Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-16@04:56:03 GMT

رشد 39 درصدی صادرات آبزیان فرآوری شده

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۶۹۰۶۳

رشد 39 درصدی صادرات آبزیان فرآوری شده

پول‌نیوز - صادرات انواع آبزیان فراوری شده کشور در نیمه نخست امسال­ نسبت به سال گذشته حدود ۳۹ درصد رشد نشان می دهد.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: ­­امسال در هر یک از ردیف های کالاهای صادراتی آبزیان حداقل ۱۸ درصد رشد صادرات داشته ایم.

عیسی گلشاهی اظهار داشت: سال گذشته، سهم صادرات آبزیان فرآوری شده در اشکال مختلف مانند کنسرو، ناگت، برگر، ماهی ریز خشک شده و فیله شده نسبت به مجموع صادرات محصولات شیلاتی حدود ۸ درصد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به تولید ۱.۲ میلیون تن انواع آبزیان دریایی و پرورشی در کشور تصریح کرد: از این میزان تولید، حدود ­۳۵۰ هزار تن آبزی در کشور فرآوری می شود.

گلشاهی افزود: از ۳۵۰ هزار تن آبزی فرآوری شده ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تن فقط مربوط به تن­ ماهیان صنعتی است که در صنایع کنسرو استفاده می شود، بخشی مربوط به ماهیان ریز شمال و جنوب کشور مانند کیلکا و ساردین است که قسمتی از آن به صورت کنسرو در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و سایر آن هم به صورت ساده، خشک شده و یا برای تولید پودر ماهی استفاده می شود.

وی ادامه داد: در بخش ماهیان تجاری، برخی از ماهیان کم حجم صید مشخص دارند مانند ماهیان شیر، انواع حلوا، شوریده و سلطان ابراهیم در چرخه فرآوری قرار گرفته و به صورت فیله، قطعه بندی شده و بسته بندی شده در بازار عرضه می شود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار داشت: امسال برای نخستین بار، ماهیان گرمابی مانند کپور نقره ای و کپور معمولی و قزل آلا که عمدتا به صورت تازه خوری مصرف می شدند در چرخه فرآوری قرار گرفتند.

وی گفت: برآوردها نشان می دهد با افزایش تولید داخل، واردات آبزیان کاهش و گرایش واحد های فرآوری به ماهیان تولید داخل بیشتر شده است.

گلشاهی با بیان این که در حال حاضر ۴۰۰ واحد فرآوری آبزیان در کشور داریم، تصریح کرد: از­این تعداد ۱۲۸ واحد در زمینه فرآوری آبزیان به صورت استخوانگیری شده، استیک شده، قطعه بندی و بسته بندی شده فعالیت می کنند.

وی ارزش افزوده در حوزه آبزیان را بسته به نوع فرآورده و تعداد کالا بین ۲۸ تا ۱۴۰ درصد عنوان کرد و گفت: در گروه آبزیان، محصولات فرآوری شده ارزش افزوده خوبی ایجاد می کند و ضمانت کننده سود زنجیره تولید­هستند.

گلشاهی افزود: با این حال در همه دنیا، مردم تا زمانی که به آبزیان تازه با کیفیت دسترسی داشته باشند کمتر به سمت آبزیان منجمد و یا فرآوری شده می روند و اگر به سمت فرآوری شده ها بروند، محصولاتی را انتخاب می کنند که ویژگی سهولت در مصرف را داشته باشند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: صادرات آبزیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۶۹۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۲۰۶ هزار تن آبزی تا دو سال آینده

به گزارش خبرگزاری مهر، سید قباد مکرمی، مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران از آغاز طرح کشت همزمان تلفیقی محصولات کشاورزی و آبزیان در مزارع کشاورزی خبر داد.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی نیز تاکید کرده است که در میان ۵۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی فعال کشور ۶۰ هزار استخر ذخیره آب وجود دارد که فرصت بسیار خوبی برای تلفیق کشاورزی و آبزی پروری است، یعنی در بین فرایند آب دهی می‌توانیم ماهی پرورش دهیم.

وی تصریح کرد: ۱۱ هزار استخر ذخیره آب کشاورزی به پرورش ماهی اختصاص پیدا کرده و با دستور مقامات عالی و برنامه‌ریزی سازمان شیلات در کوتاه مدت قرار است که تعداد بیشتری استخر را فعال کنیم.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات بیان کرد: اگر در کوتاه مدت و در دو سال آینده این تعداد را به دو برابر برسانیم به بیش از ۲۰۶ هزار تن تولید آبزی می‌رسیم که عدد قابل توجهی است.

وی گفت: طرحی به نام طرح جهادی تلفیق آبزی پروری و فعالیت‌های کشاورزی تهیه شده که شامل استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب و شالیزارها و… است و برای دستیابی به ظرفیت‌های عالی این طرح نیازمند ظرفیت‌های خاصی هستیم. در دو سال آینده به دنبال دستیابی به هدف دو برابری هستیم اما ظرفیت اصلی ما بسیار بیشتر از این عدد است.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات بیان کرد: به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان با اجرای این طرح استخرهای ذخیره آبی در اختیار روستاییان قرار گرفته و مثل حسن آباد زاهدان مبدل به یک روستای گردشگری آبزیان شده‌اند.

مکرمی با ذکر این مطلب که برای اجرای موفق این طرح نیازمند طراحی مناسب و حمایت‌های داخل و خارج از وزارتخانه هستیم، یادآور شد: در پایان سال پیش تفاهم نامه‌ای بین شیلات و تشکل‌های آبزی پروری امضا شد که طی آن تلاش داریم که سامانه‌ای برای شناسنامه آنلاین مزارع آبزی پروری ایجاد شود و این مساله به ما نشان می‌دهد که هر مزرعه در چه شرایطی است و می‌توان با واگذاری بخشی از تصدی‌گری سازمان شیلات به تشکل‌ها شاهد حضور بیشتر آنها باشیم.

وی گفت: خوشبختانه سطح دانش آبزی پروری ما در رده‌های عالی دنیا است. امروز دانشمندان بزرگی در زمینه آبزی پروری در بین جوانان تحصیل‌کرده داریم که فناوری را هر سال به این صنعت وارد می‌کنند و بهره‌وری تولید را افزایش می‌دهند.

مکرمی یادآور شد: ارزش تجارت جهانی آبزیان برابر با ارزش تجارت سایر منابع گوشتی در دنیا است.

کد خبر 6076605

دیگر خبرها

  • رشد ۳۲ درصدی جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کرمانشاه
  • افزایش ۸ درصدی تولید آبزیان/ رهاسازی ۵۰۰ ملیون قطعه بچه ماهی
  • رشد۳۲ درصدی جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کرمانشاه/ در پی تسهیل صادرات مرغ به عراق هستیم
  • گیلان پیشرو در جهش تولید و تکثیر بچه ماهیان خاویاری
  • بازگشت مروارید سیاه به وضعیت سفید
  • موفقیت متخصصان ایرانی در مسیر تولید خوارک دام، طیور و آبزیان
  • تولید سیب زمینی به بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید
  • افزایش ۲۵ درصدی صادرات کالا از استان اردبیل
  • پیش‌بینی تولید ۲۰۶ هزار تن آبزی تا دو سال آینده
  • ترانزیت ۱۸۲ هزار خودرو به کشورهای آسیای میانه