سینمای دینی بدون جریانسازی، فقط جنبه سرگرمی دارد
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۷۰۱۹۸
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، امیرحسین شریفی، تهیهکننده سینما و تلویزیون با بیان اینکه فیلم دینی باید جریانساز باشد، اظهار کرد: مهمترین امتیازی که برای فیلمهای دینی میتوان قائل شد، جریانسازی این تولیدات است، زیرا اگر قصه دینی قرار باشد بدون تأثیرگذاری تولید و پخش شود، کاری عبث صورت گرفته که تنها سبب سرگرمی بیننده است، هرچند که برخی از آثار حتی سرگرمکننده هم نیستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: ممکن است این سؤال پیش آید که چگونه فیلم دینی میتواند جریان سازی داشته باشد؟ در این باره میتوان گفت آثار دینی باید واقعیات را ترسیم کنند و از شعارزدگی بپرهیزند، ساختار فیلمهای دینی از سازنده و مخاطب اثر میگیرد و اعتقاد سازنده به موضوع یکی از نکاتی که در تمامی مراحل ساخت یک فیلم یا سریال باید آن را در نظر گرفت.
سفارش به ذاته، آفتی برای سینمای دینی نیست
تهیهکننده فیلم «ضیافت» در پاسخ به این پرسش که سفارشیسازی در سینمای دینی آفت است یا حمایت؟ چنین توضیح داد: اینکه فکر کنیم در ایران فیلمی بدون حمایتهای دولتی تولید میشود اشتباه محض است، چون در نهایت بخش خصوصی نیز از کمکهای دولتی بهره میگیرد. سفارشی سازی به ذاته اتفاق خوبی است که در سینمای جهان نیز رخ میدهد، ولی به این شرط که سفارش دهنده در روند تولید و ساخت اثر نقش نداشته باشد. این سبک سفارشها در سینمای ایران هم رخ داده است اما تعداد آنها چندان زیاد نیست.
شریفی متذکر شد: پرداختن به موضوعات دینی در مقوله تکرار گرفتار نمیشود، چون گستردگی آن به حدی است که با هیچ حوزهای قابل قیاس نیست، مثلاً در بحث فروع دین قادریم بسیار متنوع عمل کنیم. اگر قرار باشد فقط به موضوع حج یا ذکات بپردازیم دنیایی از مفاهیم تازه پیشروی ما گشوده خواهد شد با این وجود عجیب است که سینما و تلویزیون به سمت تکرار و کلیشه پیش میروند.
تحقیق و پژوهش، مهمترین شرط برای موفقیت فیلمهای دینی
وی در پاسخ به این سؤال که عدم استفاده از تحقیق و پژوهشهای علمی تا چه اندازه در افول فیلمهای دینی نقش دارد؟ تصریح کرد: ساخت اثر بدون تحقیق و پژوهش یکی از آفتهای امروز سینمای ایران است چون بدون پژوهش، تنها یک کار ظاهری تولید میشود. این معضل ناشی از ورود افراد سودجو به حوزه سینماست این افراد بدیهات را در نظر میگیرند تا بتوانند از این طریق منفعتی کسب کنند البته این اتفاق در شرایطی رخ میدهد که فرصتطلبها فضا را برای انجام چنین پروژههایی مساعد ببینند و اگر مدیران سینمایی زمینهساز این رفتارها نباشند قطعاً شاهد تولید آثار سطحی نخواهیم بود.
این تهیهکننده درباره واقعنگری در حوزه کارهای تاریخی اظهار کرد: در ساخت آثار تاریخی باید به تمامی موارد توجه کرد سادهترین مسائل نظیر نوع پوشش در این حوزه حساسیت برانگیز است. مثلاً وقتی فیلمی با موضوع جهاد ساخته میشود باید قهرمان فیلم به لحاظ پوشش با آموزههای دینی هماهنگ باشد و به طورکلی فعالیت در این حوزه نیازمند دقت نظر جدی است.
گرایشهای شیعی در آثار نباید منجر به اختلاف مذهبی شود
وی درباره گرایشهای شیعی در کارهای دینی اظهار کرد: اینکه در تولیدات سینمایی و یا تلویزیونی به گرایشهای شیعی توجه کنیم به خودی خود عاری از اشکال است، اما به شرطیکه موضوعات مورد نظر موجب اختلاف نشود، یعنی صرفاً اعتقاداتمان را بیان کنیم و از توهین به دیگران بپرهیزیم. این اتفاق اگر رخ دهد در حقیقت در جهت تقریب مذاهب نیز گام برداشتهایم. ذات تمام ادیان ابراهیمی، خداپرستی است، پس پیامی که در این زمینه مطرح شود مطمئناً اثرگذار خواهد بود.
شریفی درباره ویژگیهای فیلمساز دینی گفت: نمیتوان از همه فیلمسازان دینی انتظار داشت که صرفاً مذهبی باشند و اما باور به مقوله مطروحه در کنار تخصص یک نیاز ضروری است و اگر این دو امر در ساخت آثار مدنظر باشد قطعاً نتیجه کار خیرهکننده خواهد بود.
وی در پایان الگوبرداری از سینمای غرب را در ساخت فیلمها و سریالهای دینی اشتباه توصیف کرد و گفت: اینکه تصور کنیم فیلم دینی با کپیبرداری از فیلمهای آمریکایی به رشد میرسد اشتباه محض است، چون ممکن است در بحث ساختار رشد خوبی داشته باشیم اما در معنا چیزی این کپیبرداری دستاوردی در پی نخواهد داشت.
انتهای پیام
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۰۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال "حشاشین" را ساخت؟
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.
وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد
بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است
وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهد
وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد،افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.