Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله رشاد، خواستار لحاظ شدن حساسیت‌های علمی، فرهنگی و اخلاقی در انتشار متون پژوهشی شد. ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، صد و بیست و ششمین مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در ابتدای این جلسه گزارش راه‌اندازی "سامانه شناسایی و رصد نظریه‌ها و نوآوری‌های علمی و بومی" توسط دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد.

براساس این گزارش؛ این پروژه حاصل همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، معاونت فرهنگی و پژوهشگاه علوم اجتماعی وانقلاب دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره است که با هدف ایجاد پایگاه جامع از پژوهشگران و نظریه پردازان در حوزه های مختلف علوم انسانی و معارف دینی، وضع شناسی امروز جامعه علمی کشور از حیث ظرفیت نظریه پردازی در علوم انسانی و مکانیزه کردن کلیه مراحل ارائه نظر در حال آماده سازی است.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ پشتیبانی مستمر از این سامانه، استفاده از رویه واحد در نگارش متون، توجه به سوابق علمی و پژوهشی صاحبان نظرات علمی، لزوم رفع مشکل فقدان پایگاه داده‌های علمی و دانشگاه محور بودن این سامانه و اتکاء به توانایی دانشگاهیان.

 آیت‌الله رشاد هم در این زمینه طی سخنانی گفت: زحمات دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه شایسته تقدیر است.

وی افزود: همه اطلاعات هیئت حمایت با لحاظ رده‌بندی‌ها و طبقه‌بندی‌ها باید در این سامانه قرار داده شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در انتشار همه متون پژوهشی باید همه حساسیت‌های علمی، فرهنگی و اخلاقی لحاظ شود.

آیت‌الله رشاد گفت: البته این انتشار عمومی که داوری عمومی را نیز در پی خواهد داشت، موجب خواهد شد تا همه با دقت کار خود را انجام دهند.

وی افزود: این سامانه قطعاً برای جلوگیری از تقلبات علمی به کار خواهد آمد و می‌تواند در سایر بخش‌ها هم مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: تشابه دو نظریه لزوماً معنای سرقت علمی را نمی‌دهد و ما باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

 دستور بعدی جلسه، مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ارائه موضوع "نظریه‌پردازی هنر" بود که توسط  بنی‌اردلان، رئیس دانشکده علوم نظری دانشگاه هنر ارائه شد.

وی با اشاره به نظریه‌پردازی در باب هنر در دوران مدرن گفت: نباید روش‌شناسی و معرفت‌شناسی مدرن به سنت تاریخی تمدن ما تحمیل شود.

رئیس دانشکده علوم نظری دانشگاه هنر گفت: باید روش‌شناسی و دستاوردهای شرق شناسان غربی در زمینه هنر و ادبیات نقد و تحلیل شود.

 بنی‌اردلان ادامه داد: برخی با نام حکمت هنر اسلامی آثاری پدید آورده‌اند که برخی از این آثار هم باید نقد و تحلیل شود.

وی گفت: خداوند امر نامتناهی در سنت هنر اسلامی و ایرانی حضوری قوی و تأثیرگذار دارد.

پس از سخنان بنی‌اردلان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه نیز طی سخنانی گفت: در حوزه هنر سؤالات فراوانی وجود دارد که پاسخ نگرفته است.

وی افزود: باید بررسی شود آیا نگاه حکمی و الهی هنرمندان مسلمان در آفرینش هنری آنها تأثیر داشته یا نه؟

دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: طراحی و معماری حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) توسط شیخ بهایی حتماً از نگاه عالم بزرگوار به شخصیت الهی حضرت امام رضا(ع) متأثر است.

خسروپناه افزود: در حوزه هنر بحث فقه هنر نیز مطرح است که میتواند به توسعه این شاخه کمک کند.

انتهای پیام/

R1011173/P1360/S1,15/CT12 واژه های کاربردی مرتبط شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۶۷۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدحسین تقی‌پور فرمانده سپاه ناحیه دامغان در دیدار حسین افشاری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با تبریک انتصاب وی اظهار کرد: تغییرات و تحولات در زندگی ما نه‌تنها فرصت‌های جدید را به دست می‌آورند، بلکه به ما امکان رشد، یادگیری و تجربه‌ جدید را‌ می‌دهد.

وی اضافه کرد: هر تغییری می‌تواند به ما ارزش‌های جدیدی آموزش دهد و ما را به سمت بهبود و پیشرفت هدایت کند و باید آن را به‌عنوان فرصت‌هایی برای رشد و توسعه دیده و از این تجربه استفاده کنیم.

فرمانده سپاه ناحیه دامغان افزود: همواره ارتباطات تنگاتنگ و مثبتی را با دانشگاه آزاد داریم و به‌عنوان یک مدرس دانشگاه از نزدیک شاهد حرکت رو به پیشرفت دانشگاه در تمامی ابعاد فرهنگی و علمی‌ هستم.

تقی‌پور بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان خود را در جنبه‌های مختلف علمی و فرهنگی ازجمله دانشکده حقوق، کشاورزی و داروسازی به‌عنوان یک نشان کشوری شاخص کرده که این دستاورد ارزشمند به همت استادان و دانشجویان به دست آمده است.

وی با اشاره به صحبت‌های کارآفرینی و اقتصادی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت: دانشگاه‌ها نقش محوری در تحقق اهداف اقتصادی دارند و به‌عنوان مرکزی برای تولید دانش، تحقیقات علمی، و انتقال این دانش به جامعه عمل می‌کند و این فرآیند می‌تواند به توسعه اقتصادی و تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم و اهداف مقدس نظام اسلامی کمک کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی/ارائه طرح‌های ملی عفاف و حجاب
  • روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • استقبال پرشور از رئیس جمهور در قدیمی‌ترین دانشگاه لاهور
  • اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی