Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-16@10:40:09 GMT

احکام خرید کالای قسطی با قیمت بیشتر

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۷۹۵۴۹

احکام خرید کالای قسطی با قیمت بیشتر


برای بسیاری از افراد سوال می‌باشد خرید کالای قسطی با قیمت بیشتر چه حکمی دارد؟ حکم خرید ماشین قسطی که فروشنده مبلغی سود روی آن می‌کشد چه می‌باشد؟ آیا ربا و حرام می‌باشد؟ اگر پولی از کسی بگیریم و ماشین نقدی بخریم و آن شخص سودی روی آن مبلغ بکشد چه حکمی دارد؟

خریدن و فروختن کالایى مثل اتومبیل بصورت نسیه‌ای به قیمتى بیشتر از قیمت نقدى صحیح است، ولی در مورد سؤال دوم ربای قرضی بوده که حرام می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر شرع اگر کالایى (مثل اتومبیل) را بطور نسیه به قیمتى بیشتر از قیمت نقدى آن بفروشند یا بخرند

(فروشنده از اول می‌گوید این کالا را به صورت نقدی این مبلغ و به صورت نسیه و یا اقساطی به این مبلغ بیشتر می‌فروشم و خریدار هم قبول می‌کند که به مبلغ بیشتر به صورت نسیه یا اقساطی بخرد) صحیح است و ربا نیست. حضرت آیت ا… خامنه‌ای در پاسخ به سؤالی در همین رابطه فرموده اند:

“خرید و فروش نسیه کالا به مبلغى بیشتر از قیمت نقدى آن اشکال ندارد و تفاوت نقد و نسیه ربا محسوب نمى‏ شود. ” [۱]، اما این که پولی از کسی قرض کنند و با آن ماشین بخرند، اما قرض دهنده شرط می‌کند که قرض گیرنده هنگام باز پرداخت علاوه بر اصل مبلغ قرض، مبلغ دیگری هم به عنوان سود بپردازد.

این قرض ربوی یا همان “ربای قرضی” است که حرام می‌باشد. معظم له در پاسخ به سؤالی در باره ماهیت ربای قرضی فرموده اند: “رباى قرضى آن مقدار اضافه بر مبلغ قرض است که قرض گیرنده بخاطر قرضى که مى‏ گیرد به قرض دهنده مى‏ دهد. ” [۲]   منبع: ایران ناز 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: احکام دینی کالای قسطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۹۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسافران بخوانند/ مبلغ بلیت‌ پروازهای لغو شده پس داده می‌شود

به گزارش خبرآنلاین،بر اساس آیین‌نامه حقوق مسافر، ابطال پرواز به دلیل بدی آب و هوا شرایط «فوق‌العاده» تفسیر می‌شود و از هیچ شرکت هواپیمایی انتظار پرداخت جریمه به مسافر نمی‌رود؛ اما مطابق همین آیین‌نامه تمامی ایرلاین‌هایی که موفق به انجام پرواز به دلیل بدی آب و هوا نشده‌اند، موظف هستند وجه کامل بلیت خریداری شده را به مسافران بازگردانند.

ایرنا در خبری نوشت:با این حال طی چند روز گذشته بسیاری از مردم از عدم پرداخت و یا طولانی شدن روند بازگشت وجه گلایه داشتند و در تماس با ایرنا اعلام کرده‌اند که هنوز موفق به استرداد وجه پرداختی خود نشده‌اند.

شرایط و زمان استرداد وجه بلیت هواپیما متفاوت است

«محمد محمدی بخش» رییس سازمان هواپیمایی امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره این موضوع گفت: نوع و نحوه خرید بلیت هواپیما مهم است، اینکه پرواز چارتری باشد و یا بلیت از دفاتر و آژانس‌های مسافری و یا اینکه مستقیم از سایت شرکت هواپیمایی خریداری شده باشد، شرایط استرداد وجه را تغییر می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بارها سفارش و توصیه کرده‌ایم که مسافران بلیت را از مراکز معتبر و به طور مستقیم از سایت شرکت‌های هواپیمایی خریداری کنند تا هنگام ابطال پروازها شرکت هواپیمایی برای بازگرداندن وجه در مدت‌زمان کوتاه پاسخگو باشد.

به گفته محمدی بخش، آیین‌نامه پروازی درباره کنسل شدن پروازها به دلیل بدی آب و هوا، دستور استرداد بلیت را به طور کامل و بدون کسر جریمه در مدت‌زمان کوتاه می‌دهد؛ اما اگر مسافران بلیت را به‌صورت پکیج و تور از آژانس‌های مسافرتی خرید باشد، شرایط و زمان پرداخت متفاوت است.

وی ادامه داد: رزرو هتل و خرید بلیت از هرجایی انجام شده است وجه نیز از همان مرکز استرداد خواهد شد؛ اما بسیاری از مسافرانی که تور و پکیج سفر را از دفاتر غیرمعتبر یا آژانس‌های مسافرتی خریداری کرده‌اند، بازگرداندن مبلغ را از ایرلاین تقاضا می‌کنند.

رییس سازمان هواپیمایی توضیح داد: آژانس‌ها نیز رابطه حقوقی با شرکت هواپیمایی دارند و این‌گونه نیست که مشمول پرداخت وجه نشوند؛ اما مدت‌زمان پرداخت و استرداد وجه در صورت خرید غیرمستقیم از ایرلاین‌ها زمان‌بر خواهد بود.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895141

دیگر خبرها

  • حداکثر تراکنش خرید از هر کارت حقیقی به ۲ میلیارد ریال افزایش یافت
  • پیندو فروش بهترین‌های موبایل و تبلت با امنیت بالا
  • تصمیم یک ناشر برای فروش قسطی آثارش
  • مسافران بخوانند/ مبلغ بلیت‌ پروازهای لغو شده پس داده می‌شود
  • قیمت آپارتمان در منطقه ۱۵ تهران
  • میزان پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن اعلام شد
  • ۱۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت، خرید و تعمیرات پرداخت شد
  • پرداخت ۱۱۵ همت تسهیلات ساخت و خرید مسکن
  • کمبودی در عرضه کالای اساسی خانوار نداریم
  • کسادی بی‌سابقه بازار لوازم خانگی در ۱۵ سال گذشته