Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-05@07:29:31 GMT

"من هم آزمایش اچ آی وی می‌دهم"

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۵۵۲۷۳

اول دسامبر برابر با دهم آذرماه به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شده و شعار امسال این روز ' جهت آگاهی از سلامتی، من هم آزمایش اچ آی وی می دهم' است تا زمینه لازم برای ترغیب مردم به تست ایدز فراهم شود. آفتاب‌‌نیوز : در سال 1988، اول دسامبر روز جهانی ایدز نامگذاری شد و هر ساله برای این روز، شعار خاصی در نظر گرفته می‌شود که هدف عمده آن، یادوری عوارض این چالش مهم حوزه سلامت، ترغیب مردم به اقدام پیشگیرانه و توسعه اقدامات برای کنترل و درمان بیماری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو کمینه کشوری کنترل ایدز با اشاره به کاهش 36 درصدی موارد جدید ابتلا به بیماری در دنیا طی سال های 2000 تا 2017 میلادی، همچنین بیان کرده است که در این مدت جان نزدیک به 14.8 میلیون مبتلا به بیماری ایدز در دنیا نجات یافته است.
دکتر مسعود مردانی در هفتمین سمینار سراسری که روزهای اخیر در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت که تا بحال در دنیا 35 میلیون نفر براثر این بیماری جان خود را از دست داده اند و تا پایان سال 2017 میلادی، 36.9 میلیون بیمار مبتلا به ایدز در دنیا شناسایی شدند که از این تعداد 21.7 میلیون نفر تحت درمان قرار گرفتند.
وی تاکید کرد که 80 درصد زنان باردار یا شیرده مبتلا به ایدز در دنیا به داروهای این بیماری دسترسی پیدا کرده اند.
مردانی ادامه داد که برخی از کشورها مانند استرالیا و کانادا اعلام کردند که موارد جدید ابتلا به ایدز در آنها به نزدیک صفر رسیده است.
** ایدز با دارو قابل کنترل است 
در این پیوند، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با اشاره به اینکه بیماری ایدز با دارو قابل کنترل است، گفت: این بیماری مانند گذشته، دیگر کشنده نیست و با مصرف دارو می توان آن را کنترل کرد.
دکتر مینو محرز روز شنبه به خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: هرچند این افراد نباید داروی خود را قطع کنند و با قطع دارو بیماری دوباره عود می کند، اما مصرف دارو می تواند زندگی طبیعی را برای آنها به ارمغان اورد.
وی بیان داشت: اگر بیمار به موقع به مراکز درمانی یا مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه کند، انتال بیماری کاهش می یابد و فرد بیمار نیز بهبود پیدا می کند.
محرز ادامه داد: محققان دنیا در تلاش برای درمان قاطع این بیماری هستند و نتایج اولیه خوبی به دست آورده اند، انتظار می رود با این تلاش محققان در آینده، درمان قاطع بیماری پیدا شود.
** آگاهی مردم از ایدز کم است
با این همه آگاهی عمومی به خصوص جوانان درباره ایدز هنوز اندک است و به گفته محرز، رسانه ها به خصوص صدا و سیما نقش اساسی در اطلاع رسانی صحیح و به موقع به مردم را دارند تا آنان اطلاعات کافی در مورد پیشگیری از بیماری را داشته باشند.
رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران ادامه داد که علاوه بر این، هنوز ابتلا به بیماری ایدز در جامعه یک انگ محسوب می شود، و به همین دلیل بسیاری از مردم تمایلی به انجام آزمایش ایدز ندارند.
محرز با تاکید به جوانان برای مراجعه جهت انجام آزمایش ایدز، بیان داشت: افرادی که تست ایدز آن مثبت باشد، می توانند از خدمات درمانی مناسب استفاده کنند.
رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور همچنین به تمام افرادی که رفتار پرخطر دارند، توصیه کرد که حتما تست ایدز را انجام دهند.
وی افزود: راه های سرایت و ابتلا به این بیماری در حال حاضر از طریق تماس جنسی، مادر به جنین و استفاده از سرنگ مشترک در اعتیاد تزریقی است که در برخی این راه های انتقال، کاهش یافته است.
** بیماران ایدزی ناشناخته در ایران بیشتر از کشورهای اروپایی است
همچنین رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از معضلی به نام بیماران ناشناخته سخن گفت و افزود: بیماران ایدز ناشناخته در ایران بیشتر از کشورهای اروپایی است.
دکتر داود یادگاری در گفتگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: تعداد زیادی از بیماران مبتلا به ایدز ناشناخته مانده اند و ما به دنبال شناسایی آنها هستیم، پیش بینی می شود که حداقل 50 هزار تا 60 هزار نفر بیمار ایدزی ناشناخته در کشور داشته باشیم.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این افراد هم در انتقال بیماری نقش دارند و هم سلامتی خود را در معرض خطر جدی قرار می دهند.
وی ادامه داد: کشورهایی مانند کانادا و اروپا با ارائه آموزش های مناسب و به موقع توانسته اند این بیماری را کنترل کنند و ما هم باید توجه جدی به ارائه آموزش ها برای کنترل این بیماری داشته باشیم.
** مهمترین راه انتقال بیماری ایدز، تماس جنسی است
وی با اشاره به اینکه اپیدمیولوژی بیماری ایدز در ایران تغییر کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر مهمترین راه انتقال بیماری ایدز از طریق تماس جنسی است.
یادگاری افزود: یکی از راه های انتقال ایدز، معتادان تزریقی زندانی بود که با همکاری سازمان زندان ها و کمیته کشوری کنترل ایدز و انجام اقدامات مناسب، انتقال بیماری از این راه رو به کاهش است. 
وی به اثرگذاری راه اندازی مراکز مشاوره بیماری های رفتاری هم اشاره کرد و گفت: در این مراکز مشاوره های لازم و آموزش های صحیح در اختیار بیماران قرار می گیرد تا روند بهبودی آنان به نحو مطلوبی انجام گیرد.
رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است که تا آخر شهریور ماه امسال 24 هزار و 860 مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند که همه آنان تحت مراقبت و درمان نیستند، از مجموعه بیماران شناسایی شده، 14 هزار و 459 نفر به مراکز مراقبت و درمان وصل شدند که 12 هزار و 434 نفر مصرف دارو را شروع کردند.
به گفته افسر کازرونی، تاکنون 41 درصد بیماران ایدز در کشور شناسایی شده اند و تخمین زده می شود که تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور بیش از 59 هزار نفر باشند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آزمایش اچ آی وی روز جهانی ایدز روابط جنسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۵۵۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این آنتی بادی مونوکلونال آزمایشی مانند یک سپر از آسیب به سلول های تولید کننده انسولین محافظت می کند و حتی در برخی موارد طول عمر این سلول ها را افزایش می دهد.

دیابت نوع یک زمانی روی می دهد که سیستم ایمنی بدن بیمار به سلول های بتا در پانکراس حمله می کند. این سلول های مهم انسولین تولید می کنند و بدون این ماده فرد نمی تواند سطح گلوکز خون را مدیریت کند که این روند یه تزریق مادام العمر انسولین منجر می شود و پیامدهایی برای سلامت فرد دارد.

اما محققان دانشگاه جان هاپکینز در پژوهشی جدید راهی نوین برای جلوگیری از آغاز دیابت یا حتی معکوس کردن آن در مراحل اولیه ابتلا یافته اند. یک داروی جدید به نام mAb43 که در حقیقت یک درمان آزمایشی است، برای مقابله با طیفی از بیماری ها نوید بخش بوده است.

آنتی بادی ها در حقیقت پروتئین هایی هستند که سلول هایی خاص و معمول پاتوژن های خارجی رابه یکدیگر پیوند می دهند تا آنها را از بدن پاکسازی کنند. واکسن ها به پروتئین سیستم ایمنی بدن آموزش می دهد تا در مقابل هدف های خاصی آنتی بادی تولید کند. آنتی بادی های مونوکلونال طوری مهندسی شده اند تا با یک هدف خاص بجنگند و به طور یک جا به عنوان واکنشی سریع به یک بیماری خاص مانند عفونت، به بدن منتقل می شوند. این نوع درمان هادر مطالعات اخیر برای مقابله با بیماری هایی مانندمالاریا، کووید۱۹ و غیره کارآمد بوده است.

در این موارد آنتی بادی ها طوری طراحی شدندتا سلول ها را از سیستم ایمنی بدن مخفی کنند. اما mAb43آنها را به پروتئینی کوچک که روی سطح سلول های بتا قرار دارد، پیوند می زندو سپس به عنوان یک سپر یا پوشش عمل می کند تا آنها را در برابر حملات سلول های ایمنی مخفی کند. هنگامیکه این دارو به طور مرتب مصرف شود، سلول های بتا را محافظت می کند و در نتیجه توانایی بیمار برای تولید انسولین نیز حفظ می شود. حتی اگر آسیب هایی به سلول ها وارد شده باشد، این سپر به سلول ها بتا فرصت می دهد تا بازتولید شوند.

محققان این درمان را روی ۶۴ موش مبتلا به دیابت نوع یک آزمایش کردند. موش ها پس از رسیدن به سن ۱۰ هفتگی ،هر هفته دوزهایی از این آنتی بادی را دریافت کردند و پس از ۳۵ هفته بدن تمام آنها عاری از دیابت بود. نکته جالب آنکه یکی از موش ها به طور موقت و پس از نمایان شدن علایم اولیه و قبل از دریافت آنتی بادی به این بیماری مبتلا شد. اما این موش هم پس از دریافت دوزهایی از دارو به مدت ۳۵ هفته درمان شد. همین امر نشان می دهد داروی مذکور می تواند روند ابتلا به دیابت را در مراحل اولیه ابتلا معکوس کند.

تمام موش هایی که این درمان را دریافت کردند تا پایان آزمایش (۷۵ هفته) زنده ماندند که در حقیقت طول عمر بیشتر موش ها نیز همین اندازه است. تحقیق مذکور هم اکنون با استفاده از آنتی بادی موش ها روی همین حیوانات آزمایش شده است. اما پژوهشگران تصمیم دارند در مرحله بعد نسخه انسانی این آنتی بادی را قبل از آزمایش بالینی توسعه دهند. اما یک مانع اصلی هنوز وجود دارد. آنتی بادی های مونوکلونال ممکن است برای مصرف گسترده گرانقیمت باشند.محققان امیدوارند با تحقیقات بیشتر هزینه آنها را کاهش دهند.

این تحقیق در ژورنال دیابت منتشر شده است.

کد خبر 6095397 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • چرا بدن درد می‌گیریم؟
  • چرا بدن‌درد می‌گیریم؟
  • علائم فشار خون بالا
  • بیماری مخفی هیتلر / لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی / خاکسپاری امیلیانو زاپاتا قهرمان مکزیک / تصاویری از زندگی و اعدام موسولینی
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند