Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وال استریت ژورنال در مطلبی نوشت: پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 ترکیه، به موجب حکم دستگاه قضایی این کشور به منظور سرکوب عناصر باقی مانده کودتا، افراد بسیاری در شهرهای مختلف به اتهام همکاری با سازمان فتو (فتح‌الله گولن) و کُردها بازداشت و زندانی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام دولت ترکیه نه تنها انتقادات گسترده بین‌المللی را به دنبال داشته است بلکه در این میان، هزاران شهروند این کشور از ترس اتهام‌زنی به آنها در خصوص ارتباط با سازمان فتح‌الله گولن و بازداشت، تصمیم به ترک کشورشان گرفته‌اند.

به گفته پلیس یونان، از ژانویه سال جاری میلادی تا پایان ماه سپتامبر، حدود 14 هزار پناهجو از طریق مرز «ایوروس» وارد این کشور شده‌اند که حدود نیمی از این پناهجویان از شهروندان ترکیه‌ای بوده‌اند. همچنین بر اساس گزارش آژانس مرزی اتحادیه اروپا موسوم به فرانکس، بیشتر شهروندان ترکیه‌ای که کشورشان را به مقصد اروپا ترک کرده‌اند از موقعیت تحصیلی و اجتماعی بالایی برخوردار بوده‌اند. قضات، پرسنل نظامی، کارمندان دولتی و بازرگانان از گروه‌های شغلی هستند که هدف سوءظن مقامات ترکیه‌ای قرار دارند و به دلیل لغو گذرنامه آن ها از سوی دولت، مسیرهای غیرقانونی را برای فرار از ترکیه انتخاب کرده اند.

وال استریت ژورنال در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: تقریبا 4 هزار شهروند ترکیه ای برای پناهندگی در یونان درخواست داده اند. اما بسیاری از آنها ورود خود به یونان را ثبت نمی کنند و به دنبال راه‌های  دیگر برای سفر به کشورهای غربی اروپا هستند. بر اساس گزارش روزنامه «کاتیمرینی» چاپ آتن، شمار ترکیه‌ای‌هایی که در سال 2015 وارد یونان شدند، تقریبا صفر است. این در حالی است که پس از کودتای نافرجام ترکیه و شرایطی که دولت آنکارا پس از آن برای کنترل بر اوضاع اتخاذ کرده است باعث شده روزانه حدود 30 ترکیه ای وارد یونان شوند.

یونس کاگار، یک شهروند29 ساله ترکیه ای است که شبانه به همراه همسر و فرزندش از ترکیه خارج شدند. او پس از خوراندن داروی خواب آور به فرزندش به همراه سایر پناهجویان، ترکیه را به مقصد اروپا ترک کرد. او در توضیح علت فرارش از ترکیه گفته است بسیاری از دوستان و همکارانش به اتهام ارتباط با سازمان فتو بازداشت شده اند. او نیز به اتهام ارتباط با همکاران و دوستانش و دانلود برنامه پیام‌رسان که به گفته او در ترکیه حمایت از تروریسم محسوب می شد، به مدت 4 ماه زندانی شد و در این مدت شغل و خانه اش را از دست داد. او همه پس انداز 13 هزار یورویی خود را برای فرار از ترکیه هزینه کرد.

احمد، خلبان سابق جنگنده اف 16 است که به اتهام ارتباط با سازمان گولن شغل خود را از دست داد و برای مدتی زندانی شد. او نیز تمامی سرمایه خود را برای فرار از ترکیه خرج کرده است.

گفته می شود با ادامه سیاست های دولت اردوغان برای شناسایی و بازداشت عناصر وابسته به سازمان فتو، شهروندان ترکیه‌ای بیشتری که هیچ رابطه‌ای با این سازمان ندارند، تصمیم به فرار از کشورشان می‌گیرند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ترکیه بحران پناهجویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۰۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل تاوان جنایات خود را خواهد داد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به گزارش العهد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خطاب به اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که به ترکیه سفر کرده است، گفت: اسرائیل یقینا روزی بهای ظلمی را که در حق فلسطینی‌ها انجام می‌دهد خواهد پرداخت.
اردوغان گفت: ترکیه به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای جلب توجه جامعه جهانی به بی‌عدالتی‌هایی که در حق فلسطینی‌ها انجام می‌شود، ادامه خواهد داد.

دیگر خبرها

  • چین اتهام جاسوسی در آلمان را رد کرد
  • جزئیات وال‌استریت‌ژورنال از طرح اسرائیل برای حمله به رفح
  • اردوغان وارد عراق شد
  • فصل جدید ترکیه-حماس؟
  • بازداشت کارمند یکی از ادارات دولتی در قائم شهر
  • وال‌استریت‌ژورنال: دولت بایدن ملتمسانه به‌دنبال منصرف‌کردن ایران از حمله به اسرائیل بود
  • وال‌استریت‌ژورنال: حمله رگباریِ ایران به اسرائیل، آمریکا را غافل‌گیر کرد
  • اسرائیل تاوان جنایات خود را خواهد داد
  • ادعای یک روزنامه آمریکایی: حماس بنا دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند
  • وال استریت ژورنال: حماس بنا دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند