Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسن پیرزاده حقوقدان و استاد دانشگاه در نشست شنبه‌های انقلاب که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شد اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران با محوریت حمایت از مردم به پیروزی رسید و این امر در تمام فرمایشات امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: قانون اساسی با محوریت حقوق مردم و تکالیف مراجع اداری در قبال آنها به تدوین رسیده است.

پیرزاده بیان کرد: انتخاب نمایندگان از طریق مردم در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی حاکی از آن است که شهروندان در تعیین سرنوشت خود دخیل هستند و می‌توانند در اصلاح قانون اساسی و اجرای قوانین کلی آن اعمال نظر کنند.

این استاد دانشگاه و حقوقدان تصریح کرد: دومین طریق و مجرایی که مردم که به تعیین موثر سرنوشت خود در امور اجرایی می‌پردازند، انتخاب نمایندگان خبرگان و رئیس جمهور با رای مستقیم است، به عبارتی دیگر مردم در امور اجرایی نیز موثرند و حاکمیت آنها در بعد وضع قوانین نیز پیش‌بینی شده است.

پیرزاده افزود: همه می‌دانند که بسیاری از نظام‌های سیاسی دنیا تاب انتقاد، نظارت و ورود شهروندان بر سازمان‌های اداری را ندارند اما به برکت جمهوری اسلامی و تصویب قانون اساسی این ظرفیت به وجود آمده است بر خلاف انتقادات و نظرات مغرضانه برخی جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کنوانسیون‌های بین‌المللی کاملا به حقوق مردم مقید است.

وی ادامه داد: طبق اصل 156 قانون اساسی وظیفه قوه قضاییه احیای حقوق،‌ رسیدگی به شکایات و‌ حسن اجرای قانون است تا اگر ظلمی از طرف شخص و یا نهادی به فردی وارد شد آن شخص بتواند حق خود را اعاده کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بر اساس اصل 156 قانون اساسی نهادهایی به عنوان اصول مترقی خط حفظ حق مردم پیش‌بینی شده است و ما اگر بخواهیم این سیستم را با پیش از انقلاب مقایسه کنیم خواهیم دید امکانی برای استیفای حقوق شهروندان وجود نداشته است اما پس از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به موجب 170 و 173 قانون اساسی نهادی تحت عنوان دیوان عدالت اداری ایجاد شده است.

پیرزاده ادامه داد: طبق اصل 19 و 20 قانون اساسی همه در برابر قانون یکسان هستند و مراجع اداری به عنوان طرف تصمیم‌گیرنده به هیچ عنوان از حکم قضایی مصونیت ندارند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شنبه های انقلاب رهبر معظم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۵۶۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی گفت: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، نقی کریمی در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی ضمن تشکر از حمایت‌های ویژه از مدیریت شهری در مواقع مختلف که قابل توجه است، اظهار کرد: من چهار سال در دوره اول شورا شهردار ارومیه بودم، در آن زمان به ندرت جلسات کمیسیون ماده ۵ تشکیل می‌شد اما با مدیریت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری این کمیسیون در سال ۱۴۰۲ و در جهت رفع موانع و مشکلات شهری بیش از ۱۷ جلسه برگزار کرده که واقعاً قابل توجه بوده است و جای تقدیر و تشکر دارد و این نشان از حمایت و نگاه ویژه مقام عالی استان به موضوع مدیریت شهری است.

وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر توان بالایی برای کمک به مأموریت دولت دارند، گفت: امروز در تهران نگاه‌ها به شوراهای شهر نگاه تمرکزگرایی است تا تمرکز زدایی و از این رو از شخص استاندار آذربایجان‌غربی انتظار می‌رود تا پیگیر این موضوع و پیاده‌سازی آن در استان باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شوراهای اسلامی به نحو احسن در تمام زمینه‌ها استفاده کرد، یادآور شد: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود، می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

کد خبر 748634

دیگر خبرها

  • سپاه و ارتش بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اند 
  • منصوری:‌ جمهوری اسلامی ایران در دوره اقتدار قرار داد
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم
  • ما نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • نوسازی و بهسازی ۱۰۰۰ تاکسی فرسوده نیازمند حمایت مستقیم استاندار است
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها