Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، مایع ظرف‌شویی ماده‌ای شوینده که معمولا اکثر ما با آن سروکار داریم و در طول روز از آن استفاده می‌کنیم، اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا این مایع شوینده کاربرد‌های دیگری هم دارد یا اصلا می‌توان آن را در منزل تهیه کرد؟

امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را به پاسخ این سوالات برساند، پس پیشنهاد می‌کنیم به مطالعه این مطلب ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مایع ظرف‌شویی چیست؟

مایع ظرف‌شویی که در اصطلاح عامیانه به آن ریکا (نام تجاری یک مایع ظرف‌شویی متداول) گفته می‌شود، مایعی شوینده است که برای شستن ظروف از آن استفاده می‌شود، ماده‌ای کف‌زا که برای زدودن چربی و اضافات مواد غذایی از روی ظروف طراحی شده‌ است.

این مطلب را از دست ندهید: ترفند های جالب خانه داری که نمی دانستید!

نوعی دیگر از این ماده وجود دارد که برای شستن ظروف درون ماشین ظرف‌شویی ساخته می‌شود. از نظر شیمیائی مایع ظرفشوئی از ترکیب یک سری مواد اصلی پاک کننده تحت عنوان سورفاکتانت و دیگر مواد افزودنی جهت ایجاد کیفیت و بعضی خصوصیات مختلف مانند نرم‌کنندگی و عطر تشکیل شده است.

سورفاکتانت‌ها خود بر اساس نوع ترکیب شیمیایی به نوع آنیونی و کاتیونی و غیر یونی تقسیم می‌شوند.

انواع مواد شوینده ظرف

از گذشته تاکنون مواد شوینده گوناگون برای شستن ظرف‌ها ساخته شده و در مصرف همگان قرار گرفته است؛ مایع، قرص، ژل و پودر از انواع مواد شوینده ظروف است.

هر مایع ظرف‌شویی ممکن است حاوی آنزیم، مواد سفید کننده، اسانس و روغن اکالیپتوس باشد.

برخی از این مواد شوینده برای استفاده با دست و برخی جهت استفاده در ماشین ظرف‌شویی هستند.

این مطلب را از دست ندهید: جالب ترین ترفندهای آشپزی که نمیدانستید!

موارد مصرف و کاربرد مایع ظرف‌شویی مایع ظرف‌شویی از آنجا که شوینده‌ای ملایم است جایگزینی خوب برای شوینده‌های شیمیایی قوی‌ است. لکه‌های چربی روی لباس‌ها را با مایع ظرف‌شویی پاک کنید: اگر روی لباس شما لکه چربی ایجاد شد ابتدا مقداری مایع ظرف‌شویی روی آن مالیده و سپس آن را با آب بشویید، از این راه برای پاک‌کردن لکه روی هر نوع پارچه‌ای استفاده می‌شود،‌ همچنین این روش برای لکه‌های روی یقه پیراهن عالی است. کف سرویس بهداشتی و آشپزخانه را با مایع ظرف‌شویی بشویید. مبلمان فلزی خود را با مایع ظرف‌شویی تمیز کنید: برای شستن و تمیز کردن مبلمان فلزی از یک سطل آب گرم و مقداری مایع ظرف‌شویی استفاده کنید.  زیور آلات خود را با مایع ظرف‌شویی براق کنید: مقداری مایع ظرف‌شویی داخل آب گازدار ریخته و زیور آلات خود را 5 دقیقه داخل آن قرار داده و سپس با مسواک تمیز کنید تا مثل روز اول براق و درخشان می‌شود. شانه و برس خود را تمیز کنید: یک قطره از مایع ظرف‌شویی داخل آب گرم بریزید تا مایع ظرف‌شویی تمام کثیفی‌ها و لباس‌هایی که به خاطر ظرافت باید با دست شسته شوند را بشوید. میوه‌ها را ضد عفونی کنید: سه قطره مایع ظرف‌شویی را داخل سرکه ریخته و از آن برای ضد عفونی کردن میوه‌ها استفاده کنید.  لکه‌های روی فرش یا موکت را با دستمال آغشته به مایع ظرف‌شویی و آب از بین ببرید.  کابینت‌ها را پس از چرب شدن می‌توانید با دستمال آغشته به مایع ظرف‌شویی و آب تمیز کرده و سپس با دستمال خشک کنید.  برای تمیز کردن لکه‌های کف پارکینگ از مایع ظرف‌شویی و جوش شیرین استفاده کنید.

ببینید: ترفندهای جادویی برای حل مشکلات احتمالی در خانه داری

ویژگی‌های مایع ظرف‌شویی مناسب مایع ظرف‌شویی باید قدرت پاک‌کنندگی بالایی داشته باشد. بخاطر کاربرد مخلوطی از سورفکتانت‌های آنیونیک، نانیونیک و آمفوتریک در فرمول شیمیایی مایع ظرف‌شویی چربی‌ها و چرک‌ها سریع و کامل از روی سطوح پاک می‌شوند.  مایع ظرف‌شویی باید غلیظ و با صرفه باشد. مایع ظرف‌شویی بخاطر کاربرد الکترولیت‌ها و سورفکتانت‌ها و آلکانول آمیدها، باید غلظت زیادی داشته باشد. مایع ظرف‌شویی باید قدرت کف کنندگی زیادی داشته باشد. به‌خاطر کاربرد مواد پایدار کننده کف و زیاد کننده غلظت، مانند آلکانول آمید‌ها، کف تشکیل شده، پایدار است. مایع ظرف‌شویی باید pH خنثی داشته باشد و باعث سوزش پوست دست نشود. pH مایع ظرف‌شویی خنثی است و به‌خاطر وجود سورفکتانت آمفوتریک، باعث کاهش حساسیت پوستی می‌شود. مایع ظرف‌شویی باید به راحتی با آب کشی ظروف پاک شود. کف تولید شده روی ظروف باید به آسانی پاک گردد.  مایع ظرف‌شویی دارای رایحه خوش است که هنگام مصرف متصاعد می‌شود. به همین علت در هنگام مصرف مایع ظرف‌شویی، احساس خوبی برای فرد مصرف کننده ایجاد می‌شود.

مایع ظرف‌شویی با قدرت کف‌زایی و پاک‌کنندگی فراوان به راحتی ظروف را تمیز و پاک می‌کند. مایع ظرف‌شویی در مقادیر مختلف متناسب با هر نوع نیازی طراحی شده است. مایع ظرف‌شویی با قدرت پاک کنندگی فراوان، تمام ظروف آشپزخانه را پاک می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید: رازهای خانه داری و مهارت‌های زندگی

این مایع ظرف‌شویی غلیظ و با صرفه از قدرت کف‌کنندگی زیادی برخوردار است و در بسته‌بندی‌های نیم، یک، 3 و 4 لیتری در بازار عرضه می‌شود که جهت مصارف خانگی، اداری، رستوران‌، تالار، هتل، سالن‌های غذاخوری و... مناسب است.

ساخت مایع دستشویی خانگی مواد مورد نیاز برای مایع‌دستشویی خانگی ۲۲۷ گرم صابون (ترجیحا صابون طبیعی باشه) ۲ قاشق غذاخوری گلیسیرین ۱ گالن آب مقطر

این مطلب را از دست ندهید: راه کارهای جالب خانه داری بهتر

طرز تهیه مایع‌دستشویی خانگی ابتدا صابون‌ها را رنده کنید، ساده‌ترین راه برای رنده کردن آنها استفاده از بلندر هست، اما از رنده دستی آشپزخونه نیز می‌توانید استفاده کنید. یک گالن آب مقطر را در یک ظرف بزرگ ریخته و روی اجاق قرار دهید تا گرم شود، نیازی نیست آب جوش بیاید تنها به اندازه‌ای که صابون‌ها در آن حل شونن کافی است. پس از گرم شدن آب، صابون‌های رنده شده را داخل آن ریخته و هم بزنید. همزدن را تا جایی که صابون‌ها کاملا حل شوند ادامه دهید، سپس گلیسیرین را به آنها اضافه کنید. مخلوط را به یک ظرف بزرگ انتقال داده و اجازه دهید به مدت یک شب بماند. صبح روز بعد مخلوط را مقداری میکس کرده و مطمئن شوید غلیط شده است. در آخر مایع دستشویی آماده شده را در ظرف مخصوص و پمپ دار بریزید. حتی می‌تونید ابتکار به خرج داده و از شیشه‌های مربا و پمپ قدیمی برای خود ظرف‌هایی زیبا درست کنید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خانه داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۶۰۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه پرکن مایعات چیست و چند نوع هستند

آفتاب‌‌نیوز :

این دستگاه انواع‌های متفاوی دارد که هر نوع آن مختص یک کار می‌باشد، اگر دستگاه اشتباه انتخاب شود خط تولید شوینده از بین خواهد رفت و ضرر‌های مالی بسیاری خواهید دید، انتخاب این دستگاه ممکن است کمی پیچیده باشد برای همین توصیه می‌شود برای انتخاب درست دستگاه حتما با مشاوران رضا ماشین در این زمینه مشورت داشته باشید.

دستگاه پرکن مایعات چیست؟

دستگاه پرکن مایعات یک دستگاهی می‌باشد برای پرکردن حجم یا یک وزن مشخصی از مایعات با حالات و چگالی‌های متفاوت، استفاده میشود.

دستگاه پرکن مایعات چند نوع هستند؟

این دستگاه انواع‌های متفاوتی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

دستگاه پرکن مایعات رقیق: این ماشین آلات در انواع زیر ارائه خواهند شد:

دستگاه پرکن رقیق ثقلی: مناسب برای مایعاتی می‌باشند که رقیق و ساده هستند.

دستگاه پرکن اورفلو یا سرریز: برای مایعات رقیق و نیمه غلیظ که عملکردی پیشرفته دارند.

دستگاه پرکن تری بلوک: برای مایعات رقیق مناسب می‌باشند. همچنین شست و شو دهنده‌های بطری به همراه درب گذار و درب بند را انجام می‌دهند.

دستگاه پرکن منوبلوک: برای مایعات رقیق، دستگاه ترکیبی از پرکن و دربند مناسب می‌باشند.

دستگاه پرکن مایعات غلیظ: در انواع‌های زیر قابل اجرا می‌باشند:

دستگاه پرکن پمپی: مناسب برای مایعات غلیظ با عملکردی ساده می‌باشند.

دستگاه پرکن سیلندر پیستونی: دستگاه پرکن برای مایعات غلیظ با عملکردی پشرفته است.

دستگاه پر کن و درب بند روتاری همرا با لیبل شیرینگ: برای محصولات غلیظ کارایی دارد، دستگاه ترکیبی از پرکن روتاری درب بند و لیبل شیرینک

دستگاه اسپری پر کن: یک دستگاه دستی و نیمه اتومات می‌باشند.

اسپری پر کن خط مستقیم: یک دستگاه تمام اتومات است.

اسپری پر کن رفت و برگشت: یک دستگاه تمام اتومات است.

اسپری پرکن تک روتار: یک دستگاه تمام اتومات است.

دستگاه پر کن ساشه مایعات:مدادی یا استیکی می‌باشد.

دستگاه پر کن وکیومی

دستگاه بشکه پر کن

دستگاه تیوپ پر کن

دستگاه قوطی پر کن مایعات

دستگاه پرکن خط مستقیم: مخصوص مایعات غلیظ و رقیق هستند.

دستگاه پرکن غلیظ روتاری

دستگاه پرکن در ظروف پلاستیکی: مخصوص مایعات غلیظ و رقیق هستند.

 مشکلات خط تولید شوینده و نحوه رفع آن‌ها

خط تولید شوینده یک صنعت مهم است که در زندگی ما جایگاه ویژه‌ای دارد. مواد شوینده شامل محصولات مختلفی است مثل مایع ظرفشویی، مایع دست شویی، شامپو، صابون و بسیاری از محصولات بهداشتی دیگر را شامل می‌شود. در فرآیند تولید این محصولات با مشکلات مختلفی رو به رو خواهید شد که تاثیر مستقیمی روی کیفیت و عملکرد مواد شوینده دارد.

کارخانه‌های خط تولید شوینده انواع محصولات شوینده را تولید می‌کنند که در ابتدای کار ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوند، اما امروزه با کسب تجربه افراد‌هایی که قصد شروع این کسب و کار را دارند کمتر دچار مشکل خواهند شد.

دستگاه پرکن مایعات سرریز

در دستگاه پرکن مایعات سرریز آب از منبع وارد یک نازل دو بخشی می‌شود که ورودی آن با رنگ آبی پررنگ مشخص شده. وقتی که آب تا ارتفاع مشخص شده در دستگاه مایعات سرریز پر می‌شود، محصول اضافی و کف داخل بطری از طریق مسیر برگشت که با فلش قرمز مشخص شده اند خارج خواهد شد و دوباره وارد مخزن خواهد شد.

وقتی که نازل اورفلو روی بطری مورد نظر قرار می‌گیرد، مایع به وسیله پمپ یا به صورت ثقلی (با خاصیت گرانوری) وارد بطری شده و بطری‌ها را تا یک ارتفاع یکسان پر می‌کند. مقدار مایع سرریز در این دستگاه‌ها مجدد وارد مخزن اصلی شده و عمل پرکردن مجدد تکرار می‌شود. نازل‌ها به صورت کامل روی دهانه بطری قرار می‌گیرند و مانع خروج هوا از داخل بطری می‌شوند که با این روش از خراب شدن مایع داخل بطری جلوگیری می‌گردد.

 نازل‌های این دستگاه به صورت دوجداره ساخته شده اند که جداره داخلی برای تزریق مایع به داخل ظرف و جداره خارجی نازل برای خروج کامل هوا از بطری و خروج مایعات اضافی می‌باشد، همچنین برای مشخص کردن سطح مواد درون مخزن پرکن، حسگر‌هایی وجود دارند که اگر سطح مواد درون مخزن کاهش یافت، فشار تزریق کاهش نیابد مایع جدید را به محفظه تزریق، پمپ کند.

 در این دستگاه فشار از یک سمت وارد دستگاه می‌شود و با یک اختلاف فشار از سمت دیگر خارج خواهد شد. در نازل‌های این دستگاه از مجرای برگشت برای جلوگیری از کف کردن مایع استفاده می‌شود. بر این اساس از این دستگاه در صنایع آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد دستگاه پرکن مایعات سرریز

این دستگاه‌ها برای مایعات با ویسکوزیته کم تا متوسط مناسب است، توجه داشته باشید دستگاه پرکن مایعات سرریز (پرکن مایعات ثقلی) برای پرکردن مواد کف کننده می‌باشد. موادی مانند الکل- آب- عرقیجات- مواد شیمیایی کف کننده و انواع نوشیدنی‌های بدون گاز

مزایا:

· عملکردی بالا

· تمیز کردن آسان

· قابل توسعه با هزینه کم

اکنون می‌توان با توجه به تولید روزانه دستگاه خود را انتخاب کرد.

قابلیت تولید زیر ۱۰۰۰ عدد در روز

در این نوع از دستگاه‌ها معمولا از پمپ برای عملکرد نیمه اتوماتیک دستگاه استفاده می‌شود. پر شدن توسط شیر‌های هوای برقی و پمپ توسط کنترل‌های بکار رفته تنظیم خواهد شد. سیستم بدون توجه به عملکرد اپراتور حجم‌های یکسانی را در بطری‌ها پر می‌کنند.

توضیحات دستگاه:

· مواد استفاده شده از فولاد ضد زنگ – الومینیوم – پلاستیک چگالی بالا

· محفظه نگهداری بطری

· ارتفاع قابل تنظیم برای محدوده ظرف

· قابل نصب بر روی نوار نقاله و اضافه شدن دربند نیمه اتوماتیک

· قابل استفاده برای پرکردن کمتر از ۳۰۰۰ بطری در روز

کمترین هزینه با خروجی بالاتر، برای پرکردن ظرف‌های کوچک تا متوسط به عنوان مثال ۱ الی ۴ لیتری مناسب است. برای کار کردن با دستگاه پرکن مایعات توسط اپراتور انجام می‌شود. دستگاه پرکن ۴ نازله معمولا از پمپ‌های دیافراگمی هوا برای ارائه عملکرد نیمه اتوماتیک استفاده می‌شود، همچنین سیستم بدون توجه به عملکرد اپراتور حجم یکسانی را پر خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • دستگاه پرکن مایعات چیست و چند نوع هستند
  • بیش از ۳ هزار لیتر چسب مایع بدون مجوز در خراسان شمالی کشف شد
  • نورافکن: هرچه بگذارم، حاشیه می‌شود/ اتفاقات عجیب و غریبی برایمان درست کردند
  • دروغگویی BBC برای خون‌شویی
  • بالابر هیدرولیکی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟
  • ۵۰ تشکل کارگری خراسان رضوی فعالیتی ندارند
  • کاربرد تابلو برق‌های صنعتی در صنایع مختلف (مانند فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و...)
  • کاربرد قفل کرکره برقی هوشمند
  • طرز تهیه بستنی در خانه + ویدئو | فوت و فن درست کردن بستنی ساده بدون ثعلب و دستگاه | فقط ۱۰ دقیقه وقتتان را می‌گیرد
  • پانوپتیکون و کاربرد آن در شهرسازی مدرن چیست؟