Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، روزنامه وال استریت ژورنال خبر داده که به یک سند فوق محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره قتل خاشقچی دسترسی پیدا کرده که طبق آن محمد بن سلمان با مسئولان نظارت بر تیم ترور اعزامی از ریاض به استانبول ارتباط برقرار کرد.

بنا بر مفاد این سند، محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی ساعاتی قبل و بعد از کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در استانبول، با مشاوران نزدیک خود که نظارت بر تیم اعزامی ترور خاشقچی را برعهده داشتند در ارتباط بوده و حداقل ۱۱ پیام برای مشاورانش ارسال کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این سند، ولی‌عهد سعوی آگوست سال ۲۰۱۷ به مشاورانش گفته بود که در صورت ناکامی تلاش‌هایش برای اقناع خاشقچی برای بازگشت به عربستان سعودی، «ما شاید بتوانیم خارج از عربستان سعودی او را فریب داده و ترتیباتی در این زمینه بیاندیشیم».

در سند محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آمده که پیام‌های ولی‌عهد با مسئولان تیم اعزامی ترور و همچنین اظهارات سال گذشته او با مشاورانش «به نظر نشانه‌ای از عملیات (دولت عربستان) سعودی علیه  خاشقچی باشد».

جمال خاشقچی ۱۰ مهر برای انجام کار اداری در رابطه با ثبت ازدواج خود به کنسولگری ریاض در استانبول رفت و در آنجا توسط تیم ترور اعزامی ریاض کشته شد. وی یک هفته قبل از آن، یک بار به کنسولگری رفته بود اما مقام‌های کنسولگری از او خواستند که یک هفته دیگر باز هم به کنسولگری برود.

روزنامه وال استریت ژرونال، امروز شنبه خبر داد که به ارزیابی سیا درباره قتل خاشقچی دست یافته، ارزیابی که منابع آن اطلاعات برآمده از رهگیری‌های الکترونیکی و دیگر منابع بوده است.

پیشتر رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که سیا به این جمع‌بندی رسیده که احتمالا «محمد بن سلمان» دستور قتل خاشقچی را صادر کرد اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بعد از رسانه‌ای شدن جمع‌بندی سیا با تشکیک در این موضوع گفت که «شاید او این کار را کرده شاید هم چنین کاری انجام نداده است».

طبق گزارش تازه وال استریت ژورنال، بررسی این روزنامه درباره سند محرمانه ارزیابی سیا نشان می‌دهد که میزان قطعیت این نهاد اطلاعاتی درباره اینکه محمد بن سلمان در قتل خاشقچی نقش داشته و «احتمالا شخصا دستور مرگش» را داده، «متوسط به بالا» است.

در این سند آمده است که «روشن بگوییم ما فاقد سند و مدرک مستقیم هستیم که حاکی از صدور دستور مستقیم ولی‌عهد برای قتل (خاشقچی) باشد».

بنا بر ارزیابی سیا، ولی‌عهد سعودی پیغام‌های الکترونیکی برای «سعود القحطانی» مشاور دیوان پادشاهی ارسال کرده بود، کسی که حکومت عربستان سعودی بعد از جنجال‌های بین‌المللی درباره قتل خاشقچی، او و تعدادی دیگر از مقام‌های ریاض را از مقامشان خلع کرد.


سعود القحطانی مشاور محمد بن سلمان

 

طبق روایت وال استریت ژرونال درباره سند سیا، «آقای قحطانی بر تیم ۱۵ نفره (اعزامی) که آقای خاشقچی را کشت نظارت کرد و در همان زمان، در ارتباط مستقیم با رهبر این تیم در استانبول بود».

به گزارش این روزنامه، محتوای پیام‌های رد و بدل شده بین ولی‌عهد سعودی و قحطانی مشخص نیست.

ارزیابی سیا، این موضوع را هم مشخص نکرده که اظهارات سال ۲۰۱۷ محمد بن سلمان درباره فریب دادن خاشقچی در یک کشور ثالث و خارج از عربستان سعودی مستقیما از سوی شخص ولی‌عهد گفته شده یا اینکه شخصی دیگر این اظهارات را از ولی‌عهد نقل و قول کرده باشد.

طبق ارزیابی سیا، جمع‌بندی درباره دست داشتن احتمالی ولی‌عهد عربستان سعودی در قبتل خاشقچی، روی تمرکز شخصی محمد بن سلمان روی این روزنامه‎‌نگار، تسلط سفت و سخت او روی ماموران اعزامی تیم ترور به استانبول و «صدور مجوز به بعضی از همین ماموران برای هدف قرار دادن برخی دیگر از مخالفان» مبتنی است.

بنا بر گزارش‌های مختلف، قحطانی مسئولیت رهبری تلاش‌‍‌های ولی‌عهد برای سرکوب کردن مخالفان و منتقدان داخلی و خارجی دولت را برعهده داشت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم در اذعان به نقش‌آفرینی سعود القحطانی در قتل خاشقچی، او را به عنوان یکی از ۱۷ تبعه سعودی دخیل در این پرونده ترور مورد تحریم قرار داده است.

انتشار این گزارش با واکنش سفارت عربستان سعودی در آمریکا هم مواجه شده است.

یک مقام سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در پاسخ به درخواست وال استریت ژورنال برای اظهارنظر درباره گزارش این روزنامه گفت: «شاهزاده ولی‌عهد به طور مرتب با مقام‌های ارشد مختلفی در درون دیوان پادشاهی درباره مسائل مختلف در ارتباط است اما او هیچ وقت با مقام‌های سعودی در هیچ یک از نهادهای دولتی در رابطه با آسیب زدن به جمال خاشقچی شهروند سعودی ارتباطی برقرار نکرد. ما همچنان قاطعانه هرگونه اتهام‌زنی که اساس آنها گمانه‌زنی‌ها است را رد می‌کنیم».

سخنگوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)  به درخواست وال استریت ژورنال برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده و سخنگوی کاخ سفید هم گفته که این نهاد در موضوعات اطلاعاتی اظهارنظر نمی‌کند.

در بخشی از ارزیابی سیا تاکید شده که واحدهای امنیتی عالی رتبه گارد پادشاهی محمد بن سلمان و سازمان زیر مجموعه قحطانی در دیوان سلطنتی مسئول جمع آوری تیم ترور اعزامی به استانبول را برعهده داشتند.

در ارزیابی سیا آمده است: «ما این موضوع را که این تیم عملیات مذکور را بدون اجازه محمد بن سلمان انجام داده باشد را خیلی بعید می‌دانیم».

طبق این ارزیابی، قحطانی «در دیگر عملیات‌های حساس در سال ۲۰۱۵ صراحتا مجوز ولی‌عهد را خواستار شده بود و این موضوع توقعات ولی‌عهد در قبال فرماندهی و کنترلش بر (چنین عملیالت‎‌هایی)  را نشان می‌دهد».

 در بخش دیگری از ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تاکید شده که از سال ۲۰۱۵ محمد بن سلمان به «قحطانی و مرکز رسانه‌ای و مطالعاتی دیوان پادشاهی دستور داده است تا دشمنان داخلی و خارجی را گاها با خشونت هدف قرار دهند».

طبق این سند، ۵ تن از اعضای این مرکز در عملیات قتل خاشقچی نقش داشتند و همچنین در دستگیری شاهزاده‌ها و تاجران برجسته عربستان سعودی و حبس آنها در هتل ریتز کارلتون در سال ۲۰۱۷ نقش داشتند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۵۸۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

 دیدار قبلی امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند 1402 در جده و در جریان اجلاس فوق العاده OIC به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شده بود.

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیاامیرعبداللهیان عازم گامبیا شدنشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!