Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مدیر کل تدوین لوایح و مقررات قوه قضاییه گفت: نگاه تخصصی مشاوران یکی از ویژگی های قوانین مربوط به دادگاه های اطفال و نوجوانان است که از زمان حضور آنان عقبگردهای گذشته جبران شده است.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، سیدجعفر کاظم پور روز یکشنبه در افتتاحیه کارگاه آموزشی «نظام عدالت ویژه اطفال و نوجوانان» برای مشاوران دادگاه های اطفال و نوجوانان دادگستری استان تهران گفت: مشاوره بر اساس قانون ‌مربوط به تشکیل دادگاه اطفال بزهکار ‌مصوب 27 آبان 1338 الزامی بود ولی نگاه قانونگذار به مشاوران یک نگاه صنفی بود و بیشتر به هیات منصفه شبیه بود تا مشاوره به معنای خاص آن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این مشاوران از میان قضات بازنشسته و فرهنگیان بدون در نظر گرفتن تخصص انتخاب می شدند ولی در قانون سال 92 یک نگاه تخصصی محور جانشین نگاه صنفی شد تا مشاوران از منظر روانشناسی، مددکاری اجتماعی، جرم شناسی و رشته های تربیتی به بررسی مسائل بپردازند.
کاظم پور اضافه کرد: مشاوران با نگاه تخصصی خود به آسیب شناسی ریشه های بزهکاری اطفال می پردازند و با این آسیب شناسی در صدور رأی به دادگاه کمک می کنند.
مدیر کل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضاییه افزود: مهمترین تغییر قانون در این زمینه باعث شد تا مشاور به عنوان یک روان درمانگر به اظهارنظر بپردازد.
وی افزود: در سال هایی که قانون آیین دادرسی کیفری را در دستور کار داشتیم، متن لایحه رسیدگی به جرایم اطفال را در متن آن گنجاندیم که بعد از سال ها، کار کارشناسی مجموعه معاونت حقوقی قوه قضاییه و کارشناسان این حوزه به بار نشست.
این مقام قضایی با بیان تاریخچه ای از تصویب قوانین مربوط به دادگاه اطفال در ایران اظهار داشت: قانون آیین دادرسی کیفری با برجستگی های خاص و نوینی در حوزه آیین دادرسی کیفری به ویژه در حوزه دادگاه های اطفال تصویب شد و امروز یکی از افتخارات نظام قضایی و حقوقی ماست.
کاظم پور افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی رسیدگی ها در نظام قضایی به سمت یکسان نگری حقوق کودک و بزرگسال پیش رفت و تمام تشکیلات مربوط به اطفال در دادگاه های عمومی ادغام شد. البته در سال 1378 به دنبال احیای دادگاه اطفال بودیم ولی با چند عقب نشینی رو به رو بودیم.
وی اضافه کرد: اولین عقبگرد در این زمینه مربوط به مشاوران بود که نهاد مشاوره از دادگاه اطفال بدون هیچ دلیلی حذف شد و دومین عقب نشینی این بود که دادگاه های تخصصی اطفال مصوب سال 1338 به دادگاه عمومی تبدیل شد.
وی افزود: اعتراض ها در این زمینه به بار نشست و در سال 92 آنچه را که از دست داده بودیم با تصویب قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری بازیافتیم و آنچه را باعث شده بود به عقب برگردیم، شروعی مجدد کردیم و در حوزه مفهوم شناسی کودک، دادرسی کودک و سزادهی کودک در این سالها شاهد تغییرات و تحولات عمده بودیم.

* حضور مشاور در تمام جرایم اطفال
کاظم پور یکی دیگر از تفاوت های قانون سال 38 و 92 را در رسیدگی به گستره جرایم دانست و گفت: طبق قانون ‌مربوط به تشکیل دادگاه اطفال بزهکار ‌مصوب 1338 حضور مشاور فقط در جرایم جنایی لازم بود ولی اکنون حضور مشاور در تمام جرایم اطفال ضروری است.
وی افزود: معاونت حقوقی قوه قضاییه این افتخار را دارد که از همان ابتدای تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب این دغدغه را داشت تا در لایحه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان، این دادگاه را مجددا احیا کند. از سال 80 لایحه موردنظر تهیه شد و در سال 83 در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد ولی چون تصور می شد که انگیزه لازم برای ایجاد دادگاه های تخصصی در حوزه اطفال وجود ندارد، تصویب این لایحه سال ها به طول انجامید تا در متن قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری لحاظ شد.

* توجه قانونگذار به حقوق کودکان و نوجوانان
احسان مظفری، معاون قضایی دادگستری استان تهران گفت: در سال 92 با تصویب قانون آیین دادرسی کیفری توجه ویژه ای به اطفال شد و تشکیل پلیس اطفال و نوجوانان در نیروی انتظامی طبق ماده 31 همین قانون از جمله این توجهات است.
وی تشکیل دادسرای اطفال و نوجوانان و دادگاه اطفال با حضور یک مشاور را از دیگر موارد توجه به حقوق کودکان و نوجوانان دانست و گفت: قانونگذار به ویژگی های قاضی اطفال نیز توجه خاصی دارد. چون قاضی چنین دادگاهی باید پنج سال سابقه کاری داشته باشد، فردی متعهد و ترجیحا دارای فرزند باشد.
مظفری افزود: هدف در حقوق جزا این است که زمینه های بازگشت بزهکاران را به جامعه فراهم کند و این موضوع در حوزه کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار و پرکاربرد است و نقش مددکاران و واحد مددکاران اجتماعی در این زمینه مهم است.
وی اضافه کرد: تشکیل پرونده شخصیت که در قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده نشانگر آن است تا علل جرم از سوی مددکار اجتماعی به خوبی مورد بررسی قرار گیرد و در مجموع این قانون نهادها و تاسیسات مناسبی را به منظور حقوق کودک و نوجوان در نظر گرفته است.
معاون منابع انسانی دادگستری استان تهران تاکید کرد: البته با وجود اهمیتی که برای حقوق خانواده و اطفال قائل هستیم ولی باید توجه کنیم که گاهی اخلاق پررنگ تر از حقوق می شود و باید توجه بیشتری به معیارهای اخلاقی داشت.

* توجه به قضازدایی در حوزه اطفال
مختار حسینی، نماینده دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران (یونیسف) گفت: مشاوران دادگاه های اطفال در سطح بین المللی وظایف مهمی دارند که یک وظیفه ارائه مشاوره به دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان یعنی قضات است. ما پیشنهاد کرده ایم تا برنامه هایی برای قضازدایی در نظر گرفته شود. یعنی مشاور دادگاه اطفال می تواند زمینه هایی را فراهم کند تا کودک وارد این فرایند نشود و بتواند به جامعه بازگردد.
وی افزود: نظارت بر عملکرد نوجوانان بزهکار از این جهت مهم است تا مشاور بتواند در راستای برنامه قضازدایی گام بردارد و از طرف دیگر باید نیازهای کودکان ناقض قانون مورد شناسایی قرار گیرد و اگر به نیازهای اطفال در دادگاه توجه نکنیم، نمی توان آنان را به خوبی درک کرد.
کارگاه آموزشی «نظام عدالت ویژه اطفال و نوجوانان» به همت معاونت حقوقی قوه قضاییه، دادگستری استان تهران و با همکاری یونیسف تا سه شنبه برای مشاوران دادگاه های اطفال و نوجوانان دادگستری استان تهران در هتل ورزش ادامه دارد.
اجتمام*1003* 3063

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي كودك و نوجوان دادگاه اطفال قوه قضاييه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۵۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم ۱۴ گروه شرکت کردند که ۱۰ گروه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم بوده و ۴ گروه در بخش آزاد حضور داشتند.

در بخش نمایشنامه نویسی ۱۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ستاد مرکزی ارسال شده است.

مخاطبان این نمایش‌ها، گروه‌های سنی کودک و نوجوان بودند.

این جشنواره یک روزه از ۱۰ صبح آغاز و ساعت ۲۲ مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.

سه نمایش برگزیده این جشنواره به مسابقات کشوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در شهریور ماه برگزار می‌شود راه پیدا می‌کنند

دیگر خبرها

  • جشنواره‌ هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • کانون ایلام جزء کانون‌های پیشرو کشور است
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان