Web Analytics Made Easy - Statcounter

سوره اعراف، آيه 175: («وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ‏»).به گزارش بلاغ،در آيه فوق سخن از عالم و دانشمندي است كه نخست در مسير حق بود، آن چنان كه هيچ كس فكر نمى‏ كرد روزى منحرف شود اما سرانجام دنيا پرستى و پيروى از هواى نفس چنان به سقوطش كشانيد كه در صف گمراهان و پيروان شيطان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از روايات و كلمات مفسران استفاده مى ‏شود كه منظور از اين شخص مردى به نام «بلعم باعورا» بوده است كه در عصر حضرت موسى (ع) زندگى مى ‏كرد و از دانشمندان و علماى مشهور بنى اسرائيل محسوب مى ‏شد، بطوريكه حضرت موسى از وجود او به عنوان يك مبلغ نيرومند استفاده مى ‏كرد، و كارش در اين راه آن قدر بالا گرفت كه دعايش در پيشگاه خدا به اجابت مى ‏رسيد. اما بر اثر تمايل به فرعون و وعد و وعيدهاى او از راه حق منحرف شد و همه مقامات خود را از دست‏ داد، تا آنجا كه در صف مخالفان موسى (ع) قرار گرفت‏.

تعبير«انسلخ» كه در اصل به معنى از پوست بيرون آمدن است، نشان مى ‏دهد كه آيات و علوم الهى در آغاز چنان به او احاطه داشت كه همچون پوست تن او شده بود، اما ناگهان از اين پوست بيرون آمد و با يك چرخش تند، مسير خود را به كلى تغيير داد! از تعبير «فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ‏» چنين استفاده مى ‏شود كه در آغاز شيطان تقريبا از او قطع اميد كرده بود، چرا كه او كاملا در مسير حق قرار داشت، اما پس از انحراف مزبور، شيطان به سرعت او را تعقيب كرد و به او رسيد و بر سر راهش نشست و به وسوسه‏ گرى پرداخت، و سرانجام او را در صف گمراهان و شقاوتمندان قرار داد.[1]

على بن ابراهيم قمى در تفسير خود در ذيل آيه مورد بحث مى ‏گويد: پدرم از حسين بن خالد از ابى الحسن امام رضا (ع) برايم نقل كرد كه آن حضرت فرمود: بلعم باعورا داراى اسم اعظم بود و با اسم اعظم دعا مى‏ كرد و خداوند دعايش را اجابت مى‏ كرد، اما در آخر بطرف فرعون ميل كرد، و از درباريان او شد، اين گونه بود تا آن روزى كه فرعون براى دستگير كردن موسى و يارانش در طلب ايشان مى ‏گشت، عبورش به بلعم افتاد، گفت: از خدا بخواه موسى و اصحابش را به دام ما بيندازد، بلعم بر الاغ خود سوار شد تا او نيز به جستجوى موسى برود الاغش از راه رفتن امتناع كرد، بلعم شروع كرد به زدن آن حيوان، خداوند قفل از زبان الاغ برداشت و به زبان آمد و گفت: واى بر تو! براى چه مرا مى ‏زنى؟! آيا مى‏ خواهى با تو بيايم تا تو بر پيغمبر خدا و مردمى با ايمان نفرين كنى؟! بلعم اين را كه شنيد آن قدر آن حيوان را زد تا كشت، و همانجا اسم اعظم از زبانش برداشته شد، و قرآن در باره‏ اش فرموده:" فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ، وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ" اين مثلى است كه خداوند زده است‏[2]».

پي نوشت:

[1] تفسير نمونه، ج7، ص11-16.
[2] تفسير قمي ج1 ص248. به نقل از ترجمه الميزان، ج 8، ص440.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۲۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ، سرهنگ عیسی روشن قلب با اشاره به اجرای طرح برخورد با قاچاق و حمایت از کالا‌ها و محصولات تولید داخل کشور گفت: ماموران ایست و بازرسی شهید فیض‌اللهی رودبار در بازرسی از یک دستگاه اتوبوس ۷۰۰ کیلوگرم گردوی خارجی قاچاق را کشف و ضبط کردند.
وی افزود: کارشناسان ارزش این گردو‌های قاچاق را ۳۵۰ میلیون تومان اعلام کرده اند.
فرمانده انتظامی رودبار گفت : متهم ۳۹ ساله که کالای قاچاق را از یکی از استان‌های غربی کشور به رشت حمل می‌کرد برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

دیگر خبرها

  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • اردوغان: نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است | کسی که می‌خواهد فرعون امروز را ببیند، راه دور نرود ...
  • شمسایی در جلسه فنی قبل از بازی با ازبکستان
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • خواص جکوزی برای پوست
  • اجرای بازی‌های هیجانی در منطقه گردشگری نورالشهدای اراک
  • اجرای بازی‌های هیجانی در منطقه گردشگری نورالشهدا اراک
  • دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو
  • گفت و شنود/ بخر دیگه‌!