Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته مسئولان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، قاچاق و چاپ غیرقانونی کتاب برای متخلفان ناامن شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عباس حسینی‌نیک بازرس قانونی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با حضور در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبرگفت: مدت هاست که نشر غیر قانونی کتاب انجام می شود و سواستفاده گران از خلاء قانونی استفاده می کردند و این تخلفات از سوی شبکه توزیع بزرگی در سطح کشور حمایت می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 او در ادامه گفت: تخلف غیرقانونی نشر کتاب دو گونه است: درباره کتاب های ناشران قانونی که در کشور منتشر می شود، تعداد کمی از این کتاب ها پرفروش می شود که متخلفان از کتابهای پرفروش استفاده می کنند و چون هزینه هایی مثل، حق تالیف، حق ترجمه، صفحه آرایی و حروف چینی و غیره را انجام نمی دهند می توانند اقدام به نشر کتاب کنند و تخفیف های بالا بدهند.    حسینی نیک در ادامه گفت: ناشران غیر قانونی کتاب هایی که مجوز وزارت ارشاد ندارند و قانونی منتشر نشده اند یا در خارج کشور چاپ شده اند و در ایران ممنوع الچاپ هستند نیز مور استفاده قرار می دهند. ناشران غیرقانونی از شگردهایی مثل اینکه این کتاب بدون سانسور است استفاده می کنند و مشتری را فریب می دهند که دامنه این کار در یکی دو سال گذشته وسیع شده به نحوی که نشر قانونی کشور را هدف قرار داده است.

بازرس قانونی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه گفت: در تخلف نوع اول که کتاب های ناشران قانونی منتشر می شود، بر اساس قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریه و آثار صوتی مورد رسیدگی قرار می گیرد و نوع دوم مربوط به نقض حقوق دولت، ناشران و وزارت ارشاد است که در این مورد قانون مشخصی نداشته ایم و وزارت ارشاد و دولت با هماهنگی تمهیدات لازم برای اجرای قانون را پیش بینی کرده اند. او در ادامه گفت: در سال های اخیر قانون جدیدی در این زمینه وضع نشده است اما وزارت ارشاد بعنوان متولی کتاب، اتحادیه ناشران به عنوان صنف نشر، پلیس امنیت به عنوان مجری و دادسرای فرهنگ و رسانه به عنوان مرکز قضایی با هم هماهنگ شده اند تا قانون در این زمینه به درستی اجرا شود که این مهمترین دستاورد یکسال گذشته است.

او افزود: بر اساس قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات آثار صوتی و قانون حقوق مولفان برای متخلفان بین سه ماه تا یکسال حبس پیش بینی شده است و در قانون حقوق مولفان برای تکثیر غیر قانونی شش ماه تا سه سال حبس و جبران خسارت در نظر گرفته شده که جبران خسارت و حبس می تواند در این زمینه بازدارنده باشد. حسینی نیک گفت: اختیار امحای کتاب در اختیار شاکیان و ناشرانی است که حقوقی از آنها نقض شده است اما اگر کتابی از کیفیتی مناسب برخوردار باشد احتمال دارد امحا نشود در چرخه تولید و نشر قرار گیرد اما به طور کلی چون بیشتر این کتاب ها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند باید امحا شوند.

 او افزود: مستند قانونی در حوزه ممیزی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان مصوبه اهداف و سیاست های نشر کتاب است است که در سال 89 تصویب شده و در حکم قانون است.  او افزود: باید همچنان که برای مطبوعات قانون داریم برای نشر کتاب نیز قانون داشته باشیم. او افزود: اگر مصوبه شورای عالی فرهنگی در مجلس به قانون تبدیل شود در حوزه نشر کتاب ساماندهی لازم انجام خواهد شد.
او افزود: کارگروه صیانت اتحادیه ناشران و کتاب فروشان جلسات مستمر دارند و حجم کتاب ها و انبارهای قاچاق کشف شده بسیار زیاد است و همین که وضعیت برای متخلفان ناامن شده است گام رو به جلو در جلوگیری از قاچاق کتاب است.

جواد مرادی نیا مدیرکل دفتر توسعه کتاب وزارت ارشاد در ارتباط تلفنی گفت: قاچاق کتاب و نشر غیرقانونی کتاب چندسالی است که در کشور انجام می شود و دامنگیر چرخه نشر کتاب شده است و در این زمینه نیز اقداماتی انجام نشده است تا این آسیب را از چرخه نشر دور کنیم.     در جلسه ای که زمستان گذشته به دعوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سه تن از معاونین قوه قضائیه و فرمانده پلیس تهران و نماینده ناشران تهران برگزار شد، اطلاعات لازم در صنف جمع آوری و در اختیار پلیس امنیت قرار گرفت.  او افزود: پلیس امنیت تهران در بیش از ده مرحله انبارهای کتاب های قاچاق و میلیون ها جلد کتاب غیرمجاز و قاچاق را کشف کرد و متهمینی که در این رابطه نقش داشته اند به دادسرا و قوه قضائیه معرفی شدند.
مرادی نیا در ادامه گفت: ما دو برخورد کوتاه مدت و بلند مدت برای متخلفان در نظر گرفته ایم. از دفتر حقوقی وزارت ارشاد کمک گرفته شده و سعی بر این است که خلاء قانونی شناسایی و راه های مطوب در این زمینه انجام شود.

 مدیرکل دفتر توسعه کتاب وزارت ارشاد گفت: نگاهی بر لیست کتاب هایی که از انبار قاچاقچیان کتاب کشف شده نشان می دهد که متخلفان به دنبال چاپ کتاب های پرفروش و مجوز دار هستند.  او افزود: ما به اندازه کافی درباره مبارزه با قاچاق کتاب و نشر غیر فانونی کتاب قانون داریم اما درباره ممیزی کتاب که قبل از چاپ باشد یا بعد از آن نظرات مختلفی وجود دارد که به نظر مجلس بستگی دارد.


منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: نشر کتاب چاپ چاپ غیرقانونی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۶۲۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند


آقای اسماعیل جانعلی پور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران با حضور بیش از ۵۰ ناشر به صورت مستقیم و کتاب‌های صد ناشر در قالب اعطای نمایندگی جدیدترین آثار منتشر شده در جهان را عرضه می‌کند.
وی گفت: بررسی و ارزیابی کتاب‌ها از ماه‌ها قبل شروع شده که پس از تسهیل ورود کتاب‌ها از مبادی گمرکی، غرفه‌ها به ناشران تحویل شد.
مدیر کمیته ناشران خارجی گفت: ناشران خارجی از ۱۵ کشور به صورت مستقیم حضور دارند و برخی دیگر در بخش بین الملل نمایشگاه به ارائه محصولات خود پرداخته اند.
آقای جانعلی پور افزود: ما تلاش کردیم این کتاب‌ها از میان آثار منتشر شده ده سال اخیر باشد و کتاب‌های جدیدتر که در پنج سال گذشته منتشر شده است تخفیف بیشتری دارد.
وی گفت: کتاب‌های جدیدی که در بخش مجازی ارائه می‌شود نیز از یارانه بیشتری برخودار است.
نمایشگاه کتاب در این دوره با ارائه بیش از پنجاه هزار عنوان کتاب در بخش خارجی نسبت به دوره قبل برگزاری آثار بیشتری ارائه کرده است.
دو شب گذشته نیز ۲۴ تن کتاب از کشور‌های عربی به نمایشگاه کتاب رسیده است.
سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

دیگر خبرها

  • کشف محموله ۵ میلیارد ریالی قاچاق در خشکبیجار
  • هدف ستاد تعطیلی واحدهای صنفی نیست/صنوف با قوانین هماهنگ شوند
  • اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم
  • کشف یک میلیارد تومان دخانیات قاچاق در جنوب تهران
  • هشدار ستاد مبارزه با قاچاق کالا به صاحبان مالها
  • دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی، غیرقانونی است
  • افزایش اعتبار بن دانشجویی در نمایشگاه کتاب
  • ویدئو| پناهنده ایرانی: به خط پایان رسیده‌ام!
  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند
  • خودروهای گشت ارشاد در تهران ۴۰ سال پیش!/ عکس