Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جمهور، «محمد علم ایزدیار» معاون اول مجلس سنای افغانستان در نشست امروز یکشنبه (۱۱آذر) این مجلس گفت: در ترکیب هیئتی که برای مذاکره با طالبان معرفی شده باید خواست همه گروه‌ها، احزاب و حتی طالبان در نظر گرفته شود؛ زیرا طالبان گفته است که با دولت مذاکره نمی‌کند ولی با طرف‌هایی که قبلاً در برابر این گروه قرار داشته اند، مصالحه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایزدیار تاکید کرد که دولت افغانستان در تعیین هیئت مذاکره کننده باید به این نکته توجه کند که باید به بحران در کشور نقطه پایان گذاشته شود.

به گفته وی افغانستان به صلح فراگیر در سطح داخلی و خارجی نیاز مبرم و اساسی دارد و بنابراین باید کشورهای همسایه، منطقه و جهان بر سر صلح افغانستان به اجماع برسند؛ زیرا در جنگ ۴۰ سال گذشته و جنگ کنونی ناشی از مداخلات کشورهای بیرونی است و هرگونه تک روی در موضوع صلح افغانستان سبب ادامه جنگ در  این کشور خواهد شد.

«گلالی اکبری» یکی دیگر از نمایندگان مجلس افغانستان گفت که هیئتی که از طرف دولت برای انجام مذاکره با طالبان معرفی شده اند، مورد قبول مردم افغانستان و همچنین مورد قبول طالبان نیست و نیز این هیئت ظرفیت و صلاحیت پیشبرد مذاکرات صلح را ندارد.

«داود غفار» نماینده مجلس افغانستان گفت که اشرف غنی برای تعیین هیئت مذاکره کننده باید با بزرگان صحبت کند و هیئتی را معرفی کند که مورد قبول همه باشد.

«آمنه افضلی» دیگر عضو سنای افغانستان هم گفت: دولت باید در مورد هیئت مذاکره کننده با طالبان تجدید نظر کند و افرادی که تجربه، توانایی و صلاحیت لازم را داشته باشند  را از احزاب و جامعه مدنی برای این هیئت انتخاب کند.

«غیرت بهیر» دیگر عضو مجلس این کشور نیز گفت: سوالی که مطرح است این است که آیا طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان اراده، ظرفیت و هماهنگی در راستای تامین صلح در افغانستان را دارند و اگر دارند این روند باید به شکل تدریجی به پیش برده شود.

به گفته وی، روند صلح افغانستان اول از مذاکرات بین الافغانی شروع شود، در مرحله دوم کشورهای همسایه دخیل شوند و در مرحله سوم باید سایر کشورهای جهانی از جمله آمریکا و روسیه در این روند شامل شوند.

دولت افغانستان چهارشنبه گذشته (۷ آذر) فهرست ۱۲ نفره‌ هیئت مذاکره کننده صلح با طالبان را اعلام کرد.

کد خبر 4473804 بنفشه اسماعیلی

منبع: مهر

کلیدواژه: افغانستان طالبان مجلس سنای افغانستان مذاکرات صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۳۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکومت طالبان ۳ سفیر جدید به کشورهای منطقه معرفی کرد

سخنگوی حکومت طالبان از معرفی سه سفیر جدید در کشورهای ازبکستان، قزاقستان و آذربایجان در آینده‌ای نزدیک خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی هیئت حاکمه افغانستان اعلام کرد به زودی سه سفیر جدید در کشورهای ازبکستان، قزاقستان و آذربایجان مستقر خواهند شد.

وی درباره زمان معرفی رسمی این سفرا به کشورهای منطقه اظهارنظری نکرده است.

برخی کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند معرفی سفیران جدید از سوی حکومت طالبان به دیگر کشورهای منطقه در بهبود روابط سیاسی هیئت حاکمه افغانستان مؤثر است.

گفته می‌شود این انتصاب می‌تواند روابط کشورها را بهبود بخشد، تأثیر مثبتی بر عرصه تجارت و ترانزیت داشته باشد و نیز در زمینه رفع مشکلات مهاجرین افغان ساکن نقش مثبتی داشته باشد.

«سلیم پیگیر»، کارشناس مسائل سیاسی به طلوع نیوز گفتد: اکنون ما با دیگر کشورها تعامل داریم و نه مناسبات رسمی؛ بهتر است هیئت حاکمه افغانستان یک نظام حقوقی قانون‌مند داشته باشد تا بتوانیم مناسبت و روابط رسمی با دنیا داشته باشیم.

سفیر طالبان در ازبکستان مستقر شد واکنش آمریکا به پذیرش استوارنامه سفیر طالبان توسط چین امارات متحده عربی سفیر جدید طالبان را پذیرفت

«معین گل سمکنی» دیگر کارشناس مسائل سیاسی معتقد است: «حکومت طالبان توانسته است طی چند سال گذشته با همسایگان،کشورهای منطقه و فراتر از آن، روابط خود را عادی سازی کند؛ به عنوان مثال انتصاب سفیر افغانستان در چین».

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین بهمن ماه سال گذشته طی مراسم رسمی استوارنامه «بلال کریمی» را به‌عنوان سفیر و نماینده ویژه حکومت طالبان در پکن پذیرفت.

کریمی پیش از آن در 11 آذر ماه سال گذشته استوارنامه خود را به «هونگ لی» رئیس تشریفات وزارت خارجه چین تقدیم کرده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گذرگاه تورخم مسدود شد
  • رژیم اسرائیل مانند ناتو در افغانستان شکست می‌خورد
  • سیل های اخیر در افغانستان دست کم ۳۳ کشته بر جای گذاشته است
  • حمایت طالبان از حمله ایران به اسرائیل
  • رهبر اکثریت سنای آمریکا خواستار تصویب فوری بسته کمکی برای رژیم صهیونیستی شد
  • استخدام پلیس زن در افغانستان
  • اعلام آمادگی چین برای بازسازی افغانستان
  • حکومت طالبان ۳ سفیر جدید به کشورهای منطقه معرفی کرد
  • سفر بیش از ۸ هزار گردشگر خارجی به افغانستان
  • طرح جمع آوری کودکان کار در افغانستان