Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اراک - ايرنا - مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي گفت: 140 هکتار از اراضي شيب دار اين استان با آغاز اجراي طرح توسعه باغ ها در اراضي شيب دار زير کشت محصولات باغي و گياهان دارويي رفت.

«علي‌ اصغر زارعي» روز يکشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: طرح باغداري در مستثنيات و اراضي ملي با شيب هشت درصد و بارندگي 300 ميليمتر در سال با هدف جلوگيري از فرسايش خاک، افزايش توليد در واحد سطح و ايجاد اشتغال در استان اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: ايجاد باغ هاي ديم گياهان دارويي و گل محمدي امسال در سطح 100 هکتار از اراضي شيب دار استان مرکزي براي سازمان جهاد کشاورزي اين استان تعهد شده است که با توجه ظرفيت و شرايط شيب دار استان پيش بيني مي شود اين طرح بيش از رقم تعهدي اجرايي شود.
مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي خاطرنشان کرد: اراضي شيب دار مستعد باغ هاي ديم، گياهان دارويي و گل محمدي در پنج شهرستان استان شامل شهرستان اراک، شازند، خنداب و تفرش شناسايي شده و در زمان مناسب اجراي اين طرح در آن ها آغاز مي شود.
زارعي ياد آور شد: ايجادباغ هاي ديم و گياهان دارويي سال گذشته در 50 هکتار از اراضي شيب دار استان مرکزي براي سازمان جهاد کشاورزي اين استان تعهد شد که حدود سه برابر اين تعهد محقق شد.
وي ادامه داد: بادام ديم، انگور ديم، سنجد، زرشک، گياهان دارويي و گل محمدي از جمله عمده محصولاتي است که در اراضي شيب دار استان کشت مي شود.
مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي خاطرنشان کرد: ايجاد باغ و گياهان دارويي در هر 2 تا سه هکتار اراضي شيب دار يک شغل به صورت مستقيم به همراه دارد.
استان مرکزي به عنوان دومين قطب صنايع مادر تخصصي، چهارمين قطب صنعت کشور محسوب مي شود و در زمينه تنوع توليدات صنعتي رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
اين استان با وجود صنعتي بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزي است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در اين حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضي باغي و کشاورزي در استان مرکزي وجود دارد که يک و 2 دهم درصد توليدات کشاورزي مازاد بر نياز استان به ساير مناطق ارسال مي شود.
اين استان رتبه چهارم توليد بچه ماهي قزل آلا، رتبه اول در تنوع توليد گل و گياهان زينتي، رتبه دوم توليد گل ها شاخه بريده، رتبه سوم در توليد گل و گياهان زينتي، رتبه دوم سطح زير کشت و توليد انار کشور، رتبه ششم توليد پسته، مقام هشتم توليد گل محمدي، مقام نهم در توليد انگور، رتبه سوم در توليد لوبيا و رتبه پنجم در توليد جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ايستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گياهان زينتي محلات، ايستگاه ملي تحقيقات لوبياي خمين، وجود شعبه ششم تحقيقات واکسن و سرم سازي رازي، وجود ايستگاه تحقيقات ماهيان زينتي و مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي نيز از ظرفيت هاي علمي و تحقيقاتي استان مرکزي است.
1955/6013/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۰۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: حدود ۱۳ هزار تن سیر از ۵۳۵ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان برداشت شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، بهروز قمرزاده با اشاره به پایان برداشت سیر در این شهرستان بیان کرد: 535 هکتار از زمین های کشاورزی دزفول در سال زراعی 1403- 1402 به کشت سیر اختصاص یافت.

وی با اشاره به کیفیت بالای سیر تولیدی دزفول افزود: کیفیت بالای سیر تولیدی این شهرستان باعث شده تا علاوه بر مصرف این محصول در دزفول و خوزستان و سایر استان‏های کشور، در صورت فراهم بودن شرایط، به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه نیز صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: به منظور ارتقای سطح کیفی سیر تولیدی دزفول و کمک به بازاریابی فروش این محصول، علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی و ارایه توصیه‌های فنی برای تنظیم بازار فروش سیر تولیدی این شهرستان اقدام شده است.

به گزارش تسنیم، برداشت سیر در این شهرستان همه ساله از اوایل اسفند ماه آغاز و تا اوایل اردیبهشت به پایان می رسد.

سال گذشته زراعی 9 هزار تن سیر از 370 هکتار از مزارع دزفول برداشت شد که امسال این میزان چهارهزار تن افزایش یافت.سطح زیر کشت اراضی کشاورزی شهرستان دزفول 90 هزار هکتار است که 65 هزار هکتار از این مساحت مربوط به کشت آبی و 25 هزار هکتار کشت دیم است.

هم‌اکنون 126 محصول شامل 63 نوع محصول کشاورزی و 43 نوع گل و گیاه زینتی در دزفول تولید می‌شود که نشان دهنده ظرفیت بالای کشاورزی در این شهرستان است. سالانه بالغ بر 2.5 تا سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در دزفول تولید می‌شود 

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان