Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه بنده می‌خواهم در سایت شخصی خودم بخشی را به انتشار آرای خود اختصاص دهم، افزود: با همکاری مرکز فناوری و اطلاعات مجلس بنا داریم که عده‌ای از نمایندگان داوطلبانه آرای خود را منتشر کنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمود صادقی، عضو فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در مناظره‌ای که پیرامون عملکرد مجلس دهم به مناسبت روز مجلس با حضور احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: از بسیج دانشجویی به دلیل برگزاری این مراسم در روز مجلس و در سالروز شهادت بزرگمرد مجلس شهید مدرس تشکر می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه شفافیت در نگاه موسسان جمهوری اسلامی در قانون اساسی منعکس شده و آن‌ها گرایش به شفافیت داشته اند، افزود: با وجود اینکه بخشی از نمایندگان به فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان رای نداده بودند، ولی این خبر در رسانه‌ها بد بازتاب داده شد به گونه‌ای که گفتند مجلس با شفافیت مخالف است و این در حالی بود که مجلس با فوریت طرح موافقت نکرد و این مورد به کمیسیون آئین نامه داخلی رفت تا به صورت عادی در نوبت بررسی قرار بگیرد.

صادقی با تاکید بر اینکه شفافیت آرای نمایندگان به ارتقای کیفیت مجلس کمک می‌کند و نشان می‌دهد که یک نماینده چه قدر فعال است و از طرفی نمایندگانی را که در مجلس می‌چرخند سر جایشان می‌نشاند، افزود: شفافیت آراء باعث میشود تا افکار عمومی بیشتر بر مجلس نظارت کند با این وجود شفافیت آرا فواید بسیار زیادی دارد البته اگر این موضوع به یک عامل برای فشار بر مجلس تبدیل شود اثر منفی می‌گذارد.

وی تصریح کرد: اگر شفافیت آرای نمایندگان سیاسی شود گروه‌های فشار فعال می‌شوند البته فشار این گروه‌ها در شهرستان‌ها بیشتر است در هر حال مهمترین ویژگی یک نماینده آزادی است و او باید بتواند آزادانه رای دهد و تحت ضرب و شتم قرار نگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه بنده می‌خواهم در سایت شخصی خودم بخشی را به انتشار آرای خود اختصاص دهم، افزود: با همکاری مرکز فناوری و اطلاعات مجلس بنا داریم که عده‌ای از نمایندگان داوطلبانه آرای خود را منتشر کنند و در این راستا امضا‌هایی را هم جمع کرده ایم تا به هیئت رئیسه تقدیم کنیم.

صادقی تصریح کرد: اینکه مجلس در راس امور قرار دارد و انحصار قانون گذاری و نظارت در قالب سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص فقط در اختیار مجلس است یک فرصت است، ولی ما محدودیت‌هایی داریم که باعث تنزل نقش مجلس در جمهوری اسلامی شده است.

وی افزود: یکی از لوازم انتخابات و دموکراسی وجود احزاب است و احزاب برنامه و کاندیدا دارند، اما چالش ما محلی شدن مطالبات در مجلس است.

وی افزود: نکته دیگر بحث تایید صلاحیت هاست که دوره به دوره محدودتر و ضیق‌تر شده مثلا در دوره قبل ۱۲ هزار نفر ثبت نام کردند که ۶۰۰۰ نفر آن‌ها تایید صلاحیت شدند البته بنده از نظر اعتقادی و نظری قائل به این هستم که باید یک دستگاهی باشد که غیر از نهاد اجراکننده به گونه‌ای عمل کند که انتخابات سالم برگزار شود.

صادقی به محدودیت‌های سیاسی و امنیتی نمایندگان اشاره کرد و افزود: این محدودیت‌ها حق اظهارنظر آزاد را از نمایندگان سلب کرده از این رو آن‌ها به خاطر محدودیت‌های شورای نگهبان و نهاد‌های امنیتی جرات نمی‌کنند آزادانه اظهارنظر کنند.

وی افزود: معتقدم که در بحث نظارت شورای نگهبان باید نقش داشته باشد، اما این نظارت محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. مثلا در مورد قانون منع به کارگیری بازنشستگان روی اجازات خاصه تبصره زدند و برخی‌ها به آن رجوع و خود را از این قانون مستثنی کردند.

نماینده مجلس با اشاره به اینکه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی که مصوبات آن غیرشفاف است و آن‌ها را منتشر نمی‌کنند به موازات مجلس قانون گذاری می‌کنند، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مجلس در راس امور باشد باید نظام حزبی را بپذیریم و اگر این اتفاق بیفتد کار شورای نگهبان هم راحت می‌شود، چون کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند باید از فیلتر حزب عبور کنند.

صادقی اظهار کرد: در مجلس ما رئیس مجلس سخنگو نیست بلکه رئیس است و هر دوره هم با اختیاراتی که در آئین نامه به او داده شده رئیس‌تر شده است به گونه‌ای که می‌تواند جلوی بررسی یک طرح را بگیرد و به کمیسیون بفرستد البته انجام اصلاحات در این رابطه در دست پیگیری است. معتقدم تمام آنچه که به آن‌ها اشاره شد دست به دست هم داده تا نقش مجلس را تنزل دهد.

وی با بیان اینکه عدم شفافیت در انتخابات، فقدان نظام حزبی و فقدان شفافیت در وابستگی حزبی نمایندگان را ژله‌ای می‌کند، تصریح کرد: مثلا ۴۰ نفر با لیست اصلاح طلبان وارد مجلس شدند، اما پس از آن وارد لیست مستقلین و نمایندگان ولایی پیوستند با این وجود وقتی که من با آن‌ها صحبت کردم و علت این کار را از آن‌ها پرسیدم گفتند ما می‌ترسیم که شورای نگهبان رد صلاحیت مان کند.

وی به طرفداری علنی حاجی بابایی از لاریجانی برای ریاست مجلس اشاره کرد و افزود: این کار حاجی بابایی خلاف آئین نامه بود در هر حال وضعیت بدی است که یک نماینده هویت غیرمشخصی دارد.

صادقی با بیان اینکه برخی از نمایندگان نیز که هویت حزبی مشخصی دارند از ابزار‌های مجلس سوء استفاده می‌کنند گفت: مثلا بنده در مورد املاک نجومی از وزیر کشور سوال پرسیدم که یک سال طول کشید تا این موضوع به صحن مجلس بیاید با این وجود خیلی با من مذاکره کردند که سوال خود را پس بگیرم جالب اینجاست وقتی که معاون وزیر در حال مذاکره با بنده بود تا سوال خود را پس بگیرم نماینده اصولگرای اصفهان نیز همان موقع از وزیر کشور سوال داشت از این رو معاون وزیر به بنده گفت که یا سوال خود را پس بگیرم و یا حداقل آن را به رای نگذارم که بنده گفتم وزیر فعلا باید پاسخگوی سوال نماینده اصفهان باشد شما نگران او نیستید که گفت: نه او سوال را به رای نمی‌گذارد و این یعنی اینکه با هم بسته بودند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: اف‌ای تی اف یک گروه اقدام ویژه مالی است که مبارزه با پولشویی را استانداردسازی می‌کند.

وی گفت: در بررسی‌ها خانمی ۸۰۰ میلیارد تومان تراکنش مالی داشت که بعد معلوم شد او به یک باند مواد مخدر وصل است و یا اینکه در حال حاضر ۱۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشورمان وجود دارد.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه جرایم پولشویی ماهیت فراملی دارند از این رو مبارزه با جرم پولشویی نیازمند به هماهنگی‌های فراملی است تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که باعث شد تروریست‌های مجلس زود شناسایی شوند تراکنش‌های مالی آن‌ها بود. در هر حال بنده می‌دانم که حتما سازوکار‌های بین المللی مانند سی اف تی اهرم‌هایی برای فشار از طرف کشور‌های قدرتمند بر کشور‌های ضعیف و توسعه نیافته هستند و بنده این را انکار نمی‌کنم و رهبر انقلاب هم به آن اشاره کردند، ولی با این همه معاهدات بین المللی هم دارای یکسری فرصت‌ها و هم یکسری چالش‌ها هستند.

صادقی اظهار کرد: اف‌ای تی اف مانند ایزو است که کشور‌ها را از لحاظ پولشویی رتبه بندی می‌کند که بر این اساس ما در فهرست کشور‌های تحت نظارت هوشمندانه با ریسک بالا هستیم.

وی با بیان اینکه چین و روسیه به عنوان شرکای تجاری ما نیز اخطار دادند که اگر به سی اف تی نپیوندیم دیگر با سیستم مالی ما کار نمی‌کنند، تصریح کرد: یکی از دلایل بحران ارزی پاییز سال گذشته به خاطر این بود که چین به ما ارز نمی‌داد.

وی تصریح کرد: یکی از اهرم‌های مبارزه با منافقین همین مقابله با پولشویی است.

وی تصریح کرد: یکی از ضعف‌های دولت روحانی این است که متاسفانه روی توزیع برابر یارانه‌ها اصرار کرده و این کار تبعات و نارضایتی عمومی را به همراه داشته و موجب کاهش محبوبیت دولت شده در هر حال توزیع یارانه‌ها به صورت برابر یک ظلم است و ما این را مطالبه کرده ایم.

صادقی با بیان اینکه اگر بنده به عنوان نماینده ترسیده بودم کاری نمی‌کردم که من را شبانه جلب کنند گفت: بنده همواره با صراحت هر چه تمام‌تر نظرات خود را اعلام کرده ام، اما بنده می‌گویم مجلسی که باید عصاره فضائل مردم باشد عصاره شورای نگهبان است و به همین دلیل نماینده می‌ترسد اظهارنظر کند.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد با نمایندگان پلیسی و امنیتی برخورد شود اینکه دیگر مجلس نمی‌شود، افزود: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که نماینده مانند مدرس باشد و جلوی رضاخان‌ها بایستد. با این وجود حالا شما مقصر و پرتقال فروش را به خاطر شکل گیری این مجلس ضعیف پیدا کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مناظره دانشگاه تهران صادقی مجلس شورای اسلامی شفافیت آرای نمایندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۶۲۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل شورا نماد برجسته مردم سالاری است/ جان‌بخشی به نظام شورایی مزیت بزرگی برای کشور است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تشکیل شوراها نماد برجسته این فرایند مردم سالاری است، گفت: ارتقای فرایند حل و فصل مشکلات شهر و مردم در شوراها و رشد و جان‌بخشی به نظام شورایی در کشور می‌تواند یکی از مزیت‌های بزرگ برای کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد نورصالحی امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت _ در همایش رؤسای شوراهای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: یکی از امتیازات بارز نظام جمهوری اسلامی مردم سالاری و انجام امور مردم و اداره کشور توسط خود مردم بوده است و تشکیل شوراها نماد برجسته این فرایند مردم سالاری است.

وی افزود: مردم اعضای شورای اسلامی شهر و روستا را انتخاب می‌کنند، بنابراین انتظارات آن‌ها از انتخاب‌هایشان بالا است و باید دید چقدر زمینه حل و فصل مشکلات شهر و مردم در شوراها وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ارتقای این شرایط و رشد و جان‌بخشی به نظام شورایی در کشور می‌تواند یکی از مزیت‌های بزرگ برای کشور باشد، تصریح کرد: با وجودی که شوراها ۲۰ سال دیرتر از زمان فرمان امام خمینی (ره) در سال ۵۸ تشکیل شد و همین یکی از نقاط ضعف شوراها محسوب می‌شود، اما در این ۲۵ سال خدمت توانسته است جای خود را در حل و فصل مسائل باز کنند.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال و تاکید رهبر معظم انقلاب بر مشارکت مردم در امور گفت: امیدواریم مجموعه حاکمیت و قوای سه‌گانه در نظام و خود شوراها به کیفی شدن شوراها کمک کنند و روز به روز شاهد ارتقای جایگاه، بالندگی و کیفی‌شدن شوراها باشیم و خیرات و برکات آن متوجه مردم شود.

کد خبر 750148

دیگر خبرها

  • جعفرزاده: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود
  • جعفرزاده ایمن‌آبادی: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود
  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • تشکیل شورا نماد برجسته مردم سالاری است/ جان‌بخشی به نظام شورایی مزیت بزرگی برای کشور است
  • شاهد آرای کیفی‌تر در دور دوم انتخابات خواهیم بود
  • دانشگاه جزیره جدا از جامعه نیست/در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولات بزرگی در جهان خواهیم بود
  • دستگاه‌های مشمول شفافیت در مشترک قوای ۳گانه مشخص می‌شود
  • عباسی: تضارب آرا در مجلس، طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است / وحدت در حل مشکلات و اقتدار نظام اولویت اصلی + فیلم
  • عباسی: : تضارب آرا در مجلس امری طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است/ وحدت در حل مشکلات مردم و اقتدار نظام اولویت اصلی مجلس است + فیلم