برخی از بندهای معاهدات بینالمللی در خصوص زنان با عقل و فطرت سازگار نیست
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۷۰۲۰۱
به گزارش ایکنا از قم، محیا صفارینیا، پژوهشگر حقوق بینالملل در امور زنان شب گذشته، 10 آذرماه در نشست علمی بررسی تفاسیر حقوق بینالملل در عرصه حقوق زنان در دفتر قم کمیسیون حقوق بشر اسلامی، هدف مقررات حقوقی را اجرا در مناسبات اجتماعی دانست و گفت: این مقررات حقوقی باید روشن، واضح و صریح باشند.
وی افزود: واضعان مقررات سعی میکنند که این وضوح را تا حد امکان رعایت کنند ولی شرایط اجتماعی به گونهای است که برخی از مسائل به ذهنشان خطور نمیکند؛ میثاقین برای 50 سال پیش است ولی امروزه میخواهیم آن را اجرا کنیم؛ به همین دلیل در معاهدات پیشبینی، مرکزی برای تفسیر معاهده نیز شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به بحث تفاسیر جدید در خصوص مقررات و حقوق زنان در حقوق بینالملل، تصریح کرد: کنوانسیون حقوق معاهدات وین در سال 1969 بیان میکند که اگر مرجعی به دنبال تفسیر معاهده باشد باید با حسن نیت و منطبق با معنای معمول در پرتوی موضوع و هدف معاهده تنظیم شود.
وی اظهار کرد: در تفاسیری که از معاهدات صورت گرفته است، اصولی داریم که 4 قاعده را باید رعایت کنیم؛ قاعده تفسیر پویا بیان میکند که کنوانسیونهای حقوق بشری، زنده هستند و باید مطابق شرایط روز، آنها را تفسیر کنیم؛ این دیدگاه مطابق نگاه کلاسیک است که میگوید که باید به نگاه واضع اصلی معاهده تفسیر شود.
پژوهشگر حقوق بینالملل در امور زنان قاعده دوم را قاعده مستقل دانست و گفت: این قاعده بیان میکند که اگر بتوانیم مبنای مشترکی در مقررات حقوقی کشورها پیدا کنیم طبق آنها عمل میکنیم ولی وقتی مقدور نیست قواعد داخلی باید خود را با این قوانین تطبیق دهند؛ قاعده سوم، قاعده تفسیر مؤثر است یعنی اگر دو تفسیر انجام میشود کدام تفسیر این معاهده را مؤثرتر میکند.
وی گفت: قاعده دیگر نیز قاعده مرتبط به کشورها است که نباید کشورها را نادیده بگیریم و در عین حال نمیتوانیم اختیارات بینهایت به آنها بدهیم پس باید حداقلهایی در نظر بگیریم تا مبتنی بر شرایط داخلی استثنائاتی به این معاهدات بزنند که شرایطی نیز برای آن مشخص میکند؛ این مسائل بیشتر در حقوق اقتصادی صورت میگیرد؛ در حوزه مباحث سیاسی و مدنی اختیارات دولتها را محدود میکند.
استاد حقوق بینالملل با ذکر این مطلب که در معاهدات بینالمللی مراجع تفسیر معاهده لحاظ میشود، بیان کرد: در این عرصه میثاق حقوق مدنی سیاسی و کمیسیون منع تبعیض علیه لحاظ به شکل عمده فعالیت میکنند؛ در این کمیسیونها لحاظ شده است که برای تفسیر مقررات آنها دو کمیته تشکیل شود که باید دو کار انجام دهند.
وی افزود: در وهله اول باید معاهده را تفسیر و تعریف کنند و دوم اینکه کشورها موظف هستند هرچهار یک بار فعالیتهای خود را به این کمیته ارسال کنند؛ ایران عضو میثاق است ولی عضو کمیته تبعیض علیه زنان نیست؛ تفاسیر این دو کمیته بسیار مهم است و به مباحث زنان مرتبط است.
پژوهشگر حقوق بینالملل با بیان اینکه در تفسیر، چهار اصل مبنای سایرحقوق قرار گرفته است، اظهار کرد: این قواعد شامل برابری، عدم تبعیض بین زن و مرد، عدالت، کرامت است؛ در این زمینه تأکید زیادی روی برابری و عدم تبعیض وجود دارد؛ در عرصه مباحث زنان بیان میکنند که هیچ عدالتی بدون برابری زن و مرد امکانپذیر نیست؛ برابری مدنظر آنها نیز مطلق در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در این عرصه بیان شده است که حقوق و مسئولیتهای برابر در مسائل خانوادگی، ولایت در مورد کودکان، پرداخت نفقه، اشتغال زن، ارث و....باید مقوله برابری ایجاد شود؛ همچنین این کمیته چند همسری را کاملاً ممنوع کرده است.
وی در ادامه به تفاسیری که از سوی کمیته عدم تبعیض علیه زنان ارائه کرده است، گفت: کمیته عدم تبعیض 36 نظریه تفسیری داشته است؛ سه مورد آخر این کمیته در خصوص خشونت مبتنی بر جنسیت، حق دختران در آموزش و زنان در شرایط بلایای طبیعی است که در اینجا به مسئله منع خشونت مبتنی بر جنسیت میپردازیم؛ کمیته منع تبعیض دو نظریه تفسیری در خصوص منع خشونت داشته است؛ این ماده به مسئله توانایی زنان برای بهرهمندی از حقوق و آزادیها برای برابری با مردان اشاره میکند؛ آسیبهای روحی و جنسی و تهدید به زنان و محرومیت از آزادیهای دیگر از جمله مباحثی استکه در گستره خشونت بیان شده است.
این پژوهشگر با ذکر این مطلب که در نظریه تفسیری خشونت علیه زنان تکلیف دولتها را مشخص میکند، اظهار کرد: خیلی از کشورها از جمله ایران به این کمیته نپیوسته است؛ ابتدای سند قید شده است که اگر 25 سال پیش نظریه تفسیری در این زمینه بیان شده است و در این 25 سال این نظریه در بسیاری از کشورها پیاده شده است در عرف بینالملل نیز لازم الاجرا است.
این حقوقدان با ذکر این مطلب که این کمیته در این ماده تفسیری خود بر تلاش بر علیه نگاه فرودستانه تاکید میکند، گفت: در این ماده خشونت علیه همجنسگرایان را نیز نهی میکند؛ در خصوص سلامت بارداری نیز به قوانین خلاف بودن سقط جنین میتازد؛ به همین دلیل در گزارشنویسی حقوقی علیه ایران به این موارد نیز تکیه میشود.
صفارینیا با ذکر این مطلب که ایران گزارش خود را به کمیته حقوق بشر ارسال کرده است و این کمیته مسایل ایرادی را بیان میکند، گفت: این گزارش بیان میکند که تعداد زنان در عرصه مدیریتی و قضایی ارتقا پیدا کند؛ ایراد دوم در خصوص عدم برابری مسایلی چون ارث بیان شده است؛ درخواست حق برابر برای زنان در عرصه طلاق و قیومیت فرزند، تمکین زن از شوهر، منع چند همسری و اشتغال همسر و اجازه دختران برای ازدواج و همجنسگرایی از دیگر ایراداتی بود که به گزارش ایران در خصوص حقوق زنان بیان شده است.
وی افزود: در این زمینه سازوکارهای دیگری در سازمان ملل تعبیه شده است که یکی از آنها شیوه گزارشگری است که به دو شکل موضوعی و کشوری فعالیت میکنند؛ در عرصه گزارشگر موضوعی سه دسته گزارشگر وجود دارد که شامل گزارشگر خشونت علیه زنان، گروه کاری تبعیض علیه زنان در قانون و عمل و ویژه قاچاق افراد به ویژه زنان و کودکان است.
صفارینیا تصریح کرد: این گزارشها بر برجسته شدن عروسکهای باربی نیز میتازد؛ این گزارش به مقوله جراحیهای زایمان نیز اشاره میکند و به این جراحی نیز میتازد؛ پرهیز از اقدامات کیفری علیه روسپیان و زنان همجسنگرا از نکات دیگری است که در این گزارش بیان شده است.
وی با ذکر این مطلب که در حال حاضر جاوید رحمان، گزارشگر مختص به کشور ایران است، بیان کرد: دبیرکل سازمان ملل نیز موظف شده است که یک گزارش علیه ایران در زمینه نقض حقوق بشر و زنان به مجمع عمومی ارائه دهد؛ در گزارش اخیر از لایحه عدم خشونت علیه زنان همچنین از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان و اعطای پست به زنان در مشاغل سطح بالا نیز استقبال کرده است؛ همچنین از بررسی مسائلی چون خروج زنان بدون اذن شوهر به خارج از کشور نیز ابزار خرسندی شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: در این گزارش بیان شده است که زنان در عرصه طلاق و ازدواج و ارث و حقوق شهروندی در ایران برابر با مردان نیستند و ایران را از نظر دسترسی به بازار کار جزو پایینترین رتبهها اعلام کرده است؛ همچنین این گزارش از پایین بودن سن ازدواج و ازدواج زیر 15 سال ابزار نگرانی کرده است.
صفارینیا با ذکر این مطلب سه دسته مقررات در خصوص حقوق زنان وجود دارد، بیان کرد: بعضی از این قوانین کاملاً مثبت و خوب است که هیچ مشکلی با آنها نداریم از جمله حقوق زنان در خصوص حمایتهای بهداشتی و کرامتی و برابری زنان روستای و شهری و... که در کشور ما نیز تلاشهای گستردهای در این زمینه انجام شده و میشود.
وی گفت: دسته دیگر، قوانین منفی هستند زیرا از همان اول تکلیف ما با آنها مشخص است که از جمله میتوان به مسئله زنان همجنسگرا و حمایتی که مثلاً ایران باید از این زنان در مسائل حقوقی و....انجام دهد که به هیچ عنوان با قواعد شرعی و حتی فطری سازگاری ندارد و قطعاً زیربار آن نخواهیم رفت.
وی اظهارکرد: یکسری قوانینی هستند که به نظر میرسد که تکلیف ما به درستی با آنها مشخص نیست یعنی در ابتدا مثبت به نظر میرسد ولی پس از آن مشکلات مشخص میشود؛ برخی دیگر نیز در ابتدا مشکل ایجاد میکند ولی در ادامه میبینیم که در شرع، با این موارد مشکلی نداریم. از جمله این مسایل میتوان به حمایت از زنان روسپی اشاره کرد.
وی گفت: مقوله قاچاق زنان و جنایات علیه این زنان نیز از مسایلی است که کشور ما نیز نسبت به این مسئله حساس است؛ مباحث فقهی بسیار مهمی در باب بازپروری و برخورد درست با این زنان و ایجاد سلامت در میان آنها و بازگرداندن این زنان به لایه سالم جامعه مطرح شده است.
وی در پایان گفت: مراکز دینی و دانشگاهی باید به شکل تخصصی در این موارد باید بررسی کنند و قوانین را به صورت بسته به جامعه ارائه دهند؛ در این صورت بسیاری از مشکلاتی که امروز نهادهای بینالمللی ما در عرصههای جهانی دارند از بین میرود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا قرآن قم حقوق بشر حقوق زنان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۰۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
به گزارش خبرگزاری مهر، متن پیام حضرت آیتالله حسین نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»
این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر میباشم.
کد خبر 6094197