Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@09:33:28 GMT

خسارت هاي «سانچي» به طرف خارجي پرداخت شد

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۷۲۸۲۷

خسارت هاي «سانچي» به طرف خارجي پرداخت شد

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- دبير کارگروه اتکايي سنديکاي بيمه گران ايران از پرداخت خسارت نفتکش سانچي به طرف خارجي از سوي «کلوپ پي.اند.آي» خبر داد و گفت: پرداخت خسارت از سوي شرکت هاي بيمه داخلي به بيمه گذاران آن نيز در دست انجام است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، پانزدهم دي ‌ماه 1396 بر اثر برخورد 2 کشتي نفتکش سانچي و فله بر کريستال چيني در آب‌ هاي چين اين نفتکش بر اثر آتش سوزي گسترده منفجر شد و ‌همه 32 نفر خدمه نفتکش سانچي جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشتي فله بر «سي اف کريستال» در 24 آذر 1396 از بندر کالاما آمريکا به مقصد بندر دونگاوان حرکت کرده و محموله آن 64 هزار تن دانه سويا بود؛ کشتي تانکر سانچي نيز از 25 آذرماه پارسال از بندر عسلويه با محموله ميعانات گازي به مقصد بندر دايسان در کره جنوبي حرکت کرده بود.
پس از چهار ماه تلاش نمايندگان کشورهاي چين، هنگ کنگ، ايران و پاناما در بندر شانگهاي چين، خطاي انساني عامل اين حادثه اعلام شد. در بخش تعيين علت اصلي و محوري تصادم چون اعضاي جلسه به يک توافق واحد نرسيدند، مقرر شد هر يک از کشورها نتيجه‌گيري جداگانه اعلام کند.
نمايندگان کشورهاي چين و هنگ‌کنگ علت اصلي و محوري سانحه را براساس ماده 15 کنوانسيون بين المللي جلوگيري از تصادم در دريا، در شرايط تقاطع، رعايت نکردن مسئوليت کشتي سانچي به عنوان کشتي راه دهنده اعلام شد که در مسير فرعي بوده و فله بر چيني در راه اصلي تردد داشته است.
نمايندگان جمهوري اسلامي ايران و پاناما علت اصلي سانحه را گردش به راست کشتي کريستال 15 دقيقه پيش از وقوع سانحه اعلام کردند زيرا که در اين مدت نفتکش سانچي فرصت نداشته مسير خود را تغيير دهد.
همان زمان «عبدالناصر همتي» رئيس کل بيمه مرکزي اعلام کرد: 70 درصد بيمه نامه سانچي متعلق به يک شرکت بيمه نروژي و 30 درصد تحت پوشش شرکت‌هاي بيمه‌ ايراني بوده است؛ از سهم 30 درصدي ايران، 20 درصد از سوي بيمه البرز و 10 درصد از سوي بيمه ملت پوشش داده شده که نيمي از بيمه‌نامه‌هاي فوق نزد بيمه مرکزي پوشش اتکايي داشته اند.
با توجه به آسيب کامل سانچي و غرق شدن آن، پرداخت حدود 10 ميليون دلار از خسارت برعهده شرکت‌هاي بيمه ايراني خواهد بود که از اين رقم حدود پنج ميليون دلار سهم 2 شرکت بيمه البرز و ملت و حدود پنج ميليون دلار سهم بيمه مرکزي است.
اين نفتکش 32 ميليون دلار ارزش داشت و مسئوليت پوشش بيمه فوت و نقص عضو خدمه کشتي و همچنين آلودگي احتمالي دريا هم با کلوپ بين‌المللي پي.اند.آي(P&I) است.
در اين رابطه «محسن قره خاني» دبير کارگروه اتکايي سنديکاي بيمه گران ايران روز يکشنبه در نشست خبري درباره آخرين وضعيت پرداخت خسارت سانچي اظهار داشت: همه طرف هاي درگير بيمه مسئوليت نفتکش سانچي خارجي هستند و خسارت هاي آنها پرداخت شده است.
وي توضيح داد: شناورها 2 نوع بيمه بدنه و مسئوليت دارند؛ خوشبختانه بيمه بدنه سانچي در ايران و بيمه مسئوليت نيز خارجي بود؛ کشتي چيني مقصر حادثه و از آن بخش نيز از خسارت را پرداخت مي کند.
وي افزود: همه طرف هاي درگير بيمه مسئوليت خارجي هستند و خسارت ها پرداخت شده است.
قره خاني گفت: خسارت هاي مربوط به کلوپ «پي اند آي» که به آلودگي دريايي و امدادرساني به کشتي هاست، پيگيري و پرداخت شده اما آن بخشي که مربوط به ايران مي شود در حال انجام است.
دبير کارگروه بيمه اتکايي در پاسخ به پرسش ايرنا مبني بر اينکه خسارت طرف داخلي به ارز يا ريال انجام مي شود؟ گفت: پرداخت ها به ارز خواهد بود.
قره خاني درباره انتقال ريسک به بازار سرمايه و بيمه گران اتکايي داخلي، اظهار داشت: به صلاح است که ريسک را بين کشورهاي مختلف دنيا تقسيم کنيم؛ متاسفانه در شرايط تحريم و محدوديت هاي بانکي شرکت هاي بيمه نمي توانند با ايران همکاري داشته باشند.
وي حبس ريسک در کشور را اتفاق خوبي ندانست و افزود: البته مي توان اقداماتي در اين زمينه انجام داد؛ ما مي توانيم از ظرفيت هاي اتکايي داخلي استفاده کنيم.
قره خاني با بيان اينکه در دنيا 30 درصد ظرفيت اتکايي در اختيار شرکت هاي مستقيم است، گفت: شرايط قبولي اتکايي در ايران سخت است از جمله اينکه توانگري مالي بايد بيش از 120 درصد و سرمايه آنها بيش از 250 ميليارد تومان باشد.
وي توضيح داد: ريسک هاي انرژي، هوايي و حوادث فاجعه آميز را بايد بيمه کرد و ريسک را بين شرکت هاي داخلي و به نسبت سرمايه آنها تقسيم کنيم. البته راهي به جز صندوق ويژه اي که دولت در نظر گرفته نداريم.
دبيرکارگروه اتکايي با بيان اينکه بايد از ظرفيت همه شرکت هاي بيمه استفاده مي کنيم، خاطرنشان کرد، تلاش داريم همه شرکت ها در کنسرسيوم انرژي سهيم شوند.
وي ادامه داد: بازار سرمايه در دنيا تا 500 برابر بازار بيمه است؛ خوشبختانه انتقال ريسک بيمه ها به بورس در حال انجام است.
قره خاني درباره اينکه آيا ارز مورد نياز شرکت هاي بيمه از سوي بانک مرکزي تامين مي شود، توضيح داد: طبق بخشنامه بيمه مرکزي ارز مورد نياز بيمه ها با نرخ نيما تامين مي شود و مشکلي از اين بابت وجود ندارد.
** وعده تعهد بالا نشان از مشکل نقدينگي شرکت هاست
«احمد سربخشيان» دبيرکارگروه توسعه بيمه هاي زندگي در پاسخي به پرسشي درباره کاهش ارزش ريال و تاثير آن بر بيمه هاي زندگي گفت: صنعت بيمه تابعي از شرايط اقتصادي است؛ اما يکي از مهمترين اشتباهات در اين زمينه مقايسه بيمه با ساير نهادهاي مالي است.
وي توضيح داد، همه واژه بيمه را کنار مي گذارند و سرمايه گذاري را ملاک قرار مي دهند در حالي که بسياري از اموال بيمه دارند اما جان فرد فاقد بيمه است.
سربخشيان تاکيد کرد، شرکت هايي که وعده سودهاي بالا مي دهند به طور حتم مشکل نقدينگي دارند.
وي خواستار تغيير فرهنگ فروش بيمه هاي زندگي شد و افزود: با همکاري نزديک سنديکا و بيمه مرکزي، آيين نامه جديد فروش بيمه زندگي تصويب شد که گام مهمي براي شفافيت در فروش است.
دبير کارگروه توسعه بيمه هاي زندگي ادامه داد: علم روز دنيا مي گويد يک دهم درآمد افراد بايد پس انداز شود.
وي در پاسخ به پرسش ديگري درباره تفکيک حساب هاي بيمه زندگي از غيرزندگي اظهار داشت: بيمه مرکزي مديرکل نظارت بر بيمه هاي زندگي را از غير زندگي جدا کرده و تاکنون‌ دو جلسه در اين زمينه برگزار شده و بزودي اين موضوع نهايي مي شود.
سربخشيان توضيح داد، اگر هر شرکت بيمه اي با مشکل روبه رو شود، «بيمه هاي زندگي» ديون ممتاز هستند و در ابتدا تسويه خواهند شد.
وي خاطرنشان ساخت، ارز اختصاص داده شده به شرکت هاي بيمه درباره پرداخت بيمه نامه هاي ارزي با نرخ سامانه نيماست.
** حق بيمه تکميلي درمان برابر با ميزان خسارت
«سيد مجتبي عطري» دبير کارگروه درمان نيز در پاسخ به پرسشي توضيح داد که بيمه «آتيه سازان حافظ» جزو بيمه هاي تجاري نيست.
وي اعلام کرد: شرکت هاي بيمه 7800 ميليارد تومان بيمه تکميلي فروخته اند و تقريبا به همان ميزان خسارت پرداخت کرده اند و اگر زياني در بخش تکميلي نداشته باشند، سودي نکرده اند.
عطري درباره نرخ شکني شرکت هاي بيمه براي فروش بيمه نامه درمان نيز گفت: وظيفه سنديکا بررسي ريسک ها و هماهنگ کردن شرکت هاست؛ درباره نرخ شکني ها نيز بايد از خود شرکت ها سوال کرد.
«علي اصغر عنايت» دبيرکارگروه اتوموبيل نيز اعلام کرد، مقرر شده است بيمه خودروهاي صفر کيلومتر به تناسب پرتفوي شرکت هاي بيمه بين آنها تقسيم شود.
به گزارش ايرنا، مجموع تعهدات بيمه اي يا بيمه نامه هاي معتبر يک شرکت بيمه، در همه رشته ها يا يک رشته معين از فعاليت هاي بيمه اي را پرتفوي آن شرکت مي گويند.
«بهمن سوري» دبير کارگروه شبکه فروش بيمه نيز در پاسخ به پرسشي درباره عدم تلاش براي فروش بيمه هاي حادثه و آتش سوزي، گفت: ضريب نفوذ بيمه در کشور پايين است اما در سال هاي اخير اتفاقات مثبتي رخ داده است.
وي افزود: بين 10 تا 12 درصد از مردم براي خانه هاي خود بيمه آتش سوزي و حادثه خريداري مي کنند.
همچنين در اين نشست، «عليرضا مقرب» رئيس کارگروه بيمه آتش سوزي سنديکاي بيمه گران نيز در مورد پرداخت خسارت زلزله‌زدگان کرمانشاه گفت: سرپل ذهاب زلزله بالاي 7 ريشتري را تجربه کرده و وسعت خرابي به غير از اين منطقه، استان هاي کرمانشاه، کردستان و ايلام را در برگرفته است؛ در حالي که فقط در کرمانشاه، 102 هزار واحد مسکوني تخريب شد که امکان بهره برداري از آن به عنوان واحد مسکوني ديگر وجود نداشت؛ ضمن آنکه قالب بيمه نامه ها در اين مناطق، در زلزله اصلي دچار خسارت شده بود.
وي افزود: صنعت بيمه تاکنون 200 ميليارد تومان خسارت در کرمانشاه پرداخت کرده است و به نظر مي رسد که تا 250 ميليارد تومان افزايش يابد.
اقتصام**2025*9132 ** 2023
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۲۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۵۰ درصدی بارندگی به گندمزار‌های خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان توفان و بارندگی‌های اخیر را بی سابقه در تاریخ خوزستان دانست و گفت: بارش‌های بهاری اخیر خسارت‌های سنگینی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.
مسعود اسدی افزود: به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از گندمزار‌های آماده برداشت استان تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده و در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.
او با بیان اینکه علاوه بر خسارات به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است، گفت: امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی به فوریت خسارات را به دقت برآورد و اعلام کند.
انتظار داریم صندوق بیمه محصولات کشاورزی بدون فوت وقت، تعلل و مضایقه به وظیفه قانونی خود عمل کرده و طبق قانون خسارات وارده به بیمه شدگان را جبران کند.
از دولت و سازمان مدیریت بحران کشور می‌خواهیم با توجه به اینکه امکان جبران خسارات وارده از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی قطعاً وجود ندارد نسبت به بررسی، برآورد و کمک به کشاورزان خسارت دیده استان که خساراتشان مشمول حمایت‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیست اقدام عاجل کنند تا در سال جهش تولید با مشارکت مردم، کشاورزان خسارت دیده بار دیگر با امید به سنگر تولید برگردند.

دیگر خبرها

  • بنو و پرداخت مبلغ محکومیت سنگین!
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • ارزیابی نهایی خسارت آتش سوزی شفت از سوی متولیان بیمه
  • ◄ بیمه بدنه پارسیان چند درصد خسارت را پوشش می دهد؟
  • پرداخت حق بیمه بیش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار هرمزگانی
  • حق بیمه بیش از ۴ هزار مددجوی کمیته امداد ماهانه پرداخت می‌شود
  • خسارت ۵۰ درصدی بارندگی به گندمزار‌های خوزستان
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !