Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@02:46:24 GMT

کتاب «ارکان فلسفه هنر اسلامی» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۷۳۵۳۸

کتاب «ارکان فلسفه هنر اسلامی» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، صفوی که فیلسوفی نوصدرایی است در کتاب «ارکان فلسفه هنر اسلامی»  با نگاهی نو به تبیین مبادی فلسفی و عرفانی هنر اسلامی با رویکرد حکمت نو صدرایی می پردازد. «زیبایی»، «خیال»، «معرفت»، «عشق»، «مشکک بودن وجود و هنر به مثابه وجود»، «هنر به مثابه تجلی اسما و صفات الهی و نور خدا»، «نقش نور و رنگ»، «وحدت در کثرت و کثرت در وحدت»  و «نمادگرایی» از مباحث اصلی ارکان نظری هنر اسلامی به شمار می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این کتاب دو نگاه توصیفی و جغرافیایی را نقد نموده است. او نگاه صرفا توصیفی به هنر اسلامی را که در دانشگاههای غربی تدریس می شود را  نقد و استدلال کرده  که ورای ظواهر هنر اسلامی، معنایی متعالی وجود دارد که با روش تاویل فلسفی و عرفانی(هرمنیوتیک معنویه) می‌توان آن را فهمید.

صفوی در مقابل نگاه جغرافیایی محور که معتقد است هنر اسلامی وجود ندارد بلکه فقط هنر ایرانی، ترکی، عربی وجود دارد و هنرهای این ملل ربطی به یکدیگر ندارند، در این کتاب تبیین نموده است که هنر اسلامی در همه کشورهای اسلامی اعم از آسیایی، افریقایی و اروپایی(اندلس، بوسنی، آلبانی، تاتارستان) دارای وحدت نگاه، حس و خیال متعالی به امر قدسی و بیان هنری ابعادی از جمال و جلال تجلیات حضرت حق از منظر هنرمند مسلمان است.

در این کتاب به آثار هنری خوشنویسی، معماری، موسیقی، نقاشی، نقاشی ـ خط، نگارگری، مجسمه سازی، صنایع دستی، تئاتر و سینما اشاره شده است و به آرای فیلسوفان و عارفانی نظیر فارابی، ابن سینا، غزالی، سهروردی، ملاصدرا، نجم الدین کبرا، محی الدین اندلسی، مولوی، شبستری، بوکهارت و نصر استناد شده است.

این کتاب به بیش از صد منبع فارسی، انگلیسی و عربی ارجاع داده شده است و کتاب شناسی معتبری در زمینه هنر اسلامی در پایان کتب معرفی شده است.

مخاطب این کتاب طبقه جوان، هنرمندان و دانشجویان هنر، فلسفه و عرفان هستند و منبع درسی مفیدی برای دانشجویان رشته های هنر، فلسفه و عرفان است.

کتاب مذکور به صورت رنگی چاپ شده است و حاوی بیش از ۱۰۰ تصویر رنگی از دوره صفویه تا امروز از کشورهای مختلف است.

دکتر سید سلمان صفوی، دکترای فلسفه دین و فوق دکترای فلسفه هنر از سواس، دانشگاه لندن و مولف دهها جلد کتاب در حوزه فلسفه، عرفان و هنر به زبانهای انگلیسی و فارسی است. وی سردبیر مجله تخصصی ترانسندنت فیلوسوفی و رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن است.

این کتاب در ایران از سوی انتشارات سلمان آزاده(تهران) منتشر شده است.

کد خبر 4473773

منبع: مهر

کلیدواژه: فلسفه اسلامی هنر اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۳۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد/ اولین کتاب تخصصی انتظارات تورمی در ایران

امتداد - کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» توسط انتشارات موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز گردآوری و منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  کتاب ” اقتصاد در هیاهوی انتظارات ” منتشر شد. برای اولین بار در ایران یک کتاب تخصصی در رابطه با اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران توسط موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز به رشته تحریر درآمد.

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» با موضوع نگاهی جامع به اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران با الهام از ۳۰ نشست تخصصی توسط انتشارات موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز گردآوری شده است.

این کتاب شامل ۳۰ فصل بوده و به موضوعاتی مانند: نقش انتظارات تورمی در تورم و نرخ ارز، نظریه‌های تعیین نرخ ارز و نحوه شکل‌گیری انتظارات، رابطه انتظارات تورمی و بازار سرمایه، بازار مسکن و نقش انتظارات در آن، نقش رسانه در انتظارات تورمی پرداخته است.

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» دارای ۶۵۶ صفحه می‌باشد و مقدمه آن توسط محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نوشته شده است. در این کتاب از بیش از ۲۶۰ جدول و نمودار برای فهم بیشتر موضوع انتظارات استفاده شده است.

در بخشی از مقدمه که به قلم محمدرضا فرزین نوشته شده آمده است ” امروزه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که علیت در پدیده‌های اقتصادی در بسیاری از موارد ماهیت متقابل دارد؛ یعنی روایت‌ها خود می‌توانند موجب رخداد‌های اقتصادی شوند و رخداد‌های اقتصادی علت تغییر روایت‌ها.

جنگ‌های اقتصادی کنونی بین کشور‌ها عموما با تمرکز شکل‌گیری شایعات، ناامید سازی مردم به آینده و ارائه تصویری تاریک از آینده کشور توسط حرفه‌ای‌ترین رسانه‌ها و خبرگان عملیات روانی صورت می‌پذیرد و بخش عمده‌ای از هزینه جنگ را به خود اختصاص می‌دهد.

اقتصاد ایران دهه هاست که با این پدیده رو‌بروست و متاسفانه در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی نتوانسته نهادسازی و برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با این پدیده را انجام دهد.

به قول یکی از اقتصاددانان، آنچه که باید از آن ترسید، خود ترس است و این موضوع محوری عملیات روانی علیه هر کشوری است. اقتصاددان مک کالی، این لحظه را لحظه کایوت می‎‌نامد. کایوت شخصیت کارتونی قهرمانی است که از روی پرتگاه‌های می‌پرد و تا زمانی که به زمین نگاه نکند سقوط نخواهد کرد و طبق قانون کارتون هر وقت به زمین نگاه کند، سقوط خواهد کرد. ”

برای تهیه کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» می‌توانید با شماره تلفن ۰۹۱۹۶۱۶۲۲۴۴ (انتشارت موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز) تماس بگیرید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • «زندگی با فلسفه» مستند پرتره انشاءالله رحمتی استاد فلسفه
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد/ اولین کتاب تخصصی انتظارات تورمی در ایران
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی