Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@04:09:27 GMT

از گازهای زباله مازندران الکتریسیته تولید کنید

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۷۳۴۴۶

از گازهای زباله مازندران الکتریسیته تولید کنید

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: پس از دفن اصولی زباله از طریق لندفیل های مناسب می توان گاز آن را جمع آوری و برای تولید الکتریسته استفاده کرد.

حبیب اله یونسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای دفن اصولی زباله باید لندفیل مهندسی و  ملاحظات زیست محیطی درنظرگرفته شود تا شیرابه به آب های زیرزمینی با خاک های زیرین نفوذ نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 پس از انتخاب محل دفن مناسب توسط متخصصان، باید آسترگذاری خوبی انجام شود که معمولا این کار با خاک رس فشرده به دلیل نفوذپذیری بسیار کم آب و شیرابه در آن صورت می‌گیرد.

وی افزود: در مرحله بعد لوله گذاری و غشا صورت می‌گیرد؛ در این مرحله شیرابه‌ای که در اثر فعل و انفعالات شیمیایی و فیزیکی، بیوشیمیایی در محل دفن ایجاد می‌شود به صورت اصولی جمع آوری شده و برای تصفیه به استخر جمع آوری هدایت می‌شود تا در آنجا فرآیند تصفیه را طی کند.

یونسی در ادامه گفت: در محل دفن باید شیشه، پلاستیک، آهن جداسازی شده و مواد غذایی یا مواد تجزیه پذیر زیستی با سایزهای 5 سانتی متر خرد و دفن شود.

 استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: برای جلوگیری از انتشار دو گاز عمده لندفیل متان و دی اکسید کربن که در اثر فعل و انفعالات شیمیایی مراحل تجزیه بیوشیمیایی اتفاق می‌افتد، باید از یک کاور و یا پوشش مناسب استفاده شود تا بتوان پس از طی مراحل دفن، گاز لندفیل را جمع آوری و برای تولید الکتریسته از آن بهره گرفت.

 یونسی یادآور شد: خاک پوشش لندفیل باید دارای کاور مناسب باشد تا هنگام بارندگی شیرابه به آن نفوذ نکند. زمانی که لندفیل بسته شد می توان از آن به عنوان پارکینگ، پارک بازی، پیست ایسکی یا فضای سبز استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، اگرچه دفن زباله در زمین قرن هاست که توسط بشر صورت می‌گیرد، اما تا چند دهه پیش تصور می شد که شیرابه تولید شده از زباله در کف محل های دفن پس از نفوذ به لایه‌های طبیعی زمین توسط خاک و جریان آب زیرزمینی کاملا تصفیه شده و خطری برای آلودگی منابع آب زیرزمینی ندارد، اما از دهه پنجاه میلادی به بعد تحقیقات به عمل آمده نشان داد که محل های دفن زباله ( لندفیل‌ها) به دلیل تراوش شیرابه حاوی المان‌های شیمیایی مضر، باعث آلودگی منابع آب زیرزمینی می‌شود که پاکسازی آنها بسیار پرهزینه و دشوار است.

در اغلب زمین های دفن، شیرابه از تجزیه مواد زائد درون آب و یا از منابع خارجی مانند آب های سطحی، آب باران و آب های زیرزمینی که وارد مواد زائد می‌شوند تولید می‌شود. ترکیب شیرابه بستگی به مدت زمان دفن و ترکیب مواد زائد و هم چنین زمان نمونه برداری دارد. 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: الکتریسیته منطقه مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۳۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرانه ۶۰۰ گرمی تولید زباله شهروندان یزدی

محمدرضا برزگر در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد میزان زباله‌های شهر به تفکیک نوع آن‌ها، بیان کرد: به‌طور میانگین ۶۷ الی ۷۰ درصد پسماندهای تولیدی، پسماند تر (مواد آلی) و حدود ۳۰ درصد پسماند خشک است.

وی با اشاره به اینکه پسماندها به دو بخش قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت تقسیم می‌شوند، ادامه داد: تفکیک از مبدأ و جمع‌آوری پسماند خشک به سه روش در حال انجام است.

برزگر تصریح کرد: یکی از روش‌های جمع‌آوری پسماندهای خشک، روش سنتی بوده که هفته‌ای یک مرتبه با مراجعه به درب منازل شهروندان انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد ادامه داد: جمع‌آوری پسماند خشک به‌صورت هوشمند از طریق منظومه خدمات یکپارچه یزد من و برنامه بازپس یکی دیگر از روش‌ها است و همچنین جمع‌آوری در ایستگاه‌های ثابت سطح شهر و ایستگاه گلماند یکی دیگر از روش‌های جمع‌آوری پسماندهای خشک است.

کد خبر 6086741

دیگر خبرها

  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • #هفته...
  • تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد
  • شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • بهترین گاز برای کولرهای گازی چیست؟
  • سرانه ۶۰۰ گرمی تولید زباله شهروندان یزدی
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در مازندران
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند