم است که آمريکا در دو سال اخير تلاش هاي گسترده اي را براي جدا کردن چين و روسيه از هم و شکست دادنشان پي گيري کرده است.
سياستي که واشنگتن در زمان جنگ سرد و پيش از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي نيز در جدا کردن چين از مسکو به کار گرفت.
در حال حاضر نيز دولت «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا پيکان حملات اقتصادي، سياسي و حتي نظامي خود را به سوي چين نشانه رفته و درصدد است با اعمال تعرفه هاي تجاري ضد اين کشور و محدود کردن همکاري هاي پکن با ساير کشورها از جمله روسيه ،چين را بيش از پيش تحت فشار قرار دهد.
در اين شرايط، روسيه نيز که با تحريم هاي غرب به خاطر مساله اوکراين و کريمه روبرو شده است مي کوشد با نزديک شدن بيشتر به چين از فشارهاي آمريکا براين کشور براي جلب نظر مقامات پکن براي سرمايه گذاري بيشتر در روسيه و ايجاد ائتلاف براي تاثير گذاري در تحولات بين المللي استفاده نمايد.
«دميتري سايمز» Demitri SImes کارشناس مسايل بين المللي مي گويد:
حريم هاي غرب عليه روسيه و تمايل دولت آمريکا به منزوي و مجازات کردن مسکو مي تواند نزديکي روابط روسيه با چين را تشويق کند.
درواقع فرصت هاي ايالات متحده براي استفاده از اصطکاک بين مسکو و پکن به حداقل رسيده است و بالعکس امکانات روسيه و چين در جهت تشريک مساعي براي مقابله با فشارهاي آمريکا شکل تصاعدي به خود گرفته است.
مسکو و پکن بر چند جانبه گرايي در نظام بين الملل اعتقاد دارند که نقطه مقابل سياستهاي ترامپ است.
ترديدي نيست چند جانبه گرايي نيازمند حمايت جمعي بخصوص کشورهاي بزرگ از حقوق ساير کشورها در برابر زورگويي هاي يک کشور خاص است.
براي تحقق اين شرايط حضور قوي تر و موثرتر چين و روسيه در نظام بين الملل و دفاع از حقوق ساير کشورها و بخصوص متحدينشان بسيار ضروري و مورد انتظار جامعه جهاني است.
در غير اين صورت فشارهاي آمريکا بر کشورها و بي تفاوتي چين و روسيه در برابر مشکلات جهاني مي تواند موقعيت انها را در صحنه هاي منطقه اي و بين المللي تضعيف نمايد.
اگر چه روسيه اخيرا نشان داده است که براي صيانت از حقوق کشورها در برابر آمريکا آمادگي دارد اما انتظارات از چين که مي کوشد در اينده نزديک خود را به عنوان قدرت برتر جهاني مطرح کند بيشتر است.
«آلوارو پيرا» Alvaro Pira ، کارشناس مسايل اقتصادي معتقد است:
ادامه روند سياست هاي اقتصادي آمريکا ازجمله دربخش حمايت‌گرايي، بي شک اقتصادي جهان را با مشکل و چالش مواجه خواهد کرد.
بنابراين انتظار اين است چين با قدرت بيشتري در عرصه جهاني ظاهر شود.
در هر حال، ديدار روساي جمهوري چين و روسيه در آرژانتين نشان مي دهد که آن همچنان به ايجاد چند جانبه گرايي و مقابله با سياستهاي يک جانبه گرايانه آمريکا اميدوارند.
هر چند شکل گيري چند جانبه گرايي نيازمند از خودگذشتگي بيشتر کشورهاي مهم و حمايت هاي جدي از تعهدات و پيمانهاي بين المللي است که پکن ومسکو بايد در اين مسير پيش قدم شوند.
138/110
نويسنده: مجيد وقاري
کليدواژه روسيه

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۵۵۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

رئیس جمهور با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمباوه، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تاکید کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا "کنستانتینو چیونگا" معاون رئیس جمهور زیمبابوه با رئیس جمهور دیدار کرد.

سید ابراهیم رئیسی نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمباوه، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، شرکت در این اجلاس و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه و دوستانه روابط دو کشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خواستار گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر با ایران بر پایه این روابط نزدیک و قدیمی شد.

کنستانتینو چیونگا ضمن تشکر از برگزاری موفق اجلاس بین‌اللملی ایران و آفریقا، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای آفریقایی را اصولی و اطمینان‌بخش عنوان و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با ایران تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه با اشاره به عزم مسؤلان این کشور برای اجرای توافقات صورت گرفته با ایران در سفر سال گذشته دکتر رئیسی به این کشور، از اجرایی شدن بخشی از این توافقات خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع ایران: آماده گسترش همکاری های نظامی هستیم
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • تامین منافع متقابل در تعامل ایران و کشور‌های آفریقایی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین به گسترش روابط نظامی با ایران
  • آماده گسترش روابط با ایران و اصفهان هستیم
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟