Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@15:55:02 GMT

844 هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرفی شد

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۷۱۸۸۶

844 هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرفی شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعدی نقشبندی روز یکشنبه در جلسه شورای پیشگیری از جرم کردستان با موضوع پیشگیری از تصرف و تخریب اراضی ملی اظهار داشت: در سال 96 نیز مقدار اراضی ملی تصرفی در کردستان یک هزار و 29 هکتار شناسایی شده که 667 هکتار آن آزاد شد.
وی به دلایل ایجاد وقوع جرم و تصرف اراضی ملی اشاره کرد و افزود: ممانعت از افشاگری اطلاعاتی مسئولان در رابطه با اجرای پروژه های عمرانی دولت، صدور مجوزهای متعدد جهت اجرای یک نوع طرح توسط ادارات ذی ربط بدون مطالعه و نیازسنجی، تبانی در خرید و فروش صوری اراضی ملی در میان افراد سودجو، از جمله دلایل وقوع تصرف اراضی ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان بر لزوم تعیین کاربردی اراضی در آمایش سرزمینی و ایجاد بانک اطلاعاتی جامع زمین تاکید کرد و گفت: ارائه نقشه مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی ایران در تعیین محدوده و حریم شهری و لزوم اختصاص اعتبارات کافی برای اجرای طرح اصلاح و بازنگری نقشه های سنواتی در ممانعت از تصرف و تخریب اراضی ملی بسیار تاثیر گذار است.
نقشبندی به اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آگاه سازی جوانع محلی و مردم اشاره کرد و افزود: اقدامات آموزشی و ترویجی جهت کاهش تخریب و تصرفات از جمله آموزش به 425 نفر از اعضای شوراهای شوراهای اسلامی روستا و صدور سه هزار و 781 کارت همیار طبیعت در بخش های همیار دانش آموزان، همیار مروج و محافظ افتخاری از جمله این اقدامات است.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش به نقش درخت سنجد در مقابله با فرسایش زمین و تولید تثبیت ازت خاک اشاره کرد و گفت: این درخت عامل فعال زیست محیطی بسیار موثری است و می تواند باعث نفوذ آب در زمین و کاهش تبخیر آن شود.
نقشبندی با بیان اینکه تولید سنجد یکی از مصادیق اصلی اقتصاد مقاومتی در بحث آبخیزداری است، یادآور شد: مقرار شده ا سال 98 در 100 هکتار از اراضی ملی استان به صورت آزمایشی درخت سنجد غرص شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان نیز بر لزوم اجرای تفاهم نامه همکاری مشترک معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با سازمان های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری در راستای صیانت و حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان تاکید کرد.
رضا اعظمی خواستار اتخاذ تدابیر مناسب برای پیشگیری از تخریب، تعرض و تصرف غیرقانونی و واگذاری و بهره برداری غیرمجاز از اراضی ملی و دولتی به ویژه در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شد و افزود: با طراحی، ایجاد و راه اندازی سامانه و بانک های اطلاعاتی مشترک منطبق با تفاهم نامه و همچنین ترویج رویکردها و سیاست های پیشگیرانه می توان در راستای حفاظت از اراضی ملی جدی تر گام برداشت.
وی ضمن تقدیر از تلاشگران، نخبگان و پژوهشگران و سازمان های مردم نهاد و فعالان در حمایت از منابع طبیعی، اظهار داشت: باید در رسیدگی به پرونده های مربوط به تصرف اراضی سریعتر اقدام شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان نیز در این جلسه از رفع تصرف 40 هزار از اراضی متصرفی استان و تشکیل 36 پرونده در سال 97 خبر داد و گفت: امسال در مجموع 158 هزار مترمربع از اراضی استان در حوزه محیط زیست تصرف و تخریب شد.
فریبا رضایی افزود: در سال 96 نیز 80 پرونده تخلفات در این حوزه تشکیل و از 500 هزار مترمربع اراضی متصرفی، 75 هزار مترمربع آن خلع ید شد.
وی با بیان اینکه همیاران محیط زیست همکاری خوبی با این اداره کل دارند، یادآور شد: این همیاران درخواست کارت همیاری را دارند که امیدواریم به زودی این درخواست محقق و به صورت شناخته شده تری این افراد را جذب کنیم.
رضایی با بیان اینکه 19 سمن زیست محیطی استان با اداره کل محیط زیست همکاری دارند، اضافه کرد: طرح مدارس سبز از پتانسیل های آموزش و پرورش برای اجرای حفاظت از محیط زیست است که به صورت پایلوت در مریوان آغاز شده است.
به گزارش ایرنا، استان کردستان 2 میلیون و 913 هزار و 700 هکتار مساحت دارد و سطح منابع طبیعی آن نیز یک میلیون و 788 هزار هکتار است.
مساحت جنگل های استان 374 هزار هکتار و سطح مراتع آن نیز یک میلیون و 441 هزار هکتار است که 48 درصد از سطح اراضی استان را تشکیل می دهد.
7355 / 9102
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف اقتصاد مقاومتی پیشگیری از وقوع جرم حفاظت از محیط زیست طبیعت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۱۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم قربان پور ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات موثر اداره امور اراضی جهاد کشاورزی اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات مجموعه جهاد کشاورزی واگذاری ۱۵۲ هکتار از اراضی دولتی به طرح های مختلف کشاورزی و غیره بوده است.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد: در سال جاری باهدف آموزش بهره برداران بیش از ۲۵۰ نفر روز دوره آموزشی برگزار شده و بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از اراضی به طور موثر پیمایش شده که منجر به صدور ۸۰ مورد اخطاریه و ۴۰ مورد اعمال قانون تبصره ۲ ماده ۱۰ وتعداد ۶ مورد ماده ۳ طبق قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری ۱۸ مورد نقشه تجمعی پلاک های دارای رفع تداخلات با سطحی بالغ بر ۳هزار و ۵۰۰ هکتار تهیه شده و۶۳۰ نفربهره بردار با سطحی برابر ۳۵۰ هکتار به اداره ثبت اسناد و املاک جهت سند دار کردن اراضی معرفی شده اند.

قربان پور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۰ مورد ثبت پرونده حقوقی و تعداد ۱۷۳ مورد از پرونده های سنوات گذشته را در سامانه ثبت کرده ایم.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر خاطر نشان کرد: همچنین طرح های اجرا شده در قالب تبصره یک ماده یک ۹ مورد و ۱۳ مورد نیز در قالب طرح های واگذاری اراضی ملی انجام شده است.

کد خبر 6093028

دیگر خبرها

  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخ شهر
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی
  • رفع تصرف ۸ هزار متر از اراضی ملی در رودسر