Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اخبار مبهم و متناقض در بازار سرمایه و حرکت نقدینگی به بانک ها گفت: بازگشت رونق به بورس مستلزم برگرداندن اعتماد بوده، در سال 92 شاهد آن بودیم که سرمایه گذاری در هر بازاری اعم از دلار، طلا و بورس در هر حمایت و مقطعی با زیان مواجه بود و آن شرایط منجر به سرازیر شدن سرمایه به بانک ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احسان پیران در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک اقتصادی در خصوص عوامل موثر بر سقوط شاخص کل گفت: گزارش پیش بینی در خصوص سودآوری شرکت ها برای سرمایه گذاران بسیار مهم بوده و نمی توان منکر این قضیه شد که حذف پیش بینی بر معاملات تاثیر گذار بوده و طبیعتا این تصمیم و این اقدام اثر خود را بر بازار داشته و دارد ولی نسبت دادن سقوط شاخص بورس به این موضوع درست نیست شرکت های حاضر در بازار حاشیه سود و امنیت برای مقدار فروش خود در سال آتی را در نظر گرفته اند طبعا بازار به این گزارش ها نیاز داشت و سقوط شاخص کل با عوامل مختلفی در ارتباط است.

وی ادامه داد: ریزش اخیر بازار به عواملی مانند ورود سرمایه گذاران جدیدی مرتبط بوده که برای ورود به بازار فرهنگ سازی و آمادگی نداشته اند و هیچ اطلاعاتی در خصوص بازار ندارند و فقط به کسب سود در کوتاه مدت دل بسته اند و این همان اتفاقی بود که در سال 92 اتفاق افتاد و با ورود سرمایه گذاران جدید و غیر حرفه ای پس از مدتی شاهد ریزش بازار بودیم در ماه های اخیر نیز شاهد آن بودیم که به کرات از ورود به بازار سرمایه در رسانه ها صحبت شد.

پیران در خصوص بازار نفت و کامودیتی ها نیز گفت: این نکته را باید در نظر داشته باشیم که بازار نفت متاثر از پالایشگاه های جهانی بوده و اینکه صرفا بگوییم کاهش تولید منجربه افزایش قیمت می شود، اینگونه نیست ،افزایش قیمت منوط به وجود تقاضاست و همیشه در قبال عرضه، تقاضا در بازارجهانی نفت نداریم در نتیجه کاهش تولید وقتی تقاضایی نباشد تاثیری بر بازار نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه قیمت بنزین درآمريكا کاهش یافته و این موضوع بخاطر کاهش تقاضاست ، افزود: دنیا دارد به سمتی می رود که خودروها برقی شوند و تا چند سال آینده افزایش تقاضا برای نفت پیش بینی نمی شود و شاید پس از چند سال و کمبود انرژی در جهان شاهد صعود قیمت ها باشیم.

وی در خصوص بی اعتنایی بازار به گزارش عملکرد ماهانه شرکت ها نیز با اشاره به اعتصاب کامیون داران و اینکه در مقطع زمانی کلا بارگیری انجام نمی شد، ادامه داد: پس از پایان اعتصاب، کامیونداران مجدد وارد چرخه فروش شدند و این مسئله ای است که بازار آن را دنبال می کند.

پیران ادامه داد: از نظر روانی بازار تا سقفی ریزش و دوباره رشد کرد این موضوع به دلیل وجود اعتماد در بازار بود ولی تداوم سقوط شاخص به دلیل از دست رفتن اعتماد در بازار بوده و اینکه کجا بازار به ثبات می رسد، با بازگشت اعتماد شاهد برگشت شاخص کل خواهیم بود.

وی افزود: در یک برهه زمانی همه رسانه ها و مقامات در خصوص بازدهی در بازار سرمایه صحبت می کردند و با اشاره به اشباع بازارهای موازی مردم ترغیب به سرمایه گذاری در بورس شدند ولی با ورود خیل سهامداران بی اطلاع به بازار و ازدست دادن سرمایه قاعدتا دیگر این افراد دیگر به بازار برنخواهند گشت چرا که سرخورده شده اند، فردی که تنها دو ماه از حضورش در بازار گذشته، ولی 30 تا50 درصد سرمایه خود را از دست داده ، قاعدتا دیگر علاقه ای به حضور در بازار ندارد و این وضعیتی بود که ما در سال 92 نیز آن را شاهد بودیم و با ترغیب و ورود سهامداران تازه وارد و خروج آنها شاهد چنین وضعیتی در بورس بودیم.

پیران با اشاره به حذف پیش بینی سود گفت: درشرایط فعلی سهامداران نمی دانند شرکت ها سود قبلي خواهند داد یا خیر يا شاید افزايش دارند و با تحلیل نیز به نتیجه خاصی نمی رسد چرا که در تحلیل های تکنیکال شاهد عبور از حمایت ها هستیم و بررسی شاخص ها نیز نشان می دهد شاخص نیز از حمایت خود عبور کرده است.

پیران با اشاره به این مطلب که نقدینگی سرگردان در ابتدا به بازار ارز و طلا هجوم برد و سپس همزمان به بازار سرمایه سرازیر شد، ادامه داد: همیشه هجوم نقدینگی به بازار طلا و ارز و بورس روند معکوسی و فاصله زمانی خاصی داشت و با افزایش قیمت ها در بازار طلا و ارز شاهد نزولی شدن بازار سرمایه و هجوم نقدینگی به آن بازارها بودیم در حالیکه در حرکتی جدید و سیستماتیک همزمان با صعود در بازار طلا و ارز شاهد روند صعودی شاخص بازار سرمایه بودیم یعنی هر دو بازار در برهه زمانی به موازات هم رشد داشتند و این سیاستی به منظور جذب نقدینگی بود.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۶۴۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم

مصطفی صفاری گفت: اگر شوک‌های سیاسی و اقتصادی که از عوامل خارجی است کاهش پیدا کند می‌توان پیش‌بینی کرد، امسال شاهد بهبود شاخص‌ها در بورس خواهیم بود.

مصطفی صفاری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: شوک‌های سیاسی کوتاه مدت هستند و سریعا از بین می‌روند. اما شوک‌های اقتصادی اینطور نیستند و اثر بلند مدت دارند، گرچه اگر شوک سیاسی تبدیل به شوک اقتصادی شود، اثر آن بلند مدت می‌شود.

صفاری در ادامه بیان کرد: مرداد سال ۹۹ که ارزش بازار ۴۳۰ میلیارد دلار شده بود، سقوط وحشتناکی را تجربه کرد. پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ارزش بورس به ۲۲۰ میلیارد دلار رسیده بود و آقای رئیسی قول دادند که به این وضعیت رسیدگی کنند. اما به دلیل برخی سیاست‌های اقتصادی که در این دولت انجام شد و شوک‌های سیاسی که اتفاق افتاد، ارزش بورس به ۱۲۰ میلیارد دلار رسید.


این کارشناس اقتصادی درباره وضعیت آینده بازار بورس گفت: هرچقدر که حوادث سیاسی کمتر اتفاق رخ دهد، طبیعی است که انتظار داشته باشیم بازار سرمایه جاماندگی خود را برطرف کند. دو سال است که شاخص بورس جا مانده است. پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران این است که اگر شوک‌های سیاسی و اقتصادی صورت نگیرد، امسال شاهد افزایش شاخص بورس خواهیم بود. البته در قانون بودجه امسال مواردی ذکر شده بود که مخالف صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بورس است امیدواریم مجلس جلوی آن‌ها را بگیرد.


وی درخصوص اعتراض شرکت‌های تامین سرمایه درباره بند ۳ بودجه ۱۴۰۳، گفت: قانون بند ۳ این بود که افراد حقیقی تا ۵۰ میلیارد و افراد حقوقی تا ۵۰۰ میلیارد مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند و بیش از این مقدار باید مالیات بپردازند. واقعیت این بود که اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهاد‌های مالی و هزار فعال بازار گفتند که این قانون مخالف سرمایه‌گذاری غیرمستقیمی است که قانونگذار تعیین کرده بود. در واقع قرار بود که این قانون کمک‌کننده باشد و این موضوع را برای بازار سرمایه مستثنی کنند.

وی در پایان گفت اگر بازار بورس مثبت شد، مردم مانند سال ۹۹ سریعا سرمایه خود را وارد بازار نکنند و از طریق سبدگردان‌های یا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • قیمت جهانی موادغذایی بالا رفت
  • شفافیت ۱۰۰ درصدی تمامی معاملات مسکن از طریق سامانه خودنویس اجرایی شد
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم