Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-18@16:35:29 GMT

تورم 16 استان بالاتر از میانگین کشور ایستاد

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۷۴۹۰۷

به گزارش پارس نیوز، 

شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان - آبان١٣٩٧ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد .

در آبان ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ١٤٧,٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٦ درصد افزایش نشان می­‌دهد.

* بیشترین و کمترین تورم ماهانه خانوار کل کشور

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان آذربایجان شرقی با ٤.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

٣ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان همدان با ١.٤ درصد افزایش است.

* تورم نقطه به نقطه

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٣٤,٩ درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان سیستان وبلوچستان (٤٢.٦ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٢٨.٨ درصد) است یعنی خانوارهای ساکن استان سیستان وبلوچستان به طور متوسط ٧.٧ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان کرمان به طور متوسط ٦.١ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به آبان ١٣٩٦ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده اند.

براساس این آمارها، تورم نقطه به نقطه استان های سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی بالای 40 درصد بوده است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ١٣٩٧ برای خانوارهای کشور به عدد ١٥.٦ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان (١٩.٢ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ کرمان (١٢.٢ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در آبان ماه ٧.٠ درصد است که نسبت به ماه قبل یک واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

*تورم خانوار شهری

خانوارهای شهری در آبان ماه 1397 عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری(100=1395 )به 147.3 رسید که نسبت به ماه قبل 2.6 درصد افزایش نشان میدهد.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان آذربایجان شرقی با 4.1 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان گیلان با 1.5 درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور 34.5 درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام 42.5 درصد و کمترین آن مربوط به استان کرمان 28.3 درصد است یعنی خانوارهای شهری ساکن استان ایلام به طور متوسط 8 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای شهری ساکن استان کرمان به طور متوسط 6.2 درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به آبان 1396 برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده اند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه 1397 برای خانوارهای شهری به عدد 15.6 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان 19.4 درصد و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان 12.9 درصد است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در آبان ماه 6.5 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.2 واحد درصد افزایش نشان میدهد.

*تورم خانوار روستایی

خانوارهای روستایی در آبان ماه 1397 عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی کشور (100=1395 ) به 150.8 رسید که نسبت به ماه قبل 2.7 درصد افزایش نشان می دهد.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان کهگیلویه وبویراحمد با 5.7 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان قزوین با 0.1 درصد افزایش می باشد.

درصد تغییر شاخص کل خانوارهای روستایی نسبت به ماه مشابه سال قبل تورم نقطه به نقطه 37.3 درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی مربوط به استان کردستان 45.8 درصد و کمترین آن مربوط به استان کرمان 30.1 درصد اس ت، یعنی خانوارهای روستایی ساکن استان کردستان به طور متوسط 8.5 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای روستایی ساکن استان کرمان به طور متوسط 7.2 درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به آبان 1396 برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه 1397 برای خانوارهای روستایی کشور به 15.4 درصد رسید.

بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان چهارمحال وبختیاری 19.1 درصد و کمترین آن مربوط به استان کرمان 8.9 درصد است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در آبان ماه 9.3 درصد است که نسبت به ماه قبل یک واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش فارس، آمارهای فوق به خوبی نشان می دهد دقیقا مردم و خانوار استان‌هایی با تورم بیش از 40 درصد درگیر هستند که جزء استان‌های محروم بوده و از قدرت خرید و معیشت پایین‌تری نسبت به دیگر استان‌ها برخوردارند.

انتهای پیام/

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: شاخص تورم استان آذربایجان شرقی استان همدان استان کرمان چهارمحال و بختیاری خراسان شمالی آذربایجان شرقی استان گیلان استان قزوین استان کردستان استان کردستان استان کرمان استان کشور تورم خراسان شمالی پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۴۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۴ درصدی نرخ تورم لرستان

سیروس ابراهیمی در جلسه با مسئولان دستگاه‌های اقتصادی استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه اردیبهشت سال گذشته لرستان با تورم ۵۸/۶ درصد رتبه اول کشور را داشت، اظهار کرد: نرخ تورم استان در ابتدای امسال به ۴۴/۶ درصد رسیده و وضعیت استان ۶ رتبه بهبود پیدا کرده است.
وی بیان کرد: با توجه به میانگین نرخ تورم کشور که ۴۰/۷ است تا متوسط کشوری حدود ۴ درصد فاصله داریم.
معاون استانداری لرستان با اشاره به این که با وضعیت اقتصادی موجود باید انتظار روند اصلاح منطقی را برای تورم داشته باشیم، گفت: لرستان طی یکسال اخیر در شاخص اصلاح تورم جزو ۲ استان برتر کشور بوده که این ماحصل تلاش و همراهی مجموعه‌های حوزه اقتصادی استان است.
ابراهیمی با تاکید بر این موضوع که اقتصاد استان در یک دوره و به یک باره شکوفا نمی‌شود، افزود: در حوزه اقتصادی استان و از ابتدای دولت سیزدهم یک برنامه‌ی ۴ ساله را تدوین کردیم که انتظار داریم در پایان آن شاهد یک رشد منطقی اقتصادی در لرستان باشیم.
وی در ادامه به تشریح نرخ بیکاری در استان پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۹ نرخ بیکاری استان ۱۵/۲ درصد بود که از میانگین کشوری ۵/۶ درصد بیشتر بود، در حالی که این نرخ در پایان اسفند ۱۴۰۲ به ۱۲/۳ درصد کاهش پیدا کرده است.
ابراهیمی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود نرخ بیکاری در آمارگیری آینده بهتر شود.
وی با اشاره به این که در دوسال گذشته مطابق سامانه رصد حدود ۷۰ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شده است، عنوان کرد: فرهنگ و نگاه مردم ما باید نسبت به شغل‌های ایجاد شده منطقی باشد.
معاون استاندار ادامه داد: اقتصاد آرام آرام شکل می‌گیرد و افراد نباید از شغل ایجاد شده از همان ابتدا انتظار معجزه داشته باشند و همچنین نباید اگر در همان ابتدای کار خواسته‌های آنها به طور کامل برآورده نشد آن شغل را رها کنند.
ابراهیمی با اشاره به برنامه‌های نظارتی به عنوان پشتوانه‌های مشاغل ایجاد شده، اظهار کرد: با نظارت درست دستگاه‌های اجرایی ناظر تلاش می‌کنیم نگذاریم مشاغلی که با دریافت تسهیلات حمایتی ایجاد شده اند به راحتی از دست بروند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • این کشور اروپایی بالاترین نرخ تورم را ثبت کرد
  • تورم ماهانه قیمت ماهی بالاتر از گوشت قرمز و مرغ
  • میانگین اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کشور ۵۱ درصد است
  • نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری
  • بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور
  • خودرو برقی ایستاد، نفت برگشت!
  • شمار ولادت‌ها در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری
  • کاهش ۱۴ درصدی نرخ تورم لرستان
  • قیمت نفت بالای ۹۰ دلار ایستاد