Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@09:18:59 GMT

آمریکا و چین با آتش بس در جنگ تجاری موافقت کردند

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۶۶۶۲۶

آمریکا و چین با آتش بس در جنگ تجاری موافقت کردند

پس از مذاکرات پرمخاطره بین دونالد ترامپ و زی جینپینگ، آمریکا و چین با آتش‌بس جنگ تجاری موافقت کردند. نتیجه این مذاکرات عدم افزایش عوارض از اول ژانویه بود . ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ اقتصادی اقتصاد ایران صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز ، پس از مذاکرات پرمخاطره در آرژانتین بین دونالد ترامپ و زی جینپینگ رئیس جمهور چین، آمریکا و چین با آتش‌بس جنگ تجاری تلخ موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتیجه این مذاکرات عدم افزایش عوارض از اول ژانویه بود .
کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ عوارض بر 200 میلیارد دلار واردات چین را در ابتدای سال جاری روی 10 درصد نگه می‌دارد و فعلا آن را به 25 درصد افزایش نمی‌دهد .
در این بیانیه آمده است:« چین توافق کرده مقدار زیادی محصولات کشاورزی، انرژی، صنعتی و ... از آمریکا خریداری کند تا عدم تعادل تجاری بین دو کشور کاهش یابد. هنوز در مورد مقدار این خرید توافق نشده است ».
«چین موافقت کرد خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان ما را فوراً آغاز کند» .
این دو کشور توافق کردند مذاکراتی در مورد تغییرات ساختاری با توجه به انتقال اجباری تکنولوژی، حفاظت از مالکیت فکری، موانع غیر از عوارض، مزاحمت‌های سایبری و دزدی سایبری، خدمات و کشاورزی آغاز کنند .
هر دو کشور موافقند که این معامله را طی 90 روز آینده کامل کنند ولی اگر این اتفاق نیفتد، آن وقت عوارض 10 درصدی تا 25 درصد بالا میرود .
وانگ یی، یک دیپلمات ارشد در دولت چین گفت که مذاکرات در فضایی دوستانه و صمیمی انجام شده است .
وی با اشاره به توافق دو طرف برای معاملات بیشتر در زمان مناسب گفت:« هر دو رئیس‌جمهور توافق کردند که دو طرف می توانند و باید روابط دوجانبه را درست کنند» .
وانگ گفت:« بحث در مورد مسائل اقتصادی و تجاری بسیار مثبت و سازنده بوده است. هر دو طرف به توافق رسیدند افزایش دو جانبه عوارض جدید را متوقف کنند» .
«چین می‌خواهد واردات را طبق نیازهای بازار داخلی و نیازهای مردم افزایش دهد که می‌تواند شامل واردات محصولات قابل فروش از آمریکا باشد تا به تدریج عدم تعادل در تجارت دو طرف کاهش یابد» .
«دو طرف موافقت کردند بازارهایشان را باز کنند و با انجام دور جدید اصلاحات توسط چین نگرانی های قانونی آمریکا هم به تدریج حل می‌شود» .
وانگ گفت دو طرف مذاکراتی در مورد حذف کامل تمام عوارض اضافی برگزار می‌کنند .
این اطلاعیه ها پس از این منتشر شد که ترامپ و زی پس از گردهمایی دو روزه رهبران جهان در بوینس آیرس یک شام کاری با هم خوردند. درگیری این دو طرف بازارهای مالی جهانی را ضعیف کرده بود و بر اقتصاد جهان فشار می آورد .
پس از این جلسه 2 ساعت و نیمه، لری کودلو، اقتصاددان ارشد کاخ سفید به خبرنگاران گفت:« مذاکرات خیلی خوب پیش رفت ولی هیچ ویژگی خاصی نداشت» .
هدف چین قانع کردن ترامپ به دست کشیدن از افزایش عوارض به 25 درصد در ماه ژانویه بود. ترامپ تهدید کرده بود این کار را انجام می‌دهد و اگر مذاکرات پیشرفتی نداشته باشد، احتمالا بر 267 میلیارد دلار واردات چین عوارض وضع خواهد کرد .
بازارهای مالی تحت تاثیر این مذاکرات هستند. بنابراین جلسه بین ترامپ و زی مهمترین نشست این سالهای آمریکا و چین است .
این دیدار پس از آن اتفاق افتاد که کشورهای صنعتی گروه 20 از بازسازی سازمان تجارت جهانی پشتیبانی کردند. با این کار درگیری‌های تجارت بین الملل مهار می شود که یک پیروزی برای ترامپ، منتقد اصلی این سازمان است .
ترامپ در ابتدای جلسه به زی گفت که امیدوار است به دستاوردی در مورد تجارت دو طرف برسند. با اینکه رئیس جمهور آمریکا قبلا تهدید کرده بود سال آینده عوارض جدیدی بر واردات چین وضع می کند ولی با دیدی مثبت رو به روی زی نشست .
زی به ترامپ گفت آمریکا و چین فقط از طریق همکاری می توانند باعث صلح و موفقیت شوند .
ترامپ در بیانیه اشاره کرد:« این یک نشست فوق‌العاده و سازنده با احتمال ها و امکان های نامحدود برای چین و آمریکا بود. برای من باعث افتخار است که با رئیس‌جمهور زی کار کنم» .

جنگ تجاری چین و آمریکا پایان می‌یابد؟

انتهای پیام/134

R1012122/P1012122/S7,77,78,85/CT12 واژه های کاربردی مرتبط اقتصاد بین‌الملل

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اقتصاد بین الملل اقتصاد بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۶۶۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند

شورای ارتقای تجارت بین‌المللی چین (CCPIT) امروز یکشنبه از اتحادیه اروپا خواست تا به بهبود و بهینه‌سازی محیط تجاری ادامه دهد، شرایط عادلانه را برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کند و سیاست‌های تبعیض‌آمیز را تحت عنوان «ریسک زدایی» متوقف کند. "

اتحادیه اروپا چین را به دامپینگ (قیمت شکنی)، ارائه یارانه‌های بیش از حد به شرکت‌های داخلی و چندین عمل ناعادلانه دیگر متهم می‌کند.

شورای ارتقای تجارت بین‌المللی چین اضافه کرد که چین آماده است همکاری خود را در زمینه تغییرات آب و هوایی با اتحادیه اروپا تعمیق بخشد. 

این آژانس گفت: چین مایل به همکاری با اتحادیه اروپا برای تعمیق برنامه ریزی و همکاری در مذاکرات بین المللی آب و هوا، سازگاری بازار کربن با تغییرات اقلیمی، و سرمایه گذاری و تامین مالی آب و هوا است.

پیشتر، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در جریان گفتگو با همتای آمریکایی خود «آنتونی بلینکن» که با هدف حل و فصل اختلافات تجاری و سیاسی میان دو قدرت به پکن سفر کرده است، اظهار داشت: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود.

روابط پکن و واشنگتن در سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی از جمله حادثه بالن‌های بدون سرنشین و دیدار مخفیانه تسای اینگ ون رهبر سابق تایوان در آمریکا همراه بوده است.

واشنگتن که در حال حاضر روابط پر تنشی را با پکن به ویژه بر سر موضوع تایوان سپری می‌کند، بار‌ها از متحدان اروپایی‌اش خواسته است که فشار بر چین را افزایش دهند تا مانع کمک آن به روسیه شوند.

ایالات متحده مدعی است که کمک چین به روسیه شامل مواد و فناوری برای ساخت موشک، پهپاد، تانک و هواپیما و سایر افزار‌های کلیدی دیگر است.

این درحالی است که آمریکا و کشور‌های غربی از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صد‌ها میلیارد دلار کمک به کی‌یف ارائه کرده‌اند. کمک‌های نظامی به اوکراین با مهمات توپخانه و آموزش آغاز شد و اکنون این کمک‌ها به تانک، سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته، موشک‌ها و مهمات خوشه‌ای گسترش یافته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیشتر اعلام کرد که این کشور قاطعانه اتهامات بی‌اساس آمریکا را درباره مبادلات تجاری و اقتصادی معمول خود با روسیه رد می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه‌ای در مذاکرات غزه شد
  • ورود کشتی جنگی آمریکا به ساحل غزه/ حماس با پیشنهاد چین موافقت کرد/ هشدار درباره وقوع فاجعه در رفح
  • ورود کشتی جنگی آمریکا به ساحل غزه/ حماس با پیشنهاد چین موافقت کرد