Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه قانون حمایت از معلولان سال ۹۶ به تصویب رسید و با همیاری معلولان، تشکل ها و نهادها به ثمر نشست، گفت:توصیه من به معلولان این است که معلولان حق خود را پیگیری کنند و همه دستگاه‌ها به این قانون عمل کنند. ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸ استانها زنجان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، محمد محمدی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته گرامیداشت معلولان با اشاره به این که معلولان حق خود را پیگیری کنند، اظهار داشت: در بحث مناسب سازی، دسترس پذیری، تردد و تحرک معلولان قانون وجود داشت که به مرحله اجرا نرسیده بود اما در حال حاضر این قانون در حال اجرا است و اگر ارگانی عمل نکند مجازات می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از معلولان در سال گذشته افزود: این قانون دارای بندهایی است از جمله این که در بحث خدمات بهداشتی و درمانی قرارگیری معلولان تحت پوشش بیمه سلامت باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر خدمات درمانی، خدمات توانبخشی جسمی و روانی را نیز تحت پوشش قرار دهد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه استفاده افراد دارای معلولیت از خدمات فرهنگی، هنری و ورزشی دولتی در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها رایگان است، تصریح کرد: در بحث کارآفرینی و اشتغال وزارت مکلف است در قالب اعتبارات مصوب سازمان صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش را  ایجاد و اساسنامه آن را ابلاغ کند.

وی با بیان اینکه معلولین برای یکبار از پرداخت حق انشعاب آب، برق و گاز معاف هستند، خاطر نشان کرد: دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افرادی که دارای معلولیت شدید تا بسیار شدید است را به میزان حداقل دستمزد تعیین و اعتبارات لازم در قانون سنوات کشور منظور کند و دستگاه‌های مشمول مکلف‌اند شاغلان دارای معلولیت شدید و غیر شدید را 10 ساعت کاهش دهند که باید توسط ادارات اجرا شود.غربال‌گری اختلالات ژنتیک در مدارس استان مرکزی اجرا می‌شودبیش از 2000 هزار زوج قزوینی غربالگری ژنتیکی می‌شوند11 هزار ‌معلول ژنتیکی در استان بوشهر شناسایی شد

محمدی با اشاره به اینکه بهزیستی را باید با دو رویکرد عام و خاص شناخت، در رویکرد عام کل مردم استان مراجعه کنندگان بهزیستی هستند و رویکرد خاص معلولان، زنان سرپرست خانوار و مددجویان مراجعه کنندگان بهزیستی هستند، بیان کرد: البته شناخت این سازمان از دو جنبه دیگر تخصصی و حمایتی، خصوصا تخصصی بهتر است.

وی در زمینه اقدامات رایگان بهزیستی همانند بینایی سنجی و شنوایی سنجی گفت: تبلی چشم عواقبی مانند کم بینایی و  نابینایی دارد، بهزیستی استان سالانه اقدام به معاینه چشم کودکان می‌کند به نحوی که علاوه بر آبان‌ماه در کل سال نیز بینایی سنجی کودکان انجام می‌گیرد. در سال 96 تعداد 46 هزار و 590 نفر از کودکان 3 تا 6 ساله مورد معاینه قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان غربالگری شنوایی از دیگر اقدامات بهزیستی عنوان کرد و گفت: غربالگری شنوایی روشی برای شناسایی کودکان ناشنوا است؛ با 8 مرکز شنوایی سنجی در استان در حال خدمت رسانی است و در سال گذشته 10 کودک ناشنوا شناسایی و برای روند درمان به مراکز مربوطه ارجاع شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین وظایف بهزیستی پیشگیری از معلولیت‌ها است، ادامه داد: 50 درصد معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است در این زمینه طرح غربالگری اختلالات ژنتیک برای جوانان 15 تا 25 سال انجام می‌شود که هدف نهایی کاهش شیوع بیماریهای ژنتیکی است زیرا مطالعات نشان داده یک هزار و 900 بیماری ژنتیکی شناخته شده وجود دارد.

به گفته محمدی، برای پیشگیری اختلالات ژنتیکی سال گذشته یک هزار و 536 نفر غربالگری ژنتیک شده‌اند، در همین راستا 2 هزار نفر از دانش‌آموزان شهرستان زنجان نیز در سال 96 مورد غربالگری قرار گرفته‌اند بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده سال جاری 3 هزار و 923 نفر مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: آگاه سازی، حساس سازی، شناسایی ناقلان و جلوگیری از ازدواج‌های پر خطر از جمله اهداف غربالگری اختلالات ژنتیکی توسط سازمان بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در باره طرح غربالگری زوجین پیش از ازدواج نیز گفت: این طرح به صورت پایلوت در شهرستان خدابنده انجام شده و یک هزار و 553  زوج مورد غربال قرار گرفته‌اند باید این قانون در کل استان توسط مراکز بهداشت انجام شود اما در حال حاضر این قانون به صورت کامل اجرا نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار ارائه شدن سازمان بهزیستی استان زنجان، معلولان جسمی حرکتی 8 هزار و 742  نفر هستند که بیشترین تعداد معلولان را در استان دارند، افزود: معلولان ذهنی 4 هزار و 29 نفر، اعصاب روان 2 هزار و 818،کم بینایان و نابینایان 2 هزار و 379 نفر، ناشنوایان 2 هزار و 726 و معلولین با مشکلات گفتاری 130 نفر هستند.

وی افزود: از این تعداد معلول 994 دانش آموز در حال تحصیل هستند که هزینه ایاب و ذهاب این افراد توسط بهزیستی تامین می‌شود و 225 نفر نیز  دانشجو هستند و به صورت رایگان در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان زنجان، از ابتدای طرح نهضت مسکن 2 هزار و 245 واحد باید آماده سازی و تحویل مددجویان می‌شد که در حدود 2 هزار و 150 واحد واگذار شده و بقیه واحدها در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه دو معلوله‌های شهری 107 واحد و روستایی 69 واحد دریافت کرده‌اند و تعداد 85 واحد جدید جذب سهمیه شده‌اند که 150 واحد واگذار شده است، بیان کرد: برای مساکن شهری 30 میلیون تومان و مساکن روستایی 18 میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت شده است.

محمدی با اشاره به اینکه در سال جاری اقداماتی نظیر طرح کاهش کنترل طلاق، سرپناه معتادان، افتتاح سامانه تسنیم در بحث طلاق توسط سازمان بهزیستی انجام شده است، گفت: رونمایی از سند کاهش کنترل آسیب‌های اجتماعی استان، افتتاح مرکز معلولان سینا، افتتاح مرکز اقامتی میان مدت بانوان از جمله برنامه‌های در دست اقدام سازمان بهزیستی استان است.

انتهای پیام/ ع

R41375/P1494/S6,59/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۵۹۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری قزوین اقدام عملی برای مناسب‌سازی شهر انجام نداد

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: مطالبات زیادی در شورای شهر برای مناسب‌سازی معابر شهری با هدف استفاده معلولان داشتیم، اما در عمل از سوی شهرداری قدم از قدم برای تحقق آن‌ها برداشته نشد.‌

علی فرمانی در گفت‌وگوی با خبرنگار ایمنا در قزوین در طرح دیدگاه خود پیرامون لایحه شهرداری قزوین مبنی بر صدور مجوز ساخت‌وساز با کاربری ورزشی در ناحیه شهری اسماعیل‌آباد، اظهار کرد: با توجه به اینکه سرانه ورزشی در منطقه مذکور صفر است، ضرورت دارد تا در این راستا اقدامات مؤثری انجام شود و گزارش آن‌ها به شورا ارائه شود.

وی افزود: خواستار برنامه‌ریزی مدیریت شهری قزوین برای افزایش سرانه ورزشی در ناحیه منفصل شهری اسماعیل‌آباد هستیم تا این منطقه از محرومیت زیرساخت‌های ورزشی خارج شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به عملکرد مدیریت شهری در مناسب‌سازی معابر شهری برای معلولان و توان‌خواهان خاطرنشان کرد: در شورای شهر مطالبات فراوانی برای مناسب‌سازی معابر شهری برای استفاده معلولان داشتیم، اما در عمل از سوی شهرداری قدم از قدم برای تحقق آن‌ها برداشته نشد.‌

فرمانی ادامه داد: انتظار داشتیم یک بوستان ویژه افراد توان‌خواه و معلول در شهر قزوین ساخته شود، اما نگاه جدی به این حوزه در بخش‌های مدیریتی شهرداری قزوین وجود ندارد.

کد خبر 751098

دیگر خبرها

  • شهرداری قزوین اقدام عملی برای مناسب‌سازی شهر انجام نداد
  • شهرداری قزوین قدمی برای مناسب‌سازی شهر برنداشت
  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • توافقاتی بر سر حرکتی جمعی برای برون رفت از وضعیت کنونی در غزه
  • همکاری ۲۰۰ داوطلب هلال‌احمر زنجان در نذر سلامت
  • همکاری ۲۰۰داوطلب هلال احمر زنجان در نذر سلامت
  • همکاری ۲۰۰داوطلب هلال زنجان در نذر سلامت با قرارگاه جهادی الکفیل
  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند
  • ۸۹۰ ورزشکار معلول زنجانی در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند
  • بهره‌مندی ۷۰۰ زنجانی از نذر سلامت هلال‌احمر