عقل واقعی با عشق واقعی هیچ نزاعی ندارد/ معاد یعنی ملکوت اعمال
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۵۷۱۵۹
به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه و عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران در برنامه معرفت که از شبکه ۴ سیما پخش می شود، در تفسیر اشعاری از وحشی بافقی اظهار داشت: وحشی بافقی شاعر بزرگی است ولی کمتر شناخته شده است. اتم و غیراتم و ذرات زیر اتمی و کل این جهان از ذرات زیراتمی تشکیل شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دینانی اظهار داشت: ذره چرا حرکت می کند چون در درونش میل است و میل، محبت است. محبت هم عشق است. پس اگر هر ذره ای با محبت حرکت می کند کل هستی با محبت حرکت می کند و این حرکات خاص به سوی مقصد خاصی حرکت می کنند.
این چهره ماندگار فلسفه افزود: حرکت ذره پویایی است. محبت، کشش است و حرکتش کشش است و هر کششی کوششی دارد. کشش و کوشش، جذب و انجذاب، فعل و انفعال اینها یک معنی را القا می کنند. این جذب و انجذاب بی هدف نیست. مقصد خاصی دارد یعنی هدفی دارد.
وی با اشاره به یکی از آیه های قرآن گفت: خداوند می گوید من گنج پنهانی بودم، دوست داشتم شناخته شوم، آدم را آفریدم، اصل آفرینش محبت است. در آفرینش عالم در کل کائنات انسان تک است، گل سرسبد عالم هستی آدم است و آدم بر اساس آزادی آفریده شده است.
وی اظهار کرد: اگر عالم نبود، انسان نبود. آزادی هم معنی پیدا نمی کرد. آفرینش انسان، آفرینش آزادی است. انسان بین طبیعت و فرهنگ است. اگر انسان در این عالم نبود، فرهنگ هم وجود نداشت. فرهنگ از اندیشه می آید. فرهنگ محصول اندیشه است. آنجا که اندیشه نیست، فرهنگ هم نیست. اندیشه، فرهنگ می آفریند. اگر فرهنگ های گوناگون بخواهند با هم گفتگو کنند، باید اندیشه ها با هم گفتگو کنند. پس راه تفاهم گفتگو است.
دینانی گفت: حالا طبیعت زیباتر است یا فرهنگ؟ طبیعت زیباست. اندیشه هم زیباست. اما عمق طبیعت کوتاه است. اندیشه بسیار عمیق است. بین طبیعت و اندیشه فرق است. بین تن و روح فرق است.
وی گفت: آنچه از طبیعت است همین است که هست، اما آنچه از هنر است اعماق دارد. عمق هنر بیشتر از عمق طبیعت است. هنر زاییده دست انسان است. هنر به دست انسان آفریده می شود. آنچه به اندیشه بازمی گردد، اعماق دارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: فرق بین چیستی و کیستی چیست؟ آن چیست، سوال از ماهیت است و آن کیست، سوال از وجود است. وجود و ماهیت بحثی بسیار پیچیده است که توسط صدرالمتألهین مطرح شده است. با چیستی پرسش از ماهیت می کنیم و با کیستی پرسش از وجود می کنیم.
این چهره ماندگار فلسفه گفت: بین ابداع و اختراع چه فرقی است؟ ابداع و اختراع به چه معنی است؟ در اختراع مصالح به کار می رود و دارای یک سیستم است، اما اگر اندیشه اولی نبود و این مسائل را کنار هم نمی گذاشت آن اختراع هم نبود. آن اندیشه ای که این مسائل را کنار هم گذاشته است از ابداع پدید می آید.
دینانی افزود: عقل و عشق با هم یک مزاج دارند، محبت و حکمت با هم جنگی ندارند. عقل واقعی با عشق واقعی هیچ نزاعی ندارد.
وی ادامه داد: ما در ادبیات پارسی خیلی معنای عمیق و دقیقی داریم که متأسفانه به آن توجه نشده است. در ادبیات پارسی ما معانی ای نهفته است که مظلوم واقع شده است. باید اینها دوباره احیا شوند. ما باید اینها را دوباره از نو بخوانیم.
این چهره ماندگار فلسفه تصریح کرد: به جاودانگی نرسیدن فلاکت است، این راه را باید با کمال رفت و کمال هم همان آگاهی است. انسان هر اندازه با آگاهی پیش می رود و آگاه تر می شود، در محاصره ناآگاهی های بیشتری قرار می گیرد. ما در دایره ناآگاهی ها گرفتاریم. باید این حصارها را مرتب بشکنیم، دیوارهای جهل و نادانی را یکی پس از دیگری باید شکست و عبور کرد تا به جاودانگی نزدیک شویم.
دینانی افزود: اعمال ما در این عامل مُلکی است، چون خود این عالم ملکوت دارد، اعمال ما هم ملکوتی است. ما بعد از این عالم به ملکوت اعمال خود دست پیدا می کنیم. اصلاً معنی معاد همین است. یعنی بعد از این عالم به ملکوت اعمال خود دست پیدا می کنیم.
وی ادامه داد: جاذبه میل است و میل جاذبه. زمین با جاذبه می گردد. هر چیزی یک جاذبه ای دارد. اگر زمین جاذبه دارد، جاذبه عالم ملکوت چندین برابر جاذبه زمین است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هر ظاهری در این عالم باطنی دارد. ما غرق در ظاهر می شویم و از باطن غافل می شویم. باید در عین حفظ ظاهر به باطن هم توجه داشته باشیم. اگر ظاهر نباشد باطنی هم وجود ندارد.
کد خبر 4472824منبع: مهر
کلیدواژه: برنامه معرفت طبیعت غلامحسین ابراهیمی دینانی فلسفه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۵۷۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
پهلوان و فیل عنوان کتابی است از سید مهدی شجاعی با تصویرگری فرهاد جمشیدی که از سوی نشر نیستان برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است. نامگذاری هفتم اردیبهشت به عنوان روز جهانی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای مناسبتی است برای آشنایی کودکان با فرهنگ پهلوانی در ایران
انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود میتواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد…
ورزش کشتی یکی از باسابقهترین رشتههای ورزشی است که در نزد ملل گیتی از دوران باستان به شکلهای مختلف برگزار میشده و تقریباً در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد. با اطمینان میتوان گفت که زورآزمایی و کشتی گرفتن از دورانهای نخستین ظهور انسان بر روی کره زمین مورد توجه بوده و در اوقات فراغت یا در جنگها و نزاعها به شکلی طبیعی و غریزی اجرا میشده است .
انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود میتواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد. بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسانهای اولیه با کشتی گرفتن سپری میشد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز بکار ببرند .
در ایران قدیم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنتهای ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است .
درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود میبستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن میپرداختند. آن کمربند کستی نامیده میشد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن. البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زورآزمایی است به کار میرود .
تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نامهای آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بیعدالتی و دفاع از مظلومان بکار بردهاند. از پهلوانان قدیم پوریای ولی، عبدالرزاق، مفرد قلندر، فیله همدانی، شمس محمد، محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر میتوان به نامهای مشهوری همچون ابراهیم یزدی، اکبر خراسانی، حاج محمدصادق بلور فروش و حاج سیدحسن رزاز اشاره کرد .
پهلوان و فیل بازآفرینی از داستانهای شگفتانگیز پهلوانان ایران است. بازآفرینی یکی از شیوههای آفرینش آثار ادبی و هنری است. در این روش نویسنده از اثر کهن یا معاصر الهام میگیرد، موضوع اثر را تغییر میدهند و اثری نو مستقل پدید میآورند.
سیدمهدی شجاعی با استفاده از این تکنیک کتاب پهلوان و فیل را با تصویرگری فرهاد جمشیدی، با تصاویری به سبک قهوهخانهای یا پردهخوانی با نشانههای ایرانی (چهرهی خورشیدخانم، گلهای چندپر) که بر زمینهای کاهگلی نقش بسته است، بازآفرینی کرده است.
جهان پهلوان محمد مالانی پهلوان دربار حسین میرزا، حاکم هرات که بین مردم محبوبیتی خاص دارد. هنگام بازگشت از هندوستان برای حاکم فیلی بسیار بزرگ و زورمند هدیه میآورد، حاکم قدرت فیل را بیش از انسان میداند ولی پهلوان مالانی مخالف اوست و از اینجا کشمکش ماجرای داستان شروع میشود.
حاکم از پهلوان مالانی میخواهد که عقیدهی خود را در کشتی با فیل به اثبات برساند. پهلوان مالانی ابتدا با شگردی عاقلانه فیل را به زمین میزند و سپس کینه را از دل فیل که انتظار چنین درگیری را ندارد شسته، و با او دوست میشود اینگونه دو وجه عقل و عاطفهی انسانی را ثابت میکند. در بخشی از کتاب میخوانیم:
خصوصیت مهم پهلوان محمد، جوانمردی و مردمداریاش بود. او نمینشست تا نیازمندها و گرفتارها به سراغش بیایند، بلکه خود در میان مردمان میگشت و به جستوجوی مردم گرفتار میپرداخت تا غم و غصههایشان را برطرف کند...
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899142