Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@12:36:14 GMT

صدای حزن آلود بیدخوانان استرآباد شنیده شد

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۶۹۴۴۵

صدای حزن آلود بیدخوانان استرآباد شنیده شد

بیدخوانان کتولی در شب موسیقی استرآباد در دومین شب از پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران «آینه دار» با حزن صدا و صدای نی و دتار گونه دیگری از موسیقی اقوام ایران را برای تماشاگران اجرا کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، موسیقی استرآباد در دومین شب از پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران «آینه دار»  در سانس دوم  با عنوان کنسرت نی بید کتولی توسط هنرمندان مطرح کتولی اجرا شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

علی مغازه ای پیش از اجرای احمد نظری دتار نواز کتولی درباره موسیقی کتولی در استان گلستان توضیح داد: موسیقی گلستان را وقتی دنبال می کنیم می بینیم به دلیل تسلط زبان طبری در گلستان از نظر زبانی جزو موسیقی مازندران است؛  پژوهش های موسیقی و قومی که دکتر فاطمی انجام دادند و زمینه اصلی مطالعات امثال بنده است .

 

دبیر هنری فستیوال آینه دار  درباره بیدخوانی در موسیقی کتولی گفت: بید از بیت استخراج شده و در واقع بیدخوانی همان بیت‌خوانی است؛ علی اکبر اصلانی کتولی و درویشعلی خسروی بیدخوانان علی آباد اهل پیچک محله هستند و در واقع ویترین برجسته موسیقی کتول محسوب می‌شوند.

 

مغازه سپس از احمد نظری بید خوان و دتار نواز خواست به صحنه بیاید و اجرا کند اجرای حزن آلود و غریب احمد نظری با نعت خدا و رسول خدا همراه بود  سپس علی اکبر اصلانی کتولی بیدخوان  با نی نعمت اصلانی کتولی اجرا کردند و درویشعلی خسروی بیدخوان با نی نعمت اصلانی کتولی اجرا کرد.

 

در کنار آواز حزن آلود بیدخوانان کتولی و صدای نی و دتار آنچه بیشتر از همه در این اجراها به چشم می آمد لباس کتولی و شیوه نشستن این هنرمندان بود.

 

قرار بود در این شب شاه خانم دکو زن 90 ساله کتولی با فرزندش احمد نظری لالایی بخواند که به دلیل فوت یکی از بستگان در این برنامه شرکت نکرده بود و فرزندش به تنهایی شماد نواخت.

 

سپس موسی ملک حسینی ، هنرمند بیدخوان  معروف علی آباد کتول به همراه احمد نظری با دتار به صحنه آمدند و  اجرا کردند در جدول برنامه ها قرار بود حسین خسروی کتولی با نی این هنرمند را همراهی کند .  

 

شب موسیقی استر آباد در دومین شب از پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران «آینه دار»  با نواختن سرنای هوشنگ منصوریان و و دهل کردکوی اصغر عاشقی  در تالار رودکی به پایان رسید.

 

گفتنی است، پنجمین فستیوال آینه‌دار از  ۹ تا ۱۳ آذرماه در تالار رودکی برگزار می شود.

 

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند شیراز بسیج مجلس سیدعباس صالحی زکات نماز انقلاب اسلامی استان همدان هفته بسیج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۶۹۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الوحده با نوراللهی قهرمان لیگ کاپ امارات شد

الوحده در شبی که احمد نوراللهی را ۹۰ دقیقه در ترکیب اصلی خود داشت برابر العین به پیروزی دست پیدا کرد و قهرمان لیگ‌ کاپ امارات شد.

به گزارش ایسنا ، در فینال لیگ کاپ امارات دو تیم الوحده و العین به مصاف هم رفتند.

الوحده که احمد نوراللهی را ۹۰ دقیقه در ترکیب اصلی خود داشت توانست در این بازی با یک گل به پیروزی برسد و جام قهرمانی را بالای سر برد.

تک گل الوحده را در این بازی لوپز در دقیقه ۱۵ به ثمر رساند. 

این نخستین جامی است که نوراللهی با الوحده به دست می آورد. او فصل قبل هم با الاهلی قهرمان لیگ‌ امارات شد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • موسی عصمتی؛ شاعر روشندل: رسانه ملی با «سرزمین شعر» حرکت نویی را آغاز کرد
  • دویستمین سالگرد سمفونی شماره ۹ بتهوون؛ تاج موسیقی غربی!
  • ببینید | بدرقه صدای فراموش‌نشدنی ورزش
  • کاربرد انواع ریسه ال ای دی در دکوراسیون داخلی
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه در تنگه هرمز
  • صدای جیرجیرک‌ها از کجا می‌آید؟ (فیلم)
  • آسمان خوزستان مه‌آلود می‌شود/ ورود سامانه جدید بارشی به استان
  • در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان
  • احمد نوراللهی با الوحده، قهرمان لیگ کاپ امارات شد
  • الوحده با نوراللهی قهرمان لیگ کاپ امارات شد