Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:29:24 GMT

باروریِ ابرها؛ از رویا تا واقعیت

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۶۶۲۲۲

باروریِ ابرها؛ از رویا تا واقعیت

برنامه‌ بارورسازیِ ابرها یا ابرآمایی به پیش از انقلاب بازمی‌گردد. در سالهای 1353 تا 1357 وزارتِ نیروی ایران با همکاریِ شرکتی کانادایی، با یک فروندِ هواپیما «یُدیدِ نقره» را با بهره از شماری ژنراتورهای زمینیِ تصعید کننده‌ بر ابرهای حوزه‌ ی آبریزِ سدهای کرج و جاجرود پاشیدند.

پس از انقلاب، این برنامه در سالهای 1368 تا 1374 از سر گرفته شد و به گونه‌ای پراکنده و با بهره از ژنراتورهای زمینیِ تصعیدکننده بر بلندیهای شیرکوهِ یزد انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پس از این بود که در بهمن‌ماه 1375، وزیرِ نیرو دستورِ راه ‌اندازیِ مرکزِ ملیِ تحقیقات و مطالعاتِ باروریِ ابرها در یزد را داد، و برپایه‌ی این دستور این مرکزِ باروریِ ابرها یکسالِ بعد، در سالِ 1376، آغاز به کار کرد. این مرکز، در سالِ 1377، برای دستیابی به فناوریِ بارورسازیِ ابرها، همکاری‌‌‌ای نزدیک با رصدخانه ‌ی آب و هواشناسیِ روسیه در چارچوبِ یک برنامه‌ی پنج ساله را آغازید. این برنامه‌ دربردارنده‌ی اجرای برنامه ‌ی باروریِ ابرها، تجهیزِ مرکز به امکانات و ابزارهای لازم و آموزشِ کارکنانِ ایرانی بود.

در برنامه‌ی بارورسازیِ ابرها یا ابرآمایی به پیش از انقلاب بازمی‌گردد. در سالهای 1353 تا 1357 وزارتِ نیروی ایران با همکاریِ شرکتی کانادایی، با یک فروندِ هواپیما «یُدیدِ نقره» را با بهره از شماری ژنراتورهای زمینیِ تصعیدکننده‌ بر ابرهای حوزه‌ی آبریزِ سدهای کرج و جاجرود پاشیدند این راستا دو فروند هواپیمای روسیِ آنتونوفِ 26 به ابزارهای شلیکِ یدیدِ نقره و تزریقِ نیتروژنِ مایع مجهز و همچنین سه دستگاهِ رادارِ هواشناسی نصب و راه‌اندازی شدند، و کارکنانِ ایرانی نیز در زمینه‌ی عملیاتِ پروازی، رادار و تجهیزات و مطالعات و ارزیابی آموزش دیدند.

با پایان‌گرفتنِ این برنامه‌ی پنج ساله‌ی باروریِ ابرها که به انتقالِ فناوریِ روسیِ ابرآمایی و آموزشِ کارشناسانِ ایرانی انجام گرفت، نخستین برنامه‌ی باروری را کارشناسانِ ایرانی در استانِ گیلان، در تابستانِ 1387، انجام دادند. این مرکز، از آن زمان تا به امروز، در این 10 سال چندین برنامه در استانهای گوناگونِ کشور به انجام رسانده که از هیچ یک گزارشی دقیق در دست نیست. با همه ‌ی این، پژوهشهای دگر نشان می‌دهد که میزانِ موفقیت در شیوه‌هایی از این دست بیش از 13 درصد نیست. افزون بر این، پاششِ یدید نقره از منظرِ اقتصادی چندان مقرون به صرفه نیست.

کارشناسانِ مستقل نیز بر این باورند که در بارندگی چهار چیز بایسته است: نخست اینکه، بخار در جو بدان اندازه باشد که به اشباع برسد. دوم اینکه، برای شکل‌گیریِ قطره به هسته‌ی تراکم نیاز هست. سوم اینکه، جو باید در شرایطی ناپایدار باشد تا قطره‌ها شکل گیرند و رشد یابند و آن ‌چنان بزرگ شوند که بر نیروی اصطکاکِ هوا و نیروی شناوری چیرگی یابند و به صورتِ باران فروبارند. چهارم و واپسین اینکه، باید لایه‌ی هوایی که زیرِ ابر جریان دارد دمایی پایین داشته باشد تا امکانِ تبخیرِ میان‌راهی وجود نداشته باشد و قطره‌های باران به زمین برسند.

در باروریِ ابرها، آنچه قرار است که انجام شود تنها پاشیدنِ هسته ‌ی تراکم به درونِ کنون بر پایه‌ی آنچه که رفت، برنامه‌ی باروریِ ابرها در ایران برنامه‌ای است که پشتوانه ‌ی جدیِ دانشی ندارد و کاری ناسودمند و بیهوده می‌نماید، چه اگر غیر از این می‌بود کشورهای پیشرو در دانشِ بهره‌ وری از آب تا کنون از آن نتیجه گرفته بودند ابرها است. در چنین شرایطی باید سه پیش‌بایستِ دیگر که در بالا گفته شد فراهم باشد تا بارندگی رخ دهد و زمین از باران سیراب شود، ولی اگر یکی از سه پیش‌بایستِ گفته‌ شده وجود نداشته باشد پاشیدنِ هسته‌ی تراکم به درونِ ابرها هیچ سودی در بر نخواهد داشت.

گفتنی است که هسته‌های تراکم همان گرد و غبار و کانیهای پراکنده در جوند، و از آنجا که این گرد و غبار به وفور در هوای کشور ما پراکنده است، پس روشن است که باران نباریدن در ایران به علتِ نبودِ هسته‌های تراکم در داخلِ ابرها نیست که با بارورسازیِ آنها به این شیوه امید بارش داشته باشیم.

در هفتاد و اند سالی که از پژوهش در زمینه‌ ی باروریِ ابرها در جهان می‌گذرد، کشورهایی بسیار کوشیده‌اند که با بهره از این روش میزانِ بارشِ باران را بالا برند و بر دشواریها و تنگناهای کم‌آبی غلبه کنند. در این زمینه‌ مقاله ‌هایی بسیار نیز در نشریه‌های علمیِ جهان چاپ شده است، و در میان آنها حتی یک مقاله نیز یافت نمی‌شود که بگوید از راهِ بارورسازیِ ابرها توانسته‌اند بر مشکلِ کم‌آبی، حتی در یک اقلیمِ کوچک، غلبه کنند. در بسیاری از مقاله‌ها، به ویژه آن دسته از مقاله‌ها که در سالهای اخیر منتشر شده‌اند، به این راهِ حل رسیده‌اند که به جای سرمایه‌گذاری در زمینه ‌ی بارور سازیِ ابرها به مدیریتِ منابعِ آب روی آورند.

کنون بر پایه‌ی آنچه که رفت، برنامه ‌ی باروریِ ابرها در ایران برنامه‌ای است که پشتوانه‌ی جدیِ دانشی ندارد و کاری ناسودمند و بیهوده می‌نماید، چه اگر غیر از این می‌بود کشورهای پیشرو در دانشِ بهره‌ وری از آب تا کنون از آن نتیجه گرفته بودند.

منبع: روزنامه مردم سالاری؛ 1397،9،11
گروه اطلاع رسانی**9117**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مردم سالاري باروري ابرها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۶۶۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد

 "ویلیام برنز" رییس سیا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری دفاعی ایران و روسیه، گفت که شراکت روسیه و ایران در حال پیشروی "در مسیر بسیار خطرناکی" است.


پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد که برنز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس مدعی شد، روسیه در ازای دریافت کمک‌های نظامی برای جنگ در اوکراین در حال ارائه ،کمک‌هایش به ایران در زمینه برنامه موشکی آن است.

روسیه از سوی اوکراین و متحدان غربی آن به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متهم شده است.

ایران این ادعا را رد کرده و گفته است که همکاری‌های نظامی آن با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه بوده و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.

مقامات ایران همنین تاکید کرده‌اند، برخلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا به مداخله نظامی در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای رسیدن به راهکاری برای حل‌وفصل سیاسی این مناقشه است.


با این حال، برنز مدعی است که ایران تسلیحاتی به روسیه داده که در جنگ اوکراین، از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده شده‌اند.


رییس سیا همچنین در ادامه مدعی شد که روسیه در حال بررسی عرضه هواپیماهای جنگنده به ایران نیز هست.


برنز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ایران گفت که برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش پیشرفته است.


او مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران "تا حدی پیشرفته است که اگر بخواهند پافراتر بگذارند، غنی‌سازی ۹۰ درصدی تنها چند هفته طول می‌کشد."

برنز با ادعای این که ایران پیشتر، در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کرد که در سال ۲۰۰۳ متوقف شد، گفت که فکر نمی‌کند ایران تلاش‌ها برای ساختن تسلیحات هسته‌ای را ازسرگرفته باشد.


ادعای برنز درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و بکارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران تنها ماهیتی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903349

دیگر خبرها

  • سرمربی تیم ملی والیبال: صعود به المپیک رویا نیست
  • تلاش می‌کنیم هرگونه شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود
  • «آوای ابرها» راهی ایتالیا می‌شود 
  • بازتاب حضور گروسی در ایران در رسانه‌های بین‌المللی
  • اندونزی پس از 68 سال یک رویا دارد
  • درگیری اسد با صدام حسین سر حمایت از ایران! / گنجینه جواهرات ملی ایران از نمای نزدیک / ستاره مصنوعی چینی، شش برابر داغ‌تر از خورشید! / دو شگرد برای افزایش بهره‌وری روزمره / روش تشخیص ایمیل‌های کلاهبرداری
  • نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای در اصفهان برپا می‌شود
  • رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد
  • شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • آب به باتری کم مصرف تبدیل شد!