Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- قدرت الگوسازی انقلاب شکوهمند اسلامی و مفاهیم ارزشمند منبعث از آن مانند «مقاومت» در ابعاد جهانی، دستگاه سلطه را بر آن داشته که برای به زانو درآوردن این انقلاب و ارزش‌های آن از هر سلاحی استفاده کند و در این میان چه ابزاری بُرنده تر از تولیدات فرهنگی می تواند باشد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، «اوریانا فالاچی» روزنامه نگار، نویسنده و مصاحبه گر سیاسی برجسته ایتالیایی در کتاب مشهور خود «مصاحبه با تاریخ» می گوید: «تاریخ، تلخ ترین حقیقتی است که واقعیت دارد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فالاچی در فصل ها و بخش های مختلف این کتاب و در گفتگو با چهره های بزرگ سیاسی دوران و زمانه خود به این نکته اشاره می‌کند که «روایت تاریخ روایتی از یک سکه است که دو روی آن، اطاعت و فرمانبرداری از قدرتمندان است و روی دیگر نابودی ملت های ضعیف!»
فالاچی در مهرماه 1358 یکی از صریح‌ترین مصاحبه‌های خود را با شناخته‌شده‌ترین رهبر و شخصیت سیاسی قرن بیستم یعنی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران انجام داد، او در مصاحبه ای که بعد از این گفت و گو با حضرت امام خمینی (ره) با روزنامه «نیویورکر» داشت تاکید کرده بود: «انقلاب ایران به تمام جهان نشان داد، نیروی مردمی با اراده برای تحقق هدف آرمانی که همانا آزادی باشد، در برابر بزرگترین ابرقدرتهای جهان ایستاد و در نهایت به هدفی دست یافت که از ابتدا به چشم نقطه عطف به آن نگاه می کرد.»
در حقیقت این گفتار او به یکی از نظریه های بنیادین «فریدریش نیچه» فیلسوف بزرگ آلمانی اشاره می‌کند؛ «تئوری اراده معطوف به قدرت» این همان چیزی است که در انقلاب ایران و مردم ایران قابل مشاهده است.
همین جمله کافی است تا به جریان‌سازی حرکت عظیم انقلاب اسلامی، تاریخ‌سازی و تبدیل شدن به الگویی جهانی برای تمامی مردم مورد ظلم جهان که اربابان قدرت، توانایی برای دَم برآوردن و اعتراض برای آنها باقی نگذاشته اند، بتوان به چشم یک ادعای اثبات شده نگریست.
وقتی درباره جریان‌سازی حرکت عظیم انقلاب اسلامی و حماسه هشت سال دفاع مقدس با نگاه و تحلیل جهانی صحبت می‌کنیم، در حقیقت بر تاکیدمان برای بازتاب این دو حرکت که در امتداد هم به عنوان سلاله و عصاره انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به شمار می‌رود اغراق نکرده ایم! آنچه امروز در مفهوم مقاومت میان ایستادگی ملت مظلوم فلسطین در برابر رژیم اشغالگر قدس شاهد هستیم و یا مقاومت مردم در سوریه و یمن در برابر هجمه دشمنانی که از سوی لابی‌های صهیونیستی، کمک های مادی و نظامی کشورهای استعمارگری مانند آمریکا و نقش تفرقه افکنانه وهابیت سعودی حمایت می شوند، با تمام توان در حال ایستادگی و مقاومت هستند؛ به وضوح در می یابیم اولین و آخرین الگوی آنها برای تحقق اهدافشان و رسیدن به آرمان آزادی خواهانه، تبعیت از الگوی عظیم انقلاب اسلامی و حماسه هشت سال دفاع مقدس به رهبری امام خمینی (ره) است.
این عوامل باعث شده است که طی این چهل سال که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد، شاهد هجمه بی‌سابقه و شبیخون فرهنگی کشورهای استعمارگر و مستکبر برای ایجاد تفرقه و از بین بردن زنجیر اتحاد و وحدت مقاومت ملت ایران، برای تحقق خواسته‌های نامعقول شان باشیم. به همین دلیل است که استعمارگران ابرقدرت در تمامی زمینه ها اعم از رویکردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، ایران و ایرانی را مورد هجوم قرار داده اند؛ اما وقتی دشمنان متوجه شدند با این حربه ها به نتیجه نمی رسند، یکی از بهترین و تاثیرگذارترین ابزارهای خود که همانا ابزار فرهنگی است را برای تحقق اهداف پوشالی شان رو کرد.
شبیخون فرهنگی دشمنان ایران و اسلام بر سست کردن پایه‌های ستون انقلاب اسلامی که بر شانه تک تک مردمان ایران زمین استوار ایستاده، متمرکز است و برای نیل به این هدف تمام نیروی خود را بسیج کرده است. به همین سبب امروز شاهدیم دشمنان، ابزارهای فرهنگی مانند سینما و در ادامه، شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی را به عنوان سلاحی بُرّا و قدرتمند برای نیل به اهدافشان که ضربه زدن به آرمانهای انقلابی و مقاومت محور ملت ایران به شمار می رود، مورد استفاده قرار می دهند.
وقتی درباره نحوه مقاومت، ایستادگی و پایمردی مردمان مظلوم جهان با تبعیت و الگوپذیری از انقلاب اسلامی صحبت می کنیم، شکی وجود ندارد که در خط مقدم این مقاومت، سینماگران کشور ما در حوزه فرهنگ و هنر ایستاده اند؛ سینماگرانی که در ملی ترین و ریشه ای ترین ژانر و گونه سینمایی که به نام ایران گره خورده است یعنی «سینمای دفاع مقدس» و «مقاومت»، در برابر بمباران رسانه ای دشمنان ایستاده اند.
«مقاومت»، مفهوم گسترده ای از پایمردی رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل بود که در انگاره‌های جهانی و در ترجمان معانی ارزشمندی چون ایستادگی، ایثار و شهادت در قالب واژه ای به نام «مقاومت» قد راست کرده است.
برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در حقیقت نگاهی است به بازتاب داشته ها و تلاش سینماگران ایرانی با زبان فرهنگ و هنر و همسو با آرمان خواهی ملت انقلابی و اسلامی ایران، که هویتشان ریشه در مقاومت، ایستادگی و پایبندی آنان به مبارزه در برابر دشمنان این آب و خاک دارد. سینماگرانی که به زبان هنرمندانه و البته تاثیرگذار دست به خلق آثاری می‌زنند تا به واسطه آن آثار، شلیکهای کور دشمنان را که آسمان فرهنگ و هنر ایران زمین و چتر امنیت نظام جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده خنثی کند. اما دشمنان این آب و خاک از این نکته غافلند که همین چتر امنیت بخش فرهنگی و هنری، نقش سپر موشکی هنرمندان را در برابر بمباران رسانه ای غرب ایفا می کند.
پس در حقیقت وقتی امروز درباره مقوله سینمای مقاومت صحبت می‌کنیم، بستر نگاه و چشم اندازمان تنها معطوف به معرفی و ارائه این دسته از آثار برای مخاطبان داخل کشور نیست؛ که نگاهی فراخ تر و عظیم تری آن را همراهی می کند که همانا معرفی داشته های هنری سینماگران ایران در حوزه های بین المللی است. شکی وجود ندارد که در این مسیر دشمنان نیز تمام تلاش خود را برای ایجاد دست اندازها، سدها و موانع در مسیر جلوگیری از جهانی شدن زبان سینماگران متعهد ایرانی برای بازتاب مفهوم مقاومت به کار می‌بندند. همین بزنگاه است که توان حداکثری هنرمندان و مسئولان را به شکل متحد و هدفمند برای خنثی کردن تمامی این نقشه ها، به خود می طلبد.

** تغییر جبهه مقاومت از جنگ سخت به جنگ نرم
طبق اسناد و پژوهش‌های صورت گرفته طی چند دهه اخیر، دین اسلام سریع‌ترین دامنه رشد را در قیاس با سایر ادیان در جهان داشته است. مقوله‌ای که به نام اسلام‌هراسی در چند دهه اخیر فضای جهان را در بر گرفته، در حقیقت تلاش سردمداران جهان غرب، رژیم صهیونیستی و حاکمان وهابی سعودی برای مبارزه با مفاهیم ناب و آموزه‌های اسلامی است.
همچنین با نگاه به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در بهمن 57 در می یابیم آنچه یاریگر جریان مردمی در برابر قیام علیه دستگاه ظلم و ستم طاغوت و در نهایت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بود، ایستادگی، مقاومت و پایداری جامعه‌ای بود که در برابر ظلم سر تسلیم نداشتند. همچنین در ادامه این مسیر، شکوه و عظمت بار این ایستادگی و مقاومت را در جبهه‌های نبرد در طول هشت سال دفاع مقدس توانستیم لمس و درک کنیم.
در این ارتباط «محمدعلی باشه آهنگر» کارگردان سینمای دفاع مقدس در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به آنکه مقوله مخالفت با اسلام از سوی قدرت‌های جهانی که رویکرد اسلام ستیزی را مدنظر خود قرار دادند در حقیقت ایستادن در مقابل دینی الهی است که می توان از آن، به عنوان مخالفت با همه ادیان الهی نام برد، خاطرنشان کرد: فعالیت نیروی تروریستی «داعش» به عنوان یکی از غده های سرطانی در منطقه خاورمیانه در حقیقت تلاش سردمداران غربی و استکبار جهانی برای مبارزه با اسلام و ترویج فرهنگ اسلام‌ستیزی است.
کارگردان فیلم «فرزند خاک»، یکی از مهمترین محصولات فرهنگی ایران و انقلاب شکوهمند اسلامی کشورمان را، فرهنگ مقاومت و پایداری و صادرات آن به بسیاری از کشورها که تحت لوای حکومت ظلم و جور هستند دانست و تصریح کرد: اگر رسالت، تعهد و همدلی مسئولان در کنار جامعه هنرمندان وجود داشته باشد، بدون هیچ شکی گونه سینمای فیلم مقاومت با نام جمهوری اسلامی ایران قابلیت انتشار، تاثیرگذاری و فرهنگ‌سازی در جهان را داراست.
کارگردان فیلم «بیداری رویاها» با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مقوله شبیخون فرهنگی و توجه مسئولان فرهنگی به حوزه جنگ نرم، یادآور شد: مساله مقاومت، ایستادگی و پایداری تنها به جبهه های جنگ و مبارزات مسلحانه محدود نمی‌شود؛ بلکه در جبهه جنگ نرم، به عنوان جبهه‌ای عظیم‌تر به وسعت جهان، رسالت کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران آن است که با نگاهی مبتنی بر مقوله مقاومت در حوزه سینما، یکی از اصلی‌ترین سلاح‌های خود برای پیروزی در این جنگ را به رخ سینمای جهان بکشد.

** عریان بودن دشمنی استکبار با تجلی مفهوم مقاومت
در این نکته شکی وجود ندارد که امروزه تولید آثار سینمای معناگرا، ارزشی و دینی در شکل جهانی، به دلیل سیاستهای کشورهای غربی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. از سوی دیگر مقاومت، مفهومی جهانی و بین المللی است که بار ارزشی و معنایی گسترده ای در بین عموم مردم جهان دارد. درست بر همین اساس، مفاهیمی مانند مقاومت و دفاع مقدس به عنوان ملی ترین بخش از هویت انقلابی ایران به شمار می‌روند.
در این میان نباید فراموش کنیم جریان سازی سینمایی مقاومت، در گرو عبور از مرزهاست چرا که مخاطبان جهانی تشنه این گونه آثار سینمایی هستند.
در این ارتباط «جمال شورجه» کارگردان پیشکسوت سینمای دفاع مقدس در گفت و گو با ایرنا، با تاکید بر این که مفاهیمی مانند مقاومت و دفاع مقدس به عنوان ملی ترین بخش از هویت انقلابی ایران به شمار می‌روند، گفت: این مساله در حقیقت یکی از رویکردهای اندیشه‌ ای برگرفته شده از دیدگاه‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است که ثمره آن را در سالهای حماسه سازی هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم.
کارگردان فیلم های سینمایی «دایره سرخ» و «وعده دیدار» نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی به مفهوم انقلاب و مقاومت را یکی از اصلی ترین رویکرد های جریان ساز در مسیر اعتلای جهان بینی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: در این میان، نقش و کارکرد هنرمندان در حوزه سینما برای انتقال ارزش‌های آشکار در فرمایشات امام راحل و همچنین رویکردهای معنوی و بنیادین انقلاب اسلامی به عموم مخاطبان غیر قابل انکار است.
به گفته شورجه، امروز بعد از چهل سال حماسه سازی در عرصه انقلاب اسلامی، نیازمند صدور رویکرد و پیام های ارزشمند انقلاب به تمام مخاطبان جهانی هستیم چرا که همراهی و مواجهه مخاطبان و هنرمندان جهانی با آثار سینمای مقاومت و دفاع مقدس ایران با شور، هیجان و استقبال بی نظیری مواجه بوده است و این خود نشان‌دهنده توجه، علاقه، ذوق و تمایل مخاطبان بین المللی برای دیدن آثار سینمایی با محوریت مفهوم مقاومت در کشورهای خود است.
وی انتشار نیافتن مفاهیم ارزشمندی مانند مقاومت و پایداری از سوی سردمداران کشورهای غربی در آثار سینمایی را نشان دهنده ترس و واهمه آنها برای فراگیری ارزش‌های برخاسته از انقلاب اسلامی و بنیانگذار کبیر آن دانست و تاکید کرد: تعارض و دشمنی استکبار جهانی با مفهوم انقلاب و ارزش های آن بر هیچ کس پوشیده نیست و به همین سبب امروز، رسالت سینماگران در عرصه دفاع مقدس و سینمای مقاومت بیش از پیش دارای اهمیت است.

** سینما ابزاری برای اتحاد مسلمانان
ایستادگی، پایداری و مقاومت در برابر استکبار جهانی و قدرت‌هایی که به هیچ وجه تحقق وحدت و یکپارچگی مردم مظلوم در برابر دستگاه مستکبر آنها را برنمی‌تابند، مهم‌ترین رسالت فرهنگی و گفتمان جریان فیلم و سینمای مقاومت است. مفاهیمی مانند دفاع مقدس و مقاومت در حقیقت الگوهای کلان فرهنگی از گفتمان هنر جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد. گفتمانی که شکل‌گیری و معرفی آن را در جهان به نام و طلایه داری جمهوری اسلامی ایران می شناسند.
درست ‌به همین سبب است که استمرار و تحقق این جریان می‌تواند بخش عمده ای از مخاطبان سینمای جریان‌ساز و فرهنگی را با نگاه مبتنی بر ایدئولوژی مقاومت و ایستادگی همراه کند.
در ارتباط با این موضوع «عبدالحسن برزیده» کارگردان سینما در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به نگاه اسلام ستیزانه و ایران هراسانه به عنوان یکی از گفتمان‌های مهم استکبار جهانی تاکید کرد: آنچه که سینمای ارزشمند دفاع مقدس و مقاومت را به عنوان نیروی جریان‌ساز در حوزه فرهنگ و هنر با زبانی جهانی مطرح می‌سازد، انتشار تفکر تحقق رمز اتحاد میان کشورهای مسلمان در برابر تفکرات اسلام هراسانه و ایران‌ستیزانه ای است که استکبار جهانی از سردمداران آن داران به شمار می‌آید.
به گفته کارگردان فیلم سینمایی «شوخی‌های خدا» یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های سینما، روشنگری در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی به شمار می‌رود و بر همین اساس است که سینمای مقاومت، وظیفه ای بسیار مهم در انتقال پیام ایستادگی و عدم سرسپردگی به قدرت های جهانی را در بطن خود حمل می‌کند و در این میان نباید فراموش کنیم که گفتمان موجود در سینمای مقاومت به هیچ وجه در جهان حذف شدنی نیست.
کارگردان فیلم سینمایی «پرواز خاموش» با اشاره به تجربه حضور خود در کشورهای مختلف جهان و علاقه و اشتیاق این مخاطبان برای دیدن آثار سینمای ایران به ویژه آثار سینمای دفاع مقدس و متکی بر مفهوم مقاومت گفت: وقتی چنین میلی در بین مخاطبان جهانی وجود دارد، وظیفه مسئولان، متولیان فرهنگی و همچنین سینماگران در راستای تولید چنین آثاری و انتقال این مفاهیم به عنوان رسالت کلان فرهنگی در مسیر بازنمایی مفهوم مقاومت، ایثار و پایداری در سراسر جهان، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.
در حقیقت کنار هم قرار گرفتن این رویکردهای استعماری و تلاش های کشورهای ابرقدرت برای جلوگیری از ترویج دامنه اسلام و تحقق امت واحده در سایه این دین پرچمدار صلح و دوستی است که باعث شده تا اهداف چپاول گرایانه استعمارگران به خطر بیافتد و آنها را بر آن دارد تا زمین فرهنگ و هنر در بستر جهانی را با انواع و اقسام مین های رسانه ای و تبلیغات کذب و پوشالی ایران هراسانه و دین ستیزانه آلوده کنند.
درست در چنین هنگامه ای است که هنرمندان متعهد و دغدغه مند سینماگر کشورمان با ورود به عرصه تولید و ارائه آثار مبتنی بر تفکر مقاومت و انتقال این موج دفاعی در برابر اهداف پلید دشمنان، درست نقشی را ایفا می کنند که گردان های تخریب چی در دوران حماسه سازی دفاع مقدس در پاک کردن زمین از وجود مین ها، جان بر کف و خالصانه به حرکت رزمندگان اسلام در مسیر مقاومت و حفظ آرمان های ایران اسلامی یاری می رسانند.
گزارش از امین خرمی
فراهنگ**9266** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی سینما سینمای مقاومت فیلم مقاومت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۰۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز اعتراضات سراسری در جهان؛ معترضان در ژاپن به میدان آمدند (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کتک زدن یک معترض توسط پلیس اسرائیل (+فیلم) وقتی کشاورزان اروپا را به هم می‌ریزند/ چرا و چگونه؟ (فیلم) گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا (فیلم)

دیگر خبرها

  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • عملیات «وعده صادق» امید به مقاومت در سایر کشورها را افزایش داد
  • آغاز اعتراضات سراسری در جهان؛ معترضان در ژاپن به میدان آمدند (فیلم)
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • بیانیه حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین
  • بیانیه مشترک حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین
  • قدرت امروز ایران به دلیل روحیه استکبارستیزی و مقاومت ملت ایران است
  • نقش روحیه بسیجی و استکبارستیزی در صدور انقلاب اسلامی
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست